Reisverslag 2020: Plan B, Zweden

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.650
16.211
Koog aan de Zaan
Reisverslag 2020: Zweden

Dat ook mijn vakantie dit jaar anders liep hoef ik vast niemand uit te leggen, maar ook al werd het Plan B, ik kon tenminste weg en dat kan lang niet iedereen zeggen.

Toen we in de eerste golf zaten leek het me het beste om de vakantie uit te stellen tot zo laat mogelijk in het seizoen, dan zouden we het ergste vast wel gehad hebben. Spanje en Portugal stonden nog op mijn lijstje om eens uitgebreid te verkennen, en daar is het in september ook nog goed toeven. De theorie om laat in het seizoen de minste last te hebben ging helaas niet op. Juli en augustus begon de gevreesde tweede golf langzaam zijn intrede te doen, en naarmate augustus verstreek begonnen er met name in Spanje steeds meer regio’s op slot te gaan. Zolang het bij enkele regio’s zou blijven was het nog niet zo’n probleem, maar langzaam sloot er steeds meer. In de laatste week van augustus gebeurde waar ik al bang voor was, heel Spanje werd “oranje” dus de plannen konden de prullenbak in. Daarmee kwam de grote vraag, wat dan wel? Ook in Frankrijk begon steeds meer te sluiten, en het leek me slechts een kwestie van tijd voordat alles op slot zou gaan. Alles oostelijk van Tsjechië en Slowakije was nog gesloten dus het Oostblok was ook niet echt een optie, in Noorwegen en Finland waren Nederlanders niet meer welkom, en Zweden was bij mijn weten ook nog gesloten.

Ongeveer 1,5 week voor vertrek begon ik me al langzaam in te stellen op een rondje Duitsland, want veel andere opties leken er niet te zijn. Toch nog een blik op het kaartje van Buitenlandse zaken om te kijken of er nog andere opties waren. Wacht eens, Zweden is geel! Kennelijk was Zweden net enkele dagen daarvoor weer veilig verklaard, dat nieuws had ik even gemist. Het is alweer 4 jaar geleden dat ik voor het laatst in Zweden was, dus dat is eigenlijk wel een prima optie. Bijkomend voordeel is dat Zweden vrijwel het enige land in Europa was waar de besmettingen alleen maar afnemen in plaats van stijgen, dus ook nog eens relatief veilig.

Enkeltje Kiel-Göteborg geboekt, dan heb ik de vrijheid om terug te keren wanneer ik wil. De provincie Västra Götalands län, waar Göteborg onder valt, is aanvankelijk als enige nog oranje, maar enkele dagen voor vertrek wordt ook dat afgeschaald. Heel Zweden is dus vrij. Een reisplan heb ik niet echt, ik heb wel een lijstje met plaatsen waar ik langs wil, en ik wil wat etappes van de TET rijden, maar verder zie ik wel hoe het loopt.



Dag 1, Zondag 6 september 2020. Gereden kilometers: 227

De “Maiden Voyage” voor mijn nieuwe motor gaat beginnen! Het is een beetje raar om de garage dicht te trekken de oude motor achter te laten. Mijn trouwe reisgenoot van de afgelopen jaren heeft me altijd maar mooi overal gebracht. Hij blijft in de stal voor plezierritjes, maar hij mag langzaam met pensioen. De teller van de nieuwe motor staat heel toepasselijk op 2020km, tijd om daar eens wat bij te gaan zetten.

De overtocht is pas morgen, een doordeweekse dag scheelde aanzienlijk in de kosten met een weekenddag. De 550 kilometer naar Kiel red ik natuurlijk makkelijk in één dag, maar ik trek er 2 dagen vooruit. Dan kan ik het rustig aan doen en lekker binnendoor rijden. Anders zit ik vandaag toch maar thuis te zitten. Ik blijf de laatste nacht nog in Nederland, ik heb een camping aan de Duitse grens bij Zwartemeer uitgekozen.

IMG_20200906_122431.jpg


Even voorbij Amsterdam, de A6 langs Almere, en dan de snelweg af. Langs Zeewolde naar Harderwijk, verder langs Nunspeet, Doornspijk, Oldebroek en Wezep. Stukje snelweg, want ik heb geen zin om door Zwolle te gaan. Langs Ommen en Hardenberg naar Coevorden. Onderweg nog wat onverharde weggetjes links en rechts. Het is zwaar bewolkt, maar het blijft gelukkig bij wat verdwaalde spatjes. Rond 17:30 uur ben ik op camping Veenweide in Zwartemeer. Kleine boerencamping, en nog verassend druk voor de tijd van het jaar.

IMG_20200906_155026.jpg


Het veld is wat zompig door de regen van de afgelopen dagen, maar ik kan nog een redelijk droog stukje vinden. Ik ben net op tijd met het opzetten van de tent, want zodra het spul staat begint het te regenen. Koken en eten doe ik dus noodgedwongen maar in de tent. Na iets meer dan een uurtje is het droog, en kan ik nog even een rondje door de omgeving wandelen. Het Bargerveen, best een mooi gebied.

Na het rondje lopen nog een bakkie, stukje netflix, douchen en naar bed.

IMG_20200907_080100.jpg

Dag 1.png


Dag 2, Maandag 7 september 2020. Gereden: 372,5. Totaal: 599,5

Gisteravond regen, vannacht mist, dus alles is nat en klam. Het zonnetje komt er wel door, maar het gaat nog wel even duren voordat ik in de zon sta. Om 9 uur heb ik alles weer opgeladen, en ben ik klaar voor vertrek. Bij de Spar in het dorp haal ik een paar croissantjes, het is vakantie.

Ik heb de Garmin ingesteld op het vermijden van snelwegen, en ik heb voorlopig even Delmenhorst als bestemming ingevoerd. Dan zit ik vlak onder Bremen en ga ik daar de snelweg op voor de tweede helft van de dag. Het zonnetje schijnt en het is eigenlijk prima weer. De route is niet spannend, maar het is beter dan snelwegen en ik heb toch alle tijd. Voor ik de snelweg op ga maak ik nog even een stop om te lunchen. Het zonnetje schijnt, dus ik haal de zeiknatte tent uit de koffers en leg alles even te drogen. In de tussentijd eet ik even een broodje, en is het altijd verbazingwekkend hoe snel zo’n tent droogt als de zon er even opstaat. Zo goed als droog kan alles de koffer weer in.

IMG_20200907_114419.jpg


Ik draai de snelweg op, en rij vrijwel meteen de eerste baustelle in. Tsjonge jonge, het zal eens niet. Het blijft redelijk rijden, maar een kilometer of wat verderop staat het echt stil. De Garmin komt met een alternatieve route, dus we zullen zien waar dat op uitdraait. Ik ben niet de enige die deze route volgt, dus het duurt niet lang of ik daar ook stil sta. Een paar kilometer verder kom ik de snelweg weer op, en lijkt het of ik in ieder geval iets aan tijd gewonnen heb door de omleiding. Rond Hamburg is het druk, maar het blijft nog redelijk rijden.

16:00 uur ben ik in Kiel. Ik heb nog even de tijd, dus ik ga nog even wat boodschappen doen. Bij de Kaufland in Duitsland verkopen ze van die zakken instantpasta, die vind ik altijd erg makkelijk voor onderweg, maar bij ons hebben ze die bijna nergens meer. Ik neem er een stuk of wat mee, kan ik wel even mee vooruit. Ik gooi gelijk de tank nog even vol en ga dan richting de terminal. Op de parkeerplaats eerst even de bagage organiseren, de spullen die ik mee naar mijn hut wil nemen moeten eruit, want onderweg mag je niet meer naar het autodek. Toiletspullen, kleding, telefoonoplader en wat te snacken voor onderweg.

Er staan nog wat andere motoren in de rij, we mogen als eerste de incheck door, en gelijk door aan boord. Even op het gemakje de motor goed vastzetten, en een praatje met de andere motorrijders. Het zijn nog drie Duitsers. Eentje is recent geëmigreerd naar Zweden, en komt nu alleen zijn motor ophalen. De andere twee gaan twee weken de TET route rijden.

IMG_20200907_172319.jpg


IMG_20200907_172610.jpg


Hoewel het niet verplicht is, doe ik toch maar een mondkapje voor. In die smalle gangetjes aan boord gaat afstand houden niet echt lukken, dus ik doe het maar voor de zekerheid. Het verbaast me dat de meeste mensen het juist niet doen, het is niet verplicht dus ik doe het niet. Beter je gezond verstand gebruiken lijkt me, maar wie ben ik.
Ik heb een prima buitenhut, dus met een klein raampje. Normaal gesproken neem ik ook genoegen met een binnenhut, die zijn goedkoper, maar waren al uitverkocht voor deze overtocht. Ik vind het altijd wel leuk om buiten naar de afvaart te kijken, maar het vertrek is pas om 18:45 uur dus ik heb nog even de tijd. Eerst eventjes naar de binnenkant van mijn ogen kijken.

IMG_20200907_182936.jpg


De afvaart gaat soepel, toch altijd knap hoe ze dat met zo’n groot schip doen. Rondom Kiel is er altijd een hoop drukte op het water, dus er is genoeg te zien. Na een klein uurtje ligt de drukte achter ons, en gaan we richting open zee. Dan is er buiten niet veel meer te zien, dus ga ik richting restaurant. Schnitzel met groenten en aardappels moet het doen voor vandaag. In de cafetaria, waar ik zit, hebben ze alleen een beperkt aantal menu’s. Er zit maar een handjevol mensen, afstand houden is niet echt een probleem. Het is sowieso heel erg rustig aan boord, maar het is natuurlijk maandagavond, in het weekend zal het wel wat drukker zijn. Lijkt me niet echt dat het winstgevend is op deze manier.

Na het eten, nog een bakkie koffie toe, luchtje scheppen buiten, en dan zoek ik mijn hut maar eens op. Het is klein, maar het zijn prima hutjes. Ik vind de Stenaline sowieso altijd een prettige maatschappij om mee te varen. Relatief nieuwe schepen, netjes en schoon, niks op aan te merken. Ik kwam voorheen regelmatig naar de UK en ging dan ook altijd met de Stena, nooit klachten over gehad.

Nog even douchen, uurtje netflixen, en dan gaat het lichtje uit.

IMG_20200907_192629.jpg


Dag 2.png
 
Dag 3, Dinsdag 8 september 2020. Gereden: 289. Totaal: 888,5

Ik ben om half 7 wakker en heb als een blok geslapen. Ik slaap altijd wel prima aan boord van zo’n schip, klein beetje deining, licht gebrom van de motoren, ik hou er wel van. Douchen, aankleden, en met een zak krentenbollen van de Appie onder mijn arm naar het buitendek. Beetje frisse lucht halen. Het is een beetje regenachtig helaas, maar onder een afdak kan ik toch droog zitten. Dan nog even een bakkie halen, spullen pakken, en wachten tot we tegen de kant liggen. Het laatste half uurtje kijk ik nog even boven aan dek hoe we de haven binnen varen. Het is inmiddels gelukkig droog, maar er staat wel een stevige wind.

IMG_20200908_071910.jpg


IMG_20200908_085231.jpg


Om 09:15 uur, exact volgens plan liggen we vast en al snel daarna mogen we richting autodek. Spanbanden los en weer even netjes ophangen, en we kunnen er af. Er staat grenscontrole bij het hek, zal wel iets met corona te maken hebben, want normaal staan die er niet. De vriendelijke medewerkster blijkt ook motorrijder en heeft meer aandacht voor de stickers op mijn koffers dan voor mijn paspoort. Los van een kort praatje over mooie motorbestemmingen worden er geen coronatechnische vragen gesteld en kan ik door.

Gelijk buiten het hek stop ik om de bagage weer te organiseren, en dan ben ik er klaar voor. Eerst nog even snel langs de pinautomaat, want een beetje contant geld achter de hand vind ik altijd wel prettig. Omrekenkoers is afgerond ongeveer 10:1, dus dat is in ieder geval niet zo ingewikkeld. Met 1000 Zweedse kroon (zo’n 100 euro dus) op zak kan in ik in ieder geval tanken en boodschappen doen mocht mijn pas een keer niet geaccepteerd worden.

Een aantal jaar geleden werd ik al eens gewezen op de regio tussen Göteborg en de Noorse grens, dat zou erg mooi moeten zijn dus daar ga ik eerst maar eens kijken. Eerst een stukje via de grote weg om Göteborg uit te komen, maar daarna ga ik verder binnendoor. Het waait nog steeds hard, maar de bewolking maakt langzaam plaats voor blauwe lucht. De kustlijn is rotsachtig met allemaal kleine eilandjes, erg mooi hier. Ik rij eerst naar het dorpje Marstrand, een klein maar toeristisch dorpje op een eilandje. Het is alleen met een veerboot te bereiken, maar dat geloof ik allemaal wel. Een plaatje vanaf de overkant, en dan weer door.

IMG_20200908_112702.jpg

IMG_20200908_132520.jpg


Ik volg gewoon een beetje op goed geluk de kustlijn naar het noorden. De motorrijders die achter me op de ferry stonden hebben blijkbaar hetzelfde plan, want ik kom ze steeds tegen. Dan sta ik weer ergens stil en komen ze mij voorbij, even later weer andersom. Ik vind dit wel de leukste manier van rijden, de Garmin alleen om globaal te zien waar ik uithang, maar verder zonder duidelijk plan een beetje rondrijden. Omdat het veel eilandjes zijn en ik geen zin in veerboten heb ontkom ik niet aan wat stukjes grote weg, maar dat is geen punt. De grotere eilanden zijn meestal gewoon per brug te bereiken. Bij de Tjörnbrug naar het gelijknamige eiland stop ik voor de lunchpauze. Bij de brug staan wat herdenkingsborden over een aanvaring met een Noorse olietanker die de hele brug doormidden gevaren heeft. Meerdere auto’s zijn in zee gestort en 8 personen zijn verdronken. Je zal er net rijden en zo’n boot aan zien komen.

IMG_20200908_124458.jpg


Ik volg de 160 over de eilanden Tjörn en Orust richting Munkedal. Dan een klein stukje over de A6 richting Oslo omdat er weinig andere opties zijn. Ik ga weer richting de kust en kom uiteindelijk uit in Fjällbacka, een leuk klein vissersdorpje. Ik zet de motor even aan de kant en loop een stukje door het dorp. Het zal hier zomers wel toeristisch zijn, maar het is nu totaal uitgestorven. Ik kan zelfs nergens een bakkie doen want alles is dicht.

IMG_20200908_150557.jpg


Ik blijf de kust nog even volgen, tot ik in Tanumshede weer bij de A6 kom. Ik pak de kaart er even bij om een plan voor de rest van de middag te maken. Ik vind een ouderwetse papieren kaart toch altijd nog het prettigst werken om een goed overzicht te hebben van waar je bent. Aan de hand van de kaart voer ik meestal wat plaatsen in de Garmin in. Verder de kust volgen heeft niet zoveel zin, dan loop ik vast op de Noorse grens en daar mag ik toch niet over. Ik ga dus een beetje richting het binnenland, en kies op goed geluk voor het dorpje Ed. Het is nog ongeveer een uurtje rijden van hier, en aangezien het inmiddels ook al 16:00 uur is geweest is dat ook wel een mooi eindpunt voor vandaag. Ik lees op Tripadvisor zelfs dat ze daar een klein motormuseum hebben, maar dat zal vast niet open zijn. Een camping hebben ze ook, dus dat komt helemaal goed uit.

Na iets meer dan een uurtje kom ik aan in het dorpje Ed. De camping ligt aan de rand van het dorp, dus dan kan ik vanavond mooi even die kant op lopen. De receptie van de camping is gesloten, dus ik bel even met het telefoonnummer op de deur. Uit de brievenbus naast de deur kan ik een plattegrond en een sleutel voor het toiletgebouw pakken, morgenochtend kan ik komen om te betalen. Het tentenveldje is mooi en er staan zelfs nog wat andere kampeerders. Alle kampeerspullen zijn nog vochtig en klam van gisterochtend, dus het is lekker dat alles na 1,5 dag weer even de koffers uit kan. Overigens voorspellen ze voor morgenochtend ook weer regen, dus echt lang zal het niet droog blijven.

IMG_20200908_192455.jpg


Na het eten loop ik in ongeveer een half uurtje langs het meer naar het dorp. Daar is verder weinig tot niks te beleven, maar het is wel lekker om even de benen te strekken. Via de andere kant van het meer loop ik weer terug. Het laatste stuk een beetje op de tast, want het was toch iets eerder donker dan ik verwacht had. Terug bij de tent nog een bakkie, beetje netflixen, en dan even douchen. Shit, er moet een munt van 5 kroon in de douche, en die heb ik niet. Dan maar op de ouderwetse manier, met twee pannen en een flesje warm water van de wastafel gaat het ook wel. Na een primitieve douche kruip ik de slaapzak in voor de eerste nacht in Zweden. Het waait hard en de voorspelling voor morgen is niet best, maar we zullen zien.

Dag 3.png
 
Dag 4, Woensdag 9 september 2020. Gereden: 195km. Totaal: 1084

De harde wind van gisteren is totaal weg, regen en dikke miezer wisselen elkaar af. Ik doe het rustig aan, ik heb geen strak schema dus ik hoef me ook niet te haasten. Ik wacht dus gewoon nog een paar uurtjes of het weer nog wat beter wordt. De receptie gaat toch ook pas om 10 uur open. Uiteindelijk begin ik toch maar met het van binnenuit inpakken en afbreken van de tent. De buitentent hang ik nog even uit onder een overkapping van het toiletgebouw. Drogen gaat hij niet, maar dan druipt in ieder geval het meeste water eruit. Dan ligt dat straks tenminste niet onderin de koffer. Rond 11 uur zit alles weer in de koffers en ga ik op pad.

IMG_20200909_083856.jpg


Er valt nog steeds een hele vette en druilerige motregen, dus het regenpak kan aan. Eerst nog even kijken bij het motormuseum in het dorp, maar zoals ik al verwachtte is het gesloten. Ik vond gisteravond een filmpje op YouTube, waarin de weg van Ed naar Nössemark werd aangeraden. Ze noemden het zelfs de 300-bochten route. Ik ben benieuwd! Nou hoef je zeker niet bang te zijn dat je met weggesleten voetsteunen aan het eind staat, zeker met dit weer niet, maar voor Zweedse begrippen is het zeker een mooie bochtige route. Jammer dat het wegdek zeiknat is en dat ik helemaal geen ruk meer zie. Mijn helm is eigenlijk aan vervanging toe, het vizier is niet al te best meer en de pinlock sluit niet goed meer af. Ik rij eigenlijk nooit met gesloten vizier, behalve in de regen. Nu dus. Het vizier beslaat tussen de pinlock in, en ik zie niks meer. De oplossing is simpel, ik ruk de pinlock eruit, vizier op een kiertje, en het is al stukken beter. Die helm moet toch vervangen worden, maar aangezien ik doorgaans niet heel zuinig met mijn spullen omga kan ik dat beter na de vakantie doen.

IMG_20200909_113422.jpg


Het zicht is al stukken beter, maar ik doe het toch erg rustig aan. Ik heb pas 3000km met deze motor gereden, voor zover ik me kan herinneren zelfs nog nooit in de regen, en nu ook nog met volle bepakking is even wennen. Zomaar opeens als ik een heuveltje over kom zie ik blauwe lucht aan de andere kant, en voor ik het weet rij ik zelfs in de zon! Af en toe komt er nog wat motregen voorbij, maar het valt zeker niet tegen. Het is een prachtige route, echt wel genieten.

IMG_20200909_113507.jpg


Aan het eind van de route, in het dorpje Nössemark eindigt de weg bij een veerpont. Dat wist ik wel, maar ik heb geen idee van het vaarschema. De veerpont ligt precies na een bocht, en zodra ik de bocht omkom zie ik de pont net wegvaren. Hij is nog geen 50 meter van de kant. Het is exact 12:00 uur, en een bord geeft aan dat de volgende afvaart om 13:00 uur is. Gelukkig ziet de pontpiloot mij ook, en hij komt weer terug! Top, scheelt me weer een uur wachten. Even een duimpje naar de kapitein, en ik mag aan boord. Ik zie nergens een bord met de prijzen, en niemand maakt aanstalten om geld op te komen halen, dus blijkbaar is het gratis.

IMG_20200909_121334.jpg


Aan de overkant gaat de weg verder als gravelweg, en vochtig gravel is smerig, heel smerig. Het glimmende is snel van de motor, en hij wordt er alleen maar mooier op! Als ik even stop voor de lunchpauze begint het toevallig net weer te motregenen, dus ik hou het kort.

Voor vanmiddag staat een bezoek aan het autokerkhof in Båstnäs op de rol. Wie gaat er nou voor zijn lol naar een autokerkhof vraag je misschien af, maar daar over later meer. Voor ik die kant op ga wijk ik eerst even uit naar Årjäng om te tanken en boodschappen te doen. Als ik het zo zie is dit voorlopig even de laatste plaats van enige omvang, dus het zou zomaar kunnen dat ik de komende tijd geen pomp meer tegenkom.

Met een volle tank rij ik een kilometer of 20 over de E18 richting Noorse grens, en sla dan af richting het autokerkhof. Niet dat er een bord staat, maar echt heel moeilijk is het ook niet te vinden. Vanaf de doorgaande weg is het nog een kilometer of 15 over gravel de wildernis in, dan kom je het vanzelf tegen.

IMG_20200909_145418.jpg


Op het kerkhof liggen naar schatting zo’n 1000 auto’s uit de jaren 50/60 en vroege 70. Uiteraard hoofdzakelijk Volvo en Saab, maar ik zag ook redelijk wat Kevers, Mercedessen en wat Franse rommel liggen. Halverwege de jaren 60 werd in Zweden de Apk ingevoerd, en veel mensen brachten hun oude auto naar de sloop omdat ze dachten dat deze toch niet door de Apk zou komen. De sloperij was van twee broers die probeerden de auto’s in onderdelen te verkopen in het veel rijkere Noorwegen, wat nog geen 10km verderop is. Het kerkhof is inmiddels al jaren verlaten en de natuur heeft het sindsdien overgenomen. Het leuke is dat alles openbaar is, en je dus gewoon overal vrij rond mag struinen. Ik heb er al vaker dingen over gehoord en gelezen, dus nu ik in de buurt ben wil ik het wel eens met eigen ogen zien.

Het is inmiddels helemaal opgeklaard als ik bij het kerkhof aankom, en in de zon begint het zowaar warm te worden. Het is bijzonder om te zien, het heeft iets lugubers, maar ook wel iets moois. Op het veld staat alles nog netjes gerangschikt, maar in het bos ligt alles door elkaar, soms tot wel 3 of 4 hoog liggen de auto’s opgestapeld. Sommige stapels inmiddels omgevallen, anderen helemaal overwoekerd, er groeien bomen dwars doorheen, en overal waar je kijkt ligt wel iets. Sommige zijn bijna helemaal vergaan, anderen nog in verassend goede staat. Een soort openluchtmuseum voor autoliefhebbers, maar dan net even anders. Ik ben er wel een beetje van onder de indruk, het is zeker de moeite waard om eens te kijken.

IMG_20200909_155215.jpg

IMG_20200909_160002.jpg

IMG_20200909_163122.jpg


Na een goeie 1,5 uur rondlopen heb ik het wel weer gezien, en klim ik weer in het zadel. Het is inmiddels half 5, en ik ga op weg naar mijn eindpunt voor vandaag. Ik wil richting het Nationaal park Glaskogen, en daar morgen een dag blijven om te wandelen. Het is nog een dikke 50 kilometer over prachtige gravelwegen dwars door de natuur, door uitgestrekte bossen en langs meren. Dit is wat ik zo mooi aan Zweden vind.

IMG_20200909_173750.jpg


De kampeergelegenheid in het nationaal park heeft twee mogelijkheden, je kan je tent opzetten bij het bezoekerscentrum waar ook sanitair is, of ongeveer een kilometer verder het bos in op de natuurkampeerplaats. Ik ga voor de laatste optie, dat is ook veruit het mooiste. Enige nadeel is dat er alleen een aantal composttoiletten zijn, en geen sanitairgebouw. Voor de douches, afwas of een echt toilet moet je naar het bezoekerscentrum, een kilometer terug dus. Douchen kan ik toch niet, want ook hier zijn weer muntjes nodig die ik niet heb, en de receptie is al dicht. Daarentegen mag je wel een vuurtje stoken, en ligt er al een grote voorraad brandhout klaar. Beter kan niet.

Terwijl ik de tent opzet begint het een beetje te spetteren, gelukkig maar van korte duur en de tent was toch nog zeiknat van vanochtend. De rest van de avond blijft het gelukkig droog. Na het eten loop ik even naar het toiletgebouwtje om de camelbak weer even te vullen, heb ik gelijk mijn avondwandelingetje weer gehad. Terug bij de tent kan het kampvuur aan, en zit ik er de rest van de avond warmpjes bij. Verderop zie ik door de bomen bij de andere kampeerders ook wat kampvuurtjes, geeft altijd een gezellige sfeer. De lucht klaart helemaal op en het wordt kraakhelder. De maan en de prachtige sterrenhemel weerkaatsen in het rimpelloze water van het meer. Zelfs de Melkweg is zichtbaar, en ik meen aan de horizon vaag een groene gloed van het Noorderlicht te herkennen. Wat een prachtige avond!

Dag 4.png
 
Zo'n autokerkhof heb ik ook bezocht, maar dan in Zuid Zweden. Indrukwekkend hoe de natuur het uiteindelijk ook weer overneemt. Leuk om te lezen over de reden van het kerkhof: die APK. Dat wist ik niet.
 
Ik volg! Superleuk om te lezen. Gravelwegen zijn top. Denk dat ik af en toe een terras en droger/warmer weer wel zou missen.... Ben nog nooit in Scandinavië geweest, dus wie weet eind augustus een week. Rare vraag misschien: waarom met de ferry en niet via die gave dubbele brug van DK naar S? Is dat ver om? (Zou ik graag eens willen zien).
 
Kost evenveel als de ferry. Met de ferry kom je uitgerust aan omdat je aan boord kan slapen, je kan dan bij aankomst gelijk verder rijden. Ik denk dat dat het grote verschil maakt tussen de twee. En ook als je via de brug gaat, moet je eersty een ferry van D naar DK nemen. Of je rijdt via Odense (DK), dat is dan weer n serieuze omweg. Maar je hebt dan wel x een lange brug ! (Check google maps en streetview op de bruggen).
 
Lekker verslag weer! Fijn dat je ons zo door de winterdip heen helpt :t
Inderdaad. Verhalen om mee weg te dromen, hopende op mooie ritten deze zomer. Zon en wind en desnoods regen maar de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Ik hoop dat het in april of mei gaat lukken. De motor staat klaar, ik kan niet wachten om weer het buitenland te verkennen!
 
Gaaf! Ik wil ook weer! Benieuwd naar de rest van de trip! En eindelijk een keer een gezicht bij de verslagen want je stond zelf nooit op je foto's ;)
Heb 'm al toegevoegd aan het overzicht!
Ja inderdaad.grappig hoe je je iemand voorstelt hoe die eruit zal zien maar dan blijkt dat het anders is dan gedacht. Mooi geschreven weer Frazer.
 
Rare vraag misschien: waarom met de ferry en niet via die gave dubbele brug van DK naar S? Is dat ver om? (Zou ik graag eens willen zien).
Ik heb het deze keer ook wel overwogen voor de terugweg, eigenlijk alleen om die brug gewoon een keer te zien want het lijkt me ook wel gaaf. Maar alvast een spoiler, terug gaat ook via de Stena ;)

Eigenlijk meerdere redenen, voornamelijk omdat het gewoon heel veel kilometers en tijd scheelt, en wat prijs betreft eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Als je de extra kilometers, kosten voor de brug en ferry en extra overnachting tegen elkaar wegstreept bespaar je qua kosten niet eens zo veel. Ik vind DK op NL na het meest saaie land van Europa, dus dat bespaar je al. Nu had ik op zich tijd zat hoor, dus het had makkelijk gekund, maar ik vind overtochten ook gewoon leuk.

Gaaf! Ik wil ook weer! Benieuwd naar de rest van de trip! En eindelijk een keer een gezicht bij de verslagen want je stond zelf nooit op je foto's ;)
Heb 'm al toegevoegd aan het overzicht!
Zelfs daar aan getwijfeld, maar met mondkapje durfde ik het wel aan. Vond het wel toepasselijk in deze tijd. Ik ben daar altijd een beetje terughoudend in, omdat ik niet zo nodig met mijn hele hebben en houden op internet hoef, in ieder geval niet gelinkt aan andere gegevens. Vandaar ook afgezien van mijn kenteken altijd zo min mogelijk privé gegevens. Heb ook geen Facebook en dergelijke. Als je goed zoekt vind je vast wel iets, maar ik probeer het een beetje in de hand te houden.
Ja inderdaad.grappig hoe je je iemand voorstelt hoe die eruit zal zien maar dan blijkt dat het anders is dan gedacht. Mooi geschreven weer Frazer.
Nou ben ik natuurlijk wel heel benieuwd wat je voorstelling dan was :+

Als ik later groot ben wil ik Frazer zijn 😁.

Wederom mooi en inspirerend geschreven.

Dank.
Neem van mij aan, alles is relatief, maar bedankt voor het compliment!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het deze keer ook wel overwogen voor de terugweg, eigenlijk alleen om die brug gewoon een keer te zien want het lijkt me ook wel gaaf. Maar alvast een spoiler, terug gaat ook via de Stena ;)

Eigenlijk meerdere redenen, voornamelijk omdat het gewoon heel veel kilometers en tijd scheelt, en wat prijs betreft eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Als je de extra kilometers, kosten voor de brug en ferry en extra overnachting tegen elkaar wegstreept bespaar je qua kosten niet eens zo veel. Ik vind DK op NL na het meest saaie land van Europa, dus dat bespaar je al. Nu had ik op zich tijd zat hoor, dus het had makkelijk gekund, maar ik vind overtochten ook gewoon leuk.


Zelfs daar aan getwijfeld, maar met mondkapje durfde ik het wel aan. Vond het wel toepasselijk in deze tijd. Ik ben daar altijd een beetje terughoudend in, omdat ik niet zo nodig met mijn hele hebben en houden op internet hoef, in ieder geval niet gelinkt aan andere gegevens. Vandaar ook afgezien van mijn kenteken altijd zo min mogelijk privé gegevens. Heb ook geen Facebook en dergelijke. Als je goed zoekt vind je vast wel iets, maar ik probeer het een beetje in de hand te houden.

Nou ben ik natuurlijk wel heel benieuwd wat je voorstelling dan was :+


Neem van mij aan, alles is relatief, maar bedankt voor het compliment!
Deze tijd had je natuurlijk ook in het volgende deel kunnen stoppen waar we allen met smart op wachten 😃🤣!
 
I

Nou ben ik natuurlijk wel heel benieuwd wat je voorstelling dan was :+
Haha ik wist dat die vraag kwam..oke..komt die..had je ingeschat met bruin haar en een baard en wat grover gebouwd ipv dit atletisch Adonis lichaam🤣😝. Of ben je ook zoals ik je in schatte maar sta je voor een lachspiegel?
 
Deze tijd had je natuurlijk ook in het volgende deel kunnen stoppen waar we allen met smart op wachten 😃🤣!
Ik probeer het tot een minimum te beperken, maar af en toe moet er toch echt ook gewerkt worden ;)
Heb jij nou gewoon een koffiemolen bij je?
Zeker
Of ben je ook zoals ik je in schatte maar sta je voor een lachspiegel?
Ik laat nog iets aan jullie fantasie over, anders is er ook niks meer aan :+
 
Leuk! Ik volg weer. Wel grappig dat elke keer als ik jouw verslagen lees mijn ideeen om er een lichte allroad bij te kopen weer beginnen op te borrelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan