Reisverslag 2020: Plan B, Zweden

Zie ik daar nu ijs op die laatste foto's ?

En die gepimpte auto's: het zijn leswagens waar jongeren vanaf 16 jaar mee leren rijden. Je hebt er ook niet gepimpte, maar die vallen minder op. Redelijk irritant als je erachter rijdt op een weg waar je er niet voorbij kan, want indedaad: max 25/u. Maar leuk voor hen. En grappig om te zien. 8-)
 
Is het noorderlicht afhankelijk van bewolking?
Niet direct, maar het moet helder zijn om het te kunnen zien. Het kan er wel zijn, maar als het bewolkt is zie je het uiteraard niet, want het zit ver boven de bewolking. Het is afhankelijk van uitbarstingen van de zon, en dat kan in principe altijd zijn, ook overdag of in de zomer. Het moet wel donker genoeg zijn om het te kunnen waarnemen, daarom zie je het in de zomer ook niet, dan zijn de nachten niet donker genoeg.
Zie ik daar nu ijs op die laatste foto's ?
Dat lijkt zo denk ik, dat langs de oevers is modder
 
Da's dan weer het voordeel als je verplicht bij de Marine hebt gelopen. (militair was onzin/ machinekamer was top)
Aan boord sliepen wij zo ongeveer in de olie-dampen. Wij werden altijd aangeduid als 'Vette stoker'.
Mijn werkkleding stond naast m'n tampat (bedje) bijna vanzelf rechtop. Dat heet Petrol-head....??
Nooit op de hei geslapen omdat 't moest. Daarom vind ik 't nu, ondanks pensioen-leeftijd nog steeds leuk.
Die snap ik dan weer wel
 
@Tmanneke, jou zwedenreis komt ook nog aandebeurt,ziet er ook leuk uit om te lezen,ben nog niet zover!
@mean-machine,heb einde sixties bij het wereldberuchte"42e-painf.bat"in Seedorf gediend,daar leerde je kamperen en afzien.
@rojerasen, echte tukkers , "doot aait vedan....." tot mijn 22e in almelo gewoont , mooie en fijne streek om te wonen.
Twente is ook een fantastische uitvalsbasis voor langere dagritten, je bent zo in het Teutoburger Woud, of het Sauerland, bovendien is de omgeving Almelo, Oldenzaal, Ootmarsum, Tubbergen, Ommen fantastisch om doorheen te toeren
 
Twente is ook een fantastische uitvalsbasis voor langere dagritten.
Je bent zo in ..........., bovendien is de omgeving ................... fantastisch om doorheen te toeren
Dat is 't hier op de Veluwe ook wel. Maar als je er te vaak rijdt, dan wil je wel eens wat anders.
Achterhoek en Oostelijk Twente daar rijd ik ook regelmatig. Niet in de buurt van steden. Veel te druk en te veel stoplichten.
Beter is dan de grens over. Meestal veel rustiger! (oa Halterner Stausee en Schloss Nordkirchen)
 
Dat is 't hier op de Veluwe ook wel. Maar als je er te vaak rijdt, dan wil je wel eens wat anders.
Achterhoek en Oostelijk Twente daar rijd ik ook regelmatig. Niet in de buurt van steden. Veel te druk en te veel stoplichten.
Beter is dan de grens over. Meestal veel rustiger! (oa Halterner Stausee en Schloss Nordkirchen)
Veluwe is ook prachtig, omgeving Otterloo, Putten e.d., ik heb laatst in Brabant rond getoerd, in de omgeving Uden, (luchtmachtbasis Volkel) daar is het ook geweldig rijden, er zijn zoveel prachtige plekken in Nederland zelf, maar het bergachtige van Duitsland is ook niet te versmaden
 
Veluwe is ook prachtig, omgeving Otterloo, Putten e.d., ik heb laatst in Brabant rond getoerd, in de omgeving Uden, (luchtmachtbasis Volkel) daar is het ook geweldig rijden, er zijn zoveel prachtige plekken in Nederland zelf, maar het bergachtige van Duitsland is ook niet te versmaden
Daar mag ik elke dag rijden, voorbij de vliegbasis. Wel met de auto of fiets.'(
 
Twente is ook een fantastische uitvalsbasis voor langere dagritten, je bent zo in het Teutoburger Woud, of het Sauerland, bovendien is de omgeving Almelo, Oldenzaal, Ootmarsum, Tubbergen, Ommen fantastisch om doorheen te toeren
Ik ben net terug van een dwaas ritje : twee broodjes halen in Denekamp vanuit Almelo. Maar Motorstop Denekamp was net bij de uitbraak overgenomen door een nieuwe eigenaar, dus beetje support ! En echt heerlijke broodjes hoor. Dus 50 kilometer door een mooie omgeving en lekker eten, dat is het ritje vandaag zeker waard geweest. Zout is nu weg, 6 graden en een zonnetje. Heerlijk !
 
Frazer: dat museum wat jij bezocht hebt (Sami) was vorige week te zien bij een aflevering van Rail Away over Zweden. Ik herken de foto's die jij hebt gemaakt.
Inderdaad wel een goede combi: af en toe flink wandelen om de spieren 'wat anders te laten doen dan op het zadel zitten zeg maar'. Mooi verslag hoor.
 
Frazer: dat museum wat jij bezocht hebt (Sami) was vorige week te zien bij een aflevering van Rail Away over Zweden. Ik herken de foto's die jij hebt gemaakt.
Inderdaad wel een goede combi: af en toe flink wandelen om de spieren 'wat anders te laten doen dan op het zadel zitten zeg maar'. Mooi verslag hoor.
Klopt inderdaad, werd ik door mijn vader ook al op gewezen. Ze hadden 2 afleveringen over de Inlandsbanan spoorweg door Zweden. Kijk het normaal nooit, maar ik heb het even terug gekeken, best leuk. Later in het verslag haal ik die Inlandsbanan nog even aan.

Wat wandelen betreft, dat is sowieso een andere hobby van me. Ik vind het in de avond na het eten altijd lekker om een uurtje te lopen, zie je ook wat meer van de omgeving. Helaas was het nu steeds al donker. Ik neem me ook elke vakantie voor om wat meer dagen te wandelen, maar meestal komt er weinig van terecht.
 
Dag 18, Woensdag 23 september 2020. Gereden: 251. Totaal: 3706

Soms is het wel lekker om een paar dagen op dezelfde plek te blijven, maar daarna vind ik het ook heerlijk om weer te gaan rijden. Vandaag gaan we weer wat kilometers maken. Dat betekent ook dat ik weer langzaam terug naar het zuiden zal afzakken. Om half 10 is alles weer ingeladen en ga ik op pad. Bij de pomp gooi ik eerst de tank nog even vol en pak nog een bak koffie. Dan ga ik weer richting Poolcirkel, voor het eerst in ruim 2 weken wijst de Noordpijl op de Garmin dit keer naar achteren in plaats van naar voren. En als je de Poolcirkel weer oversteekt, tsja dan toch nog maar weer een foto.

IMG_20200923_095232.jpg


Ik ga weer een paar dagen van de TET rijden, maar nu terug naar het zuiden. De route loopt hier exact langs, dus ik zit gelijk goed. Ik wil de route de komende dagen volgen tot Lycksele, eens kijken hoe lang ik daarmee zoet ben. Het stuk direct onder Jokkmokk is eigenlijk verrassend leuk, had ik niet verwacht. Voor de verandering zitten er eens wat smalle en technischere stukjes tussen, dat is ook wel eens leuk. Er ligt iets van een bandentestbaan, dat is tenminste wat ik denk op te maken uit de borden. In deze regio worden vaker bandentests gedaan, meestal in de winter. Er staan overal verbodsborden, maar de TET loopt er dwars doorheen. Ik hoor of zie in de verste verte niks rijden, dus het zal wel kunnen. Allemaal verschillende ondergronden en langzame en snelle paden, best leuk.

IMG_20200923_101105.jpg


Verderop worden de paden wat sneller, leuke glooiende bochten waar je een beetje kan spelen, zelfs met een volgeladen motor. Het is uitgestorven overal, dus ik geef af en toe een beetje extra gas. Ik sta weer even op scherp als er na een bocht opeens een enorme eland met een klein kalf vlak langs het pad staan. Die waren duidelijk net zo verbaasd als ik, en nemen snel de benen. Een half uurtje verderop heb ik weer geluk, met nog eens twee elanden. Zo is de teller inmiddels al opgelopen tot 9 stuks, en een dooie. De route loopt verder nog een aantal keer over sneeuwscooterpaden. Die zijn op zich leuk te rijden, maar willen de zomer nog wel eens behoorlijk modderig zijn. Nu is het met een beetje voorzichtigheid goed te doen. Een open plek in het bos is de lunchplek voor vandaag. Het is fris vandaag, en met genoeg dood hout om me heen is een vuurtje snel gemaakt. Dat is zo mooi aan Zweden, zolang je het een beetje beschaafd houdt kunnen dat soort dingen gewoon zonder dat je gelijk een boswachter achter je aan hebt. Wel uitkijken natuurlijk, want ook Zweden wordt in de zomermaanden steeds droger.

IMG_20200923_113431.jpg


IMG_20200923_130155.jpg


Voor vanmiddag maak ik een uitstapje naar de Storforsen, een grote stroomversnelling in de rivier de Pite älv. Waarom het specifiek een stroomversnelling heet en geen waterval weet ik ook niet, maar ze noemen het overal zo dus er zit vast een reden achter. De TET loopt er niet helemaal langs, dus ik moet een stukje van de route af. Hoe het verder ook heet, het is een indrukwekkende sloot water. Het is niet eens voorjaar, dan moet het door het smeltwater nog eens 2x zoveel zijn.

IMG_20200923_144656.jpg


Nog een kilometer of 30 asfalt en dan kan ik de TET weer oppakken. Het is half 5, dus ik kan nog wel een uurtje rijden. Een leuke route en prachtige herfstkleuren. Net zoals de andere stukken die ik tot nu toe van de Zweedse TET reed is het technisch gezien allemaal niet heel spannend, maar de omgeving is mooi en het is leuk rijden.

IMG_20200923_162424.jpg


IMG_20200923_163648.jpg


Regelmatig kruis ik de spoorlijn van de Inlandsbanan, de spoorlijn die grotendeels van zuid naar noord door het land loopt. Vroeger een levensader, tegenwoordig zijn er andere trajecten en heeft hij nog voornamelijk een toeristisch nut. Met name in de zomermaanden rijden de toeristentreinen, maar er schijnen tussendoor ook nog wel eens wat goederentreinen langs te komen. Het zijn voornamelijk onbewaakte overgangen, soms midden in het bos en opeens na een bocht. Op sommige plekken deel je zelfs een brug met de spoorlijn. Toch elke keer maar even de gang eruit en goed kijken, want je zal de enige trein in de week net in je oog krijgen... @James Bond haalde het hier boven al even aan, toevallig was er vorige week bij het programma Rail Away op televisie een tweeluik over de Inlandsbanan, wellicht nog wel ergens terug te kijken mocht je daar interesse in hebben.

IMG_20200923_164453.jpg


IMG_20200923_172226.jpg


Vlakbij Moskosel vind ik een mooi plekje voor de nacht. Het is een visplek met wat picknickbanken, maar zoals al de hele dag is alles uitgestorven. Mooi plekje voor mij dus. Enige nadeel is dat het omliggende bos nogal moerassig is, dus er is maar weinig droog hout voor het vuur te vinden. De vissers hebben al aardig huisgehouden, en bijna alles wat er nog op de grond ligt is rot. Om nou de spoorbielzen van de naastgelegen Inlandsbanan eruit te peuteren is ook weer zo wat. :+ Een hele avond vuur zal het niet worden, maar uiteindelijk heb ik wel genoeg voor een uurtje of twee.

IMG_20200923_184128.jpg


De bewolking trekt langzaam weg, en ik krijg een mooie zonsondergang te zien. Na het eten steek ik het vuur aan en zit ik twee uurtjes in de vlammen te staren. Als het zo goed als opgebrand is beginnen mijn ogen weer een beetje te wennen aan het donker en zie ik plotseling dat de lucht groen is. Ondanks dat de voorspelling niet zo sterk was, heb ik toch echt een dansende golf Noorderlicht boven me hangen! Zo’n app zegt dus ook niet alles. Hij is mooi helder en zelfs uit de losse hand met de telefoon vast te leggen. Het blijft bij één golf en ik heb het wel eens beter gezien, maar deze pakken we toch mooi even mee!

IMG_20200923_214335.jpg


Dag 18.png
 
"Dan ga ik weer richting Poolcirkel, voor het eerst in ruim 2 weken wijst de Noordpijl op de Garmin dit keer naar achteren in plaats van naar voren."

Dat begrijp ik niet goed. Je ziet hier nog zo'n 3 000km van de Noordpool, hoe kan je kompas dan al naar het zuiden wijzen?

Verder weer prachtige foto's en verslag. Die TET lijkt me nog wel iets, met m'n Pan European helaas niet te doen.
 
De kompasnaald wijst nog steeds het noorden aan. Hij rijdt nu naar het zuiden waardoor de kompasnaald op de Garmin voor het eerst in lange tijd weer naar achteren wijst en niet naar voren.
 
"Dan ga ik weer richting Poolcirkel, voor het eerst in ruim 2 weken wijst de Noordpijl op de Garmin dit keer naar achteren in plaats van naar voren."

Dat begrijp ik niet goed. Je ziet hier nog zo'n 3 000km van de Noordpool, hoe kan je kompas dan al naar het zuiden wijzen?

Verder weer prachtige foto's en verslag. Die TET lijkt me nog wel iets, met m'n Pan European helaas niet te doen.

Zoals Maarten omschrijft inderdaad, omdat ik weer op de terugweg ben

De kompasnaald wijst nog steeds het noorden aan. Hij rijdt nu naar het zuiden waardoor de kompasnaald op de Garmin voor het eerst in lange tijd weer naar achteren wijst en niet naar voren.
 
Erg mooie foto's en schitterende natuur. Vermoed voor mij wat te koud maar zeker ook te nat.
Benieuwd wat je nog gaat tegenkomen.
 
Dag 19, Donderdag 24 september 2020. Gereden: 297. Totaal: 4003

Het was koud vannacht, er staat een dun laagje ijs op de tent. De voorspelling voor vandaag is niet al te best, maar voorlopig is het nog droog. Na het ontbijtje een snelle opfris/wasbeurt in de rivier, en dan snel de warme kleren weer aan. Het is de laatste dagen niet warm, en ook nu komt de thermometer niet verder dan 6 graden. Om half 10 is alles weer ingepakt, en ben ik klaar voor vertrek.

IMG_20200924_085411.jpg


In Moskosel gooi ik de tank nog maar eens vol en vervolg dan de TET in de richting van Arvidsjaur. De route is niet bijster spannend, en veel rechttoe rechtaan. Dat het zwaarbewolkt en waterkoud is maakt de sfeer er ook niet veel beter op . Ik kom niet echt op gang vandaag, en beleef ook weinig. Eigenlijk is er over de ochtend gewoon weinig te schrijven.

Tegen de middag kom ik aan in Arvidsjaur. Omdat de tankstations hier niet heel dik gezaaid zijn top ik de tank maar weer even op. Bij de tegenoverliggende supermarkt haal ik gelijk wat boodschappen voor vanavond. Als ik de boodschappen in de koffers sta te proppen begint het te regenen, dat kan er ook nog wel bij. Ik sta geparkeerd naast de Sybilla, een soort McDonalds-achtige keten in Zweden. Bijna elk stadje heeft er wel een. Ik besluit hier maar even wat te eten, en plan de campagne voor vanmiddag te maken. Terwijl de regen inmiddels met bakken uit de lucht komt zit ik aan een dikke hamburger met friet. Ik twijfel een beetje wat te doen vanmiddag, ik heb het de hele ochtend al koud, en het weer wordt er vanmiddag ook niet beter op. Ook mijn moraal wordt wel eens aangetast door het weer. Ik heb hier in Arvidsjaur al vaker op de camping gestaan, en het idee om er voor vandaag mee te stoppen is best verleidelijk. Aan de andere kant, het is nog niet eens 14:00 uur, en wat ga ik dan de hele middag doen?

3 bakken koffie verder besluit ik me niet te laten kennen, en toch verder te gaan. Ik hijs me in mijn regenpak en laat Arvidsjaur weer achter me. De temperatuur is inmiddels gezakt naar 4 graden, maar na een uur regen wordt het gelukkig iets droger. Ondertussen vervloek ik mezelf dat ik mijn verwarmde handschoenen niet meegenomen heb. Even lijkt het een beetje op te klaren, maar later krijg ik weer een enorme stortbui voor mijn kiezen. Gelukkig zie ik al snel een schuilhutje, dus kan ik de regen even ontvluchten. Mijn handen zijn zo koud dat ik de clipjes van mijn bagagetasje bijna niet open krijg. Ik sta te rillen van de kou en ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, vandaag loopt het gewoon niet. In de Garmin zie ik dat het over de verharde weg nog 45 minuten rijden naar Lycksele is, dus ik besluit de TET maar even te laten voor wat het is.

Als de regen iets is afgezwakt stap ik weer op voor de laatste 45 minuten. Ik ben nog maar net onderweg als het lijkt alsof ik in de verte iemand in de berm zie lopen. Als ik dichterbij kom blijkt het geen mens maar een eland, en hij steekt op zijn dooie gemakje de weg over. Dat is nummer 10! Dat zorgt toch ook wel weer voor een geluksmomentje, ik vind wilde dieren altijd prachtig, maar zo'n machtige eland al helemaal. Veel groter wild zal je in Europa niet snel tegenkomen.

IMG_20200924_145234.jpg


Het is inmiddels half 6 als ik totaal verkleumd in Lycksele aankom op de camping. Het blijkt een enorm kamp, ruim 1000 plaatsen zie ik op de plattegrond, waarvan er naar schatting zo’n 25 bezet zijn. Niet echt een gezellige plek dus, maar op dit moment vind ik alles best. Met 170 kroon per nacht is het verbazend goedkoop voor zo’n groot kamp. De medewerker achter receptie legt uit wat er allemaal te doen is, maar van alles wat er na “free sauna” komt krijg ik niet veel meer mee.

Op het vulpunt voor de campers zet ik eerst even de waterslang op de motor, want alles zit onder de prut. Ik zoek de meest droge plek pal naast het toiletgebouw, en zet daar snel de tent neer. Het blijft de hele avond nog regenen, dus hoe dichterbij ik sta hoe beter het is. Ik wacht nog met uitrollen van slaapzak en matje, want dat wordt toch alleen maar klam met dit weer.

Het servicegebouw is keurig netjes, snel even douchen en dan de sauna in. Het warme water doet zelfs zeer aan mijn handen. Na een half uurtje sauna begin ik weer een beetje op bedrijfstemperatuur te komen, dat had ik echt even nodig! Het servicegebouw is groot, met een enorme keuken met wel 10 kookpunten, dat moet natuurlijk ook wel op zo’n grote camping. Normaal gesproken gebruik ik dat soort faciliteiten eigenlijk nooit, maar dit keer blijf lekker binnen zitten. Het regent de hele avond, dus ik kook binnen en zit een beetje te Netflixen in de eetkamer. Het lijkt nu net alsof ik niks anders doe dan Netflixen, maar dat valt in de praktijk wel mee. Thuis doe ik er zelfs helemaal niks mee, ik heb niet eens een eigen account, maar nu in de vakantie is het wel lekker. Zeker nu het vroeg donker is, de campings zo goed als uitgestorven zijn, en de meeste vormen van vertier gesloten zijn, is er eigenlijk weinig anders te doen. Voor de vakantie download ik meestal een paar series, Scandinavische krimi's uiteraard, dan blijf ik een beetje in de stijl. Om een uur of 9 duik ik de sauna nog maar eens in, ik ben er nu toch. Dan nog een beetje internetten, MF’en en dom YouTube kijken, en om 23:30 uur is het wel mooi geweest. Het is sinds ik hier ben letterlijk nog geen seconde droog geweest, en in de binnentent staat een plasje water. Ik had ergens nog de hoop dat het de vorige keer toch condens was, maar hij lekt dus echt. Gelukkig had ik mijn slaapzak en matje nog niet uitgerold. Ik leg mijn regenjas tussen de binnen en buitentent, die zal het meeste water wel tegenhouden.

Dag 19.png


Dag 20, Vrijdag 25 september 2020. Gereden: 204,5. Totaal: 4222,5

De voorspellingen hebben niet gelogen, het is droog en zelfs strakblauw. Wie had dat gedacht na gisteren. Het ziet er gelijk allemaal een stuk gezelliger uit. Vorige week bij de koffiezaak in Östersund werd ik gewezen op een branderij hier in Lycksele, daarom ben ik gisteren ook precies hier gestopt. De zaak gaat pas om 10:30 uur open, dus ik heb alle tijd. Eerst maar eens een ochtendwandeling over de camping. Afgezien van dat het door het formaat totaal sfeerloos is, is het best een mooie plek.

IMG_20200925_084212.jpg


Om half 11 sta ik voor de deur van Budhas Kafferosteri. Een leuk en sfeervolle koffiebar in het winkelstraatje van Lycksele. Het zou de beste koffie van Zweden moeten zijn, en ik word niet teleurgesteld. Ik probeer een aantal verschillende espresso’s, en de huisgemaakte taart kan ik natuurlijk ook niet laten staan. Ik krijg nog wat uitleg over het branden, verschillende technieken en soorten koffie, erg leuk. Uiteraard neem ik wat verse bonen mee, daar kom ik de komende dagen wel weer mee door.

Ik kijk nog even rond in het openluchtmuseum in Lycksele, natuurlijk ook hier wat Sami bouwwerken, maar vrijwel alles is gesloten. Alleen het bosbouwmuseum is open. Niet direct mijn ding, maar ik ben er nu toch. Het is best aardig, van kleine handzagen, naar een hele collectie kettingzagen, en een aantal van die enorme tractoren. Na een klein uurtje heb ik het wel weer gezien. Op de parkeerplaats eet ik nog maar even een broodje, het is inmiddels half 2.

IMG_20200925_120432.jpg


Ik ben een beetje aangekomen op een punt dat ik niet meer zo goed weet waar ik heen ga. Ik had niet echt een reisplan voor deze vakantie, behalve dat ik naar Jokkmokk wilde. Onderweg kijk ik een beetje wat ik doe, je krijgt eens wat tips die leuk zijn om te bekijken en ik vorm een beetje een globale route in mijn hoofd. Die route liep ongeveer tot hier, hoe nu verder? De Zweedse kustlijn ken ik al, die vind ik niet zo boeiend, de E45 ken ik ook al, en de omgeving van de Noorse grens inmiddels ook. Ik kan ook niet teveel afdwalen, want ik moet uiteindelijk wel weer naar het zuiden. Zoals altijd lost het probleem zich na verloop van tijd wel weer op, dus ik ga maar gewoon rijden en dan zie ik wel waar ik vanavond uitkom.

Ik ga toch richting de E45, naar Vilhelmina. Daar was ik op de heenweg ook al, maar dan zit ik het meest centraal en kan ik dus alle kanten op. De TET laat ik even voor wat het is, maar zoals overal in het binnenland van Zweden kom je alsnog genoeg gravel tegen. Het is best leuk rijden allemaal, maar toch loopt het vandaag gewoon niet zo soepel, ik heb het gevoel dat ik een beetje doelloos aan het rondrijden ben. In Vilhelmina gooi ik de tank maar weer eens vol, en doe zelf gelijk ook maar een bakkie. Horeca is sowieso al niet zo veel aanwezig, en veel is er in deze tijd gesloten. Voor een bakkie kom je dan toch al snel terecht bij een tankstation. Of zelf zetten natuurlijk, maar vaak heb ik niet zo’n zin om heel de koffers weer leeg te halen.

IMG_20200925_140512.jpg


Vanaf Vilhelmina zak ik de E45 weer een stukje af richting Strömsund. Dit stuk maakt officieel ook nog deel uit van de wildernisroute, al is het niet echt boeiend over de doorgaande weg. Tegen een uur of 5 zie een bord naar een camping, maar kom ik weer in de twijfels terecht. Eigenlijk heb ik nog weinig zin om te stoppen, en de camping ziet er ook niet heel gezellig uit. Ik zet de motor even langs de kant, even de helm af en nadenken. Ik kom nog niet direct tot een oplossing, behalve dat ik nog niet ga stoppen. Ik ga verder naar Hoting, daar zou nog een mooi auto/motormuseum moeten zitten. Of ik tegen die tijd nog campings tegenkom zie ik dan wel weer. Of het museum in coronatijd überhaupt open is weet ik ook niet.

Kort voor Hoting begin ik uit te kijken naar een plekje om te wildkamperen, maar ik heb nog niet echt succes. De enige plek die eventueel geschikt was geweest is al bezet door een camper, verder is het modderig of veel te dicht langs de drukke weg. In Hoting zelf kom ik langs een camping, maar 300kroon per nacht (30 euro) vind ik toch een beetje teveel van het goede. Even verderop zie ik het museum, gesloten wegens corona. Daar hoef ik morgen dus ook niet heen.

Ik sla op goed geluk maar een zijweggetje in op zoek naar een plekje. Het is inmiddels bijna 7 uur en de zon is al zowat onder. Ik twijfel al bijna om alsnog terug te gaan naar de camping, als ik toch nog een geschikt plekje tegenkom. Wildkamperen is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Het is al donker als ik de tent heb staan, brandhout zoeken gaat hem niet echt meer worden. Maakt niet uit, ik ga eten en dan maar eens vroeg slapen. De weersvoorspelling voor morgen is niet zo best, met name in de middag heel veel regen. Als ik morgenochtend wat vroeger vertrek stop ik ook wat eerder, dan mis ik hopelijk de meeste regen.

IMG_20200925_191825.jpg


Dag 20.png
 
Mooi reisverhaal!
Onderhoudend en goed geschreven.
Vind die Tenere trouwens een schitterend slank fietsje.
 
Zou je nog eens naar Zweden gaan Frazer? merk in je verhaal dat het regelmatig recht toe recht aan is of is het ontbreken van een route de reden is dat je soms niet heel positief bent?
 
Zou je nog eens naar Zweden gaan Frazer? merk in je verhaal dat het regelmatig recht toe recht aan is of is het ontbreken van een route de reden is dat je soms niet heel positief bent?

Zweden als land vind ik fantastisch, ik was er al vaker geweest dus ik wist wel een beetje wat ik kon verwachten. Het is geen land waarin je na elke bocht verbaast bent over het volgende uitzicht, maar dat wist ik van tevoren. Het was wel de eerste keer dat ik daar stukken van de TET reed, en daar vond ik niet veel aan. Ik hoor wel eens mensen die de hele TET Zweden, of in ieder geval meerdere dagen achter elkaar de TET rijden. Dat zou ik niet volhouden denk ik, daar vind ik het niet spectaculair genoeg voor. Mij ging het vrij snel vervelen. Er zitten wel mooie stukken tussen, maar het overgrote deel is niet zo uitdagend. In ieder geval niet op de etappes die ik gereden heb. 1 a 2 dagen achter elkaar vond ik mooi zat, daarna was ik wel weer toe aan wat anders. Op zich vond ik het afwisselen zo wel prima.

Het was nu misschien ook niet de beste tijd. Door corona natuurlijk veel gesloten, het was al een beetje einde seizoen, dus voor zover er al andere reizigers zijn geweest was daar niet veel meer van over. Veel campings stond ik alleen, met wildkamperen natuurlijk sowieso al, dus heel weinig aanspraak. Alleen reizen doe ik vaker, maar dan kom je toch overal altijd wel mensen tegen, en dat miste ik nu wel. Daarom ben ik ook wat meer uitgeweken naar campings, dan heb je tenminste nog kans om wat anderen te spreken. Komt ook nog bij dat ik Noorwegen en Finland natuurlijk ook niet in kwam, anders had ik daar waarschijnlijk nog wel wat stukken van meegepakt, in ieder geval van Noorwegen. Ander puntje wat ook wel meespeelt was dat ik voor vertrek ook al niet helemaal lekker in mijn vel zat, wat privé dingen, werk liep ook niet echt lekker en natuurlijk onzekerheid rondom corona. Om heel eerlijk te zijn heb ik tot op de dag van vertrek nog getwijfeld of ik überhaupt wel zou gaan, maar ik wilde me ook niet laten kennen. Ik ben nu een beetje van huis vertrokken met het idee dat ik 4 weken nergens aan zou denken, en weer helemaal opgeladen en positief thuis zou komen. Dat is ook wel een soort druk die ik mezelf heb opgelegd, en hoe meer dat van jezelf moet, hoe slechter het meestal uitpakt. Als je dan hele dagen alleen doorbrengt en veel tijd hebt om na te denken, dan is dat ook niet echt bevorderlijk voor je stemming. Hoewel ik normaal juist geniet van het vrij reizen zonder vastgesteld plan, heb ik in dat soort situaties blijkbaar behoefte aan wat meer structuur.

Terugkijkend was het gewoon een beetje een combinatie van factoren waardoor het af en toe niet zo positief voelde, maar kijk ik er voor het overgrote deel wel met een goed gevoel op terug hoor. Zweden is nog steeds een van mijn favoriete landen, en het is ook zeker niet de laatste keer dat ik er was, maar 4 weken waren in deze omstandigheden misschien iets te lang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan