Reisverslag 2020: Plan B, Zweden

Thanks gozer voor je toffe en soms persoonlijke verslag.
Heb het met plezier gelezen.:}
 
Leuk verslag weer, bedankt!

Ik moet eigenlijk nog steeds het verslag schrijven van mijn 1e kampeerweekend in Duitsland afgelopen zomer, als tegenhanger voor dit soort enorme trips. Die natuurlijk fantastisch zijn, maar wel een trapje te hoog voor mij :)
 
Hmmm waar moet ik nu naar uitkijken..buiten het verhaal van Tmanneke.
Geweldig verhaal Frazer. Mooie trip mooie motor mooi geschreven. Een 10 plus.
 
Bedankt weer @Frazer voor het leuke verslag! Je zou inmiddels kunnen overwegen om al je verslagen te bundelen tot een boekje 😃. Leuke schrijfstijl en bijpassende foto’s!
 
Iedereen bedankt voor alle leuke en positieve reacties, zowel hier als via de PM!!

Kun je de volgende keer anders niet gewoon 8 weken gaan of zo? :+
Als we geen covid hadden gehad, dan had ik dat gedaan, misschien zelfs nog wel langer |(
Het eigenlijke plan was in 2020 de nieuwe motor kopen, inrijden en wat kleinere tripjes mee te maken om hem eventueel nog iets aan te passen aan mijn wensen en eisen. Dit jaar had ik de motor willen verschepen naar Canada, voor een reis van zo'n 4 maanden door Canada, Alaska en Noord-Amerika. Halverwege 2020 had ik er al een hard hoofd in dat we 2021 coronavrij zouden zijn, dus heb ik besloten om het plan (minimaal) een jaar op te schuiven. Nu zit ik echter met een situatie waarbij het niet zeker is dat ik volgend jaar nog wel voor dezelfde werkgever werk, dus de vraag is of die plannen volgend jaar bij een eventueel nieuwe werkgever nog wel mogelijk zijn. Al met al is het dus nog erg onduidelijk of het er de komende jaren nog van gaat komen.

Thnx voor het delen weer! Gaat de 700 blijven?
Voor alsnog wel, zie bovenstaande plannen. Zo'n reis als hierboven durfde ik op de 660 met dik 110k. op de klok eigenlijk niet meer aan, vandaar dat ik voor de 700 gekozen heb. Vorig jaar rond deze periode bestelde ik de 700, had ik toen geweten wat ik nu weet, dat bovenstaande plannen een jaar opgeschoven zouden worden had ik hem niet gekocht. Dan was het me ook nu nog te onzeker, en had ik hem waarschijnlijk ook dit jaar nog niet gekocht, en misschien zelfs wel nooit. Maar achteraf gezien is het makkelijk praten. Omdat het nu nog maar de vraag of die reis er op korte termijn nog inzit zal de tijd het leren. Ik ben niet zo goed in afscheid nemen van motoren, dus de kans dat hij blijft is wel aanwezig.

Hmmm waar moet ik nu naar uitkijken..buiten het verhaal van Tmanneke.
Geweldig verhaal Frazer. Mooie trip mooie motor mooi geschreven. Een 10 plus.
Heel misschien zit er voor het nieuwe seizoen nog wel een verslagje in, ik heb nog een oud verslag liggen dat ik nog moet plaatsen. Wel saai hoor, weer Scandinavië :+ Ik heb van die vakantie ook nog een hele map met Gopro beelden die ik nog eens wil uitzoeken en een samenvatting van wil maken, maar dat kost vrij veel tijd (en zin). Kan dus nog wel even duren, maar voor het nieuwe vakantieseizoen (als dat er in zit...) moet het wel lukken.

Bedankt weer @Frazer voor het leuke verslag! Je zou inmiddels kunnen overwegen om al je verslagen te bundelen tot een boekje 😃. Leuke schrijfstijl en bijpassende foto’s!
Heb ik ooit wel eens aan gedacht, maar daar komt waarschijnlijk wel iets meer bij kijken en het moet wel leuk blijven. Maar wie weet!
 
Laatst bewerkt:
Heel misschien zit er voor het nieuwe seizoen nog wel een verslagje in, ik heb nog een oud verslag liggen dat ik nog moet plaatsen. Wel saai hoor, weer Scandinavië :+ Ik heb van die vakantie ook nog een hele map met Gopro beelden die ik nog eens wil uitzoeken en een samenvatting van wil maken, maar dat kost vrij veel tijd (en zin). Kan dus nog wel even duren, maar voor het nieuwe vakantieseizoen (als dat er in zit...) moet het wel lukken.
Hebben wij toch weer iets om naar uit te kijken :)
Maar dat is inderdaad een nadeel van video, er komt toch heel veel werk bij kijken wil je er wat leuks van maken.
 
Ik had afgelopen zomer voor de eerste keer een gopro op de motor gezet. Uiteindelijk heb ik de beelden slechts één keer gebruikt, op een moment dat ik toch wel heel blij was dat ie erop stond. Maar verder? Veel werk inderdaad om van al die beelden van een rijdende motor iets boeiends te maken. En je gooit meer dan 80% van de opnames gewoon weg wegens meer van hetzelfde. Voorlopig heb ik het opgegeven, hen ondertussen nog wel wat anders te doen. 8-)
 
Dat videobewerking houdt mij momenteel ook tegen bij het aanschaffen van een een ‘go pro’ en als één keer de twijfel toeslaat is het meestal uitstel van aankoop en vervolgens afstel. Ben bang dat na aankoop ik enthousiast er aan begin maar dat het toestel uiteindelijk toch in de kast komt te liggen tenzij iemand een uitermate simpel en tijdbesparende videobewerking weet? Zo lijkt mij een stone ook leuk maar hierbij geldt hetzelfde verhaal en het feit dat je weet extra kilo’s aan accu’s, dromen mee sjouwt. Keuzes, keuzes, keuzes.
 
Ik had afgelopen zomer voor de eerste keer een gopro op de motor gezet. Uiteindelijk heb ik de beelden slechts één keer gebruikt, op een moment dat ik toch wel heel blij was dat ie erop stond. Maar verder? Veel werk inderdaad om van al die beelden van een rijdende motor iets boeiends te maken. En je gooit meer dan 80% van de opnames gewoon weg wegens meer van hetzelfde. Voorlopig heb ik het opgegeven, hen ondertussen nog wel wat anders te doen. 8-)
Ik heb ook zo'n ding, een goedkoopje van vier tientjes. Werkt wel maar geluid is vreselijk en de batterijduur is erg kort. Ik heb nog wel een soort van afstandsbediening voor de camera, met fot en videostand , maar ik heb het ook wel eens vergeten af te zetten waardoor zowel het batterijtje snel aan het einde was en ik een geweldig onaantrekkelijk stuk weg had opgenomen. Daarna met een kaartje via je laptop opslaan en dan verder. Wat een gedoe ! Fotootjes gaat nog, maar filmpjes componeren is kunst ! Dus het spul staat op mijn laptop, en dat is het dan. Voor volgende trip zet ik het ding wel op de motor, met daarbij de wetenschap dat het resultaat nogal knullig zal zijn
 
Hee Frazer, mooi stuk!!

Vraag: ik zie met regelmaat dat je in oude 'hyttes' slaapt, sommige zien er zo oud uit dat je zweert dat de vikingen ze nog gebouwd hebben. Zijn dat hutjes de je op een camping hebt gehuurd? Of geboekt oid?
 
Dat videobewerking houdt mij momenteel ook tegen bij het aanschaffen van een een ‘go pro’ en als één keer de twijfel toeslaat is het meestal uitstel van aankoop en vervolgens afstel. Ben bang dat na aankoop ik enthousiast er aan begin maar dat het toestel uiteindelijk toch in de kast komt te liggen tenzij iemand een uitermate simpel en tijdbesparende videobewerking weet? Zo lijkt mij een stone ook leuk maar hierbij geldt hetzelfde verhaal en het feit dat je weet extra kilo’s aan accu’s, dromen mee sjouwt. Keuzes, keuzes, keuzes.

Als ik even mag inhaken, dat bestaat niet.
Niet dat het qua software onmogelijk is, maar als je echt hele oude zooi hebt qua pc kon effecten renderen vroeger nog wel eens vertragend werken.

Maar het grootste gedoe is altijd de uren aan beeld materiaal doorlopen en ondertussen bedenken wat leuk bij elkaar past en wat voor verhaal je er mee wil vertellen.

Een voorbeeld daarvan is Ed March die de laatste paar video's ook aangeeft een externe editor te zoeken (een persoon) omdat hij anders minimaal 2 weken lang in totale uitzondering tussen wat matrassen (tegen geluid van buiten) aan het editen is.

En Dan nog het bewust van te voren dingen filmen die een filmpje interessant maken, dus niet alleen maar onboard, wat na 2 minuten al verveelt of het nou op het circuit is of de sella ronda.

Een voorbeeld is dat ikzelf een keer ben omgedraaid met de motor om een pop met een mondkapje om , verder volledig in klederdracht, op de foto te zetten. Daar heb ik bijgezet dat het een bewijs was dat de Duitsers ook gevoel voor humor hebben.
Voor mezelf had ik dat niet op de foto hoeven te zetten, maar ik vind het wel leuk om iets te vertellen..

Moet er niet aan denken dat met film te moeten doen.

Voordat ik enter geef ff spieken welk topic ik zit :P

Volgend/dit jaar toch maar Spanje/Portugal Frazer ;)
dat verschepen zal trouwens niet goedkoop zijn, maar 4 maanden iets huren ook niet natuurlijk..
 
Hee Frazer, mooi stuk!!

Vraag: ik zie met regelmaat dat je in oude 'hyttes' slaapt, sommige zien er zo oud uit dat je zweert dat de vikingen ze nog gebouwd hebben. Zijn dat hutjes de je op een camping hebt gehuurd? Of geboekt oid?
Dat hutje wat ik in een van de eerste dagen tegen kwam was gewoon openbaar, stond ook niet op een camping ofzo. Stond een bordje bij dat je er gratis mocht overnachten. Het zal vast ergens een eigenaar hebben die het leuk vind om dat beschikbaar te stellen. Deze had ik toevallig al eens op een YouTube filmpje gezien, dus ik wist dat het ergens in die etappe van de TET zat, maar ik wist niet waar precies. Het was gewoon openbaar, dus dan kan je natuurlijk de pech hebben dat hij al bezet is.

De TET app geeft die shelters ook op de kaart aan, alleen maakt hij geen onderscheid tussen hutjes of van die half open shelters die eigenlijk voornamelijk bedoelt zijn om te schuilen. (Of ik heb gewoon niet goed gekeken).

Ik kwam er op de dag dat ik mijn motor vast reed ook achter dat niet alles wat op de TET app staat ook met de motor te bereiken is, ik denk dat ze gewoon een Poi bestand met wandelshelters hebben toegevoegd.
 
Maar het grootste gedoe is altijd de uren aan beeld materiaal doorlopen en ondertussen bedenken wat leuk bij elkaar past en wat voor verhaal je er mee wil vertellen.
Dat inderdaad, je moet alles natuurlijk eerst terugkijken, dan selecteren, monteren, controleren, voordat je iets geproduceerd hebt dan heb je alles zo 4 of 5x terug gekeken. Ik doe het ook te weinig om echt handigheid in het monteren te krijgen, dus iedere keer moet je ook weer even uitvinden hoe dat programma ook al weer werkte.

Dan heb je het nog niet eens over het filmen zelf, veel van die populaire vloggers gebruiken meerdere camera's voor verschillende invalshoeken. Eerst je statief opstellen, langsrijden, terugrijden om de boel weer op te halen. Dan heb je alle beelden nog eens 3x dubbel vanuit verschillende hoeken. Om het nog maar niet te hebben over dronebeelden. Je hoort wel van die bekende vloggers dat ze voor elke dag rijden ook een hele dag aan het monteren zijn. Als je er zoals sommige vloggers echt van leeft, dan wordt het eigenlijk gewoon werk.

Ik heb gewoon één gopro op mijn helm, maar zelfs daarmee merkte ik al dat je soms meer bezig bent met filmen dan met rijden. Dan natuurlijk ook nog bezig zijn met zorgen dat je batterijen opgeladen zijn, op tijd wisselen, meerdere geheugenkaarten mee, best wel een hoop werk. De eerste paar jaar vond ik het nog wel leuk, daarna was ik er vrij snel klaar mee. Nu naar Zweden had ik hem niet eens meer mee.

Van IJsland vind ik het wel leuk dat ik nog beelden heb, die kijk ik ook nog wel eens terug. Duurde uiteindelijk wel meer dan een jaar voor ik eindelijk klaar was.
 
Laatst bewerkt:
Heb genoten van het verslag en ook net als in je vorige verslagen dat wild kamperen dat is aan de ene kant wel super als je die foto's zo ziet .
De rust , super daar hou ik ook van die rust alleen ik ben dan toch meer van het luxe kamperen als ik in de avond op de camping kom dat ik een echt bed heb in een stacaravan of zo .
Heb 1x 2 weken met een tent gecampeerd zeg maar , was super maar ik vond het klammige gedoe niets .
Maar je nieuwe fiets heeft toch weer een mooie vuurdoop gehad , zal je ook weer het nodige werk aan gehad hebben qua schoonmaken verwacht ik .
 
Heb genoten van je reisverslag, mooi avontuur. Vwb. een video, ik gebruik de Garmin virb en dat is met een bewerkingsprogramma en gebruiksvriendelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan