Reisverslag 2020: Plan N, Zuid-Noorwegen

Traffic Taurus

Ingenieur Prutje
14 jan 2019
392
743
Haarlem
Ooit had ik het plan om na m’n afstuderen een lange vakantie te nemen en met de motor door Marokko te trekken. Verder dan een plan is het echter niet gekomen. Bepaalde gebeurtenissen in 2020 zorgde ervoor dat alles een beetje anders liep en Marokko niet meer zo’n geschikte bestemming was.

Noorwegen en de levenshouding van de Noren heeft mij altijd geboeid en daarom leek mij dat een prima vervangende bestemming. Daarnaast was toen het aantal besmettingen daar erg laag en daarmee ook een veilige bestemming, al voelde het toen altijd nog als een beetje ver van m’n bed show.

Na wat uurtjes achter de computer had ik wat routes die ik wilde rijden en punten die ik wilde bezoeken verzameld en aan elkaar geknoopt. Ik ben wel een beetje een planner en vind het fijn in ieder geval een ruw beeld te hebben van de reis. Zo werd het ene kaartje vervangen door een ander.
1612553956723.png
1612553969524.png
Aangezien ik ook groot fan van het Audio Visuele medium ben beginnen we met twee filmpjes. ;)



Ik heb hier en daar al het een en ander over m’n reis gepost, dus voor sommigen zullen bepaalde stukken misschien bekend voorkomen. Zo ook m’n paklijst, maar voor de liefhebber: hierbij.
1612554062577.png

1612554071598.png
 
Dag 1 – 20/07
Begin: Haarlem, 07:00
Eind: Kolding, 16:30
Gereden tijd: 09:30 uur
Gereden afstand: 724 km
Gemiddelde snelheid: 76 km/h
Route dag 1 (gok).PNG
Nadat al weken de meeste spullen half ingepakt klaar lagen op de zoldervloer was het eindelijk zo ver. Om 06:15 ging de wekker. Eerst even snel opfrissen en ontbijten en dan kan ik eindelijk op pad. De avond ervoor had ik de koffers al gevuld aan de motor gehangen en alle spanbanden bevestigd, dus ik hoefde alleen de tent en tanktas nog vast te maken. Precies om 07:00 uur reed ik de straat uit op weg naar Noorwegen.

IMG_20200721_112013.jpg


De eerste dag is over het algemeen vrij saai en dan zeker het eerste stuk snelweg dat ik maar al te goed ken, maar als je ergens wilt komen zul je moeten dus ik klaag niet. Daarnaast zit ik nog vol enthousiasme en gaat de tijd voor m’n gevoel lekker snel. Zonder enige vertraging kan ik tot Osnabrück doorrijden. Tussendoor pauzeer ik nog even met de thuis gesmeerde boterhammetjes.

Bij Hamburg aangekomen zit ik niet op te letten en mis ik de afslag voor de 261, maar gelukkig kan je vrij makkelijk verderop ook de 7 omhoog pakken en kom je al snel weer op het punt waar de 261 je op de 7 gebracht had. Dus zonder al te veel vertraging vervolg ik m’n weg. Even later kom ik echter de eerste serieuze werkzaamheden tegen met de bijbehorende file, maar uiteindelijk viel de vertraging daardoor ook mee.

Voordat ik de grens met Denemarken over duik ga ik nog snel een keer tanken. Als ik naar binnenloop om te betalen doe ik zoals verzocht m’n motorcolletje over m’n gezicht. Daarnaast vind je ook hier de gebruikelijke stickers voor looprichting en afstand houden en staat op de toonbank een plastic scherm. Naast het tanken maak ik ook nog even gebruik van het toilet, wat mij weer €0,70 armer maakt. Tegenwoordig kan je in Duitsland geen tankstation langs de snelweg meer vinden die geen Sanifair wc’s heeft. Toegegeven het is mooi schoon, maar die €0,70 blijf ik prijzig vinden. En ja je krijgt er een tegoedbon van €0,50 voor terug, maar dan moet je op z’n minst weer een euro uitgeven aan iets dat je niet nodig hebt.

Als ik de Deense grens nader kom in een flinke file terecht waarbij ik maar netjes aansluit zoals in Duitsland van motorrijders verwacht wordt. Als ik na 45 minuten eindelijk bij de grensovergang aangekomen ben word ik eruit gepikt voor controle en mag ik me melden bij een jongeman in uniform. Nadat hij kort gevraagd had naar mijn bedoelingen en ik mijn ID en boardingpass van de veerboot had laten zien kon ik zo doorrijden.

Dan eindelijk worden de vertrouwde blauwe verkeersborden verruild voor de groene verkeersborden en rij ik Scandinavië binnen. Oorspronkelijk was ik van plan na zo’n 500 km te stoppen en vlak na de grens een camping op te zoeken, maar omdat ik zo lekker ga besluit ik nog even door te rijden.

Als ik dan in de buurt van Kolding aan kom vind ik het mooi geweest. Na ruim 9 uur rijden heb ik wel zere billen en stijve armen. Na even zoeken heb ik een redelijke camping gevonden. Het enige jammere is dat je meteen zo’n €20,- kwijt bent en je tussen de caravans staat. Verder is het sanitair wel erg netjes en zijn de plekken mooi ruim.

Na even lopen prutsen met het opzetten van de tent – zo gaat dat toch altijd de eerste avond? – installeer ik mijn stoeltje en geniet van wat nootjes terwijl ik naar een luisterboek luister.

DSC01188.jpg


Al redelijk vroeg begin ik aan het avondmaal. Dat is dit keer pasta met een sausje van tomatenpuree en doperwtjes. Niet heel sjiek, maar gaat er altijd wel goed in. Terwijl ik met m’n avondmaal bezig ben komt een Nederlandse caravan naast mij staan op het veld. De man is alleen op pad en we maken even een praatje. Hij is ook op weg naar Noorwegen en vandaag uit Nederland vertrokken.

Na de afwas gedaan te hebben zit ik nog even buiten voordat ik op tijd ga douchen en m’n bed in duik, ik heb zo toch best een lange eerste dag gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg ! En dat luisterboek: een goed idee zeg. Scheelt weer een e-reader bij het pakken en kan je ook in het donker "lezen". Ga ik onthouden. :)
 
Het begint alvast goed, leuk verhaal.
Mag ik je nog een tip geven/een verzoekje doen?
Ikzelf vindt het altijd erg prettig als iemand er per gereden dag een routekaartje bij doet. Dat visualiseert een stuk makkelijker...... :+
 
Ik volg ! En dat luisterboek: een goed idee zeg. Scheelt weer een e-reader bij het pakken en kan je ook in het donker "lezen". Ga ik onthouden. :)
Ik ook. Is ook een andere manier van ontspannen; ik ben een enorme lezer (e-reader) maar na zo'n dag van 9 uur aan het stuur is luisteren waarschijnlijk een stuk relaxter.
 
Het begint alvast goed, leuk verhaal.
Mag ik je nog een tip geven/een verzoekje doen?
Ikzelf vindt het altijd erg prettig als iemand er per gereden dag een routekaartje bij doet. Dat visualiseert een stuk makkelijker...... :+
Eh dat was het oorspronkelijke plan ook, alleen was de gereden route in de Garmin blijkbaar al overschreden toen ik thuiskwam. Hij slaat alleen de laatste 1500? km op. Dus heb alleen van de terugreis de exacte route. Maar zal eens kijken of ik de ongeveer gereden route op een kaartje kan tekenen.
 
Hé, onze reis(beschrijving) van Scandinavië gaat met een nieuw topic gewoon weer verder. Ik blijf 't volgen............:9
 
Aan het eind van deze verslagenperiode kan ik Scandinavië ook weer van de lijst halen. :+ Mooi, weer eentje om te volgen!
 
Dag 2 – 21/07
Begin: Kolding, 09:10
Eind: Hirthals, 14:45
Gereden tijd: 05:35 uur
Gereden afstand: 306 km
Gemiddelde snelheid: 55 km/h
Route dag 2 (gok).PNG
Ik word weer rond 06:15 wakker, dit keer echter niet door m’n wekker en ook niet geheel uit mezelf. Een stel heeft besloten dat 06:15 een mooie tijd is om te tennissen op de tennisbaan naast de camping. Hoewel ik over het algemeen toch wel een vroege vogel ben vind ik dit wel een beetje vroeg om te gaan tennissen met al het bijkomende gekreun bij het serveren. Omdat ik toch nog wel moe ben van de vorige dag besluit ik me nog een keer om te draaien, maar niet veel later ga ik er toch maar uit en begin met inpakken. Zoals het de eerste avond altijd een beetje zoeken is met opzetten is de eerste ochtend het een beetje zoeken met inpakken.

Om 09:00 ben ik dan klaar om te vertrekken, alles zit in de koffers en de tent is bovenop gebonden. Sleutel in het slot en gaan. De sleutel ja, waar is die eigenlijk. Niet in deze zak, niet in die zak. Ik heb hem net nog gehad om de koffers op slot te doen. Niet op de grond. Ik zal toch niet… Toch haal ik de net zorgvuldig ingepakte tent eraf en rol hem weer uit en begin te graven. En wel ja wat zie ik daar? De sleutels. Ik steek de sleutels in het contactslot en rol de tent nogmaals op. Maar dan om 09:10 ben ik echt klaar om te vertrekken en ik rij rustig de camping af.

Eerst maar eens een ontbijt regelen, want die bestond tot nu toe enkel uit een Snelle Jelle. Daarnaast moet ik ook nog iets voor de lunch van vandaag verzinnen. Na even gewinkeld te hebben bij de supermarkt om de hoek van de camping eet ik de rest van m’n ontbijt en gooi ik gelijk de tank vol bij het tankstation naast de supermarkt.

Ik heb vandaag nog maar 300 km te gaan en heb alle tijd om in Hirthals te komen, de boot gaat pas morgenochtend vroeg. Het inpakken van de sleutels in de tent blijken echter een voorbode te zijn voor vandaag. Op een of andere manier kom ik niet in m’n ritme en wil niks lukken. Al na een half uur rijden heb ik last van m’n schouders en m’n nek en dat het zo kneiterhard waait helpt ook niet echt mee. Ik besluit maar vroeg te pauzeren en gebruik te maken van m’n lunch, een boterham met zelf geïmporteerde pindakaas.

IMG_20200721_112013.jpg


Omdat ik nog genoeg tijd heb en ik het rijden op de snelweg een beetje zat ben besluit ik een stukje binnendoor te rijden. Onderweg rij ik nog langs een fietser die in de berm zit, eerst rij ik door, maar dat geeft me geen goed gevoel en iets in me zegt dat er iets niet klopt, dus ik besluit te keren en even te gaan kijken.

Als ik de man vraag of alles oké is geeft hij aan dat hij last heeft van inspanningsastma en even pauze nodig heeft. Als ik vervolgens vraag of ik iets voor hem kan betekenen geeft hij aan dat hij zich wel redt, maar gewoon even rust nodig heeft en een kopje warme thee moet drinken. Niet geheel gerust op de man z’n woorden, want zo goed zag hij er niet uit van dichtbij, rij ik toch maar verder.

Het zijn best leuke weggetjes zo binnendoor en ik begin er weer een beetje plezier in te krijgen, maar na een aantal keer te hebben gekeerd omdat een weg afgesloten bleek te zijn heb ik er wel weer genoeg van. De GPS geeft aan dat het op deze manier nog heel wat uren gaat duren, dus ik besluit om weer de snelweg op te draaien.

Al snel haal ik nogmaals de man naast wie ik op de camping in Kolding stond in, dus uiteindelijk ben ik niet zo gek veel tijd verloren met het rijden van de kleinere wegen. Nadat ik een camping gevonden heb rijd ik eerst nog even naar de haven om te kijken waar ik morgen precies moet zijn, dan heb ik daar in de vroege ochtend in ieder geval geen stress van. Terwijl ik daar heen rijd zit ik niet echt meer in de vakantiestemming, maar als dan een auto met twee kleine jongetjes op de achterbank voor mij de weg opdraait en ze enthousiast naar mij zwaaien door de achterruit kan ik een kleine glimlach niet onderdrukken, ik zwaai vrolijk terug. Ik weet nog hoe vet ik het altijd vond als kleine jongen als een motorrijder terugzwaaide.

Na nog even snel getankt te hebben rij ik terug richting de camping en meld ik me aan bij de receptie. Normaal betaal ik graag vooraf, maar dat kan hier niet want je krijgt een chipkaart met douchecredits die later verrekend worden.

Na een plekje uitgezocht te hebben en m’n tent op gezet te hebben heb ik nog zeeen van tijd over, het is pas 15:15. Eerst maak ik een klein rondje over de camping en zie dat deze redelijk hetzelfde is opgezet als de vorige en vooral ingericht is op campers en caravans. Daarnaast ziet het sanitair er erg goed uit en is er net zoals op de vorige camping een kookruimte met alles erop en dr aan waar je gebruik van kan maken. Niet dat ik dat zal doen, ik kook liever op m’n eigen gasje voor m’n tentje.

Omdat ik hier vlak bij het strand zit besluit ik nog even naar het strand te lopen. Als ik dan door de duinen het strand zie waan ik me toch even terug in Nederland en denk ik aan de vakanties van vroeger met m’n ouders en zusje aan het strand. Ook de gure wind is mij niet onbekend, maar het mulle zand heeft plaats gemaakt voor een harde plaat en er staan geen strandhuisjes maar een heleboel auto’ s en campers.

IMG_20200721_195735.jpg


Ik wist dat er ergens in Denemarken een strand was waar je op mocht rijden, maar ik wist niet dat dat hier was. Als ik het van te voren had geweten had ik het leuk gevonden om er even overheen te rijden met de motor, maar ik heb nu geen zin meer om de motor te halen dus besluit ik het te laten.

IMG_20200721_154143.jpg


Hoewel het goed fris is en het zand om je oren stuift zijn er best wat mensen in het water. Ik besluit daarom om ook maar een duik te nemen. Het feit dat het water erg fris is en er hier en daar wat kwallen zwemmen maakt dat de duik van korte duur is. Als ik terug kom bij m’n kleren zie ik dat m’n schoenen in de korte tijd vol met zand gewaaid zijn en dat ook m’n tas niet geheel gespaard is.

Ik loop nog even langs de campers en ga terug naar de camping. Daar begin ik weer vroeg aan m’n avondmaal. Dit maar met wat in Denemarken gekochte ingrediënten. De eerste keer boodschappen doen in een vreemd land blijf ik altijd lastig vinden. Zeker omdat je alleen bent heb je veel kleine porties nodig en die vind je in andere landen gewoon niet zo veel als in Nederland. Daarom eindig ik vaak met of heel erg veel eten of heel erg weinig ingrediënten. Dit keer is het weer pasta met een sausje, maar dit keer bestaat deze uit een paprika, aardappel, een bonenmix en tomatensaus.

Na het eten zit ik met een zeer volle buik nog even voor de tent naar het luisterboek te luisteren. In de zon is het zo best lekker, maar als die even wegvalt en de wind opsteekt is het tochwel koud. Ik besluit maar weer op tijd m’n bed op te zoeken, want ik moet morgen vroeg op voor de boot en zo tussen de caravans vind ik er weinig aan op de camping.

Tijdens het douchen zie ik de credits hard wegtikken en besluit het daarom om het maar kort te houden. Zo’n systeem werkt dus in ieder geval wel.

Als ik snachts naar het toilet moet zie ik dat ik al noordelijk genoeg ben dat het snachts niet over de gehele hemel meer donker wordt.
 
Laatst bewerkt:
TS meldt dat ie tot Kolding heeft gereden met 76 kmh.
Ik kwam 2 jr geleden met 95 kmh terug naar NL. Niet sneller, maar ook niet langzamer.

In de buurt van Kolding brak toen mijn gaskabel.
Tsja, hoe dan verder? Langs de snelweg moet je toch per direct iets bedenken om een garage te kunnen bereiken.
Ik heb stationair van de motor omhoog gedraaid om iig weg te kunnen van de snelweg.
Toen ik uiteindelijk veilig stond heb ik besloten om rechtstreeks naar huis te gaan. Het weer was ook niet best.
Vanaf DK dus 'stationair' naar huis rijden. Toen de motor naar max stationair-toeren gedraaid. Dat was dus 95kmh.
Hamburg is dan mss een probleem door evt drukte, maar dat is niet midden in de nacht.
Toen ik mijn woonplaats (ca 05.00h) binnenreed, heb ik contact op UIT gezet.
Stationair toen terug gedraaid, wat 35 kmh bleek te zijn. Laatste paar km's naar huis gesukkeld.

Thuis had ik nog een nieuwe gaskabel liggen, die ik er snel op heb gezet.
 
Heb ooit een reparatiesetje gekocht......vaak meegenomen, maar gelukkig nooit hoeven te gebruiken. Denemarken is een leuk autoland, maar niet echt spannend met de motor. Op het strand rijden is dan wel weer leuk, zeker als de kleine van 7 bij papa op schoot mag sturen(auto), en zelf schakelen.....gasgeven deed ik, want dat vond mama minder geslaagd._O- kleine man had de tijd van zijn leven.*O*
 
Off topic. Waar kun je bij de bb het schroefje vinden voor het stat.toerental? Is een goede noodoplossing.
 
Dat van die sleutel is herkenbaar, heb ik met enige regelmaat in mijn broekzak of binnenvakje van de tent laten zitten om er pas achter te komen als alles al is ingepakt. Paar jaar terug was ik hem een keer echt kwijt, ook weer gezocht in broekzakken en tent, maar uiteindelijk de reservesleutel maar voor de dag gehaald. Paar dagen later vond ik hem terug in een doosje met bandenplakspul, boutjes/moertjes en klein gereedschap. Die stond open in de koffer omdat ik ergens mee bezig was, kennelijk is de sleutel toen van het zadel gegleden en in het doosje gevallen.
 
Eh dat was het oorspronkelijke plan ook, alleen was de gereden route in de Garmin blijkbaar al overschreden toen ik thuiskwam. Hij slaat alleen de laatste 1500? km op. Dus heb alleen van de terugreis de exacte route. Maar zal eens kijken of ik de ongeveer gereden route op een kaartje kan tekenen.
Of gebruik google maps en dan schermafdruk. Zo doe ik het nu in mijn verslag (is dit sluikreklame?) 8-)
 
Dat van die sleutel is herkenbaar, heb ik met enige regelmaat in mijn broekzak of binnenvakje van de tent laten zitten om er pas achter te komen als alles al is ingepakt. Paar jaar terug was ik hem een keer echt kwijt, ook weer gezocht in broekzakken en tent, maar uiteindelijk de reservesleutel maar voor de dag gehaald. Paar dagen later vond ik hem terug in een doosje met bandenplakspul, boutjes/moertjes en klein gereedschap. Die stond open in de koffer omdat ik ergens mee bezig was, kennelijk is de sleutel toen van het zadel gegleden en in het doosje gevallen.
Goed dat je je reserve sleutels dan wel kon vinden :).
Het sleutelthema komt verderop nog een keer terug en toen was de oplossing niet zo makkelijk als de tent weer uitpakken. 8)7
Of gebruik google maps en dan schermafdruk. Zo doe ik het nu in mijn verslag (is dit sluikreklame?) 8-)
Sluikreclame wordt voor deze keer door de vingers gezien ;). Als je onder de spoiler kijkt kan je de kaartjes zien die ik heb toegevoegd.
 
Eh dat was het oorspronkelijke plan ook, alleen was de gereden route in de Garmin blijkbaar al overschreden toen ik thuiskwam. Hij slaat alleen de laatste 1500? km op. Dus heb alleen van de terugreis de exacte route. Maar zal eens kijken of ik de ongeveer gereden route op een kaartje kan tekenen.
Als je de Garmin aansluit op de computer zie je een mapje met archive staan of iets dergelijks. Daar zitten de wat oudere tracks in. Misschien bij die van jou ook. Heb dat zelf met de zumo 550 ook gehad. dacht ook dat ik alles kwijt was en alleen het laatste stukje over had. Gelukkig niet.
 
In de buurt van Kolding brak toen mijn gaskabel.
Tsja, hoe dan verder? Langs de snelweg moet je toch per direct iets bedenken om een garage te kunnen bereiken.
Ik heb stationair van de motor omhoog gedraaid om iig weg te kunnen van de snelweg.
Toen ik uiteindelijk veilig stond heb ik besloten om rechtstreeks naar huis te gaan. Het weer was ook niet best.
Vanaf DK dus 'stationair' naar huis rijden. Toen de motor naar max stationair-toeren gedraaid. Dat was dus 95kmh.
Hamburg is dan mss een probleem door evt drukte, maar dat is niet midden in de nacht.
Toen ik mijn woonplaats (ca 05.00h) binnenreed, heb ik contact op UIT gezet.
Stationair toen terug gedraaid, wat 35 kmh bleek te zijn. Laatste paar km's naar huis gesukkeld.

Thuis had ik nog een nieuwe gaskabel liggen, die ik er snel op heb gezet.
Was dat met de Blackbird? Dan had je ook de heen- en de retourkabel kunnen omwisselen. De veer zorgt er wel voor dat het gas dichtgaat......
 
Terug
Bovenaan Onderaan