Reisverslag 2020: Plan N, Zuid-Noorwegen

Wat een gave reis, ontzettend mooi/goed verslag ook. Erg inspirerend. Mocht corona het toelaten dan staat Noorwegen deze zomer hoog op mijn lijstje, een andere optie is de UK weer (heeft toch wat en ik spreek de taal, mede door een jaar Engels studeren, vloeiend en dat is wel heel praktisch gebleken.
Nou voor de taal hoef je niet weg te blijven in Noorwegen, iedereen spreekt daar gewoon Engels, beter dan in Nederland zelfs.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, gewoon het weer in de gaten houden, is het mooi weer hup naar Noorwegen, regent het dan ergens anders heen,

Ik wil er ook nog een keer een poging wagen voor het zuiden van Noorwegen, ben er nu 3x geweest, maar telkens wanneer we op de terug weg
van het noorden naar het zuiden van Noorwegen gingen, begon het te regenen, en dan dagen aan een stuk :(

Wel heb ik hier gelezen dat je van uit het noorden van Denemarken met zo'n snelle ferry zo in het zuiden van Noorwegen zit, dus in 1,5 dag rijden ben je al in het zuiden van Noorwegen. we gaan het wel zien dit jaar.
 
Wel heb ik hier gelezen dat je van uit het noorden van Denemarken met zo'n snelle ferry zo in het zuiden van Noorwegen zit, dus in 1,5 dag rijden ben je al in het zuiden van Noorwegen. we gaan het wel zien dit jaar.
De ferry dat zal wel gaan.
Maar bij de reis naar bovenin DK, bereid je maar voor op het ergste.
Echt geen feestje vele 100-den km's van Groningen naar Hamburg naar Hirtshals. :X
Hoe saai wil je 't hebben?
 
De ferry dat zal wel gaan.
Maar bij de reis naar bovenin DK, bereid je maar voor op het ergste.
Echt geen feestje vele 100-den km's van Groningen naar Hamburg naar Hirtshals. :X
Hoe saai wil je 't hebben?
En ik mag dan ook nog al die kilometers vanuit Zuid Limburg (met 100 '() erbij tellen :p
 
Nee, hij komt van Venlo.
Dan wrs via Hannover. Dat is dan het eerste stuk weer net iets minder erg.
Maar vanaf Hamburg is 't wel 500km rijden in het NIETS!
 
De ferry dat zal wel gaan.
Maar bij de reis naar bovenin DK, bereid je maar voor op het ergste.
Echt geen feestje vele 100-den km's van Groningen naar Hamburg naar Hirtshals. :X
Hoe saai wil je 't hebben?
Ja is inderdaad een erg saai stuk, maar Noorwegen compenseert veel. en je moet er wat voor over hebben.
 
Man, wat een trieste gedachte om te melden dat zelfs mannen van 50-60 dat nog doen. Dat zijn nog de jonkies!
Je doet net alsof het leven dan ophoudt. Juist andersom! Alle vrije tijd wordt dan niet meer misbruikt door de baas.
Ik ben 66 en heb nog steeds geen enkele moeite met slapen in een tentje. 'Ouwe lul' worden kan altijd nog!
We hebben dezelfde leeftijd, @mean-machine , dus hou ik de mogelijkheid open dat we zo'n 40 jaar geleden allebei dachten dat 50-60'ers ouwe pipo's waren. Ik in elk geval wel. Zo gaat het nu eenmaal, en alleen met het ouder worden wijzigt dat besef.
En hoe je't ook draait of keert: ouwe lullen zijn we. Heb ik geen enkel probleem mee. Ik amuseer me toch wel.
U toch ook? :t:t:t
 
We zijn niet oud, alleen de kalender geeft je een cijfer, waarmee de statistiek iets kan. Met de wijsheid van nu ben ik eigenlijk steeds jonger geworden. Ik ben vrijwel 70, en natuurlijk wordt ik 135, dus ik ben eigenlijk in de midlife. En ik ben o zo wijs, heb overal een mening over en ik vind ook dat ik altijd gelijk heb. Ik heb eigenlijk ooit maar 1 vergissing gemaakt, niet in Seattle gaan studeren voor mijn Masters. Maar ja, het meisje en het idee dat pap toen al 25.000 gulden moest offeren voor mijn studie, dat gaf de doorslag. Overigens heb ik er verder geen last van gehad voor zover ik kan nagaan. Het lijf wordt wel iets minder, het aan/uittrekken van het motorspul in een klein tentje zonder stahoogte begint lastiger te worden, ( kan ook aan de extra kilo's liggen ! ) en dat is het dan ook. En als het echt regent, dan een b&b of zo. Maar, fijn dat hier sort off leeftijdsgenoten zijn die ook nog actief zijn met reizen !!!
 
N paar jaar geleden een motormover gekocht van een meneer. Aan de telefoon klonk hij n jaar of 55. Toen ik het ding bij hem thuis kwam ophalen vertelde hij dat hij 72 was en de winter daarvoor nog met zijn FJR en een groep vrienden, door de Alpen was gereden. Ook vaak op toertochten gewoon de tent enz. mee. Hij had ivm de leeftijd een lichtere motor gekocht en de mover niet meer nodig. Gaaf als je op die manier ouder mag worden!
 
Herkenbaar, die ouwetjes zijn best eigenwijs. Mijn pa (73) roept al zeker 15 jaar dat hij lichter wil....dus is van gsxf1100 naar tuono (2x), speed triple en nu triumph tiger 1050. En nog steeds met de tent op pad.
Dat gezegd hebbende, is hij nu toch ook maar naar een tent met sta hoogte aan het kijken....
 
Als laatste lees ik (snel) jouw getallen-brei.
Naast motorrijden heb jij er blijkbaar nog een hobby bij. Nee, dit boeit mij niet zo.

Wat 't heeft gekost, dat kostte 't en dat maak je toch niet meer goed.
Je zou er alleen een slecht gevoel van kunnen krijgen omdat je dan ziet.........ZOVEEL??? 😳
Ach, als pensionado is mijn gedachte dan: Ik kan 't toch allemaal niet meenemen in mijn kist. Beter om er NU van te genieten!

Overigens was het wel leuk om jouw reisverhaal te lezen. Thnx :t
Tja ieder z'n ding. Voor mij is het gewoon heel natuurlijk om alles gestructureerd te doen en dit soort zaken minutieus bij te houden.
 
De ferry dat zal wel gaan.
Maar bij de reis naar bovenin DK, bereid je maar voor op het ergste.
Echt geen feestje vele 100-den km's van Groningen naar Hamburg naar Hirtshals. :X
Hoe saai wil je 't hebben?
Ik denk dat je eigenlijk beter een nacht ferry uit Noord-Duitsland kan nemen. Die zijn wel iets duurder, maar dat heb je er met een overnachting minder en de bespaarde kilometers er al weer uit. Dan ben je helemaal snel in Noorwegen en kan je het doodsaaie Denemarken tenminste overslaan. Want persoonlijk vond ik dat echt waardeloos rijden met die vreselijke wind. Had het gevoel dat ik alles onder een hoek van 45 graden moest rijden. Daarnaast kom je met die nacht ferry gewoon uitgerust 's ochtends aan en kan je meteen op avontuur.
 
Ik denk dat je eigenlijk beter een nacht ferry uit Noord-Duitsland kan nemen. Die zijn wel iets duurder, maar dat heb je er met een overnachting minder en de bespaarde kilometers er al weer uit. Dan ben je helemaal snel in Noorwegen en kan je het doodsaaie Denemarken tenminste overslaan. Want persoonlijk vond ik dat echt waardeloos rijden met die vreselijke wind. Had het gevoel dat ik alles onder een hoek van 45 graden moest rijden. Daarnaast kom je met die nacht ferry gewoon uitgerust 's ochtends aan en kan je meteen op avontuur.
Ik denk niet dat je dat eruit haalt. Even als fictieve datum 9 augustus ingevoerd (zou ongeveer overeenkomen met de datum die ik zou kiezen). 1 volwassene met 1 motor zonder span of aanhanger.

Hirtshals-Langesund (economy ticket): € 54,-
Kiel-Oslo € 424,-

Prijzen zijn voor enkeltjes. Ik vind het namelijk wel prettig als je zelf kunt bepalen wanneer je teruggaat.
 
Dan zou je ook de ferry Putgarden -Rogby (DK) kunnen nemen (+/- € 50) en vervolgens de brug / tunnel DK-SE Dan heb je een iets minder saai stuk DK en SE. Maar de tolbrug is ook niet goedkoop.
Of waarom niet langs de westkust van DK naar omhoog? Is best mooi en rustig.
Hoedanook, als je snel en goedkoop in Noorwegen wil zijn, kost het een saaie doortocht via het Deense vasteland . En zo onoverkomelijk saai is het uiteindelijk ook niet.
 
Ik zou eerder de motor op de aanhanger zetten, en de eerste 800km in de auto doen, valt geen eer aan te halen. Ja, ik heb dat wel gedaan, maar alleen maar saaie snelweg km's rijden, daar ben ik wel klaar mee.
Ter hoogte van Billund lekker ontspannen naar boven rijden, binnendoor op de motor, dan begint pas echt de vakantie.
 
Ik zou eerder de motor op de aanhanger zetten, en de eerste 800km in de auto doen, valt geen eer aan te halen. Ja, ik heb dat wel gedaan, maar alleen maar saaie snelweg km's rijden, daar ben ik wel klaar mee.
Ter hoogte van Billund lekker ontspannen naar boven rijden, binnendoor op de motor, dan begint pas echt de vakantie.
In de auto of op de motor: het blijven saaie kilometers. Dan nog eerder de motor denk ik.
 
Ik denk niet dat je dat eruit haalt. Even als fictieve datum 9 augustus ingevoerd (zou ongeveer overeenkomen met de datum die ik zou kiezen). 1 volwassene met 1 motor zonder span of aanhanger.

Hirtshals-Langesund (economy ticket): € 54,-
Kiel-Oslo € 424,-

Prijzen zijn voor enkeltjes. Ik vind het namelijk wel prettig als je zelf kunt bepalen wanneer je teruggaat.
Oh, hmm blijkbaar wisselen de prijzen nogal :(

Ik rekende op het volgdende:
Hirthals-Langesund: 85 euro overtocht + 2*20 overnachting + 720km*0,19 euro = 261.80 euro
Kiel-Oslo: overtocht ~320 euro
Dus dan is het verschil al veel kleiner, maar goedkoop wordt het nooit in Scandinavië.
 
Terug
Bovenaan Onderaan