Reisverslag 2021: Drie drielandenpunten in drie dagen

MotoRobin

Die hard MF'er
29 jun 2020
612
1.555
N.a.v. de reisverslagen die ik hier op het forum heb gelezen leek het mij ook eens leuk om het te proberen. Het zijn maar drie dagen, maar hopelijk is het wat.

Vooraf
Een tijdje terug ben ik mij gaan oriënteren om voor het eerst met de motor te gaan kamperen. Tot mijn 18e heb ik ieder jaar minstens eenmaal gekampeerd, dus de ervaring is er al. Ook de nodige spullen had ik al. Althans, dat dacht ik. Het bleek namelijk dat vrijwel al die spullen te groot zijn om op de motor mee te nemen.

Daarnaast was het in deze corona tijd nog niet zo vanzelfsprekend dat een trip buiten Nederland mogelijk was. Gelukkig was daar België dat het nu weer toestond om zonder gedoe 48 uur daar te verblijven. 48 Uur is mij iets te kort, maar voor een toeristische transit route is het meer dan voldoende.

Omdat Duitsland en Frankrijk toch een gedoe is en ik er nog nooit echt als toerist ben geweest, was de keuze snel gemaakt. Luxemburg. Ze hebben de nodige maatregelen, maar doen niet moeilijk over mij als motorrijder die het land komt bezoeken.

Nu de keuze voor het land gemaakt is, moet er nog besloten worden wanneer te gaan. Aangezien Nederland het nodig vindt om vanaf 15 mei een quarantaine plicht in te stellen voor in principe iedereen die het vuile lef heeft om een voet buiten Nederland te zetten, wil ik vóór die datum terug zijn. Een snelle blik op de weersvoorspellingen leert dat ik dan zeer binnenkort moet gaan. Uiteindelijk is het zaterdagavond dat ik besluit om maandag - dinsdag - woensdag te gaan. Echter heb ik nog niet alle kampeerspullen en zondag zou ik met vrienden een dag ritje gaan maken. Ik besluit dat het hem toch moet worden en maak even een afspraak om zo vroeg mogelijk op zondag bij de Decathlon langs te gaan voor de laatste spulletjes.

Die zondag snel de winkel doorgelopen om zo snel mogelijk weer weg te zijn. Uiteraard kom je er dan weer achter dat lang niet alles op de meest logische plek ligt en moet ik een aantal keer een medewerker aanspreken. Toch ben ik met een half uurtje weer de winkel uit en ben ik klaar voor een middagritje van dik 200 km. “s Avonds zoek ik nog even een camping uit, dat is camping Bissen geworden aan een riviertje dat net uit Lac de la Haute-Sûre stroomt.

Dan snel naar bed en de rest zien we morgen wel.




DAG 1 - 26/04
Begin:
Helden, 11.50
Eind: Esch-Sauer, 17.15
Gereden tijd: 05.25 uur
Gereden afstand: 265 km
Hoogteverschil: 2823 m
Gemiddelde snelheid: 49 km/h
SmartSelect_20210430-175143_Relive.jpg

Aangezien ik geen ochtendmens ben, sta ik niet al te vroeg op. Half 10 is vroeg genoeg, waarna ik de tassen nog in moet pakken en voor het eerst op de motor moet binden. Uiteindelijk is het 12 uur en ben ik klaar om te vertrekken.

20210426_114910.jpg




Vanwege het wat latere ontbijt besluit ik om nog niet te lunchen. Eerst even kilometers maken. Echter, binnen 2 kilometer kan ik alweer stoppen. Een wesp besloot een einde te maken aan het leven en vloog tegen mijn helm, met een grote vlek precies in mijn gezichtsveld tot gevolg. Zo wilde ik geen uren doorrijden, dus ik stop even om die eraf te poetsen. Met wat water vanuit mijn hydropack poets ik het er dan ook zo af.

Dan ben ik toch echt onderweg. Het valt mij op dat het behoorlijk druk is op de weg. Die drukte valt ineens weg wanneer ik voorbij Maastricht ben. Dat is toch veel prettiger rijden, een rustige snelweg en prachtig weer.

Dat vervolgt zich tot aan Luik waar de navigatie mij door de stad stuurt. Een stukje nostalgie voor mij, het geeft echt een vakantiegevoel. Zo rijdend met de navigatie aan verbaasd het mij een beetje dat we hier vroeger toch een aantal keer verkeerd reden. Oke, de navigatie bestond toen uit een pijltje op een 1 din radio en misschien waren er wegwerkzaamheden, maar zoals ik het rij is het vrij recht toe recht aan met overal borden die aangeven waar ik heen moet. Na Luik blaas ik nog even de eveneens bekende helling op en vlak daarna draai ik de snelweg af en stel ik de TomTom in op kronkelroutes.

Al snel kom ik er achter dat ik vergeten ben om onverharde wegen uit te zetten, maar aangezien ik van de zomer wat onverharde Alpenpassen hoop te kunnen rijden is het een mooi moment om dat met bagage te oefenen. Op de foto is het slecht te zien, maar het is behoorlijk steil, de stenen liggen los en zijn vaak van het formaat honkbal.

20210426_133530.jpg




Als formule 1 fan kan ik het niet laten om het circuit van Spa-Francorchamps te bezoeken. Op dat moment zijn ze de WEC Prologue aan het rijden en dat is van veraf te horen. Zelfs met oordoppen in is het geluid bijna pijnlijk, maar tegelijk erg gaaf. Ik weet ook erg dicht bij de actieve baan te komen.

20210426_141745.jpg

SmartSelect_20210430-180350_Gallery.jpg




Aan de noordkant van het circuit ligt een klein gravelpaadje en kijkend over de pitbox ga ik dan eindelijk lunchen. Het is immers ook al kwart voor 3. Ik besluit ook even de camping te bellen om te vragen tot hoe laat ik kan inchecken. 6 Uur is het antwoord. Oh, dat is toch een stuk vroeger dan verwacht en mijn late start heeft ook niet geholpen. De route die ik door België had gepland schrap ik dan ook meteen. Daarnaast schrap ik nog één van de drie kastelen die ik wilde bezoeken in Luxemburg. Die voeg ik dan wel toe aan de route van morgen.

Vanuit het circuit kies ik de snelste route naar het drielandenpunt van Luxemburg - Duitsland - België. Daar ben ik dan ook erg vlot doordat ik een groot stuk snelweg kan pakken en het gas even goed open trek. Bij het drielandenpunt is vrij weinig te zien natuurlijk. Er is een brug waardoor je echt op het punt kunt komen en er staan een paar infoborden. Snel een paar fotootjes maken en weer door dacht ik.

20210426_155210.jpg




De route gaat weer verder als kronkelroute. Zoals het er nu naar uitziet ga ik de check in tijd namelijk halen. Het valt meteen op dat zelfs de kleinste wegen in een uitstekende staat verkeren. Heerlijk rijden is dat en nog steeds een prachtige blauwe lucht. Het tempo heb ik er goed in zitten en al snel ben ik bij de volgende bezienswaardigheid, kasteel Clervaux. Omdat ik weer snel door wil, maak ik mijn foto’s in de Aziatische stijl. Klik klik en weg.

20210426_161715.jpg




Ik start de motor en zie dat ik toch heel binnenkort moet tanken, maar hier in dit dorp is geen tankstation. Ik heb de keuze om of 3 km de verkeerde richting op te rijden of 20 km naar het volgende kasteel waar ook een tankstation in de buurt ligt. Het nadeel van die laatste is dat het betekent dat ik verder zou rijden op een tank dan dat ik ooit gedaan had. Toch besluit ik er voor te gaan, maar toch een beetje met geknepen billen en een veel vloeiendere rijstijl. Met nog 10 km te gaan geeft de tankmeter aan dat de tank leeg is. Het gaat hier flink omhoog en omlaag, dus als ik stil kom te staan is duwen ook geen optie meer. Laat staan dat ik dan de check in tijd zou halen.

Gelukkig kom ik rijdend aan bij het tankstation in Wiltz en ik gooi de tank helemaal vol. 18.5 Liter in een 18.5 liter tank, het scheelde dus niet veel.

20210426_164929.jpg




Het kasteel daar zag er best aardig uit, maar een mooie foto maken lukte vanuit de weg niet en ik wilde de motor zo ook niet laten staan. Daarnaast wilde ik ook gewoon naar de camping. De tent zou ik voor de tweede keer opzetten, dus dat zal ook niet al te vlot gaan verwacht ik.

Om kwart over 5 rij ik de camping op. Het is er een stuk drukker dan ik had verwacht, maar voor zover ik kon zien ben ik de enige in een tent. Bij het inchecken bestel ik meteen een baguette voor de volgende ochtend en een blikje bier uit de koelkast. Ik krijg een mooie plaats aan het riviertje, zet de motor er neer en laat hem bijna omkiepen. Toch even een steentje onder de jiffy leggen. Dan pak ik mijn stoeltje en ga eens rustig mijn biertje drinken.

20210426_173835.jpg




Een uur later heb ik alles staan en wil ik wat gaan eten. Mijn gasbrandertje had ik nog niet binnen gekregen, dus dat wordt iets halen bij het restaurant van de camping. Althans, dat dacht ik, maar deze blijkt gesloten te zijn vandaag. Ook op de naastgelegen camping is het restaurantje al dicht (vanaf 6 uur). Dat is niet handig en het begint nu toch aardig laat te worden. Ik bel een restaurant op dat 5 km van de camping ligt en vraag of ik nog wat kon bestellen. Dat ging gelukkig nog, maar ik zou de laatste klant worden voordat ze dicht gingen. Ik spring snel op de motor en rij de overigens prachtige kronkelweg naar het restaurant, prop de lasagne in mijn rugzak en rij weer vlot terug naar de camping. Zo heb ik dan toch nog iets warms te eten gehad.

IMG-20210426-WA0006.jpeg
 
Laatst bewerkt:
DAG 2 - 27/04
Begin:
Esch-Sauer, 11.00
Eind: Esch-Sauer, 21.35
Gereden tijd: 10.35 uur
Gereden afstand: 376 km
Hoogteverschil: 6022 m
Gemiddelde snelheid: 36 km/h
SmartSelect_20210430-175244_Relive.jpg

Nu begrijp ik ook waarom ik de enige in een tent ben. Het was echt koud vannacht. Zelfs met thermokleding, sokken, een joggingbroek en een fleecetrui aan, een fleecedeken en de slaapzak tot -5 heb ik ontzettend slecht geslapen doordat ik het echt goed koud had. Gelukkig staat het zonnetje ‘s ochtends op de tent en warmt dat mij grotendeels op. Ik ga nog even genieten van de warmte, het uitzicht vanuit mijn luie stoel en mijn baguette.

20210427_091107 (1).jpg




Ook bedenk ik mij dat ik gisteren vergeten ben een foto te maken van de motor bij de tent, dus bij deze.

20210427_092157 (1).jpg

20210427_092741 (1).jpg




Vandaag wil ik heel Luxemburg door rijden. Alhoewel het mij voornamelijk om het rijden gaat, heb ik de route wel gemaakt a.d.v. een aantal bezienswaardigheden. Om 11 uur ben ik onderweg.

Allereerst rij ik een stukje langs het meer vlakbij de camping. Het is een stuwmeer vanaf het midden van de vorige eeuw en wordt gebruikt voor drinkwater en stroomproductie. Ook is het het grootste meer van Luxemburg, voor wat dat waard is. Het is er in ieder geval mooi rijden.

20210427_110842.jpg




Vanuit daar volg ik grofweg de grens met België. Het is merkbaar dat hoe dichter je bij Luxemburg stad komt, hoe minder leuk de wegen zijn om te rijden. Rechtere wegen en minder hoogteverschillen. Even voordat ik in de stad ben, rij ik langs het oude paleis in Walferdange. Het ziet er uit als een paleis, maar het ik mis een beetje het imposante dat de meeste paleizen hebben. Ook een tuin ontbreekt.

20210427_123356.jpg




Snel daarna rij ik Luxemburg stad in. Het plan is om hier niet al te veel tijd te besteden. Die spendeer ik vandaag liever aan een paar mooie haarspeldbochten. Toch rij ik zo dicht als mogelijk door het centrum. Dat lukt nog best aardig, aangezien ik het huidige paleis nog redelijk goed kan zien. Helaas zag ik geen goede plek om daar te stoppen en heb ik er geen foto van. Sowieso vallen de foto’s die ik van de stad heb gemaakt mij tegen. Met de motor kon ik ook niet echt op de juiste plekken komen.

20210427_130117.jpg

20210427_130112.jpg

20210427_130212.jpg




Vanuit de stad pak ik de snelweg naar Schengen. Wederom omdat ik liever wat meer tijd in de heuvels spendeer. In Schengen zoek ik het tweede drielandenpunt van deze trip op. Het is niet echt te zien, maar volgens mij is de gele boei dat punt.

20210427_135543.jpg

20210427_135537.jpg

20210427_135533.jpg




Het is inmiddels ook tijd om te eten. Net in Frankrijk vind ik een plekje waar ik lekker in het zonnetje kan zitten met uitzicht over de Moezel. Daar eet ik de tweede helft van mijn baguette op.

20210427_140421.jpg

20210427_140153.jpg




Na de lunch maak ik nog even een foto bij het monument voor het Schengenakkoord. Een akkoord dat veel lidstaten inmiddels in ieder geval gedeeltelijk bij het afval hebben gegooid.

20210427_143125.jpg




Vanuit Schengen volg ik grofweg de Moezel stroomafwaarts. Het is hier alweer wat heuvelachtiger, waardoor het rijden ook weer erg leuk is geworden.

Net voorbij Berdorf is een kleine rotsformatie. Hier hebben ze ook een aantal uitkijkpunten op gemaakt. Vanuit het parkeerplaatsje zie ik een trappetje dat naar boven lijkt te leiden. Ik wil natuurlijk snel even een foto maken vanaf de top. Er blijken veel verschillende paadjes te zijn, waarvan sommigen tussen de rotsen door gaan en daarmee erg smal zijn. Uiteindelijk raak ik een beetje verdwaald en klauter (letterlijk via bomen en stenen) ik naar boven om mijn oriëntatie terug te krijgen. Eindelijk vind ik dan het uitkijkpunt.

20210427_155232.jpg

20210427_155431.jpg

20210427_155428.jpg

20210427_160256.jpg




Als ik terug loop naar de motor kom ik er natuurlijk achter dat er ook nog een snelle route is, als ik maar iets verder had gekeken. Ach, nu heb ik ook weer even een wandelinkje gemaakt.

Vanaf nu begin ik ook weer echte haarspeldbochten te krijgen en ook vandaag is het weer perfect. Aangename temperaturen en zo goed als geen wolkje te zien. Berdorf is maar een paar kilometer van mijn volgende stop, kasteel Beaufort, vandaan. Echter kies ik er voor om nog even een extra rondje langs de Moezel te doen. Toch sta ik na een half uur bij het kasteel.

20210427_164054.jpg




Gezien mijn ervaring gisteren met het avondeten ga ik nu alvast rondkijken of er ergens wat te krijgen is. Het is al kwart voor 5 en voordat het eten op tafel zou staan is het toch al half 6, is mijn gedachtengang. Ik ga 5 verschillende restaurants langs, maar nergens zijn ze open. Dat, terwijl de terrassen hier in Luxemburg tot 6 uur open mogen blijven. Ik ben eigenlijk wel weer klaar met dat zoeken als ik een Delhaize. Ik ga naar binnen en haal een maaltijdsalade en een bakje fruit. Dit doe ik nog even in mijn rugzak om een mooiere plek te vinden om te gaan eten. Even later vind ik mijn plekje en ga eens rustig eten.

20210427_180145.jpg




Na het eten rij ik door naar kasteel Vianden. Dit kasteel wilde ik eigenlijk gisteren bezoeken, maar aangezien deze nog behoorlijk uit de richting lag was dit de eerste die ik ging schrappen. Gelukkig kon ik de route voor vandaag nog aanpassen om hier langs te komen, want het is ook echt een plaatje.

20210427_185958.jpg




Als ik op mijn brandstofmeter kijk, blijkt het dat ik nog niet geleerd heb van gisteren. Ofja, misschien een beetje. Ik besluit namelijk direct naar het dichtstbijzijnde tankstation te rijden. Daar aangekomen blijkt de laatste update van de TomTom kaart niet te kloppen. Er is namelijk geen tankstation te bekennen. Lekker handig weer. Dan maar Google proberen en ik zie een Aral in de buurt liggen. Daar tank ik een dikke 17 liter en had dus nog wat speling. Ik besluit ook even ijsje te kopen als verlaat toetje bij mijn avondeten.

Het is inmiddels ook weer 8 uur en de zon begint langzaam onder te gaan. Toch heb ik nog zo’n anderhalf uur te gaan en dan moeten de meeste haarspeldbochten nog krijgen. De ondergaande zon is soms een tikkeltje verblindend, maar door de vele heuvels en bochten heb ik er eigenlijk niet zo veel last van. Het uitzicht daarentegen is adembenemend. Vanaf een uur of 9 probeer ik het wel wat rustiger aan te doen. Alhoewel ik een standaard uitlaat heb die vrij stil is, wil ik de avondrust van mensen ook respecteren. Ik ben erg blij dat ik tot de zonsondergang ben doorgereden.

20210427_201010.jpg

20210427_204818.jpg

20210427_212642.jpg
 
DAG 3 - 28/04
Begin:
Esch-Sauer, 11.55
Eind: Helden, 18.45
Gereden tijd: 6.50 uur
Gereden afstand: 304 km
Hoogteverschil: 3132 m
Gemiddelde snelheid: 43 km/h
SmartSelect_20210430-175310_Relive.jpg

Wederom ben ik vannacht omgetoverd in een ijspegel light. Om half 9 kruip ik dan toch maar uit de slaapzak en pak alvast de spullen in het slaapgedeelte in. Het condens hangt goed op de binnenkant van de buitentent, hopelijk droogt dat nog op de komende uren. Het betekend in ieder geval dat ik geen haast maak met inpakken. Officieel moet ik om 11 uur weg zijn, dus dat is wel mijn streven.

Na mijn ontbijt begin ik met het inpakken van de rest. Al snel kom ik er achter dat het handiger zou zijn om in de grote tas kleinere tasjes te stoppen waar ik dan bijvoorbeeld de kleding en andere losse spulletjes in kwijt kan. Het zou het inpak proces een stuk versnellen en handiger zijn vanwege de vorm van de tas.

De tent wil maar niet drogen, dus dan zit er niets anders op dan de binnentent loshalen en alles droog te vegen met een handdoek. Dan kom ik er ook achter dat het grondzeil ook erg nat en vies is. Had ik de binnentent er in laten hangen, had ik dat waarschijnlijk niet zo goed schoon kunnen maken. Ik denk dat ik hier de volgende keer toch een onderzeil voor mee ga nemen. Enerzijds om het grondzeil van de tent te beschermen en anderzijds om het schoon te houden. Al met al duurde het langer dan verwacht om op weg te zijn, wederom 12 uur.

20210428_115408.jpg




Net als op de heenweg besluit ik lunch nog even te laten voor wat het is. De route van vandaag leidt mij via de andere zijde van het meer naar het noorden van Luxemburg, om van daaruit België door te steken naar Nederland. Het schiet lekker op en na anderhalf uur sta ik bij het laatste tankstation in Luxemburg en natuurlijk gooi ik de tank zo vol als mogelijk met de goedkope benzine. Een uur later, en alweer een stukje in België, heb ik weer een mooi plekje gevonden om te lunchen.

20210428_142918.jpg




Anders dan de heenweg vallen de wegen in België mij nu niet tegen. Het is niet zo goed als in Luxemburg, maar het is geen gatenkaas zoals ik op de heenweg wel had. Het tempo zit er dan ook lekker in. Om kwart voor 5 rij ik alweer Nederland in, via het drielandenpunt. Daar is het erg druk en ik ben er al vaker geweest, dus geen foto gemaakt. Van daaruit pak ik nog even de standaard route richting Epen om daarna door te gaan naar Maastricht. Daar pak ik bij de Mc Donalds nog even een ijsje en een burger, omdat ik toch wat honger had maar eigenlijk thuis wilde eten en ook wel even wilde uitrusten. Na een half uurtje uitrusten, vertrek ik weer. Een klein uurtje later sta ik dan weer thuis. Dat was het weer, maar ik kan terugkijken op een paar geweldige dagen. Op de koude nachten na dan.




Tot slot
Dagen op reis:
3
Gereden tijd: 22.50 uur
Gereden afstand: 945 km
Hoogteverschil: 11977 m
Gemiddelde snelheid: 41 km/h
Brandstof: +- 50 L
Kosten: +-€150

Luxemburg is echt een geweldig land om motor te rijden en ik zal er zeker vaker naartoe gaan. De wegen zijn er van uitstekende kwaliteit, de snelheidslimiet van 90 km/h is meestal realistisch en inhaalverboden zijn er maar weinig. Ook zijn de mensen erg vriendelijk, alhoewel ik het taaltje nog steeds niet helemaal door heb, is het nu Duits of Frans? Ja oke, het is eigenlijk een aparte taal met een mix van vanalles en nog wat, maar bij de een lijkt het Duits erg naar buiten te komen en bij de ander juist het Frans. De goedkope benzine maakt het plaatje natuurlijk alleen maar mooier en met 2 uurtjes / 170 km kan ik er al zijn.

Wat mij achteraf opvalt is de gemiddelde snelheid. Ondanks dat ik flink heb doorgereden, dat wil zeggen waar mogelijk minimaal de maximaal toegestane snelheid plus een beetje, geen enkel oponthoud heb gehad door drukte en naar mijn idee niet al te vaak en/of lang heb gestopt, deze toch vrij laag is. Iets dat goed is om te weten voor mijzelf als ik de volgende reis ga plannen.

Overdag heb ik prachtig weer gehad en ben dus ook erg blij dat ik juist deze dagen was gegaan. Alleen ‘s nachts was het echt veel te koud voor de spullen die ik had. Een andere slaapzak en een isolatiematje gaan er dan ook zeker nog komen.
 
Leuk Robin, ik denk dat wij je zelfs tegen gekomen zijn op dag 2. Een RT, een GS en een transalp. Ook in die volgorde denk ik. In omgeving van Wiltz. Leuk verhaal, zeker nog eens doen!
 
Leuke trip, ben zoiets over een paar maanden ook van plan!

Dat vervolgt zich tot aan Luik waar de navigatie mij door de stad stuurt. Een stukje nostalgie voor mij, het geeft echt een vakantiegevoel.
En dit is echt herkenbaar. Alle jaren dat ik met mijn vrouw ga kamperen, ga ik altijd bewust door Luik heen, ipv eromheen. Pure nostalgie!
 
Leuk verslag. Krijg ook weer zin in een heuvelachtig landschap met leuke bochten.
Hier in Zeeland alleen maar dijken en water. Ook hartstikke mooi, maar verandering van spijs...... :)
 
Leuke trip! Jouw tent is de Atmos3, toch? Hoe bevalt die? Ik heb hem zelf ook, maar nog niet gebruikt.

En ik zie wel een gemiste kans om 4 drielandenpunten in 3 dagen te bezoeken! Maar goed, het zou denk ik zelfs mogelijk zijn om die 4 drielandenpunten in 4 uur te rijden :+
 
Het was echt koud vannacht. Zelfs met thermokleding, sokken, een joggingbroek en een fleecetrui aan, een fleecedeken en de slaapzak tot -5 heb ik ontzettend slecht geslapen doordat ik het echt goed koud had.

En dat doen veel mensen fout. In een slaapzak moet je je zo dun mogelijk kleden. Beste is een korte broek en tshirt want een slaapzak gebruikt de warmte van je lichaam en houdt die dan vast in de slaapzak en zo wordt/blijf je warm. Als je alles gaat isoleren dan wordt de slaapzak niet warm en jij dus ook niet.
 
Leuke trip! Ik wil ook weer kamperen!!!!!
Heb 'm toegevoegd aan het overzicht.
Bedankt. Had eigenlijk nog niet in dat overzicht gekeken, heb nog wel wat verslagen te lezen zo te zien _O-

Leuke trip! Jouw tent is de Atmos3, toch? Hoe bevalt die? Ik heb hem zelf ook, maar nog niet gebruikt.

En ik zie wel een gemiste kans om 4 drielandenpunten in 3 dagen te bezoeken! Maar goed, het zou denk ik zelfs mogelijk zijn om die 4 drielandenpunten in 4 uur te rijden :+
Ja, de Atmos 3. Van de tenten die ik bekeken heb was deze een van de kleinere qua buitenafmetingen. Toch is deze voor mij lekker ruim, zeker omdat ik alleen op pad ben. Officieel is het een 3 persoons tent, maar dan moet je wel echt allemaal van elkaar houden. 2 Personen is goed te doen, maar ook dan heb je niet al te veel ruimte over om je spullen in de slaapcabine te laten. Dat geeft niet, want er is ook nog een voortent waar je al je zooi kwijt kunt. Ook is de achterkant van de slaapcabine erg schuin, waardoor je eigenlijk niet echt gebruik kunt maken van de volledige lengte. Ik gebruikte eigenlijk altijd de zijingang, zodat ik mijn motorkleding onder de vooringang kon leggen. Ideaal eigenlijk. Ook was er nog genoeg ruimte om binnen te zitten (op zo'n klein stoeltje van de Decathlon) met een tafeltje. Er zitten met 2 personen zou denk ik ook net kunnen, maar dan moet je de spullen een stuk netter neer leggen dan ik heb gedaan.

Er was een merkbaar verschil tussen de temperatuur in de slaapcabine en de voortent. Dan bedoel ik 's nachts warmer in de slaapcabine. De warmte verdwijnt dus niet direct de voortent in, ondanks de grote ventilatieopening in de deur die bij maximaal dicht nog steeds vrij groot is. 's Ochtends was de zon toch goed voelbaar. Nu was het nog vrij koud, maar ik ben erg benieuwd naar de temperaturen binnen als ik bijvoorbeeld in de zomer in Zuid-Frankrijk sta.

Als je wil, kun je de binnentent er in laten zitten met inpakken, maar het is dan lastig om het grondzeil schoon te maken. Als je er na een tijdje handig in bent geworden zal het denk ik qua tijd niet meer zo heel veel uitmaken om die binnentent los te halen.

Een paar dingen die ik nog wel had willen zien zijn:
- Meer en hoger geplaatste ramen zodat je in de regen eventueel wel nog naar buiten kunt kijken. Het ventilatieraam heeft alleen maar gaas bijvoorbeeld, dus die moet in de regen dicht blijven. Het zou de tent natuurlijk ook zwaarder maken.
- Extra palen, scheerlijnen en haringen om van de deuren een luifel te maken en om bij regen bijvoorbeeld toch gebruik te kunnen maken van dat ventilatieraam aan de zijkant. Is natuurlijk zelf ook te regelen en natuurlijk weer het gewicht dat omhoog gaat.
- Sluitbare ventilatievensters op grondniveau bij/in de slaapcabine. Dit heeft mijn Queshua pop-up tent bijvoorbeeld en dat geeft echt een heerlijk koele wind als het erg warm is buiten.

Ben er tot nu toe in ieder geval erg tevreden mee, de prijs viel mij ook erg mee eigenlijk.


Zie ik daar nu een challenge ontstaan? - 4 drielandenpunten in 4 uur

En dat doen veel mensen fout. In een slaapzak moet je je zo dun mogelijk kleden. Beste is een korte broek en tshirt want een slaapzak gebruikt de warmte van je lichaam en houdt die dan vast in de slaapzak en zo wordt/blijf je warm. Als je alles gaat isoleren dan wordt de slaapzak niet warm en jij dus ook niet.
Ja, ondanks de vele jaren kamperen heb ik eigenlijk nooit in zulke kou gestaan. Ik was overigens begonnen met alleen thermo ondergoed + sokken, maar dat bleek gewoon te koud te zijn. Als ik er nu zo over nadenk, moet ik je inderdaad gelijk geven. Echter, wat doe je dan als dat toch te koud blijkt te zijn?

De tweede nacht had ik het aanzienlijk minder koud, maar toen liep ik tegen het volgende probleem aan. Ik kan gewoon echt niet tegen zo'n mummy slaapzak. Alhoewel ik nooit het idee heb gehad claustrofobisch te zijn, is dat toch wel een ander geval wanneer alles strak om mij heen zit. Je kunt je armen eigenlijk nergens kwijt in die dingen en als die 🤬 rits zich dan ook nog vast grijpt in het stof kan ik er echt niet meer tegen. Kleine ruimtes zijn voor mij niet zo'n probleem, maar zo opgesloten dat je niet eens meer kan bewegen gaat mij te ver. Heb dus al een rechthoekige slaapzak besteld.

En zorgen voor een geïsoleerde mat zodat je niet de kou uit de grond krijgt.
Alhoewel ik dankzij een veldbed niet op de grond lig, had ik mij inderdaad ook al bedacht om er eentje te kopen. Het was goed merkbaar dat de warmte onder je vandaan ontsnapt. In de plaats van de fleecedeken weer in de slaapzak te doen heb ik deze de tweede nacht tussen het bed en de slaapzak gelegd. Dat hielp volgens mij ook al aardig, vandaar de conclusie dat er zo'n isolatiemat gaat komen. Weet alleen nog niet zo goed welke. Hoe dikker, hoe beter de isolatie, maar ook hoe groter het is om mee te nemen.
 
Mooi verslag Robin!

Maar kies altijd een slaapzak die minimaal de -10 kan halen ivm. zoals je hebt gemerkt nachtvorst, en een losse binnenhoes/lakenzak (heet dat geloof ik). Scheelt wat in gewicht, en ga je naar warmere oorden kun je daarin liggen.

Maar als je na Berdorf (daar zit een Nederlands echtpaar die de beste kaas van Luxemburg maakt, de Berdorfer kaas!!! Pal naast de kerk (altijd in het midden van een dorp).
Maar de Moezel stroomt niet in of door Berdorf, eventueel een watertje de Sûre bij Grundhof (lager gelegen). Bij Bollendorf had je kunnen tanken.
Maar ook niet bij Beaufort, waar je een heerlijk pilsje had kunnen doen bij de Flying Dutchman (daar kwam ik 27 jaar geleden, en nog steeds).

In Vianden zit zeker een benzinepomp, daarvoor moet je even richting Duitsland aanhouden. Even voorbij hotel Bellevue zit de Q8. Maar ik vermoed dat je vanaf Beaufort bent gekomen via Wallendorf, Ammeldingen ad Our.....? Dan kom je nl. eerst de Aral tegen en dan de Q8 en rijdt je het centrum in.

en als je dan toch door Epen (vergeet de Bakker Franssen niet) rijdt, moet je deze niet overslaan; Frituur & restaurant De Krieekel, of doorrijden naar Gulpen voor chocolade van Rousseau (tussen de brouwerijwinkel van Gulpen en de Hema, naast de Griek) of de overheerlijke en niet dure verse friet van An en Piet op de restauratie van het busstation (30 meter verderop).

En ijs van de McDonalds, je zou je moeten schamen. Moet je de de volgende keer doorrijden naar Vijlen, de Wingbergerhoeve (heerlijk vers fruit en vers ijs).

Bij een tent kun je beter/altijd een grondzeil nemen, ten eerste zoals je merkte vanwege de nattigheid en vuil!

En met betrekking tot de taal, het is geen Duits, geen Frans, het is Letzeburgs (Moezelfrankisch dialect).
Zelfs na 27 jaar spreek ik het niet en versta ik het amper :-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Had eigenlijk nog niet in dat overzicht gekeken, heb nog wel wat verslagen te lezen zo te zien _O-


Ja, de Atmos 3. Van de tenten die ik bekeken heb was deze een van de kleinere qua buitenafmetingen. Toch is deze voor mij lekker ruim, zeker omdat ik alleen op pad ben. Officieel is het een 3 persoons tent, maar dan moet je wel echt allemaal van elkaar houden. 2 Personen is goed te doen, maar ook dan heb je niet al te veel ruimte over om je spullen in de slaapcabine te laten. Dat geeft niet, want er is ook nog een voortent waar je al je zooi kwijt kunt. Ook is de achterkant van de slaapcabine erg schuin, waardoor je eigenlijk niet echt gebruik kunt maken van de volledige lengte. Ik gebruikte eigenlijk altijd de zijingang, zodat ik mijn motorkleding onder de vooringang kon leggen. Ideaal eigenlijk. Ook was er nog genoeg ruimte om binnen te zitten (op zo'n klein stoeltje van de Decathlon) met een tafeltje. Er zitten met 2 personen zou denk ik ook net kunnen, maar dan moet je de spullen een stuk netter neer leggen dan ik heb gedaan.

Er was een merkbaar verschil tussen de temperatuur in de slaapcabine en de voortent. Dan bedoel ik 's nachts warmer in de slaapcabine. De warmte verdwijnt dus niet direct de voortent in, ondanks de grote ventilatieopening in de deur die bij maximaal dicht nog steeds vrij groot is. 's Ochtends was de zon toch goed voelbaar. Nu was het nog vrij koud, maar ik ben erg benieuwd naar de temperaturen binnen als ik bijvoorbeeld in de zomer in Zuid-Frankrijk sta.

Als je wil, kun je de binnentent er in laten zitten met inpakken, maar het is dan lastig om het grondzeil schoon te maken. Als je er na een tijdje handig in bent geworden zal het denk ik qua tijd niet meer zo heel veel uitmaken om die binnentent los te halen.

Een paar dingen die ik nog wel had willen zien zijn:
- Meer en hoger geplaatste ramen zodat je in de regen eventueel wel nog naar buiten kunt kijken. Het ventilatieraam heeft alleen maar gaas bijvoorbeeld, dus die moet in de regen dicht blijven. Het zou de tent natuurlijk ook zwaarder maken.
- Extra palen, scheerlijnen en haringen om van de deuren een luifel te maken en om bij regen bijvoorbeeld toch gebruik te kunnen maken van dat ventilatieraam aan de zijkant. Is natuurlijk zelf ook te regelen en natuurlijk weer het gewicht dat omhoog gaat.
- Sluitbare ventilatievensters op grondniveau bij/in de slaapcabine. Dit heeft mijn Queshua pop-up tent bijvoorbeeld en dat geeft echt een heerlijk koele wind als het erg warm is buiten.

Ben er tot nu toe in ieder geval erg tevreden mee, de prijs viel mij ook erg mee eigenlijk.


Zie ik daar nu een challenge ontstaan? - 4 drielandenpunten in 4 uur


Ja, ondanks de vele jaren kamperen heb ik eigenlijk nooit in zulke kou gestaan. Ik was overigens begonnen met alleen thermo ondergoed + sokken, maar dat bleek gewoon te koud te zijn. Als ik er nu zo over nadenk, moet ik je inderdaad gelijk geven. Echter, wat doe je dan als dat toch te koud blijkt te zijn?

De tweede nacht had ik het aanzienlijk minder koud, maar toen liep ik tegen het volgende probleem aan. Ik kan gewoon echt niet tegen zo'n mummy slaapzak. Alhoewel ik nooit het idee heb gehad claustrofobisch te zijn, is dat toch wel een ander geval wanneer alles strak om mij heen zit. Je kunt je armen eigenlijk nergens kwijt in die dingen en als die 🤬 rits zich dan ook nog vast grijpt in het stof kan ik er echt niet meer tegen. Kleine ruimtes zijn voor mij niet zo'n probleem, maar zo opgesloten dat je niet eens meer kan bewegen gaat mij te ver. Heb dus al een rechthoekige slaapzak besteld.


Alhoewel ik dankzij een veldbed niet op de grond lig, had ik mij inderdaad ook al bedacht om er eentje te kopen. Het was goed merkbaar dat de warmte onder je vandaan ontsnapt. In de plaats van de fleecedeken weer in de slaapzak te doen heb ik deze de tweede nacht tussen het bed en de slaapzak gelegd. Dat hielp volgens mij ook al aardig, vandaar de conclusie dat er zo'n isolatiemat gaat komen. Weet alleen nog niet zo goed welke. Hoe dikker, hoe beter de isolatie, maar ook hoe groter het is om mee te nemen.
Zo'n selfinflateable matras is ideaal, de duurdere zijn heel compact en wegen niet veel meer en bieden een hoog slaapcomfort ondanks de geringe dikte van zo'n 4-5 cm. Gebruik zo'n matras ook al zo'n 25 jaar.
Sowieso altijd handig om extra haringen (gewoon rechte en stalen haringen, die sla je nl. niet snel stuk in vreemde grond. En extra scheerlijnen, een paar gele fluo voor in het donker!
Zon veldbed is makkelijk, maar biedt geen isolatie tegen de van de grond afkomende koude. Dus of een extra fleece op het veldbed en slaapzak.
In de zomer is een kunststof tent niet fijn, dan moet je zorgen dat je voor 9 uur je bed uitbed, anders drijf je je slaapzak uit (althans dat hadden mijn vrouw en ik). In een katoenen tent was het heerlijk.
Voor een luifel, gewoon 2x een alu telescoop tentstok. in de grond duwen en een haakje eraan maken (oogje of met een stukje scheerlijn).
 
Ik wil met hemelvaart naar Luxemburg kamperen met de motor is dit mogelijk?
En zo ja iemand zin om mee te gaan, ben mannelijk 51 jaar en rij een GS (ben gelukkig getrouwd dus zoek geen relatie).
 
Ik wil met hemelvaart naar Luxemburg kamperen met de motor is dit mogelijk?
En zo ja iemand zin om mee te gaan, ben mannelijk 51 jaar en rij een GS (ben gelukkig getrouwd dus zoek geen relatie).
Hemelvaart is voor 15 mei. Ik geef je weinig kans zonder quarataine etc. Weinig (lees geen) landen versoepelen de grenspassages. Misschien te omzeilen, maar je gaat je niet op je gemak voelen

Pinksterweekend heeft meer kans
 
En dat doen veel mensen fout. In een slaapzak moet je je zo dun mogelijk kleden. Beste is een korte broek en tshirt want een slaapzak gebruikt de warmte van je lichaam en houdt die dan vast in de slaapzak en zo wordt/blijf je warm. Als je alles gaat isoleren dan wordt de slaapzak niet warm en jij dus ook niet.
Die redenering klopt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan