Reisverslag 2021: Parcours Dangereux et Africatwin

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.060
2.387
Overijssel
Reisverslag 2021.

Na een fijne zomervakantie in juli van dit jaar, ben ik een kleine week later nog op een week kampeer motorvakantie geweest. Hierbij het verslag, leuk voor mij en iedereen die dit wil lezen hopelijk....
Wij vertrekken
met zijn tweeën en kijken wel wie het eerst naar huis moet of wil. Globaal idee: stuk TET route in Noord Frankrijk en daarna zien we het wel weer. Beide hebben wij Heidenau K60 Scout banden gemonteerd.

Vertrek: dinsdag 10 augustus (4 dagen na thuiskomst van onze caravan vakantie).
Meeting point: Tankstation Wasserbillig, grenzubergang Trier-Luxemburg om 09:00uur.

Ik vertrek om 05:00uur uit Twente op mijn Africatwin 750. Ik rij bij Enschede-Gronau de grens over en neem de A31 naar Oberhausen. Het is droog weer en na Oberhausen volg ik de autobahnen richting Keulen. Maar, de A61, die ik een klein stukje moet volgen om de A1 naar Euskirchen-Trier te pakken, zit op die locatie dicht vanwege het noodweer op 14/15 juli. (Toen reden wij daar ook met de caravan langs in stromende regen....op weg naar het zuiden) . Ik steek dus bij Bonn over. Ondertussen is het daglicht maar het weer is somber en daar rij je dan in de ochtendspits rond Bonn. Niet fraai en volgens mij ben ik ook nog te ver omgeleid door de TT550. Zeg maar: IK heb mij onvoldoende verdiept in een betere omrij-route. Das achteraf natuurlijk. Om 09:00uur sharp ben ik bij het tankstation en terwijl ik de tank met goedkope benzine volgooi, zie ik 100m verder op de secundaire weg mijn collega aankomen op zijn KTM! Dat is een goede timing. Hij was vanuit regio Arnhem via Venlo-Aachen, Dasburg gereden. Bij de raststatte drinken wij een bakkie en komen ff bij van de afgelopen uren. De zon schijnt maar het is gelukkig niet te warm.
Iets verderop verlaten wij de snelweg en volgen de Moezel tot aan Schengen, bekend van het verdrag. Luxe wijnhuizen links und rechts naast de weg en de rivier, het kan niet op. Direct na de grensovergang in Frankrijk, in het dorpje Apach, direct na de grens, start een TET-track, sectie 13 volgens mij. Na een aantal kilometers verharde kleine D-wegen, slaan we in een bocht linksaf een eerste onverhard gedeelte in. En dan komen de foto's...
IMG_20210810_113156489_HDR.jpg

Hier staan we op de track bij een onderdeel van de Maginot-linie uit WO-1. Deze bunker/kazemat is iig een mooie stabiele ondergrond voor de zij-standaard!!
IMG_20210810_113218286_HDR.jpg

Je kijkt nu op een steile helling hoewel de foto dat niet goed aangeeft. Het is droog weer, maar de klei-achtige ondergrond is zeker niet droog, blijkt later.... Best onhandig om telkens de GSM uit de X-houder, met daarop de TET, van het stuur te halen om even foto's te maken.

We vervolgen de track en dan parkeer ik de motor op, wonderwel, een verhard stukje weg maar toch doe ik iets fout....
IMG_20210810_121316767_HDR.jpg

Waarschijnlijk begint de vermoeidheid bij mij toe te slaan, ik ben immers als sinds 5u vanochtend onderweg..... Zie hier goed de voordelen van soft-luggage en een kofferrek zonder zijkoffers: geen schade! Maar ook mijn nieuwe valbeugels van SW-Motech voor, die zitten hoger en veel beter dan mijn vorige valbeugels.
IMG_20210810_124109024_HDR.jpg


Hierna weer wat verhard. Vervolgens een soort gras-achtige boerenweg tussen weilanden, echter, met een diepe sleuf in het midden die je niet ziet door het gras. Hier leg ik mijn motor 3x neer, telkens ruikt het naar benzine (sorry voor de lokale bodemsanering) uit de overloop denk ik. Voordat mijn vriend kan helpen, duurt dat ook even: probeer daar maar eens een motor goed te parkeren! Met veel kracht lukt het om te keren. Wij zijn bek-af en verlaten de TET-route ter hoogte van Metz-Zuid, weet niet meer exact waar helaas (is ook totaal onbelangrijk eigenlijk..). Zin in bier dus hup via de grote weg naar Nancy, Epinal en naar Le Clerjus, camping La Mouche waar we om ca 15/16uur aankomen.
IMG_20210810_173620578_HDR.jpg

Tent opzetten, bezweet T-shirt uit enz. Daarna een leuke avond gehad en gesproken met diverse andere gasten. Wat gaan we morgen doen? Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Nog een volger!

Herkenbaar dat geklooi in die geulen van die graspaden, had je in België ook hele stukken van
 
Woensdag 11 augustus:
Route: Le Clerjus - Gerardmer-Colmar - Le Clerjus

Bij het ontbijt besloten wij om vandaag eens wat rond te rijden in de omgeving. Het is immers droog goed weer en de tenten staan toch. Ik peil nog even het oliepeil maar dat ziet er goed uit. Wel heb ik spierpijn all over the place door het getil en gesjor aan de motoren op de onverharde paden gisteren....
We rijden weg om ca 10uur en rijden in dit gebied.. Le Clerjus ligt in de kaart hieronder bijna uiterst linksonder. Colmar staat er niet op maar ligt uiterst rechts.
kaart Gerardmer Clerjus.JPG

Hoe wij gereden hebben? Geen flauw idee eigenlijk, de spannende route modus stond aan op de navigatie....... (wel jammer, in het analoge tijdperk wist je achteraf exact hoe je gereden hebt. Ik moet nog zoeken in de navi hoe je kan terugkijken, alhoewel: wat doe je met die info? bijna alles is hier fraai om te rijden...)
Allereerst naar Gerardmer voor koffie: het is al druk maar met de motor kan jij dicht bij de terrassen parkeren. En het is droog en warm, iets wat ikzelf niet vaak heb meegemaakt hier. Vandaag heb ik niet veel foto's gemaakt. Mooie lange bochten en hele gave stuurwegen. We zien wel veel auto's geparkeerd op de passen/toppen: veel wandelaars. Prima, maar hoe gaat dat dan om ca 16uur als die allemaal weer gaan vertrekken? Grofweg kan je stellen dat het hier (op de passen/horeca) net zo druk is in de zomer als op de Alpenpassen in Frankrijk. Midden op de dag op de wegen zelf valt het wel mee hoor, maar parkeerplaatsen zijn vol.
Enkele foto's...

IMG_20210811_150150362_HDR.jpg
IMG_20210811_150340312.jpg


Op de een of andere manier merk ik dat het mij wat meer moeite dan normaal kost om op- en af te stappen van de motor. Gisteren toch een soort van spieren verrekt en in een bijna-spagaat-houding-met-de-benen terechtgekomen, zo voelt het. Het gaat niet kwiek zeg maar! Alsof ik tegen de tachtig ben..... Aan het einde van de middag weer langs hetzelfde terras in Gerardmer (als echte gewoontedieren....haha) en wat drinken. Tevens zien wij in Gerardmer een giga camperplaats helemaal nokvol, echt enorm groot. Op de terugweg willen wij tanken maar er zijn hier weinig tankstations (hadden wij in Gerardmer moeten doen...stom). Uiteindelijk belanden wij via Plombieres-les-Bains helemaal in Epinal-Sud bij een tankstation.
We rijden terug naar de camping waar we bier drinken en ouwehoeren met mede-kampeerders. Velen maken een route langs de diverse motorcampings in Frankrijk. Ook spreek ik met onze buren: 2 Transalp 600-rijders die de TET rijden en doorgereden waren waar wij omgedraaid zijn. (apart is dat: je vertelt de situatie en herkent dan waar dat ongeveer was "bij de modderweg met die omgevallen boom er dwars overheen". ) . Zij vertelden dat ze tot aan de achter-assen in de prut zaten verderop. Respect!. (ik heb spijt dat ik de goed rijdende witte Honda NX250 jaaaren geleden bekeken in de Achterhoek voor 700 piek niet gekocht heb).
Wat doen wij morgen: in ieder geval opbreken. Mijn maat wil vrijdag weer thuis zijn, ik heb nog tot en met maandag. Voor mij de keus: mee terug Luxemburg in of alleen verder naar het zuiden.... Eerst maar bierdrinken, eten en pitten: zien we morgen wel weer.
 
Laatst bewerkt:
@James Bond tof verslag :t thanks voor het delen.
Gerardmer was ik een paar weken terug nog, met de auto, vrouw en kind.
Toen ook met de auto geen enkel probleem om midden in het centrum te parkeren, verschil tussen hoog en na seizoen.
(ik heb spijt dat ik de goed rijdende witte Honda NX250 jaaaren geleden bekeken in de Achterhoek voor 700 piek niet gekocht heb
Ik denk dat je na de eerste dag, 5 uur vertrekken en tot 9 uur snelwegen rijden, die NX250 net hard had vervloekt als je nu je Africa Twin op de zandpaden vervloekt. :P
 
Leuk verslag weer om te volgen , ik weet eigenlijk niet of je in een navigatie kan terug kijken hoe of wat je heb gereden .
Ik weet wel dat Google Maps het wel bij houd van dag tot dag , daar kan je het wel op terug vinden .
 
Dan moet dat wel aanstaan bij Google.
Volgens mij is dat niet standaard zo.

Mijn oude Garmin auto navigatie hield wel altijd een tracklog bij.
De huidige TomTom kan het ook maar dat moet je volgens mij per rit aanzetten.
 
Garmin houdt het ook bij, alleen kan je maar een beperkt deel op het apparaat zelf terug zien. Wil je verder terug dan moet je hem aan de pc hangen.
 
Donderdag 12 augustus.
Route: Le Clerjus naar het Noorden, of naar het Zuiden? Lees maar....

Ik ben vroeg wakker, beetje woelend geslapen vanwege de beslissing: morgen op pad, maar waar naartoe? Tis ook wel beregezellig met zijn tweeën rijden en Luxemburg is ook heel fraai!. En nog altijd (te)veel spierpijn van de TET..... Ik besluit snel in te pakken en toch naar het zuiden te rijden. Anders krijg ik misschien wel spijt de komende winter, dat gevoel...... Ik ben NU halverwege (ca 600km van huis) en heb nog wat dagen!. Om 8uur zit alles vochtig op de motor gepakt. Ik ontbijt niet, wens mijn vriend een goede reis en trap aan. Bestemming: hoge Alpen! Helaas moet ik daarvoor nog zeker 300-400km peages rijden..... Tuurlijk, alles binnendoor kan en is leuker, maar ik wil 's-middags al genieten. Ik ben een ochtendmens en ik heb in de ochtend de meeste energie om door te pakken. Ik rij via Vesoul waar ik een snel ontbijt scoor bij een tankstation. Vervolgens kom ik bij Besancon op de peage (Mulhouse-Lyon route) . Dan naar Dole en afzakken naar Bourg-en-Bresse. Wat een fraaie peage is dit toch, mooie aires (parkeerplaatsen), oneindig lijkend glooiend landschap, erg weinig verkeer en alles is zo groot!
Ik sla af bij Pont-d'Ain en rij binnendoor naar Chambery, via Belley. Dit is ook een bekende wintersport-'afsnijroute'. Bij Chambery, voor de peage is het natuurlijk lekker druk en warm. Pfffff. Ik weet nu, vanaf hier moet ik doorzetten.
kaart route 2.JPG

Deze route heb ik volgens mij nog nooit gereden. Tot mijn vreugde zie ik bij Chambery al Modane op de borden en het aantal kilometers op de borden valt mij mee! Ik dacht iets van 120km. Mooi. Gezien het doorzetten en afzien besluit ik om bij iedere grote aire te stoppen in de hitte. Ik laat mijn vochtige decathlon handdoek dan ook maar even drogen. Al lopende/marcherende (lichting 91-4...) drink ik koude cola en eet een broodje, zodat mijn beenspieren even wat anders doen.
En alweer: wordt aangesproken door Fransen die complimenten geven over de AT: wow, deze motor hebben zij ook gehad of wat een gave machine, de echte africatwin nog. Superleuk om dan wat te praten over een gemeenschappelijke hobby met totaal vreemden. Inderdaad, de AT750 kent liefhebbers in Frankrijk! (volgens mij is in Parijs, na de eerste Paris-Dakar de AT een succes geworden als 'stoer ding lekker scheuren door de stad fiets'). Legende.
IMG_20210812_114859021_HDR.jpg


Weer verder in het hete broeierige vieze dal langs St Jean Maurienne. Ik rij langs staalfabrieken waarin waarschuwingsborden langs de snelweg staan: "Pas op voor hoog magnetisme", gelukkig bleef de pinpas werken, aha..
Eind jaren 80 reed ik hier op mijn Honda SS50 op de N-weg op weg naar de opgang van Col de Galibier: toen voelde deze N-weg als een soort van dodenweg. Brrrrr. (twee dagen later reed ik in Monaco (vergeefs op zoek naar de 18-jarige prinses Stephanie), dat dan weer wel!). Kijk, in streetview het bord gevonden.
Champ magnetique.JPG




Opeens, gelukkig eerder dan verwacht (zeker niet goed op de navi gekeken...) ben ik bij het einde van de peage vlak voor de Mont-Cenis-tunnel. Ik stop bij het laatste tankstation langs de peage. Kijk wat verdwaasd om mij heen............LOOK AT THAT ! Ik zie hoge Alpen-toppen! Yes, de beloning van deze dag. Ben moe maar dolblij. Onbetaalbaar uitzicht. Naast mij parkeert de gendarmerie (stoere kerels, korte mouwen overhemden aan, grote wapens, je kent het wel), dus ik laat alles lekker op de motor en eet, drink en loop wat rond. Yes!!!!!
Ben wel weer verbaasd dat ik alweer moet tanken, zie ik dat nu goed, 1:16? Mmmmm, zal wel met de 130km/u snelheid te maken hebben en met het niet-hebben van een 6e versnelling...

IMG_20210812_155557405.jpg

IMG_20210812_160649515_HDR.jpg

Top: Job's done. Van de peage af en ik gok (weet bijna zeker) dat het hierna veel fraaier wordt.
Ik mik op de camping in Lanslevillard want ik had op internet gezien dat-ie wel er mooi uitziet, je kan lopen naar het dorpje en direct de Col Cenis op.
Ca 30km verder en het stinkdal achter mij latend, kom ik aan op de camping. Een opluchting toen ik hier afstapte. Zoals gezegd was het vanochtend best lastig om alleen verder te rijden/vertrekken als je samen vertrokken bent en het gewoon beregezellig is. Maar dit is de beloning van een lange dag!.
IMG_20210812_165832294_HDR.jpg


IMG_20210812_165844549_HDR.jpg


Even later staat mijn tent te drogen en geniet ik van alles in de omgeving!
IMG_20210812_182415928_HDR.jpg

Ik val vanzelf in slaap en na een uur ben ik weer een stuk beter. Check het uitzicht!
IMG_20210812_182649650_HDR.jpg


Tip: het opblaasbare Decathlon hoofdkussen, waar ik een sweater overheen trek.
IMG_20210812_182437928_HDR.jpg

Naast mij staan 2 Zwitserse motorrijders met de tent, ik maak een praatje en we besluiten om samen een bier te drinken in het restaurant op de camping. Zij komen er nu pas achter dat er bijna geen goede Zuid-Noord gerichte wegen zijn aan de Italiaanse kant van de grens in de Alpen en besluiten daardoor om morgen weer via de Col d'Iseran noordwaarts te rijden. In het restaurant blijkt dat ze wel 50 soorten bier hebben en prima eten. Helemaal goed. Het wordt een leuke avond. Verder een prima camping, supernetjes en een uitgebreid sanitair (wintersport geschikt). En dat voor 9 euro per nacht. Leuke sfeer, vol met sportievelingen en liefhebbers van bergen. Ik laad mijn GSM nog even bij aan de bar dankzij mijn ruim 2 meter lange oplaadsnoer en snellader.
Waarom heb ik mijn laptop niet meegenomen om vanaf hier gewoon online te blijven werken?

IMG_20210812_191818654.jpg


Het was een bijzondere dag die ik niet snel zal vergeten. Afzien op het asfalt, maar een fantastische beloning. Proost.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hé dat is mijn rustige afsnijroute bij Belley... en bijna altijd effe naar de mac daar.
Net voor Lanslevillard heb je Orelle liggen met een erg leuk pad (onverhard) omhoog naar de hoge toppen van Val Thorens! Aanrader!
 
Donderdag 12 augustus.
Route: Le Clerjus naar het Noorden, of naar het Zuiden? Lees maar....
(...)
Waarom heb ik mijn laptop niet meegenomen om vanaf hier gewoon online te blijven werken?
(...)
Wordt vervolgd.
Omdat je met vakantie bent natuurlijk. :] Leuk verslag, leest vlotjes weg. :t
 
@James Bond goede tip die camping in Lanslevillard. Drankjes en een hapje eten op een camping is altijd prettig.
Ik heb 2 keer op camping Les Balmasses gestaan. Ook niks mis mee maar jou camping klinkt beter.

Ook een keer met compleet klote weer een nachtje in hotel La Vieille Poste geslapen.
 
Ik ken die camping :-) meerdere keren tijdens de wintersport met de caravan gestaan. Heerlijk ski gebied. En dan vrijdag weg willen, maar 's morgens blijkt er een meter sneeuw gevallen te zijn... Gelukkig komt gemeentewerken met een shovel de camping even schoonmaken. Alleen ligt er dan twee meter sneeuw voor je caravan... paar uur graven en we konden weg.
 
Vrijdag 13 augustus.
Route: Lanslevillard-Lanslevillard

Ik besluit om hier 2 nachten te blijven en dan weer verder te kijken. S-morgens sta ik op en check de omgeving nog een keer:
IMG_20210813_075819388.jpg


Ik vertrek zonder ontbijt. Als ik de camping af rij, sla ik linksaf en direct na 100m is een bakker. Ik koop een croissant en een pain chocolat. Ik rij de Col du Mont Cenis op, tegenover de bakker start de beklimming al. Dit blijft toch een erg mooie Col en het meer ligt er waanzinnig fraai bij in de ochtendzon.
IMG_20210813_082821648_HDR.jpg

In de foto zie je al dat ik rechtsaf de hoofdweg heb verlaten om de onverharde weg aan de zuidkant van het meer te rijden. Een paar jaar geleden heb ik die ook gereden. Maar.........
IMG_20210813_083532943_HDR.jpg

...helaas, na 3,8km (zie de geavanceerde tripmaster, zeg maar de Commodore VIC64 van de huidige pc's en de huidige boordcomputers........) blijkt dat deze weg verboden is voor gemotoriseerd verkeer. Accoord. Jammer. Ik zag al verdacht weinig campers hier vanaf de hoofdweg. Het is 08:45u, tijd voor koffie, maar dan wel in Italie....in Susa, bij Caffe del Sole van Matteo e Alessandra. (Ben er eerder geweest).

IMG_20210813_092406892_HDR.jpg


Het ziet er zo uit (streetview), hoeveel beter wil je het hebben op deze vrijdag de 13e?
susa.JPG


Ik zet de navigatie op Colle delle Finestre en Colle dell'Assietta. Ook al eerder gereden maar vanwege de lengte en de uitzichten kan ik die simpelweg niet laten gaan. Ongeveer 600m na dit café is een tankstation, waar 4 jaar geleden een als nieuwe Honda NX650 stond, in exact dezelfde kleurstelling als ik ca 20 jaar had. Ik rij erlangs en.....
IMG_20210813_094126881_HDR.jpg

wow, te koop!. Ik stop. Praatje met de pomphouder: 2.000euro. Ding ziet er als nieuw uit, origineel. Goed dat ik nu op de motor ben en niet toevallig met de auto en een lege aanhanger.....hier langskom. Of gewoon met de stationwagen om het ding ter plekke uit elkaar te schroeven en achterin mee te nemen. De Dominator is feitelijk te mooi om bijv de TET mee te rijden. Maakt niet uit, verder. Na ca 5km rechtsaf de Colle delle Finestre op.
IMG_20210813_102239878_HDR.jpg

In de kaart hieronder zie je de cols liggen...
De legenda van de good old Michelin atlas meldt bij rood-wit gestreepte wegen: PARCOURS DIFFICILE OU DANGEREUX!
kaart assietta paint.jpg

Ik spreek wat andere motorrijders en we maken wat foto's van elkaar....
IMG_20210813_103054430.jpg


Daarna een stukje afdalen en de Colle dell'Assietta op... Bij de meesten bekend maar daarom niet minder fraai.
IMG_20210813_110217532_HDR.jpg

Het fijne van vroeg rijden is dat er weinig andere verkeersdeelnemers zijn.
IMG_20210813_111606746_HDR.jpg

Vroemmmmmm..................... de V-twin spint dapper en gebruikt de volle indrukwekkende 60pk. De berijder heeft een glimlach van oor tot oor! Het is 1205uur lees ik.
IMG_20210813_115541725_HDR.jpg


Aha, aan de overkant ligt de tunnel naar de Jafferau. Goed kijken, de kenners zien het. 'Unfinished business' voor mij, een aantal jaren geleden stond ik voor een met puin gesperrte tunnel komende vanaf Fort Pramand/Salbertrand......
IMG_20210813_121641761.jpg


In Sestriere eet ik een tosti en drink wat cola. Het is warm weer. Net niet te warm. En nu? Ach, laat ik eens naar Salvoux rijden. Daar start iets van de Jafferau, en daar ben ik nog nooit geweest.... Zie hier de kaart van de Zwitsers van de camping, met pen staat hun route van jaren geleden met een VW T4 Synchro of zoiets. En zie de haarspelden omhoog vanaf Salvoux....
IMG_20210812_212937826.jpg

Aangekomen in Salvoux/Clots, een dorp zonder iets zeg maar, vind ik de opgang. Ik zie rechts in mijn ooghoek een verboden bord, maar ik kijk naar links...... Belachelijk! Ik rij door en denk al spoedig wat Landrovers e.d. te zien. Een 'Schotterpad' zoals Denzel dit noemt. Niet moeilijk, alhoewel je in de bochten goed moet opletten vanwege het losse spul. Ik rij, rij en rij, zie helemaal niemand (logisch, tis verboden!). Het is warm en ik ben moe, zeker na de Assietta, die niet moeilijk is, maar door het vele staan kost dat wel energie. Pffff, hoe lang nog? Wat als ik in een bocht zacht onderuit ga, krijg ik de zaak overeind alleen? Ik zie niemand, niets, nada. Kortom: ik zat te denken dat ik geen plan B had.... Dat benauwde mij. op de één of andere manier.....
Ergens stop ik bij een soort van kraan/bron. Een Landcruiser met werklui erin (enige voertuig sinds Salvoux) meldt dat de weg naar rechts gesloten is, zij zijn daar bomen aan het kappen. Goede reis verder!
IMG_20210813_140605380_HDR.jpg

Verder maar weer. Even later zie ik rechts de tunnel liggen, behoorlijk lager. Kennelijk heb ik die weg gemist, die zou toch rechts op mijn weg moeten komen? (voor de niet kenners: in de foto helemaal rechts loopt de weg vanaf Fort Pramand/Salbertrand).
IMG_20210813_142703289_HDR.jpg


Niet zeuren, verder. Best onaangenaam als je helemaal niemand ziet op deze onverharde wegen!
En dan achterlangs een bergrug en eindelijk zie ik Fort Jafferau!. Yes, ik ben er!.


IMG_20210813_144917223_HDR.jpg


Ik loop omhoog naar de zendmast en zie bovenop ca 30 mtb-ers staan. Bovenop is het uitzicht waanzinnig mooi. Tegelijk zie ik dat het lastig is om de motor hier naar toe te rijden, niet alleen vanwege de mtb-ers (weinig ruimte en ze dalen één voor één af) en het smalle lastige paadje omhoog maar vooral omdat ik hartstikke moe ben. Geen energie betekent geen risico's nemen, zeker niet hier!. Het is goed zo. Ik geniet!! Bijna 2.900m hoog volgens mij.

IMG_20210813_145923387.jpg


Top!. Ik check naar de afdaling aan de rechterkant. Oooo, lijkt best easy, veel poedergruis lijkt het. Sterker nog, ik zie in de verte een Duitser met een allroad afdalen. Kan ik ook!. Behalve de mtb-ers is er niemand.

IMG_20210813_144957281.jpg

Ik start met de afdaling, de bochten zitten vol met gruis dus opletten. Dan kom ik opeens op een zeer steile afdaling, gewoon steil naar beneden zeg maar. WTF!. Ik rem eerst met de 1e versnelling, helpt niet. Dan de achterrem erbij, helpt niet, dan maar achterwiel blokkeren, helpt ook niet, je glijdt simpelweg door omlaag....nagenoeg totaal ongecontroleerd Dan ook maar de voorrem heel licht laten meedoen. Hartslag op 10.000!. F*ck wat steil!. En opeens is het voorbij en sta je onderaan de skilift.... Ik begrijp nu pas, dat niemand hier halverwege een foto kan maken, er is geen tijd voor en veel te steil om überhaupt ergens te parkeren. Dit is onderaan, mijn T-shirt is doorweekt.....

IMG_20210813_152231207.jpg

Ik zie nu pas in de kaart hieronder dat ik de witte afdaling heb genomen (is de zwarte skipiste in de winter...) en dat ik op de top veel meer rechts had moeten aanhouden. (klopt dat?) Dus die Zwitserse penaantekeningen...
IMG_20210812_213429928.jpg

Pak van mijn hart, tis goed gegaan. Wat een ervaring. Lessons learned: dit moet je met zijn tweeën rijden of, indien alleen, als je ook andere motorrijders of Landrovers e.d ziet! Terug naar Susa, ik ben er klaar mee voor vandaag. Je rijdt dan langs Salbertrand en de bekende camping. De kans dat je daar medereizigers treft, is beslist groter dan in Lanslevillard, maar ik vind 'mijn dal' veel mooier en zeker het dorpje Lanslevillard!. (oké, Italiaanse koffie en pizza mis je daar).

Hieronder neem ik afscheid van Jafferau en vervolg mijn weg, via Susa en Col du Mont Cenis, naar Lanslevillard....
IMG_20210813_152552614_HDR.jpg


Ik parkeer de motor op de camping, neem een douche en loop het dorpje in...... ziet er vriendelijk uit toch? Rechtsaf ga je de Col du Mont Cenis op. In de verte ligt Col d'Iseran, iets waar ik ook nog wat mee moet binnen 48 uur....
IMG_20210813_175716696_HDR.jpg



Tot besluit, lekker bier en eten op de camping. Het was een indrukwekkende dag.
IMG_20210813_191714916.jpg



Eet smakelijk!
IMG_20210813_200846146.jpg

En na deze maaltijd is ook deze vrijdag de dertiende 2021 goed afgelopen en hebben wij weer een mooi en spannend (misschien 'te' spannend) avontuur beleefd!.
Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuke dag , en dat op vrijdag de13e .
Wel een beetje link om dit in je eentje te doen .
Die onverharde alpen passen staan hoog op mijn to do lijst om te rijden met mijn oude guzzi in 2022 , maar dan niet in mijn uppie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan