Reisverslag 2021: Parcours Dangereux et Africatwin

Wat een leuke dag , en dat op vrijdag de13e .
Wel een beetje link om dit in je eentje te doen .
Die onverharde alpen passen staan hoog op mijn to do lijst om te rijden met mijn oude guzzi in 2022 , maar dan niet in mijn uppie.
Helemaal mee eens!!! De Finistre en de Assietta gaat prima alleen. Maar die andere.....nee, alleen als je kan aanhaken of je veel meer andere voertuigen ziet. (plan B zeg maar).
 
Weer een leuke dag om te lezen , voor mij was alles onbekend maar wel weer mooie foto's.
Op naar de volgende dag zou ik zeggen .
 
Mooie etappe!
Ik ben van mening dat het best alleen kan, zolang je maar je gezond verstand gebruikt. En dat doe je, door dat laatste stukje naar de top niet te pakken omdat je vind dat je daar te moe voor bent. Dat getuigd alleen maar van inzicht en zelfkennis, en zolang je daar op vertrouwd kom je een heel eind. Het leven is te kort om niet af en toe een klein risico te nemen. Het alternatief zou in dit geval zijn om dan maar niet te gaan, want je maat was al richting huis. Niet gaan is geen alternatief toch?
 
Kwam net deze tegen... Rara....
 

Bijlagen

  • IMG_20211010_124459543_HDR.jpg
    IMG_20211010_124459543_HDR.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 49
Fijn verslag...

Wel grappig om te lezen dat je dat laatste stukje om het fort Jafferau op te rijden al wandelend deed, om dan maar ineens die steile afdaling langs de skipiste omlaag te rijden...

Qua moeilijkheidsgraad, of toch het verschil ervan, kan dat tellen.
 
Mooi verhaal!

Wat betreft dat magnetisme, daar in die omgeving zijn enkele aluminium fabrieken, vanwege de hoge stroomsterkte die nodig is om dat te maken ontstaat er een flink magnetisch veld.
 
Volgens mij ben ik tijdens de afdaling te vroeg naar rechts/links gegaan en heb per ongeluk de piste genomen ipv het reguliere? pad verder te volgen. Nou ja, nog een keer verkennen daar als er wat meer motorrijders rijden.
Ach, je kan onderuit schuiven door een eigen domme actie. Het lastige is dan om op die hele steile helling de motor rechtop te krijgen en weer naar beneden te hobbelen....
Maar bergop..als je die helling rijdt vanaf het restaurant (plankgas in zijn 1) ben je in no time op de top, dat dan weer wel.
 
Volgens mij ben ik tijdens de afdaling te vroeg naar rechts/links gegaan en heb per ongeluk de piste genomen ipv het reguliere? pad verder te volgen. Nou ja, nog een keer verkennen daar als er wat meer motorrijders rijden.
Ach, je kan onderuit schuiven door een eigen domme actie. Het lastige is dan om op die hele steile helling de motor rechtop te krijgen en weer naar beneden te hobbelen....
Maar bergop..als je die helling rijdt vanaf het restaurant (plankgas in zijn 1) ben je in no time op de top, dat dan weer wel.


Je had boven gewoon dezelfde weg terug moeten nemen als je gekomen was... halverwege ergens kan je dan kiezen om naar de tunnel te rijden of de minder steile optie te nemen richting die refuge....

Ik heb de skipiste een aantal jaar geleden half kunnen doen (sneeuw) en vond het toen toch spannend om af te dalen. Je hebt het toch maar gedaan... :t
 
Klopt, er zijn vanaf de top maar 2 opties, of de skipiste, of dezelfde weg als waarover je kwam. Als je dezelfde weg had gevolgd als hoe je gekomen was krijg je meerdere splitsingen. Ongeveer daar waar je die foto van de tunnel op de vorige pagina maakte, waar je die gaten in de bergwand ziet, daar kan je afslaan naar de tunnel en naar Salbertrand. Als je nog verder terug gaat kom je voorbij de splitsing naar Salvoux (waar je vandaan kwam), als je die voorbij gaat en de weg blijft volgen kom je uit vlakbij de voet van de piste.
 
Zaterdag 14 augustus.
Route: Lanslevillard-Queige

Ik sta een normale tijd op na een prima nachtrust. Ik heb voor vandaag niet echt een plan. Langzaam denk ik dat ik ook wel weer richting het Noorden moet gaan en naar huis wil. Ik kan tot dinsdag wegblijven, maar ergens lijkt mij een terugweg zonder veel vrachtverkeer ook wel prettig. In ieder geval heb ik nul haast en nul 'moet' dingen in mijn hoofd. Nou ja, dingen die van jezelf perse moeten zeg maar (eigenlijk belachelijk dus...hahaha). Ik laat de tent staan en rij rustig aan richting de Col d'Iseran. Ik ga van de hoofdweg af bij Bessans, rij door het dorp voor een geschikte ontbijtplek. Mmmmm, ik rij toch wat door en kom in Bonneval-sur-Arc, het laatste dorp in het dal voordat de eerste hairpins van de col beginnen. Ik had een aantal jaren geleden al gezien dat dit dorp er fraai bij ligt. Op een terras voor een hotel strijk ik neer en bestel een ontbijt. Het is 9uur of zoiets. Het uitzicht is fantastisch. Ik vond het meer bij Cenis gisteren erg fraai, en besluit na het ontbijt om op mijn dooie gemak daar weer naar toe te rijden. Onderweg zie ik overigens diverse gravelpaden langs de rivier de Arc liggen, makkelijk herkenbaar omdat je daar soms een camper ziet staan.
Bij Bessans stop ik even langs de weg en kijk naar het Oosten, volgens mij kijk ik hier op de Glacier des Grandes Pareis: op de grens met Italië.
IMG_20210814_102339667.jpg


Ik rij de Col du Mont Cenis op en ga iets voor de stuwdam van de hoofdweg af: veel gravelwegen hier. Ik daal af naar het meer en stop even.
IMG_20210814_114253115.jpg

In deze foto kijk ik richting Frankrijk/het westen.
IMG_20210814_114414874.jpg

IMG_20210814_115229975.jpg

Direct na de stuwdam (aan de lage kant dus, kant van Italië) kan je ook rijden, ik zag mensen picknicken direct onder de stuwdam.
IMG_20210814_120520021.jpg


IMG_20210814_120532693.jpg

Vanaf hier vond ik het net iets te ver om naar Italië te rijden en in Susa weer de lekkere koffie te drinken (terras net als gisteren) en alles weer retour over dezelfde weg. Ik besluit terug te rijden naar de camping. Voor mijn gevoel ben ik al 4 weken onderweg, dat komt omdat ik na 3 weken vakantie in Zuid Frankrijk met de caravan bijna direct aan deze motortoer begonnen ben. Iets te snel achter elkaar denk ik nu, en ik wil eigenlijk wel naar huis...... Mijn tentspul is geheel droog en op mijn gemak pak ik alles in, neem afscheid van deze fraaie camping en rij weg. Richting Col d'Iseran. Onderweg is het echt prachtig. Vooral tot aan de Col, na de Col richting Val 'd'Isere is het iets minder fraai en vooral drukker. Foto's zijn van de zuidkant van de Col.
IMG_20210814_135346409.jpg


IMG_20210814_135403789.jpg

Langs de weg zie ik nog een fiets met een aanhanger geparkeerd: dat was mijn Franse buurman op de camping die ik gisteravond sprak en mij een borrel aanbood. Hij fietst van Nice naar zijn huis in Sedan. Hij wil via de Mont Blanc tunnel rijden en hoopt daar op een lift van een bestelbus/vrachtwagen om de tunnel te bedwingen. Mooi verhaal en sportief!!

Ik stop niet op de Col zelf, het is druk en ben hier al vaker geweest.

Na Val d'Isere kom ik door een aantal tunnels en het valt mij op dat mijn koplamplicht zwak schijnt op mijn voorganger. Ik denk, zal wel komen door mijn zonnevizier en de overgang zon-tunnel, logisch. Grrrr, had ik nu maar eea beter gecontroleerd, maar dat wordt pas morgenvroeg voordat ik erachter kom. Voor Bourg St Maurice sla ik rechtsaf en kom via mini D-wegen uit halverwege Col Petit St Bernard, van te voren ingetikt in de navigatie en gewoon beter dan de drukke hoofdweg volgen. In Bourg aangekomen tank ik bij een supermarkt en eet wat bij de MacDonalds. Lekker koel binnen. Het idee is om te gaan wildkamperen op Cormet d'Areches, zeg maar de deels onverharde route naar Beaufort (Cormet Roselend) en dan morgenvroeg naar huis te rijden. Ik kom aan op Areches en drink wat bij de Refuge de la Coire......
IMG_20210814_173002039.jpg

Het is hier erg mooi en rustig. Wat een uitzicht en wat een rust. Ik kijk goed om mij heen en realiseer me, dat dit de laatste hoog-Alpen zijn die ik zie deze zomer.
Kan ik hier een plekje zoeken voor mijn tent? Ja, dat kan!
IMG_20210814_173645215.jpg

Maar dan zie ik dat het nog maar half vijf is: het is nog wel wat vroeg. Ook zie ik in de navigatie dat Albertville nog altijd 1uur rijden is, mmmm, valt mij tegen voor een "quick-route noordwaarts" morgen. Wat doe ik? Alvast naar Pont d 'Ain rijden en daar de tent opzetten? Dat is nog ca 150km maar ik moet dan nog langs het drukke meer van Annecy in de avondspits. Ik besluit om in ieder geval richting Albertville te rijden.

Deze plek, Cormet d'Areches, onthoud ik goed voor een ander jaar. Misschien beter en gaaf om na een lange ruk vanaf huis hier s-avonds vrij laat een keer de tent op te zetten!

In Queige, ongeveer 10km voor Albertville, zie ik een camping en besluit daar de tent op te zetten. Het is een municipal camping, zonder iets, en ook in het dorpje is niets. Maar, bij het betalen zie ik gelukkig een koelkast achter de receptie en koop 2 blikjes bier. Ik zet rustig de tent op, dichtbij het hek (die blijft openstaan had ik gezien) want ik wil morgen op tijd weg zonder de hele camping wakker te maken. Gelukkig is er een houten picknick tafel, ideaal om wat te internetten, bier te drinken en te niksen. Ik lig er op tijd in.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Zondag 15 augustus.
Route: Queige - Thuis

Ik ben erg vroeg wakker, het is zelfs nog donker. Ik besluit toch om op te staan en alles op te ruimen in het donker/ochtendschemer. Ik pak alles in en bind de zooi op de motor, valt niet mee in het donker maar het lukt om de diverse spanbanden goed te krijgen....hahaha.
IMG_20210815_055843634.jpg


Als ik het contact aan doe....shit, geen normaal voorlicht? Alleen het stadslicht werkt. Aha, dat is de reden dat ik gisteren in de tunnels nauwelijks mijn eigen koplampen gereflecteerd zag op mijn voorganger! Grrrr, nou ja, het snelste is nu om maar even uitgebreid te douchen totdat het wat lichter is. In het ochtendschemer de oorzaak achterhalen, daar had ik geen zin (moet alle bagage er weer af enz). Thuis bleek de zekering kapot. Uiteindelijk vertrek ik rond 06:30uur richting Albertville, met stadslicht dus, maar goed, het wordt al snel lichter. Tussen Albertville en Annecy is een grote brede N-weg waar ik behoorlijk door-gas, opeens een flitslicht van voren of van achteren, ik weet het niet, maar wordt verblind. Shit, nu pas zie ik in de navigatie de rode attentiebalk in de rechterkant van de display. Sukkel, ik werd notabene gewaarschuwd... Nou ja, doorrijden. Het valt mij op de de westkant van het meer van Annecy zo langzamerhand helemaal volgebouwd is. Zonde eigenlijk. Blij dat ik hier vroeg rij. Vlak voor de stad Annecy koop ik een croissant met een koffie bij een bakker. Iets verderop sta ik voor de stad en zie rechts een leuke stopplek. Ik hou van dit soort vroege ochtenden. Alles is nieuw, fris en nul drukte... Top.
IMG_20210815_070328377_HDR.jpg

Ik loop een beetje rond, ben amper drie kwartier onderweg schat ik, en geniet van het uitzicht......

IMG_20210815_070352800_HDR.jpg

IMG_20210815_070341616_HDR.jpg


Dan is het tijd om gas te geven. Ik rij de stad in en volg de borden Frangy D1508 richting de A40. Lekker doorrijden en sturen. Dan kom ik op de A40 (die heel fraai ligt in het landschap, grote hoogteverschillen, echt een aanrader v.w.b. peages (in hoeverre je van peages houdt natuurlijk....)). Soms rij ik volledig in een laaghangende wolk. De A40 komt uit vlakbij het bekende Pont-d'Ain waar ik A40 en later de A39 volg naar het noorden. Gas erop gaat het 130-140kmu, dan draait de motor 5500-6000toeren: geen 6 bak, die ik hier wel mis.... Er is nagenoeg geen verkeer deze vroege zondagmorgen.
IMG_20210815_113518814.jpg

Bij een stopplaats word ik wederom aangesproken door Fransen die enthousiast zijn over de Africatwin!
Ik wil/moet tanken na Dole, maar dat tankstation is dicht...o...pak gewoon de volgende. Die moet ik wel nemen en daar komen de eerste files voor de pompeilanden, in de warme zomerzon.
En dan....opeens is het circa 12-13uur en ik ben nabij Metz, dat gaat snel! Ik wil stoppen bij de Shell direct in Luxemburg maar de benen hangen eruit dus door. Ik rij richting Trier en voor de Duitse grens, bij Wasserbillig, tank ik en stop ik lang om de spieren wat los te gooien. Ik zie een olie zweetplek op het motorblok....(komt beslist door de hoge toeren, naderhand niet meer voorgekomen).
IMG_20210815_170255672_HDR.jpg


Bij Trier ga ik van de snelweg af en rij naar Bitburg en besluit daar iets nieuws te proberen: de snelweg Bitburg-Luik. Nog nooit gereden. Dit omdat de A61 nabij Euskirchen-Koln nog steeds dicht zit vanwege de waterramp. Het blijkt een goede keuze, een uur later ben ik al bij Verviers. Dit had ik ook op de heenweg moeten doen. Voor mij gevoel veel korter dan Luxemburg-Luik snelweg. Nabij Verviers heb ik tijdens het rijden de benen los hangen langs de motor om te ontspannen, rekken en strekken. Dan zweeft mijn motorlaars een paar centimeter boven het wegdek, doe ik vaker en voelt goed, zeker op lange stukken. Auw, een hele harde klap op mijn voet: ik heb met de zool een uit-stekende bitumenrand geraakt bij een voeg van een viaduct. Daar waar autobanden niet rijden, dus in het midden van de rijstrook, zijn die door de warmte enz omhoog gedrukt, zeker in België!. Gelukkig goed gegaan maar de les geleerd.

Bij Verviers maak ik een foutje: ik besluit via Battice te rijden en dan binnendoor naar de weg bij Margraten-Maastricht. Dom dom, het is zondagmiddag en deze weg zit propvol autoverkeer a la kanariegele kermis Mercedessen CLK cabrio's enz enz. Grrrrr.
Nou jij, op A2 gaat het via de A73, A50 en A1 naar Twente. Thuis om ca 16:30u volgens mij, 1000km gehaald en goed gegaan. Terugweg verbruikte de motor wel 1:16, maar goed, doe ik niet elke week. S-avonds uiteraard brak met nog wat dove oren ondanks het gebruik van oorproppen, gelukkig wordt het daarna beter. Alleen de laatste reisdag is het oliepeil merkbaar gezakt, wat ik niet vreemd vind, gezien het hoge toerental.
Dit was het! Ik vind het leuk om het verhaal hier te delen omdat ik het ook graag van anderen lees! Zeker als de regen met bakken naar beneden komt in de herfst/winter!! Tot heden nog geen Franse bekeuring ontvangen, hoop dat dat zo blijft.
Volgende keer? Meer tijd tussen de terugkomst van de zomervakantie en het vertrek met de motor. Ook bij voorkeur direct naar de Alpen, simpelweg omdat het landschap daar fantastisch is. En onverharde wegen eigenlijk alleen in je eentje rijden, als je ook wat andere weggebruikers ziet rijden op die wegen.
 
Dank je wel James dat we met je mee mochten op je trip.
Ik ben dit jaar niet op pad geweest dus alle sfeer die ik mee kan nemen van een ander is welkom 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan