Reisverslag 2022: 7 weken zwerven door Europa

Dat begrijp ik... ik was alleen de route voor komend jaar aan het plannen. En we overnachten daar bij een vriendin vlakbij.
Echter op de kaart was het niet helemaal helder welk weggetje het exact was. Ik denk dat ik goed zit, maar checken kan geen kwaad ;)
Er lopen meerdere wegen nabij de kloof.
 
Sorry, ik moest het even nazoeken maar dat ben ik natuurlijk vergeten. Ik heb geen gpx bestand meer en meestal rij ik een beetje op de bonnefooi, maar voor zover ik me kan herinneren was het dit stuk

 
Sorry, ik moest het even nazoeken maar dat ben ik natuurlijk vergeten. Ik heb geen gpx bestand meer en meestal rij ik een beetje op de bonnefooi, maar voor zover ik me kan herinneren was het dit stuk

Check, dan heb ik het goede stuk te pakken. Zo zie je, uit jouw verslag pik ik ook weer leuke dingen als ik er in de buurt langskom.
Ik combineer dat met de Kunkelspass die daar vlak voor ligt. Onverhard of deels.

Totale onzin dat dangerous roads maar er staat in ieder geval wat over geschreven.
 
Ik heb er ooit een toe laten voegen ;) Die was wel redelijk dangerous omdat we op 3000 meter over de rode piste omlaag moesten...
Bovenste foto dat ben ik dus op mijn V-Strom ;)

 
Had dit verhaal al vluchtig door gelezen, nu lekker rustig foto's en routes bekijken van @Frazer .
Leuke reis man. Vooral je vd weg af verhalen zijn prettig om te lezen 👏
 
Vind het vooral knap dat je 7 weken weg gaat en begint in Luxemburg op je gemakje. Ben benieuwd of je dat op de terugweg ook kan. ik stond afgelopen keer op de grens van Roemenië en was het ff zat… dan rijd ik de 2000 km in 1 ruk naar huis, om er thuis achter te komen dat ik dat niet had moeten doen.

ken ik nog een hoop van leren 🙈
Ik had dat ooit in zuid oost azie, was wel niet met de motor, maar dat maakt niet uit.
Pin me er niet op vast, maar er is ooit uitgezocht, dat reizigers na ong 6/9 weken een dip krijgen (en dan geen heimwee, werd anders genoemd).
Ik was in Honkong begonnen en zat na een reis van 5 weken op Java, toen op een avond donderde ik geestelijk ook in een gat.
Heeft me 3/4 dagen geduurd om erover te stappen. Ik zat te ver van de bewoonde wereld, om terug te keren op dat moment. Dat was mijn redding(had ook mijn ondergang kunnen betekenen als ik terug denk, maar achteraf kijk je een koe in zijn reet.).
 
Zaterdag 18 juni, dag 20. Gereden: 339km, Totaal: 4332,5.

Het verschil tussen beide delen van het land is vanaf de grens meteen goed te zien. Het mooie asfalt gaat letterlijk door tot de grenspaal en wordt dan aanzienlijk slechter. De natuur is nog steeds prachtig, maar je ziet gewoon aan de omgeving dat het hier anders is. Ik ben nog maar een paar kilometer verder als ik langs een grote smeulende en stinkende vuilnisbelt kom, dat schokt me altijd in dit soort landen. Vanmorgen rond Mostar viel het me juist mee, want van een paar jaar terug kan ik me nog wel herinneren dat er echt in elke boom, struik of hek wel kapotte flarden plastic hingen, maar dat leek me nu een stuk minder. Hier in Srpska daarentegen word ik niet teleurgesteld, parkeerplaatsen, bermen, waar je ook kijkt, overal ligt afval, eeuwig zonde van di

Bekijk bijlage 1844755
Zo zonde he, lijkt venezuela wel.
Ik durf bijna te wedden dat een jaar later deze berg is verdubbeld.
 
Vind het vooral knap dat je 7 weken weg gaat en begint in Luxemburg op je gemakje. Ben benieuwd of je dat op de terugweg ook kan. ik stond afgelopen keer op de grens van Roemenië en was het ff zat… dan rijd ik de 2000 km in 1 ruk naar huis, om er thuis achter te komen dat ik dat niet had moeten doen.

ken ik nog een hoop van leren 🙈
Ik herken dat wel.

Het is ook de mindset.
In begin heb je hele trip nog voor je. Maar laatste dagen dan is het wel klaar.
Als je dan 500km van huis ook nog in slecht weer komt, dan heb je geen zin meer in al die natte zooi.
Effe doorgassen en je bent thuis. Zo ben ik al enkele keren 1-2 dgn eerder thuis gekomen.
Nee, in mijn geval niet conclusie, dat ik het niet had moeten doen, vooral jammer dat het weer niet beter was.................
 
Oke, niet alle landen zijn even hygiënisch als in Europa.

Maar er zijn plekken op deze wereld waar je dus niet heen wilt.
Zoals Haïti, maar ook bijv India moet je niet willen zijn.
Ik heb al menig land bezocht maar landen met smeerboel daar ga je mij niet zien.
 
Op verzoek nog een kleine opsomming van het materiaal:
De motor natuurlijk, een Yamaha Tenere 700 uit 2020 met op dit moment 35k op de teller. 2x 35 liter zijkoffer en een 50 liter bagagerol.
De tent is een MSR Elixir 2. Slaapmatje is op de laatste dag van deze reis gesneuveld, het was een Exped Synmat 7 UL, deze ga ik voor de volgende vakantie vervangen voor een Exped Ultra 3R-M. Kussen is een Exped Airpillow XL, slaapzak een Snugpak Softie Elite 4.
Brander is een Coleman Feather 442 benzinebrander.

Paklijst:

Motor:
  • Motor/koffersleutels
  • Reservesleutels
  • Garmin
  • Kettingspray
  • Schijfremslot
  • X-mount
  • Oordoppen
Documenten:
  • Paspoort
  • Rijbewijs
  • Kentekenbewijs
  • Vaccinatieboekje
  • Groene Kaart
  • Zorgverzekeringsbewijs
  • Contant geld
  • Creditcard
  • Camping Key Europe
  • Wegenkaarten
  • Evt boekings/reserveringsbevestingen
  • Kopie paspoort+Rbw
Elektronica:​
  • Telefoon
  • Laadkabel telefoon
  • 12v USB stekker
  • 230v USB stekker
  • Oordopjes telefoon
  • Powerbank
Kampeerspullen:
  • Tent/Stokken/Haringen​
  • Grondzeil​
  • Slaapzak​
  • Slaapmatje​
  • Opblaaszak slaapmatje​
  • Kussen​
  • Kussensloop​
  • Lakenzak​
  • Stoel​
Koken:
  • Brander
  • Aansteker
  • Benzinefles
  • Pannen
  • Beker/mok
  • Bestek
  • Snijmesje
  • Houten Lepel
  • Afwasmiddel
  • Schuursponsje
  • Theedoek
  • Dweiltje
  • Zout+Peper
  • Koffie
  • Thee
  • Percolator
  • Koffiemolen
  • Olijfolie
  • Snijplank
Diversen:
  • Bril
  • Hoofdlamp
  • Zaklamp
  • Knijpers
  • Wasmiddel
  • Handdoek
  • Regenjas
  • Regenbroek
  • Handschoenen zomer
  • Handschoenen winter
  • Handschoenen doorwaai
  • Paraplu
  • Pen/Papier
  • Reserve oordoppen
  • Rugzak
  • Camelbak
Toiletspullen:
  • Tandenborstel
  • Tandpasta
  • Tandenstokers
  • Shampoo/Zeep
  • Gel
  • Kam
  • Deo
  • Scheerschuim
  • Scheermes
  • Scheerapparaat
  • Labello
  • Huidcreme
  • Lenzen
  • Spiegeltje
  • EHBO Setje +
    • Aspirine
    • Immodium
    • Rennie
    • Pleisters
    • Betadine
    • Pincet
    • Tekenpen
  • Zonnebrand
  • Nagelknipper
  • WC papier
Kleding:
  • Ondergoed (4x)
  • Sokken (4x)
  • Motoronderbroek (2x)
  • Motorondershirt (2x)
  • Merino-Midlayer
  • Lange broek
  • Afritsbroek
  • Zwembroek
  • Joggingbroek
  • T-Shirt
  • Trui
  • Slippers
  • Donsjas
  • Muts
  • Buff
  • Wandelschoenen
Gereedschap:
  • Inbussetje
  • Inbusdop vooras
  • Dop tbv achterasmoer
  • Grote ratel
  • Slime bandenreparatie
  • Luchtpatronen + verloop
  • Leatherman
  • Mes
  • Ty-raps
  • Ductape
  • Stukje ijzerdraad
  • Slangklemmen groot+klein
  • Reserve zekeringen
  • Reserve spanband
  • Secondelijm
  • Reparatiesetje tent
  • Motorolie
  • Binnenbanden
  • Bandenlichters
  • Isodeken
  • Bagagenetje
  • Hevelpompje + verloop
  • Waterfilter
Eten:
  • Noodles
  • Zakjes rijst
  • Zakje macaroni
  • Instantpasta
  • Noodmaaltijden

------

De paklijst is een basislijst, afhankelijk van de bestemming en het jaargetijde varieer ik er wel wat in, maar met deze lijst kan ik me goed redden.

Geweldig reisverslag! Hoe bevalt die Exped Airpillow trouwens? Mijn ervaring met zulk soort kussens is dat ze altijd te hard zijn. Als je er wat lucht uit laat en je gaat er weer op liggen, is zo’n ding nog steeds hard.
 
Geweldig reisverslag! Hoe bevalt die Exped Airpillow trouwens? Mijn ervaring met zulk soort kussens is dat ze altijd te hard zijn. Als je er wat lucht uit laat en je gaat er weer op liggen, is zo’n ding nog steeds hard.

Bevalt mij prima. Ik vind hem volledig opgeblazen ook te hard, dus ik blaas hem ongeveer half op. Omdat ik dat weer te laag vind doe ik er een trui onder.

Moet wel op zoek naar een andere, want de naden laten los. Ik heb hem al 2x geplakt maar afgelopen nacht werd ik weer op een leeg kussen wakker. Ik heb hem al een jaar of 10 dus heeft z'n geld wel opgebracht inmiddels.
 
Air-pillow, de naam zegt 't al is gevuld met lucht.
Sinds 2 jaar heb ik een memory foam kussen.
Voor mij veel prettiger. Jammer dat ik deze al niet 30jr eerder heb gescored!
 
Donderdag 14 juli, dag 43. Gereden: 425km, Totaal: 10570

Ondanks dat de muziek nog wel een tijdje doorging, en ik ergens in de verte ook nog wel wat vuurwerk hoorde, heb ik prima geslapen. Geen idee tot hoe laat ze doorgingen, maar last heb ik er niet van gehad. Wat wel een beetje jammer is, vannacht hoorde ik wat gekraak uit mijn matje, en nu blijkt dat een van de banen van mijn Exped is gescheurd. Beetje jammer, maar geluk bij een ongeluk dat ik hem nog maar één nacht nodig heb. Dat laatste nachtje overleef ik ook wel. Om half 8 ben ik uit bed, ruim ik alvast wat op en zet ik de koffie alvast klaar. Om 8 uur kan ik mijn broodjes ophalen en ontbijten. Als de boel is ingepakt duik ik nog een keer het zwembad in, en stap dan opgefrist en wel, met de natte zwembroek weer onder de spanbanden, op de motor.

Bekijk bijlage 1852369

Via Cernay rij ik de Route des Crêtes op. Hoe vaak ik er ook al ben geweest, het blijft leuk om te rijden. Om half 12 sta ik boven op de Hohneck, voor een bakkie en een stuk taart op het terras, en natuurlijk nog even genieten van het mooie uitzicht.

Bekijk bijlage 1852370

Op de Bonhomme sla ik af naar Fraize, en dan richting Saales. Vanaf Schirmeck nog even over de Donon en Turquestein, en dan zit het laatste mooie stuk er op. Het is inmiddels half 4, en het is nog 2,5 uur rijden naar Luxemburg, waar ik vanavond wil eindigen. Ik zet de Garmin op de snelste route. Net voor ik de snelweg op ga gooi ik de tank nog even vol, dan red ik het in ieder geval tot aan de camping. Ook al kom ik al weer flink noordelijk, het blijft met 34 graden bloedheet en dus is het lekker om een beetje snelheid te maken. Vanwege de nationale feestdag is het lekker rustig op de weg, en kan ik ondanks de spitstijd zonder file langs Metz.

Nadat ik de grens met Luxemburg over ben kom ik helaas wel in de file terecht, maar gelukkig valt het mee. Over de A7 ga ik richting Ettelbruck, en iets na 18:00 uur kom ik aan op de camping. Mooie tijd. Het rondje is compleet, 43 dagen geleden stond ik hier voor de eerste nacht van deze reis, en nu voor de laatste. Even bijkletsen met de eigenaresse, die het mooi vind dat ik zo'n lange reis heb gemaakt en de eerste en laatste nacht hier doorbreng.

Voor de laatste avond besluit ik hier op het terras maar even wat te eten, koken heb ik geen zin meer in. Na een goeie schnitzel mit pommes en een paar drankjes ga ik om 21:00 uur nog even een stukje lopen. Ik wandel langs de oever van de Sure in een half uurtje naar Diekirch, en dan via de andere oever weer terug. Terug op de camping werk ik de laatste dag van het verslag nog even bij, en na het douchen kruip ik voor de laatste keer deze vakantie mijn slaapzak in, morgen lig ik gewoon weer thuis in mijn eigen bed. Best een raar idee eigenlijk. Voor vertrek voelt 7 weken heel lang, wat natuurlijk ook zo is, maar als je eenmaal onderweg bent is het ook alweer om voor je er erg in hebt.

Vrijdag 15 juli, dag 44. Gereden: 463km, Totaal: 11033

Ik wandel even naar de supermarkt voor een paar verse croissantjes en wat broodjes voor vanmiddag. Na een rustig ontbijtje pak ik voor de laatste keer deze reis alle spullen weer in. De eerste paar dagen is het altijd weer even inkomen, maar als je dat eenmaal hebt gehad gaat het vanzelf. Tegen 10 uur is alles klaar, en ben ik op weg.

Ik heb vandaag de hele dag nog, dus om te beginnen pak ik nog een stuk binnendoor. Luxemburg kan ik wel dromen, en ik heb nog een leuke route door de Belgische Ardennen op de Garmin staan. Net voor de grens met België gooi ik de tank natuurlijk nog even goed vol, en dan slinger ik over kleine weggetjes langzaam noordwaarts. Iets na half 2 rij ik langs de bekende Tiger tank voor het museum in La Gleize, een mooie plek voor de lunch.

Bekijk bijlage 1852372

Het is bijna half 3 als ik weer opstap, en eigenlijk ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Zelfs via de snelste weg kost het me nog zeker 3 uur om weer thuis te komen, dus ik hou het toeristische rijden voor gezien. Via de snelste route ga ik naar de snelweg, en op naar huis.

In Luik gooi ik de tank nog een keertje vol, niet dat hij al leeg is, maar ik red het niet meer tot huis. Het scheelt hier toch zo’n 30 cent met Nederland en alle beetjes helpen. Natuurlijk zit ik precies rond spitstijd bij Eindhoven, waar het ondanks de vakantietijd toch nog lekker vast staat. Bij De Lucht nog snel een bakkie, en dan door voor de laatste 100 kilometer. Het is bijna 18:00 uur, als ik na 44 dagen en 11033 kilometer weer thuis voor de deur sta, het zit er op!


Resume:
  • 44 dagen
  • 11033 kilometer
  • 19 landen: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Servië, Montenegro, Albanië, Kosovo, Noord-Macedonië, Bulgarije, Roemenië, Italië, Frankrijk.
  • €2.680,59 voor alle kosten, inclusief brandstof.
Iedereen bedankt voor alle mooie reacties!
Je hebt me een prachtig weekend bezorgd. Wat een geweldige avonturen heb je beleefd, prachtige routes, geweldige bochten en fabuleuze weerfoto's! Ook je verhaal over jouw vader liet me niet onberoerd en dat ook nog eens op Vaderdag (even los van de commercie die ermee gepaard gaat). Ik ben onder de indruk van jouw avonturistische, rustige en nuchtere karakter. Een hele dikke dankjewel voor het delen. :}
 
Laatst bewerkt:
@Frazer nou, ik ben terug, en ik heb een hoop aan jouw tips gehad. Tnx!

20230814_144739.jpg
20230814_150647.jpg
20230816_092632.jpg
20230816_144936.jpg
20230820_105229.jpg
20230814_145048.jpg
20230820_110610.jpg
20230820_125947.jpg
 
Vrijdag 17 juni, dag 19. Gereden: 253.5km, Totaal: 3993,5

Om half 8 ben ik eruit, en om even goed wakker te worden spring ik natuurlijk weer even de zee in. Als ik terug naar de tent loop blijken er diverse brood en fruitstalletjes op de camping te staan, als ze dat gisteren nou even gezegd hadden had ik niet helemaal naar de supermarkt hoeven lopen. Maar goed, ontbijten, bakkie zetten en dan de boel weer inpakken. Met 100 Kuna per nacht is de camping ruim de helft goedkoper dan die van gisteren bij de Plitvice meren, en nog mooier ook. Als alles is ingepakt en betaald ga ik nog een keertje kort zwemmen, en stap dan weer op de motor.

In een half uurtje rij ik eerst naar het stadje Sibenik, waar een Yamaha dealer zou moeten zitten. Ik ben vergeten om nieuwe achterremblokken mee te nemen, en met name met het rijden op onverhard slijten ze behoorlijk snel. Paniek is er zeker nog niet hoor, maar het leek me beter om ze achter de hand te hebben voor het geval ik ze toch nodig heb, en dan kan je beter hier op zoek gaan dan ergens in Albanië. Het adres wat ik op de Yamaha site heb gevonden blijkt alleen de winkel te zijn, de werkplaats zit een paar kilometer verderop. De medewerker in het magazijn keert alle bakken 3x om, maar de blokken die ik nodig heb zitten er niet bij. Jammer dan.

Het is intussen alweer bloedheet, dus na het scoren van een broodje in de supermarkt ben ik blij dat ik weer wat rijwind heb. Ik volg de kustroute verder richting Split, maar echt een succes is het niet. Het is druk op de weg, bloedheet en het verkeer sukkelt maar een beetje voort. Te langzaam om lekker door te kunnen rijden, te snel om tussendoor te gaan. Geen ideale omstandigheden op de motor.

Niet al te ver van de doorgaande weg zou nog een Yamaha dealer moeten zitten, dus ik gok het er nog een keer op. Helaas sta ik voor een dichte deur, terwijl hij volgens de openingstijden op de deur toch echt open zou moeten zijn. Ik ben er klaar mee, ik ga niet verder zoeken, tegen de tijd dat ze versleten zijn zien we wel verder.

Bekijk bijlage 1844724

In de stad loopt de thermometer op naar 39 graden, dat zakt op de doorgaande weg wel weer iets, maar lager dan 35 graden komt hij niet. Gelukkig wordt het eenmaal buiten Split wel weer iets rustiger op de weg. Ik maak een korte tussenstop bij het mooie dorpje Trogir, maar het centrum is voetgangersgebied en ik vind het te warm om op de voetjes verder te gaan. Ik hou het dus maar bij een foto vanaf de parkeerplaats. Ik sta nog niet stil of er staat een gestreste parkeerwachter naast me, want ik reed zonder te betalen tussen de paaltjes door en dat is natuurlijk uit den boze. Als ik zeg dat ik alleen een foto maak en dan weer vertrek dimt hij gelukkig een beetje in.

Bekijk bijlage 1844725

Mijn volgende bestemming voor vandaag is de Sveti Jure, de hoogste berg van Kroatië vlakbij de kustplaats Makarska. Een aantal jaar terug kwam ik hier bij toeval op terecht, maar toen was het laatste stuk tot de top nog gesloten wegens de sneeuw, en sneeuwde het zelfs toen ik er reed. Het is een route met een prachtig uitzicht over de Makarska Riviera, en zeker een aanrader als je er in de buurt bent.

Het kost een paar Kuna tol, maar die heb ik er wel voor over. De auto’s moeten wachten voor de slagboom, want de weg is op sommige plekken te smal voor tegenverkeer en het gaat dus om en om. Met de motor mag ik er wel meteen door. Het blijft een prachtige route, en het is aanzienlijk drukker dan een aantal jaar terug. Na een tijdje wordt me ook duidelijk waarom, ergens halverwege is er een groot uitzichtplateau gebouwd, dat was er in 2019 nog niet. Het is een soort halfronde loopbrug boven een afgrond, met een vloer van glas. Ik ben geen held op hoogtes, maar dit gaat me nog redelijk goed af. Dat is niet bij iedereen zo, en dat is wel komisch om te zien.

Bekijk bijlage 1844729

Bekijk bijlage 1844730

Bekijk bijlage 1844731

Bekijk bijlage 1844733

De meeste toeristen houden het hier voor gezien, maar ik ga uiteraard verder naar boven. De route van 23 kilometer loopt tot de top van de berg Sveti Jure, op 1744 meter. Dat is voor Alpenbegrippen misschien niet heel hoog, maar hier vertrek je nagenoeg vanaf zeeniveau, en dat maakt het toch een flinke klim. Dit keer is de sneeuw weg en kom ik wel tot het kerkje op de top. Aan de ene kant kijk je richting zee, aan de andere kant richting de grens met Bosnië.

Bekijk bijlage 1844734

Bekijk bijlage 1844736

Bekijk bijlage 1844737

De weg loopt dood, dus ik moet de hele route weer terug. De smalle kronkelige route is weliswaar gewoon verhard, maar door het geslinger en doordat je regelmatig aan de kant moet voor tegenliggers kosten de 23 kilometer me bijna een uur. Alles bij elkaar heeft het me toch een hoop tijd gekost, dus zodra ik weer in de bewoonde wereld ben ga ik maar eens op zoek naar een camping. Ik hoop maar dat ze nog plek hebben, want dit is toeristisch gebied en de meeste campings langs de vaak steile kust zijn niet zo groot. Het is al 7 uur als ik aankom op camping Riviera in Makarska, en gelukkig hebben ze nog voldoende plek. Het enige minpuntje is dat ik bijna geen haring de grond in krijg, maar verder is het een prima plek. Vanaf de camping loop je na het oversteken van een smalle voetgangers boulevard zo het strand op, dus uiteraard begin ik met een lekkere duik in zee.

Bekijk bijlage 1844739



Bekijk bijlage 1844745

Terug bij de tent moet ik even snel wat kleding wassen, want ik heb helemaal niks meer schoon. Gelukkig is het ondanks het tijdstip nog erg warm en het waait flink, dus dat gaat wel drogen. Het is al laat en ik heb geen zin meer om te koken, dus ik wandel naar de boulevard om wat te eten. Ik sluit af met een ijsje en loop dan nog een stukje over de boulevard. Overal barretjes en muziek, gezellig maar toch niet zo massaal, daar hou ik wel van. Na nog een drankje op een ander terrasje zoek ik rond half 12 mijn tent maar weer eens op. Het is nog steeds erg heet, dus wederom heb ik de slaapzak niet nodig. Midden in de nacht steekt wel een keiharde wind op, de tent gaat alle kanten op en ik ga er toch maar even uit om te checken of alles wel goed gaat. De haringen zitten niet heel stevig in de losse grond, maar alles lijkt het wel te houden. De was kan naar binnen, en voor de zekerheid verplaats ik de motor nog even tot hij strak langs het muurtje staat, dan waait hij hooguit tegen het muurtje aan maar valt hij tenminste niet om. Zo moet het maar, meer kan ik er ook niet aan doen.

Bekijk bijlage 1844746ik weet niet of je het leest met het citaat. Maar vandaag zelf deze route naar boven sveti jure gereden. Het was prachtig. 😍😍🗻
ik weet niet of je het leest met het citaat. Maar vandaag zelf deze route naar boven sveti jure gereden. Het was prachtig😍😍
 

Bijlagen

  • 20230902_152419.jpg
    20230902_152419.jpg
    257,8 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan