Reisverslag 2022 Africatwin 750: Route Barree a Tende et Piemonte

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.060
2.388
Overijssel
Reisverslag 2022 van een week solo naar Zuid Frankrijk en deel van Piemonte.
Vertrek: woensdag 17 augustus om ca 17u uit de Achterhoek.
Doel: met deze motor de Ligurische Grenzkammstrasse rijden, oftewel de Via Sale ('weg van het zout') nabij Tende. Al een keer gereden met de Honda CB500.
Motorfiets: Honda Africatwin 750 uit 1996 met Heidenau Scout banden eronder.
Tent: Coleman 1 persoons.
Slaapmat: Thermarest.
Slaapzak: oude meuk van zolder.
Eten: geen kookspul mee.
Camping Corny-Metz-Sud (in Corny-sur-Moselle).

De laatste vrije week van de zomervakantie kon ik nog ca 7 dagen vrijmaken om te gaan motorrijden. Echter, ik had eerst nog 2 zogenaamde studiedagen van mijn werk ergens in de Achterhoek in een hotel. Die locatie is op ca 1 uur rijden van mijn huis en, voor mij althans, al een klein eindje op weg naar het zuiden! Mmmmmm, even denken, wat is handig?
Ik besloot om al mijn kampeerspul in te pakken en dan vanaf daar te vertrekken.
Na 2 intensieve (en leuke) dagen was het afgelopen en ging iedereen naar huis. En ik? Ik trok mijn motorkleding aan, gaf mijn laptop, overhemd en nette schoenen aan een collega mee, en liep naar mijn bepakte motorfiets die in de overdekte fietsenstalling stond.

Yes, vertrek! het was 17uur, een mooie zomeravond lag voor mij. Ik rij nog snel langs Motopxxt in Zelhem om een geel veiligheidsvest te kopen: er hangen 2 stuks in onze garage en uiteraard vergeten... (is mijn 3e al)

Hoppa, rijden maar. Om ca 1730u rij ik de A18 op richting Arnhem, regelrecht de spits in, yes, het is begonnen!.
Doel voor vandaag: rijden en nog eens rijden naar het Zuiden.
De on-eindig lijkende A73 rij ik af met 110kmu, daarna tank ik nog even een paar liter benzine langs de A2 zodat ik Luxemburg haal.
Na Luik begint het te schemeren en de snelweg wordt snel leger en leger. Ik gok op een camping bij de afslag Metz-Sud, waar wij ooit heel lang geleden hebben gestaan met een Suzuki DR400S. De weg is verlaten en ik zoef met ca 120kmu verder en verder.
In het donker tank ik om ca 2130u vol bij de Aral in Luxemburg. Ik bel naar de camping of de poort nog open is over een uur. Ja is het antwoord.
Ik rij in het donker verder over de autosnelweg. Dan neem ik de afslag Metz-Sud, voor de kenners: bij dat apart vormgegeven sportcentrum en bij de vele hotels en fastfoodketens. Om 2230u kom ik aan bij de camping en er brandt nog licht bij de receptie. Ik betaal direct en kan zowaar 2 flesjes bier kopen.
Het is een typische doortrekcamping (langs de Moezel, met een haven), maar dat boeit mij nu voor geen meter. In de jeu de boules baan (met zitbankje!!) direct na de receptie parkeer ik de motor en daar zet ik mijn tent op. Biertje erbij: job's done! Dit scheelt mij morgen zeker 6 saaie reisuren. Dus, even afzien, doorpakken, doorzetten (was best moe na de studiedagen met uiteraard een borrelavond de eerste avond....)

20220817_224748.jpg


.
 
Laatst bewerkt:
Dag 2, 18 augustus.
Reisplan: Metz-Sud naar La Brigue (Tende-dal) maar of dat lukt.....
Ik hou van vroeg opstaan! Alles is dan nog nieuw, fris en de rest ligt nog op 1 oor. Ik kijk om mij heen, wow, een echte doortrekcamping, kijk maar. Zo heb ik het nog nooit gezien, hahaha.
20220818_065133.jpg

Ik rij, denk ik, om 730u weg, geen ontbijt geen koffie niets. Ik wil eerst graag de peage op, daar heb je mooie stopplaatsen (aires) met goede koffie en een croissant. Dus verder langs Nancy, Toul en dan de tolpoort. Er is heel weinig verkeer.
Na het tolstation stop ik bij de eerste grote aire om te ontbijten. Echt, de automaten koffie langs snelwegen is best prima hoor.
20220818_084745.jpg


Voor Dijon verlaat ik de A31 en kies de A39 naar Grenoble. Dat is een fraaie snelweg vind ik, heel erg lang met eindeloze landschappen en boogstralen. Ook erg weinig verkeer. De maar liefst 60 paardekrachten laten de motor met ca 130kmu over het asfalt rijden. Had ik al gezegd dat je dan een 6e versnelling mist? De lange lome hellingen lijken dan een peuleschil als ik dat vergelijk met ca 5 weken geleden, toen wij hier reden met een caravan achter onze auto met een 120pk benzinemotor: dan blijf je terugschakelen en is het echt slow-travel. Ik zie dat de uitlaat van de Honda een goede grijzige kleur heeft, goed blok! (wel een versleten knipperlichtglas als ik het zo zie...)
20220818_111741.jpg

En dan, opeens........is het 1230uur en ben ik aan het einde van de peages: Grenoble!!! Traditiegetrouw stop ik direct na de laatste tolpoort (Voreppe of zoiets) en kijk om mij heen: een fantastisch gevoel, de motorspeeltuin ligt aan mijn voeten zeg maar.
20220818_131000.jpg

Helemaal goed. Nu rij ik de Route Napoleon op. Ik heb honger en besluit bij te komen in een schots wegrestaurant die, ervaring, in La Mure zit: de Mac. Midden op de dag is er bijna niemand en ik kom bij van de lange zituren op de peages. De Napoleon-route is mooi, toch vind ik de evenwijdig lopende weg Grenoble-Sisteron (de D1075) veel mooier. Eén van de redenen is dat de Napoleon best wel veel snelheidsrestricties-wisselingen kent, veel meer dan de D1075. Dan appt mijn wederhelft of ik nog even een bepaald type oorbellen wil zoeken in een bepaalde winkel in Gap (zijn wij vaak geweest), tuuuuurlijk, ik rij er zo ff langs.
Eerst nog even van wat uitzicht genieten, hier kijk je uit op Gap (nabij Col Bayard). Het is intussen broeierig warm geworden....
20220818_153028.jpg

Uiteraard is het druk in Gap. Ik parkeer ergens snel en loop rap het drukke centrum in. De zomervakantie is nog in volle gang.
20220818_155935.jpg

Nee, die oorbellen hebben ze niet meer. Never mind. Oké, teruglopen en wegrijden. Gauw de drukke stad uit en de bergen in.
Dit (rode lijn) wil ik nog rijden, althans, zoveel als mogelijk, om morgen de LGKS (Tende) te rijden. In Frankrijk weet ik genoeg campings te vinden, in Italie zijn die zeker schaarser en wat vager vind ik.
kaart gap tende.JPG

Dan rij ik nabij de stuwdam van het Lac Serre Poncon. Op een parkeerplaats zie ik Italiaanse motorrijders regenpakken aandoen? Ik vraag aan hen waar ze naar toe gaan. "Cuneo", o daar moet ik ook langs. Vervolgens zeggen ze dat het daar noodweer is. Ik kijk omhoog, wow, klopt!. En dat allemaal via het fraaie maar smalle Ubaye dal........ik heb i.i.g. vandaag geen zin in regen opzoeken in combinatie met vele gave bochten. Ik vraag nog net of de Tende pas open is. "Yes and no, to Casterino si". "Uuuuuh, how can?". En, vroem, weg rijden ze. O, nou ja, dan rij ik daarginds wel via Casterino naar Tende, ik ken immers de weg daar een beetje. In de foto rijden ze net weg, kijk naar het weer.......
20220818_164417.jpg

Dan maar plan B: zsm een camping opzoeken, het is ook alweer 16u of 17u of zo. Ik ken de weg hier op mijn duimpje en scheur iets terug en pak de D-weg omhoog naar de stuwdam. Daarboven zit een camping, La Viste (Rousset) geloof ik, met mooi uitzicht. Er is plaats en ik zoek een plekje uit.
I.i.g. snel de tent opzetten. Hier sta ik dan.
20220819_072258.jpg

Een klein uur later begint het te regenen. Het blijft hard regenen en het restaurant zit s-avonds bomvol en is complet. Later is er toch een tafeltje voor mij en eet ik een pizza en drink een bier. In stromende regen met bliksem ren ik terug naar mijn mini-tent. Het gaat buiten flink tekeer, harde regen en bliksem!!! Soms voel ik een druppel binnen in de tent, via de ventilatie in het dak komt er dan wat de tent binnen.... Ik denk nog even na over een plan B voor morgen: als het nog steeds regent hier dan skip ik Tende en omgeving en move ik naar de Drome/Vercors. Eerst maar pitten.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Dag 2, 18 augustus.
Reisplan: Metz-Sud naar Le Brigue (Tende-dal) maar of dat lukt.....
Ik hou van vroeg opstaan! Alles is dan nog nieuw, fris en de rest ligt nog op 1 oor. Ik kijk om mij heen, wow, een echte doortrekcamping, kijk maar. Zo heb ik het nog nooit gezien, hahaha.
Bekijk bijlage 1823779
Ik rij, denk ik, om 730u weg, geen ontbijt geen koffie niets. Ik wil eerst graag de peage op, daar heb je mooie stopplaatsen (aires) met goede koffie en een croissant. Dus verder langs Nancy, Toul en dan de tolpoort. Er is heel weinig verkeer.
Na het tolstation stop ik bij de eerste grote aire om te ontbijten. Echt, de automaten koffie langs snelwegen is best prima hoor.
Bekijk bijlage 1823782

Voor Dijon verlaat ik de A31 en kies de A39 naar Grenoble. Dat is een fraaie snelweg vind ik, heel erg lang met eindeloze landschappen en boogstralen. Ook erg weinig verkeer. De maar liefst 60 paardekrachten laten de motor met ca 130kmu over het asfalt rijden. Had ik al gezegd dat je dan een 6e versnelling mist? De lange lome hellingen lijken dan een peuleschil als ik dat vergelijk met ca 5 weken geleden, toen wij hier reden met een caravan achter onze auto met een 120pk benzinemotor: dan blijf je terugschakelen en is het echt slow-travel. Ik zie dat de uitlaat van de Honda een goede grijzige kleur heeft, goed blok! (versleten knipperlichtglas als ik het zo zie...)
Bekijk bijlage 1823819
En dan, opeens........is het 1230uur en ben ik aan het einde van de peages: Grenoble!!! Traditiegetrouw stop ik direct na de laatste tolpoort (Voreppe of zoiets) en kijk om mij heen: een fantastisch gevoel, de motorspeeltuin ligt aan mijn voeten zeg maar.
Bekijk bijlage 1823820
Helemaal goed. Nu rij ik de Route Napoleon op. Ik heb honger en besluit bij te komen in een schots wegrestaurant die, ervaring, in La Mure zit: de Mac. Midden op de dag is er bijna niemand en ik kom bij van de lange zituren op de peages. De Napoleon-route is mooi, toch vind ik de evenwijdig lopende weg Grenoble-Sisteron (de D1075) veel mooier. Eén van de redenen is dat de Napoleon best wel veel snelheidsrestricties-wisselingen kent, veel meer dan de D1075. Dan appt mijn wederhelft of ik nog even een bepaald type oorbellen wil zoeken in een bepaalde winkel in Gap (zijn wij vaak geweest), tuuuuurlijk, ik rij er zo ff langs.
Eerst nog even van wat uitzicht genieten, hier kijk je uit op Gap (nabij Col Bayard). Het is intussen broeierig warm geworden....
Bekijk bijlage 1823821
Uiteraard is het druk in Gap. Ik parkeer ergens snel en loop rap het drukke centrum in. De zomervakantie is nog in volle gang.
Bekijk bijlage 1823822
Nee, die oorbellen hebben ze niet meer. Never mind. Oké, teruglopen en wegrijden. Gauw de drukke stad uit en de bergen in.
Dit (rode lijn) wil ik nog rijden, althans, zoveel als mogelijk, om morgen de LGKS (Tende) te rijden. In Frankrijk weet ik genoeg campings te vinden, in Italie zijn die zeker schaarser en wat vager vind ik.
Bekijk bijlage 1823824
Dan rij ik nabij de stuwdam van het Lac Serre Poncon. Op een parkeerplaats zie ik Italiaanse motorrijders regenpakken aandoen? Ik vraag aan hen waar ze naar toe gaan. "Cuneo", o daar moet ik ook langs. Vervolgens zeggen ze dat het daar noodweer is. Ik kijk omhoog, wow, klopt!. En dat allemaal via het fraaie maar smalle Ubaye dal........ik heb i.i.g. vandaag geen zin in regen opzoeken in combinatie met vele gave bochten. Ik vraag nog net of de Tende pas open is. "Yes and no, to Casterino si". "Uuuuuh, how can?". En, vroem, weg rijden ze. O, nou ja, dan rij ik daarginds wel via Casterino naar Tende, ik ken immers de weg daar een beetje. In de foto rijden ze net weg, kijk naar het weer.......
Bekijk bijlage 1823828
Dan maar plan B: zsm een camping opzoeken, het is ook alweer 16u of 17u of zo. Ik ken de weg hier op mijn duimpje en scheur iets terug en pak de D-weg omhoog naar de stuwdam. Daarboven zit een camping, La Viste (Rousset) geloof ik, met mooi uitzicht. Er is plaats en ik zoek een plekje uit.
I.i.g. snel de tent opzetten. Hier sta ik dan.
Bekijk bijlage 1823832
Een klein uur later begint het te regenen. Het blijft hard regenen en het restaurant zit s-avonds bomvol en is complet. Later is er toch een tafeltje voor mij en eet ik een pizza en drink een bier. In stromende regen met bliksem ren ik terug naar mijn mini-tent. Het gaat buiten flink tekeer, harde regen en bliksem!!! Soms voel ik een druppel binnen in de tent, via de ventilatie in het dak komt er dan wat de tent binnen.... Ik denk nog even na over een plan B voor morgen: als het nog steeds regent hier dan skip ik Tende en omgeving en move ik naar de Drome/Vercors. Eerst maar pitten.

Wordt vervolgd......
Leuk om te lezen. Dapper, je tent zo naast je motor, als iemand hem aantikt heb je hem over je heen of niet?
 
Klopt inderdaad als ik het zo zie. Nou ja, onbewust i.i.g. Onder de jiffy had ik wel altijd een metalen jampotdeksel liggen.

Op de kofferrek-zijbeugels had ik 2 moto detail (ca 20euro per stuk) tassen vastgezet, verticaal dus. Die zijn normaal voor montage OP het bagagerek. Voor grijpspul onderweg ipv rugzak bovenop de bagage. Ook n beetje voor als de motor valt op onverharde paden, uche uch.
 
Dag 3: Rousset (Lac Serre Poncon via Italie naar Le Brigue (Tende-dal Frankrijk).
Doel: door supermooi gebied rijden, dan zsm bagage dumpen en de LGKS rijden, liever vandaag dan morgen (zaterdag=drukte op de lgks).
Maar, als het anders wordt, is het ook goed. De reis is immers de bestemming!.

Ik sta weer vroeg op (wordt altijd vroeg wakker, ook zonder wekker), pak alles zeiknat in en om 730u druk ik op de startknop (camping is nog doodstil) en tuf langszaam naar de receptie. Het is een stralende dag, dus op naar het Tende-gebied. De natte camping is nog in diepe slaap na de roerige nacht vol bliksem en regen. De receptie gaat pas om 830u open en ik moet nog betalen... . Oke, ik pak mijn inschrijvingsformulier, plak er met duck-tape 15euro cash op en gooi dit door de brievenbus. Volgens mij dikke prima. Ik rij de camping af, het uitzicht is onbetaalbaar en er is h-e-l-e-m-a-a-l niemand......
20220819_080706.jpg


Ik volg de weg onderlangs de stuwdam en rij richting Le Lauzet. Ik zie een weggetje richting het meer en sla af: de D57 welke doodloopt op het meer. Heel mooi in de ochtend. Het water staat lager dan voorgaande zomers zie ik. De camping waar ik stond, is uiterst linksboven in de foto aan de overkant van het meer.
20220819_082524.jpg


Ik rij verder door het Ubaye dal. Ik ontbijt bij mijn favoriete adres in dit gebied in Le-Lauzet-Ubay. Het hotel is een soort cafe Rene van binnen. Gewoon supergaaf.
20220819_084939.jpg

Vervolgens rij ik langs Barcelonette, Jausiers en beklim ik de Col de Larche, op de Col zit de grens tussen Frankrijk en Italie. Halverwege zijn er wegwerkzaamheden en is het even wachten.
20220819_094456.jpg

In Italie stop ik, behalve om te tanken, nergens. Ik rij door/langs Cuneo en rij weer richting Frankrijk. Ik stop in Limone-Piemonte (nee, niet de Limone bij het Gardameer..) onderaan Col de Tende. Ik drink een prima Italiaanse koffie. De barman raadt mij sterk af om morgen, zaterdag, de LGKS te rijden ivm drukt. Ook dat de weg naar Tende dicht zit maar je kan wel naar Casterino. Oke, ik wist natuurlijk dat de tunnel kapot is de komende jaren. Dusssssss, 4 jaren geleden kon ik wel via Tende naar Casterino vv, dus het Franse dal is bereikbaar! Onderweg naar de Col staan vele borden dat eea afgesloten is, inderdaad, nul campers en zeer weinig verkeer hier!
20220819_120913.jpg

In de foto hieronder zie je dat de weg naar de tunnel gesperrt is. Dus rechtsaf de Col op.
20220819_120931.jpg


Ik rij naar boven, een prima stuurweg, in goede staat. Links zie ik al de 'LGKS-opgang/tolhok', maar ik wil eerst de tent opzetten. Dan ben ik bovenop en zie dit bord.
20220819_122346.jpg

Oke, uiteraard moet ik nog 1,5uur wachten voordat ik via de (oude, deels onverharde) pasweg, met ca 48 hairpins kan/mag afdalen naar Tende. Ook lees ik op het bord: "...only for who at least reserved one night in the Casterino-area.....". Mmmmm, ik vind dat ik een reservering heb op de camping in Le Brigue, dus dat geloof ik wel.
Wat is nu het (legale) alternatief om af te dalen? Casterino, juist! Via de zgn Baisse de Peyrefique. Een soort bypass van de oude Col de Tende. Iets in mijn ooghoek zie ik een geel bord met zoiets als "Route Barree a x km": ach, met de motor rij ik er wel langs straks. Gas!
20220819_122626.jpg


Supermooi! Al eerder gereden op onze onverwoestbare Honda CB500 (voor de ramp die in dit gebied heel veel verwoest heeft) en ik wilde hier perse terug, zeker met mijn Africatwin. Mijn Africatwin had toen grote pech en kon toen niet mee, altijd slim: n+1 motorfiets.....
20220819_123336.jpg

Supermooie weg is dit. Check de tunnel die opeens opduikt.... Hoe ruig wil je het landschap hier in West-Europa hebben?
20220819_125444.jpg

Let op de verwoestingen aan de infrastructuur (en later ook de gebouwen langs de rivieren). Linksonder ligt Casterino. Nee, in de regen zou ik hier niet willen (durven) rijden, zeker niet alleen.
20220819_125745.jpg

Soms lijkt het wel oorlogsgebied......
20220819_130910.jpg

20220819_131210.jpg

Casterino, een bergdorp, leek vrijwel verlaten, heel weinig toeristen en auto's, dat was 4 jaren geleden wel anders. Mmmmmmm vreemd.
En, iets na Casterino, een bouwhek en een graafmachine die de volledige weg dichtzetten.......
20220819_131409.jpg

Oeps, hier kan ik zeker NIET langs naar de hoofdweg in het dal..... Hoe nu verder? Geen wonder dat Casterino vrijwel verlaten is, en, het bord "Route Barree" bovenop de Col klopt dus toch wel !!
Eerst maar wat lunchen bij een kleine bar in Casterino en iets bedenken.......

wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Dag 3, vrijdag 19 augustus 2023
Vervolg van: Rousset (Lac Serre Poncon via Italie naar La Brigue (Tende-dal Frankrijk).
Totaal gereden: 290km.
......
Na de lunch, besluit ik terug te keren naar de Col de Tende. Is natuurlijk totaal geen straf, het is prachtig hier. Zie de kaart hieronder. De rode kruizen betekent Route Barree. Ik rij vanaf Casterino weer omhoog naar Col de Tende. In de kaart zie je ook de camping in La Brigue.
kaart lgks.JPG


Dit (foto hieronder) is die weg 'halverwege' die ook dicht zit.
20220819_144749.jpg


Enfin, verder. De trouwe V-twin motor met een indrukwekkende 60pk voelt zich hier prima thuis! De bestuurder ook.
20220819_144902.jpg


Bovenop de Col ben ik alweer te laat voor het tijd-slot omlaag naar Tende (......), dus ik rij de LGKS maar op!!!!. Onder het motto: "nu we er toch zijn". Op de achtergrond kijk je naar Italie.
20220819_151820.jpg

Ik betaal tol, krijg een sticker en rij verder. Het is prachtig en er is niemand meer. Het is ca 1530u schat ik. Na ongeveer een half uur bereik ik de beroemde Col de la Boaire, zie foto hieronder. Goed uitkijken in de hairpin, door de losse stenen ga je (iig ik, voor mijn gevoel dan...) snel onderuit. Alsof je daar door een soort kattenbak-korrels rijdt, maar dan zonder de stank natuurlijk.
20220819_154641.jpg


Ik kwam hier ook een kudde koeien tegen, dus de motor even uitgezet en gewacht tot ze gepasseerd zijn. Dit werd zeer gewaardeerd door de hoeder van de kudde.
20220819_155112.jpg

Zo gaat het kilometers en kilometers verder... Afwisselend de afgrond links of rechts van de rijbaan. Je ziet dat je hier geen fouten moet maken, anders wordt het een hele andere dag......
In het midden van de foto, helemaal in de achtegrond, zie je de Middellandse zee met, ik denk, de stad Ventimiglia.
20220819_161803.jpg


Ik voelde mij soms net Remy, van Alleen op de Wereld. Het is prachtig, ik rij kalm aan, ben al sinds 8u onderweg.
20220819_162730.jpg

Dit is ongeveer aan het einde, je ziet een dreigende lucht. Het werd ook frisser. Ben dan blij dat de afdaling straks begint.
20220819_172413.jpg

Aha, hier is dat. Het zgn Saccarel beeld bevindt zich in de wolken.
In de foto hieronder wijst de neus van de motor naar de weg die omlaag gaat. Ik weet van 4 jaren geleden, dat nu een pittige afdaling volgt naar La Brigue: erg slecht wegdek vooral door de (erg) grote stenen en erg smal. Toen reed ik hier juist omhoog. Deze afdaling vindt ik het moeilijkste deel van deze route. Ook nu met de Africatwin.
20220819_172443.jpg


Waar ik nu afdaal kan je ook nog verder naar het zuiden. Maar ik weet niet hoever nog en of dat geen single-track wordt, of, uiteindelijk een soort smal verhard bospad.
20220819_175632.jpg

Na een tijd is de moeilijke afdaling achter de rug, vandaar geen foto's want ik had de volle aandacht nodig (kreeg natte rug van de inspanning). Vanaf hier (foto onder) wordt het makkelijker door het bos.
20220819_175641.jpg

Ik rij direct naar de camping, een Aire Naturelle in La Brigue. De beheerder komt langs in een golfkar, ik betaal gelijk 20 euro cash voor 2 nachten, dan ben ik vrij om te gaan wanneer ik wil. En, super belangrijk voor mij, deze camping ligt op loopafstand (1 km?) van het leuke dorpje met wat horeca!. De tent is nog nat van vannacht.
20220819_184347.jpg

Na een douche loop ik naar het dorp om wat te eten en te drinken. Ondanks de regen vannacht en de Route Barree perikelen heb ik toch voor het weekend de LGKS weer gereden, dat had ik niet gedacht!
Kijk, dit soort Michelin kaarten (1cm=1,5km) gebruik ik, enne, deze van Sinterklaas gekregen vorig jaar.... (Dezelfde lay-out kan je zien op viamichelin.com en dan doortikken naar Michelin kaarten, ook ideaal tijdens een saaie MS-Teams meeting en dan deze kaart op je 2e scherm!).
Ik maak nooit routes van te voren, ik tik deze s-avonds of s-morgens in de tt550 en hup, rijden maar. Uiteraard weet ik wel wat ik graag zou willen rijden.
20220819_193100.jpg

20220819_195948.jpg

Het was een hele fraaie dag, vol onverwachte gebeurtenissen en hele fraaie wegen. Als ik terugwandel naar de camping zie ik nog dit kruispunt, waarin inderdaad naar Italie wordt verwezen (via D43 en de Via Sale...)
20220819_212537.jpg

Wordt vervolgd!!
 
Laatst bewerkt:
Leuk omgeving Tende.
2x met de motor en laatst met de auto offroad gereden daar.
Dus die tunnenl is voorlopig dicht?
Was ook wel ouwe meuk.
of is hij ingestort door het noodweer?
 
Mooi verhaal en prachtige trip.
ps Het gebied rondom Jausiers is ook prachtig om off road te rijden. o.a. de route naar de tunnel Parpaillon of vanaf de Col de Bonette( "Restefond") naar beneden richting Barcellonette.

Goede tip de Michelinkaart.
Ik gebruik ook vaak de "via Michelin" kaarten online. Deze zijn heel mooi gedetailleerd en markeren de schilderachtige wegen met een groene lijn langs de weg. Dit zijn de asfalt wegen die ik opzoek voor het maken van de routes.
Ook staan alle cols + hoogte op de kaart vermeld.
 
Moest het ff navragen thuis het is gebeurd vlak nadat wij er geweest waren.
Vindt het een mooi gebied daar.
 
Huh….welke onverharde route is dat?
FF in het geheugen graven. Erg lang geleden. Ik dacht de Route van Col la Moutiere richting D902 .

PS ik zie op de Michelin kaart dat bij de Parpallion tunnel nu "passage interdit" vermeld staat. Is ook al meer dan 10 jaar geleden dat ik deze gereden heb.
 
Sjonge dat jullie al die routes weten.
???
Als je de tunnel uitrijd vanaf de camping in italie.
Dus je bent net in frankrijk eerste de beste weggetje meteen off road.
Je kan er met motor en auto omhoog.
Met de auto was echt mm werk maar een krasje maakt ons niet zoveel uit.
En dan klim je naar boven.
Voor ons is de lol er van af sinds je kaartjes moet kopen om off road te rijden
Dat is nu juist het hele idee vrijheid.
En dan kom je ineens slagboom tegen bizar.
Lijkt wel centerparcs met pasje kom je binnen en mag je in de wildwaterbaan en lkr in de ballenbak pissen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Dag 4, zaterdag 20 augustus 2023
Route: rondrit La Brigue (Tende-dal Frankrijk) - Tende - Tunnel Tende - St Martin Vesubie - Sospel - La Brigue. Zie kaartje iets verderop.
Totaal gereden: ca 200km.

Vandaag laat ik de tent staan. S-morgens vroeg rij ik naar Tende waar ik midden in het centrum mijn standaard ontbijt neem: espresso en een croissant. Het wordt mooi weer, ik zie direct al in het centrum dat er nagenoeg geen (doorgaand) verkeer is: duidelijk is dat de verbinding niet goed meer is (de Tunnel is niet beschikbaar). Ik besluit eerst eens naar de Tende tunnel te rijden om te kijken hoe dat eruit ziet en of ik daar morgen overheen kan om naar Piemonte (Italie) te rijden. En dan dus niet weer via de LGKS - Via Sale moet rijden met bagage.

Ik zie direct na Tende verwoestingen. In de foto hieronder een afgeschoven geschutskoepel? die richting de rivier is afgeschoven.
20220820_085515.jpg

Over ca 15kilometer kom ik diverse keren dit tegen met lange wachttijden.
20220820_085540.jpg


Ter hoogte van de oude tunnelingang kan, neeee, je moet daar linksaf de oude Col de Tende op, zie foto. Dit is dus de eenrichtingsverkeer om de 2 uren geworden. De feitelijk verbinding met Piemonte. Ik kan hier morgenochtend in ieder geval omhoog naar Italie, wel even op de oneven uren letten (is dan 15 minuten open)....
20220820_090739.jpg


Dit is de weg naar de tunnel, waar volgens de luchtfoto (omhoog scrollen), verder niets meer van over is. Alles is na de tunnelingang compleet afgeschoven.
20220820_090749.jpg

20220820_090813.jpg


20220820_090820.jpg


Ik rij weer terug door Tende richting Saorge om ergens een stuk TET section 4 te gaan rijden, binnendoor naar Col Turini. Zie de blauwe route, ik rij tegen de klok in. De rode penkleur is onverhard en erg fraai!!!
kaart route st martin vesubie.JPG

Heel weinig verkeer in het dal en overal verwoesting maar ook wat wederopbouw. Deze foto is genomen direct bij het begin van de D40 bij Saorge rechtsaf.
20220820_102213.jpg

Aan het einde van de D40 sla ik linksaf het onverharde in: dit is een deel van "TET section 4" die grofweg vanaf ca 100km ten oosten van Avignon naar dit gebied gaat. Ik had op youtube al gezien dat dit geen single-track wordt, dus geschikt voor mij. Nergens verbodsborden te zien, ik sla af. Ik ben verbaasd dat dit open is, als ik in het nieuws zie hoeveel bosbranden er zijn.... Niet in dit gebied by the way. (de "TET-track" was overigens daarom weggehaald in vanaf juli 2022 zag ik vlak voordat ik vertrok).
20220820_103555.jpg

Wat volgt is een schitterende onverharde route. Echt prachtig, er is helemaal niemand!!
20220820_105335.jpg

In de foto hieronder is linksachter-boven ergens L'Authion, een prachtige soort rondweg. Kijk eens naar de scenery! De Heindenau Scout banden vreten het gravel en geven veel vertrouwen.
20220820_110927.jpg

20220820_110942.jpg

Steeds zie ik in het zuiden de Middellandse Zee, echt supermooi. Er is niemand!
Na ca 15 kilometer op deze prachtige onverharde weg, kom ik op de 'eenrichtingsrondweg' L'Authion, die weer uitkomt bovenop Col Turini. Op L'Authion bezoek ik een oorlogsmonument.
20220820_111623.jpg
Ik drink wat fris boven op Col Turini in de horeca ter plekke en rij verder, het wordt warm.
Dan rij ik door naar St-Martin-Vesubie via de D2565, daar ben ik ook nog nooit geweest, het stadje ligt ook wat in een uithoek. De weg naar St- Martin-Vesubie is druk, vol verkeer, het is ook zaterdag en de enige weg in het dal. Het dal maakt mij niet vrolijk, als ik links kijk zie ik de enorm brede rivierbedding met half ingestorte huizen, bruggen, bomen, rotsen enz. Een oorlogsgebied lijkt het, doet mij denken aan de Oekraine beelden op TV en dat maakt mij somber, bah. Wat een immense vrijheid en luxe dat ik hier zomaar rond mag rijden op mijn motortje. Overal zijn graafmachines aan het werk. Het dorp Roquebilliere is wel heel mooi. Deze foto is gemaakt in St-Martin-Vesubie waar ik een paar kleine vietnamese loempia's koop op de markt, lekker even wat hartigs naar binnen. Ik zag bij de entree van dit dorp de camping, die ik thuis in het oog had. Blij dat ik die niet gekozen heb.
20220820_131240.jpg

Ik rij terug, weer via Col Turini en naar Sospel, daar rij ik door richting La Brigue, maar op Col de Brauis zie ik opeens een onverharde weg aan de rechterkant van de weg (zie rode pen in de kaart). Er komt net een Landrover uit, dus ik kan daar ook rijden!. Ook heel gaaf.
20220820_150857.jpg

Op de kaart lijkt het of dat die weg doorloopt, maar in werkelijkheid zit er aan de westkant een paar honderd meter hoogteverschil tussen bij Piene-Haute. Dus ik draai daar om ipv via de zuidkant terug te rijden (in dit gebied betekent een andere weg vaak tientallen kilometers om). Terug op de verharde weg zwaai ik nog naar een Nederlandse TT700 motorrijder die richting Sospel rijdt.
Op de camping aangekomen, duik ik lekker onder de douche en wandel naar het dorp. Ik peil nog even het oliepeil van de machtige V-twin 750cc motor, maar daar hoeft nog niets bij, helemaal goed. Ik loop langs de weg naar het dorp en halverwege staat deze supergave wagen: A110, de echte nog.
20220820_163213.jpg

Ik pak een terras, bestel wat bier en eet lekker het menu-du-jour. Oké, nog een grote bier dan. Ik laad daar ook de telefoon helemaal op dankzij mijn 2m lange oplaadkabel. Het was een superdag, ook wat raar door de vele verwoestingen! Tijd om de mand op te zoeken en te pitten. Morgen Italie in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan