Reisverslag 2022: rondje Italië en Sicilië

cb_750_kz

Die hard MF'er
12 apr 2013
884
1.418
Dag 1 zondag 29 mei 2022
Kilometers: 337


Na een weekend op het Touratech Travel Event in Niedereschach in het Zwarte Woud is het tijd om verder te gaan met de echte motorvakantie. Wij willen een rondje door Italië maken inclusief Sicilië. De eerste avond is het oorspronkelijke plan al 180 graden gewijzigd: we gaan nu eerst naar Sicilië en dan via het vaste land van Italië terug omhoog.
20220529_054551.jpg

De dag begint vroeg als om 6 uur de kerkklokken beginnen te luiden en om ons heen de eerste motorrijders als weg gaan. Wij pakken de tent in en vertrekken. De eerste stop is bij de Rijnwatervallen in Schaffhausen en daar is het op zondagochtend vroeg lekker rustig. We lopen een rondje en als de eerste bussen met toeristen komen rijden we verder binnendoor richting Italië via de 13 en de SS36.
20220529_092911.jpg

Het is lekker weer en Splügenpas (SS36) is een aanrader en prachtig om te rijden. De ene na de andere bocht volgt en het uitzicht is prachtig. Het vakantiegevoel is meteen weer aanwezig
20220529_150153.jpg
20220529_151012.jpg

Net over de grens met Italië vinden we aan het einde van de middag een camping in Piuro, zetten de tent op en lopen nog een rondje door de omgeving.

20220529_170803.jpg
 
Dag 2 maandag 30 mei 2022
Kilometers: 343


Ook vandaag begint lekker vroeg: het lijkt de gemeente een goed plan om om half zeven het vuilnis op te halen en meteen de glasbak maar te legen. De regen tikt op de tent, maar buineradar geeft aan dat het rond 8 uur droog zou moeten worden. Tijd om lekker rustig aan te doen. Het koffieapparaat onder het afdak op de camping is een briljante zet, beetje koffie drinken en kijken hoe de wereld langzaam opdroogt. We hebben alle tijd want de boot naar Sicilië vertrekt pas om 21 uur uit Genua.

We vervolgen de SS36 naar het zuiden stoppen bij een terras aan het Como meer voor een ontbijt en echte Italiaanse koffie.
20220530_095135.jpg

20220530_095555.jpg

Naarmate de ochtend vordert wordt het druk op de weg langs het Como meer (SS340) en door werkzaamheden, vrachtwagens en verkeerslichten schiet het niet op. Het is nu pas eind mei, maar in het hoogseizoen moet het hier echt drama zijn qua verkeer.

Daarom besluiten we om toch maar een stuk snelweg naar Genua te pakken. Hebben wij daar mooi even de tijd om wat boodschappen te doen en te eten voor we kunnen inchecken op de ferry. In Genua zoeken we het voetbalstadion op om nog een sjaal voor de verzameling te scoren en na het inchecken begint het wachten tot we kunnen boarden op de ‘Superba’ naar Palermo
20220530_155415.jpg

20220530_184800.jpg
20220530_190754.jpg
20220530_213447.jpg
 
Dag 3 dinsdag 31 mei
Kilometers: 10


Vandaag zitten we het grootste deel van de dag op de boot van Genua naar Palermo. Er is geen internet of wifi dus alle tijd om te lezen, op het dek naar de zee te kijken en verder te relaxen.
20220531_174345.jpg

20220531_190932.jpg

Na het avondeten varen we de haven van Palermo in en mogen we naar de motoren op het dek. Die dekken staan ramvol met auto’s en motoren en eerst moeten alle auto’s eraf voor de motoren weg kunnen. Er is genoeg te zien: auto’s die achteruit tegen een helling op moeten, niet kunnen keren, etc. Best vermakelijk, maar het duurt bijna drie uur voor we van boord zijn. Vlak voordat we weg mogen laat de Duitser voor ons zijn BMW GS uit zijn handen vallen en die valt bovenop de Vespa scooter van een Italiaan.
20220531_201256.jpg
Als we van boord zijn zoeken we meteen ons appartement op in een buitenwijk. De buurt voelt niet heel fijn aan op het eerste gezicht dus we zetten de motoren goed op slot en halen alles eraf. Tijd voor een biertje!
20220531_220330.jpg

20220531_233928.jpg
 
Dag 4 woensdag 1 juni 2022
Kilometers: 0


Als het licht is ziet de wereld er heel anders uit. Dat geldt zeker voor de wijk waar het appartement staat, het blijkt een prima buurt te zijn met winkeltjes en een markt. Na het ontbijt gaan we naar het centrum om een dagje door Palermo te lopen.
Meteen wordt duidelijk dat Sicilië na Noord Italië toch een heel ander gebied is: andere begroeiing en veel gebouwen die door de tijd beïnvloed zijn qua bouwstijl.

20220601_094910.jpg

20220601_102847.jpg
20220601_110616.jpg
20220601_112142.jpg
 
Dag 5 donderdag 2 juni 2022
Kilometers: 242


Tijd om richting het zuiden te gaan! Eerst maar tanken en daar leer ik meteen een wijze les: de man aan de pomp staat er op om te tanken en dat blijft 20 cent per liter extra te kosten. En de benzine was toch al niet zo goedkoop in de zomer van 2022.

We rijden snel Palermo uit en rijden richting Trapani en Marsala. Het wegdek wisselt tussen fantastisch en superslecht en de natuur en het uitzicht blijft prachtig. Zowel langs de kust als het binnenland is super, mooie vergezichten over de zee, afgewisseld met olijfboomgaarden.
20220602_090234.jpg
20220602_113450.jpg

20220602_130543.jpg

20220602_135544.jpg
Aan het einde van de dag vinden we een camping in Castelvetrano op 100 meter van de zee. Het opzetten van de tent gaat lastig omdat de ondergrond bestaat uit strandzand, maar na wat klungelwerk staat de tent dan toch een soort van en duiken we de zee in.
 
ik heb koffie gezet, dus kom maar op, ik volg ook!!
prachtige foto's en mooie plekken/ ideeën om te onthouden.
 
Ik ga dit verslag volgen.

Ja, deze rit belooft heel mooi te gaan worden.
Ik heb zelfde rit gemaakt tegengesteld (eerst de Laars en eindigen op Sicilië) en voor mij is het de mooiste van al mijn reizen!
@ 2 juni: Geen foto's van de zoutpannen bij Trapani?

btw
Heel vreemd maar de foto's van alleen 1 juni komen niet op mijn scherm. Ben ik de enige?

Edit: Nu krijg ik de foto's wel in beeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit verslag volgen.

Ja, deze rit belooft heel mooi te gaan worden.
Ik heb zelfde rit gemaakt tegengesteld (eerst de Laars en eindigen op Sicilië) en voor mij is het de mooiste van al mijn reizen!
@ 2 juni: Geen foto's van de zoutpannen bij Trapani?

btw
Heel vreemd maar de foto's van alleen 1 juni komen niet op mijn scherm. Ben ik de enige?

Edit: Nu krijg ik de foto's wel in beeld.
Die volgorde hadden wij eerst ook, maar omdat het wel eens warm kon worden op Sicilië hebben we hem omgedraaid. Maakte uiteindelijk niet uit O-)
Bij die foto's van de zoutpannen is wat misgegaan helaas.
 
Laatst bewerkt:
Heel gaaf, ik volg!!.
Wat zijn de benzineverbruiken van jullie motoren? En actieradius. Verschillen aanzienlijk denk ik.
Die NC kan veel verder en is een stuk zuiniger. We hebben wel de gewoonte om altijd de motoren samen af te tanken.
 
Dag 6 vrijdag 3 juni 2022
kilometers: 237


Ook deze dag begint weer stralend en we zij vroeg wakker. We breken de tent op en ik ga betalen bij de receptie. Daar blijk ik alleen contant te kunnen betalen en na de boodschappen van gisteravond heb ik nog exact 23 euro in mijn portemonnee. De camping kost 25 euro maar na wat vriendelijk lachen en verontschuldigen krijg ik én 2 euro korting én een kortingskaart voor campings op Silicië (Sicily camping tour promocard). Wij zwaaien nog even vriendelijk en rijden een paar kilometer naar de opgravingen in Selinunte.
20220603_085419.jpg


Wij rijden het parkeerterrein op vlak voordat het museum opent en kunnen meteen doorlopen naar de tempels en ruïnes. Prachtig om daar nagenoeg alleen rond te lopen! Na een tijdje wordt het toch wel erg warm om daar in een motorbroek rond te lopen met een jas onder je arm en stappen we weer op de motoren om het binnenland in te gaan.
20220603_093440.jpg


20220603_093547.jpg

20220603_093559.jpg


Wie een oplossing heeft voor de combinatie warm weer, motorkleding en sightseeing mag zich melden overigens!

Bij een drinkbak voor dieren vul ik mijn koelvest met water en dompel mijn shirt onder om af te koelen. Dat helpt even want de temperatuur is ondertussen opgelopen naar 42 graden Bizar warm.
20220603_121918.jpg


We merken dat het landschap langzaam verandert van bergen en rotsen naar wat meer glooiend, maar het uitzicht blijft supermooi!
20220603_150316.jpg


20220603_132927.jpg


20220603_133405.jpg

Als je Adriaan heet en door de plaats Palazo Adriano rijdt, moet je natuurlijk even stoppen en een selfie maken.

Rond 16 uur vinden we een camping met zwembad en een bar. Een super combi om af te koelen.
 
Mooi hoor, pffff 42gr moet er niet aan denken.
Zit al te zweten bij 32 gr onder het rijden , maar weer mooi foto's van dit stukje verslag, ga zo door .
 
Dag 7 zaterdag 4 juni 2022
Kilometers: 272


Na een slechte nacht zijn we weer vroeg op. We zijn een groot deel van de nacht wakker gehouden door een stel in een tent verderop op het veldje waar een stel elkaar blijkbaar niet erg lief meer vond en tegen elkaar aan het schreeuwen was. Het schreeuwen van de vrouwelijke helft van het stel klonk overigens hetzelfde als wat ze uitstootte bij de goedmaak seks later die nacht maar dit terzijde.

We hebben toen we zo vroeg wakker waren nog kort overwegen om als wraak hun was die aan de waslijn hing over de heg te kieperen maar daar hebben we maar vanaf gezien.

Na een broodje en koffie breken we de tent weer op en gaan verder. Bij het afrekenen blijkt de kortingskaart die ik gekregen heb zijn werk te doen en 20, in plaats van 36 euro, rijden we verder. Na een kort rondje door de omgeving om nog wat tempels te zien is het volgende doel Villa Romana del Casale, een Romeinse villa uit ca 300 na Christus met goed bewaarde mozaïeken.

20220604_085936.jpg

20220604_093806.jpg

De parkeerwachter is waarschijnlijk een motorrijder, want als hij ons ziet mogen we strak tegen de ingang in de schaduw parkeren. Na een rondje door de villa en de omgeving gelopen te hebben zetten we koers naar de Etna.
20220604_125623.jpg

20220604_130016.jpg


20220604_130806.jpg

Het landschap onderweg is fantastisch en dor tegelijk en iets dergelijks hebben we in Europa nog niet eerder gezien.
20220604_110450.jpg

Aan de voet van de Etna vinden we een camping waar we twee dagen willen blijven om morgen een rondje door de omgeving te rijden.

Bij de receptie kunnen we pizza´s bestellen die bij de tent geleverd worden. Hoe fijn is dat!
20220604_174439.jpg

20220604_191301.jpg
 
Mooi verhaal, ben benieuwd naar de rest.

Wie een oplossing heeft voor de combinatie warm weer, motorkleding en sightseeing mag zich melden overigens!

Ha, wij waren afgelopen september even in Athene en wilden de Akropolis bekijken. Vrouwlief vond de oplossing na wat googlen: een locker service waar je je ook nog kon omkleden. Maar ja, dat was in Athene, ben het nog nooit elders tegen gekomen.
 
Dag 6 vrijdag 3 juni 2022
kilometers: 237

Prachtig om daar nagenoeg alleen rond te lopen! Na een tijdje wordt het toch wel erg warm om daar in een motorbroek rond te lopen met een jas onder je arm en stappen we weer op de motoren om het binnenland in te gaan.

Wie een oplossing heeft voor de combinatie warm weer, motorkleding en sightseeing mag zich melden overigens!
Dat helpt even want de temperatuur is ondertussen opgelopen naar 42 graden Bizar warm.
Je klaagt over hitte.
Iets verder beschrijf je bezoek Villa Casale, midden op het eiland.
Die heb ik ook bezocht en wat opvalt is, dat hoe verder van zee hoe warmer het is/ was. Je mist het zeewindje!

Mijn oplossing voor extreme hitte is om met motorjeans te gaan rijden.
Aanmerkelijk beter vol te houden dan textiel-combi.

Voor de jas zijn er 2 opties.
1. Ga op vakantie met een doorwaaijas. Boven 40°C lekker doorwaaien. (de naam zegt 't al)
Wel dan nadeel als koud, dat je het regenjack moet gebruiken om (dan dus koude) wind tegen te houden.
2. Ik was 2 jaar geleden op Sardinië en daar was mss nog warmer dan wat ik op Sicilië heb gehad.
Bij deze trip had ik normaal jack meegenomen. (zitten heel veel zakken in/ is prettig tijdens vakantie-trip)
Wat goed werkt is om de rits tijdens rijden open te doen tot circa je navel.
De jas blaast zich tijdens het rijden op tot een ballon. Werkt prima!

Tsja, hitte. Wat is heet?
Op Sicilië en later Sardinië kon ik nog 'gewoon' lopen.
Sinds ik midden zomer in de woestijn van Jordanië was, weet ik dat 't nog erger kan.
Gewoon lopen, dat ging niet. Snelheid halveren, dus héééél rustig schrijden.
Je zou daar ook niet willen motorrijden tussen 11 en 17h. Veel te heet!
 
Dag 8 zondag 5 juni 2022
Kilometers: 154


Een keer opstaan en niet je tent te hoeven afbreken is ook wel fijn. We doen rustig aan, maken koffie en starten de motoren om een rondje om de Etna heen te rijden. Het is prachtig weer en op ons gemakje rijden we richting de vulkaan. De omgeving is werkelijk schitterend! Bomen en planten steken fel af tegen de zwarte lavasteen. Boven de vulkaan is continu duidelijk een grote wolk te zien en de omgeving is leeg en doet post-apocalyptisch aan.
Halverwege de berg zien we een huisje dat ooit een keer met lava bedolven is.

20220605_092858.jpg

20220605_093054.jpg

20220605_100656.jpg

Ondanks dat we toch niet echt langzaam of toeristisch rijden worden we regelmatig ingehaald door Italianen die deze weg kennelijk vaker rijden. Wat deze keer wel opvalt is dat ze vrijwel allemaal een motorpak aanhebben in plaats van de gebruikelijke slippers en T-shirts. Bij de parkeerplaats vanaf waar je naar de top kunt stoppen we even en twijfelen of we de kabelbaan naar boven zullen nemen. Als we zien dat dit 60 euro per persoon kost haken we af. Niet alleen om de kosten, maar ook omdat motorlaarzen geen wandelschoenen zijn. Goede reden om een keer terug te komen.
20220605_110833.jpg

20220605_110905.jpg

DJI_0178.JPG

DJI_0190.JPG

We rijden verder en zien bij een politiecontrole een groot aantal motorrijders staan. Die zijn gepakt voor de snelheid, tip om rekening mee te houden.

Zondags heb je wat lekkers bij de koffie verdiend dus we stoppen bij een banketbakkerij en nemen koffie en maken een keus uit de enorme vitrine met de wereld aan taartjes en gebakjes. Wat een fantastisch land is dit toch, superieure koffie én lekker eten. Als ik hier zou wonen wou ik in no time meer dan 100 kilo wegen denk ik.
20220605_104908.jpg

Halverwege de middag zijn we weer terug op de camping en denken we na over het vervolg van de reis. In eerste instantie stonden nog wat steden in het oosten en noordoosten van Sicilië op het programma. Na wat puzzelwerk besluiten we die te bewaren voor een volgende reis of city-trip en plannen een route naar Messina om vanaf daar over te varen naar het vaste land.
 
Die €60 om naar de top Etna te gaan vanaf Refugio Sapienza is idd wel (veel) duurder geworden.
Ik neem aan dat het bedrag was tot aan de lavavelden op de top te komen.

Het eerste stuk is met de skilift. Vlgs mij heb ik daar toen €15 voor betaald.
Vanaf daar kan je met een legertruck tot ca 300m onder de top. Dat was mij toen ook al veel te duur.
Ik heb veel in de bergen gelopen, dus ben ik zelf naar de oude kratermonden gewandeld. Jazeker, erg mooi om dat eens te zien.
Het laatste stuk naar de lava-velden was ik toen te laat voor. Mag niet zelf, maar moet met gids. Snap ik wel.
Het lijkt soms op zwarte grond, maar is mss net als een dun ijslaagje. Je kan er zo doorheen zakken. Eronder is mss nog 1000°C?
Ietsje te warm voor mijn voetjes!
 
Dag 9 maandag 6 juni 2022
Kilometers: 281


Tijd om richting het vaste land te rijden! We pakken de tent weer in en rijden op tijd richting Messina. Nee, niet het biermerk maar de plaats. De kustweg tussen Catánia en Messina wordt steeds drukker en stedelijker, kortom het schiet niet op en wij besluiten de laatste 30 kilometer de tolweg te nemen.
20220606_072723.jpg

20220606_094647.jpg

We missen de juiste afslag voor de ferry haven en komen na veel puzzelwerk uiteindelijk in de juiste haven uit. Je hoeft niet te reserveren en we trekken twee kaartjes uit de automaat (gaat heel veel sneller dan in de rij voor de kassa’s te gaan staan) en voor 13 euro per motor mogen we mee naar de overkant. We hebben geluk dat er nog net twee plekjes achterop vrij zijn en vrijwel meteen nadat wij aan boord zijn vertrekt de boot en steken we de straat van Calabrië over naar Villa San Giovanni.
20220606_113919.jpg

20220606_115041.jpg



Er zijn nog altijd plannen om deze ferry-verbinding te vervangen voor een brug, maar voorlopig zul jet het met een veerboot moeten doen.

Vanaf Villa San Giovanni volgen wij de SS18 richting het noorden, Werkelijk een prachtige weg met uitzicht op de zee en velden met citrusbomen.
20220606_123414.jpg

20220606_131339.jpg

Als we in de loop van de middag een camping willen zoeken zijn die of gesloten of gewoonweg verdwenen. Misschien de naweeën van covid of zo. Dan maar op zoek naar een hotel en die vinden we in Falerna. Een fijn hotel aan de kust, met zwembad en minibar en dat voor maar 58 euro per nacht. Kunnen we naast onszelf mooi alle apparatuur weer opladen.
20220606_200332.jpg

Voordat we naar het hotel gaan halen we snel nog even wat drinken. Als ik terug bij mijn motor kom zie ik dat de zijstandaard langzaam in het warme asfalt aan het wegzakken is. De zijstandaardvoet die er onder zat was al ergens op Sicilië los gerammeld.
20220606_161046.jpg
 
Een les voor diegenen die ook eens die kant op willen.
Niet iedere camping die in de GPS staat, zal een plek zijn voor jouw tentje.

In Zuid-Italië gebeurt 't wel vaker dat een camping is gesloten of domweg niet meer bestaat.
Het is mij daar een paar keer overkomen. Mijn ervaring is nog van vóór de corona.
 
Terug
Bovenaan Onderaan