Afgelopen donderdag ben ik thuisgekomen na een trip van 3 weken waar ik grote gedeelten van de TET van Griekenland en Roemenië heb gereden. Ik ben niet zo’n uitgebreide schrijver als bijvoorbeeld @Frazer en @Tmanneke maar omdat er niet zoveel topics zijn over Zuidoost-Europa toch maar wat van mijn hand hier.
Na vorig jaar mijn eerste grote buitenlandse TET gereden te hebben (de volledige Zweedse van 3000 km) wilde ik eigenlijk vorig najaar al de Spaanse of Griekse TET gaan doen. Door omstandigheden kwam het daar toen niet van maar dit voorjaar stond het gesternte goed en konden de voorbereidingen van start gaan. Een van de leermomenten in Zweden was dat het rijden met aluminium koffers niet handig is als het terrein wat moeilijker wordt (breedte met koffers 1m04) of als je ermee gaat liggen. Daarom heb ik een soft luggage systeem gekocht van Mosko Moto, de Reckless (V3.0) Revolver in de nieuwe kleurstelling Woodland. Daarmee werd mijn spanwijdte beperkt tot 80 cm en werd het systeem ook 7 kilo lichter. Dat er ook nadelen zijn neem ik op de koop toe. De koffers, met rek, heb ik echter nog, voor andere events zijn ze wel weer handiger. In Zweden ben ik er ook achter gekomen dat het rijden van een TET met een “open face” helm wel kan maar niet ideaal is. Daarom vorig jaar november een nieuwe Arai Tour-X4 besteld. Door de wereldwijde logistieke problemen liet de levering maar op zich wachten en had ik de hoop al bijna opgegeven dat ik de helm nog voor mijn reis zou binnenkrijgen maar een week voor vertrek kwam deze toch binnen. Verdere modificaties bestonden uit het monteren van een zogenaamde Boosterplug. Dit omdat de KTM 790 Adv door zijn arme afstelling en lage roterende massa nog wel eens afslaat, met name bij technische stukken. De plug is weliswaar een dure temperatuurafhankelijke weerstand met aparte stekkers maar het was de investering waard want de motor is de hele reis hooguit 2 keer afgeslagen. Als laatste heb ik afgelopen winter mijn lineaire veren voor en achter laten vervangen door progressief gewonden exemplaren en low friction voorvork keerringen laten monteren door Hyperpro in Alphen a/d Rijn.
Het plan was om, afgezien van de heen en terugreis, zoveel mogelijk te gaan kamperen, al dan niet wild. De hoofddoelstelling was de TET Griekenland en afhankelijk van hoe moeilijk, lees: hoe snel, de trail was als bonus ook gedeelten van de Bulgaarse en Roemeense TET te gaan rijden. Ik had in ieder geval aardig wat tijd hiervoor uitgetrokken. Feit was ik moest werken op Bevrijdingsdag en met Pinksteren, daartussen was ik vrij, 30 dagen. Wordt vervolgd...
gr. Harry
Na vorig jaar mijn eerste grote buitenlandse TET gereden te hebben (de volledige Zweedse van 3000 km) wilde ik eigenlijk vorig najaar al de Spaanse of Griekse TET gaan doen. Door omstandigheden kwam het daar toen niet van maar dit voorjaar stond het gesternte goed en konden de voorbereidingen van start gaan. Een van de leermomenten in Zweden was dat het rijden met aluminium koffers niet handig is als het terrein wat moeilijker wordt (breedte met koffers 1m04) of als je ermee gaat liggen. Daarom heb ik een soft luggage systeem gekocht van Mosko Moto, de Reckless (V3.0) Revolver in de nieuwe kleurstelling Woodland. Daarmee werd mijn spanwijdte beperkt tot 80 cm en werd het systeem ook 7 kilo lichter. Dat er ook nadelen zijn neem ik op de koop toe. De koffers, met rek, heb ik echter nog, voor andere events zijn ze wel weer handiger. In Zweden ben ik er ook achter gekomen dat het rijden van een TET met een “open face” helm wel kan maar niet ideaal is. Daarom vorig jaar november een nieuwe Arai Tour-X4 besteld. Door de wereldwijde logistieke problemen liet de levering maar op zich wachten en had ik de hoop al bijna opgegeven dat ik de helm nog voor mijn reis zou binnenkrijgen maar een week voor vertrek kwam deze toch binnen. Verdere modificaties bestonden uit het monteren van een zogenaamde Boosterplug. Dit omdat de KTM 790 Adv door zijn arme afstelling en lage roterende massa nog wel eens afslaat, met name bij technische stukken. De plug is weliswaar een dure temperatuurafhankelijke weerstand met aparte stekkers maar het was de investering waard want de motor is de hele reis hooguit 2 keer afgeslagen. Als laatste heb ik afgelopen winter mijn lineaire veren voor en achter laten vervangen door progressief gewonden exemplaren en low friction voorvork keerringen laten monteren door Hyperpro in Alphen a/d Rijn.
Het plan was om, afgezien van de heen en terugreis, zoveel mogelijk te gaan kamperen, al dan niet wild. De hoofddoelstelling was de TET Griekenland en afhankelijk van hoe moeilijk, lees: hoe snel, de trail was als bonus ook gedeelten van de Bulgaarse en Roemeense TET te gaan rijden. Ik had in ieder geval aardig wat tijd hiervoor uitgetrokken. Feit was ik moest werken op Bevrijdingsdag en met Pinksteren, daartussen was ik vrij, 30 dagen. Wordt vervolgd...
gr. Harry
Laatst bewerkt: