DAG 13
Begin:
Ouzoud
Eind: Taifa Algericas
Landen: Marokko, Spanje
Gereden tijd: 10.43 uur
Gereden afstand: 704 km
Maximale hoogte: 1259 m
Minimale hoogte: -3 m
Hoogteverschil: 8324 m
Gemiddelde snelheid: 65.6 km/h
-TRBV9JoWIf0aKAT10rExMZynP72SUS6TY4GVAnjiMzYknEtwML846iHd_UHO2f630RPwrfgCYH2upsTp3RAFkG3YR1yQrKkqm8MsXDEVwZnL9WdLqOlLdTzKmei5qvLuA7VxmLQ5njLMRD1O7ZEvhM


Vanochtend zijn we relatief vroeg op en aangezien het ontbijt nog niet gereed is besluiten we eerst de waterval te bekijken. Het is hier nog heerlijk rustig in het dorpje, een goede voorbode voor bij de waterval hopen we. Het is al een behoorlijk stuk naar beneden voor we de eerste glimp van de waterval zien. Ik snap wel dat dit een populaire bestemming is, het is werkelijk prachtig hier. We nemen even de tijd om het allemaal in ons op te nemen.

Vervolgens lopen we weer verder naar beneden. Ik heb geen idee hoeveel treden het zijn, maar het zijn er echt ontzettend veel. Dat gaan we wel merken straks terug omhoog. Overal zijn kleine terrasjes weggestopt. Omdat het nog zo vroeg is, zijn ze nog allemaal gesloten. Zo nu en dan zien we ook iemand lopen die met de bevoorrading naar beneden komt. Alles moet met de hand naar beneden gedragen worden. Wat een klus zeg.

Ook beneden nemen we rustig de tijd om alles in ons op te nemen. We zijn hier niet helemaal alleen, maar veel mensen zijn er zeker niet. Hoogstens 10 anderen. We hebben zo dus alle rust en tijd om rond te kijken, heerlijk.

ynO87k1gWIBla0t6-jKXe8hbN4jveKZMme5m-DTi_ZW4DtbaBjylT0hVgat9wAnbK0mkQyoDHflUo2b0SftmJ1HCkVqxdn_jBgwwv4rxFpzbpsaIyY94-n0oqJnlvRmXXduno6bB6Ln3TUJv70NUwrQ

YtoLir3m9G4NM-TKi88ogvjHtY_h6TTSnUdU-YG0l8-m4qPhKXyP70zbRQTPBevSt9QLyjbeKCVMTZNeTZ7pXOSJGOb1hKUPNk7_10nUALOd6J5yYWQ34lOQaVnmQCbET1HSc2sVOoe5xa4Pa3J0hFg

tU_Y2bKo1sytmX4vuMhrQMVeDTIDqQeERVyTXbh4eQhJ_uxS-LcOQ5D61-L_Lte_RIQJXAi16TBRoeW_VgWWI4Ltoy29-8jCGW_3oRVZYHdKL_1O31E8CEH_JcCI8762W_Ns3Mc4kzVsMoz927b6HIg



Als we het allemaal weer gezien hebben, kunnen we beginnen aan de klim naar het hotel. Niet leuk, maar je moet er soms wat voor over hebben. Gelukkig kunnen we, wanneer we weer bij het hotel zijn, direct aan tafel voor het ontbijt. Dat gaat er inmiddels dan ook goed in natuurlijk.

Terwijl TT zijn koffers nog even inpakt, smeer ik van beide motoren nog even de ketting. Dan kunnen die er ook weer even tegenaan vandaag.

Vervolgens ga ik ook nog even naar de kamer om mijn zooi in de koffers te gooien. Niet veel later hangen ze aan de motoren en kunnen we vertrekken. Uiteraard is stap een terug omhoog langs de trap. We besluiten dat we dit beter lopend kunnen doen en dat gaat ons goed af. Dat ging toch een stuk soepeler dan gisteravond.

xFk_WWLgLAKkDkZZQE8szNgKTVL7m5CvqxEcd20N43qAtLKIEGKiJADjWmGfSJqeQ0-UIncQpJpUCsrrwMKGPMuMuDk5Y92TWoBx1DqlAg5YwZ2p-_4-BP2BnAz9_PbnnruDeNm2flBvyTmoJBhPCmM



Met de navigatie ingesteld op de snelste route naar Spanje genieten we van de laatste echt leuke kilometers in Marokko. Omdat we zo ver willen rijden, zullen we straks natuurlijk de snelweg nemen. Echter, eerst nog een geweldige vallei met mooie vergezichten en lekker bochten.

Wanneer we langs een pottenverkoper komen, wil TT graag even stoppen. Hij zoekt nog een souvenir en wil er graag eentje mee naar huis nemen. Omdat we nu toch geen offroad meer gaan rijden is de kans dat dit heel blijft in de koffer ook een stuk groter.

Als we de bochten vallei uit zijn, zoeken we nog even een pinautomaat op. We hebben zo goed als geen cash meer en dat is natuurlijk niet handig als je nog zeker 2 keer moet tanken, eten etc. We proberen een beetje in te schatten hoeveel we nog nodig hebben. Geen van ons beiden zal binnenkort terugkomen in Marokko dus het geld moet ook weer op natuurlijk.

Na het plaatsje worden we nog even getrakteerd op een klim langs een behoorlijk steile bergwand. Boven stoppen we even voor het uitzicht, wouw.

8Cja0Q2qsG0TcXKUIq2V0JYY9ae8UJh8Tdrajbpm0hBZQNUqnmjTIKntYVLVrvfOt-p1o_9UagqNo5nUC0JEr3QyZzCjicQPy47o1HB6QVzqKwVlQ6sE83kRQJ9DCEM-vc6Xc8HsyqNcRiWsX4SFu0k



Niet veel later draaien we de tolweg op, om er voor de komende 500 km niet meer vanaf te komen. Echt even kilometers vreten. Allereerst rijden we richting de kust bij Casablanca. Snel volgt ook Rabat, de hoofdstad van Marokko.

Hier worden we bij een tolpoort ineens aangesproken door iemand. Het blijkt een Nederlander te zijn die nu in Marokko woont. Hij heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, want de Range Rover SVR waar die mee rond rijdt zal wat mogen kosten. Hij is erg enthousiast over dat wij hier in Marokko zijn en we maken even een praatje.

Na Rabat ligt de snelweg voor een groot stuk aan zee. Dat heb ik toch altijd wel leuk gevonden, om zo parallel aan zee te rijden. Het heeft gewoon wat.

Het kilometervreten schiet lekker op. De zon is nog lang niet onder en we passeren Tanger al. Spanje gaan we dus zeker nog halen vandaag. Na een poosje rijden we over de brug waar we tien dagen geleden juist onderdoor reden om onze Marokko reis te beginnen. We hebben het cirkeltje nu werkelijk rond gemaakt. Even verder is het dan ook het einde van de snelweg, precies bij de haven van Tanger-med.

Nu hebben we er alleen voor gekozen om nog even door te rijden naar Ceuta. Na weer een paar lekker bochten te hebben gereden, zien we het dan liggen. Daar willen we heen vandaag, maar eerst natuurlijk even de tank volgooien en de centjes op maken. Dat lukt aardig en we houden maar weinig over, goed gegokt dus vanmorgen.

Vervolgens is het even zoeken hoe we Ceuta nou eigenlijk binnen komen. We rijden eerst verkeerd en worden teruggestuurd. Na nog een blik op Google Maps weten we de juiste weg dan toch te vinden en sluiten we aan in de rij bij de douane.

Terwijl we in de rij staan, begint het inmiddels te schemeren. Het schiet hier werkelijk voor geen meter op. Geen idee wat ze allemaal aan het doen zijn, maar het duurt een uur of twee voordat we daadwerkelijk Ceuta binnen komen. Man wat een gedoe zeg.

We besluiten maar direct door te rijden naar de veerboot. We hebben geen tickets geboekt, maar gokken er op dat er wel plek is zo laat in de avond. We blijken geluk te hebben. De boot vertrek over 10 min en er is nog plek zat. Alleen nog even de tickets kopen. Achter ons beginnen anderen al een tikkeltje ongeduldig te worden. Bang dat de boot zonder ze vertrekt denk ik. Kalm wachten we even tot onze tickets gemaakt zijn, betalen we en rijden we richting de boot. Hier kunnen we er meteen op. Goed geregeld, zo om half 11 ‘s avonds.


jw8oWZLMTC5OwRVhRxxYah3OKjFK6faZlPW240dAjTD6xvCIb94SomB2P1SqrFFiL14iwOufdrqDnZBapQac7oCBFrYI9r6dW0jZDNv4tghz8kIpMs9fYUCpVHsLLsvJqdxpJoHd8lyEx7dnr3PgUnY



Aan boord bedenken we dat we nog niks gegeten hebben en ook niets meer bij ons hebben. Het winkeltje heeft ook bijna niks meer, maar gelukkig kunnen we nog een simpele pizza voor ons samen regelen. Het is tenminste iets.

Ook ga ik snel aan de slag met het zoeken van een hotel. Aangezien we pas om middernacht aanmeren moet het hotel tot laat open zijn. Na wat zoekwerk vind ik er eentje die dat waarschijnlijk wel is. Toch besluit ik nog even te bellen, het zou toch lullig zijn als de informatie op Booking.com niet klopt en je midden in de nacht iets anders moet gaan zoeken. Gelukkig bevestigen ze dat ze inderdaad een 24 uurs receptie hebben. Dat komt ons dus goed uit. Daarmee dus ook meteen geboekt natuurlijk.

Inmiddels aangekomen aan de andere kant van de straat van Gibraltar, maken we ons klaar om van boord te gaan. Naast ons staat een complete motorclub met een boel Harleys. Uiteraard allemaal met een open uitlaat. Met het heerlijke kabaal van ronkende motoren rijden we de boot af. Zijn we gelijk weer wakker.

Het is maar een paar 100 meter naar het hotel. Pal voor de deur zetten we onze motoren neer en checken we in. Douchen en dan naar bed, het was weer een hele lange dag zo.
 
DAG 14
Begin:
Taifa Algericas
Eind: Istán
Landen: Spanje, Gibraltar, Spanje
Gereden tijd: 4.07 uur
Gereden afstand: 207 km
Maximale hoogte: 344 m
Minimale hoogte: -14 m
Hoogteverschil: 4161 m
Gemiddelde snelheid: 50.2 km/h
o36J-3AVnEkgIvcOau76TA2oG_Z16dvVEY7NuOWAiQd33H7JiqCxzC6MTeaFeo0G_IG5zYumPpi7CH6w_dORm89CBzBPOmAiwNXTrH_Bb9oHal4Z788FtITZzU8-XYo1PQ0jxDA3JIlY9ilj29qBFpM


Vandaag is het dan alweer de laatste dag van de vakantie. Wat de tijd toch vliegt zeg. Terwijl het in Marokko de standaard is om ‘s ochtends een ontbijt te krijgen, is dat in Spanje een betaalde extra. Vanochtend gaan we dus als eerste naar de supermarkt. Aangezien we hier in de stad zitten, is die lekker dichtbij.

Bij een Lidl halen we een paar broodjes voor het ontbijt en gelijk ook een paar broodjes voor de lunch. Onder het afdakje eten we ons ontbijtje even op. Vervolgens stellen we Tarifa in op de navigatie en gaan we weer op pad.

In Tarifa is het meest zuidelijke punt van Europa. Aangezien we er zo dichtbij zijn, kunnen we het natuurlijk niet laten om hier nog even langs te rijden. Na een relatief grote weg met mooie bochten zijn we er zo.

We moeten even zoeken hoe we bij het punt komen. Het laatste stukje blijkt een voetgangersgebied te zijn. We zetten de motoren dus maar neer op een groot stuk stoep bij een parkeerplaats. Hier staan al meerdere motoren, dus dat zal hier dan wel mogen.

3RQYLCHe5k5vnW7QW4Mf1ie5GrUUZZEW1aLAyaoyl12qc5wdQlONLjH-4LRWjDFoN-ijWxe_RrWlDZ1KVLs9rXVMb6TRspfM3wsoxjq3ploVaxYAa4AzQXlG6uady-oPm_lNQyfxzA3E2ugophf8DR0



Aan beide zijden van het pad is een strand. Aan de ene kant hebben we de Middellandse Zee en aan de andere kant hebben we de Atlantische Oceaan. Het voetpad leidt naar een klein fort dat het zuidelijkste puntje van Europa markeert. Helaas is de poort gesloten. We zullen dus genoegen moeten nemen met dit voetpad.

qxMHtS2vbpRltomugaHl8gGjPW8FiCX8mBrahAaq2dsBVoLjqqsW50XQ5_36zbDhfakwoAd8adpFOkqyQCNNLKKr8DZcjWGLFX9CqrogissNP9B2MSAzdkaiB7ObJ4sWT0DXCowQoE7_Hcf-g4CR8c8

_EaFLfLkBWuQDl-fvAJkxW610zKoiQ2iOWARJdoMOXg5Q-m13TTp3hIserD_yBe_p71sGUqTCeWtrvpQLELhNGg2zqYXq2E1o9ndZiuGShbPG0bMSZhqHccirL5v_t9TLDOvefe0Ja7Gwm82teihDjE



Terug bij de motoren bedenken we even wat we de rest van de dag gaan doen. Uiteraard gaan we nog naar Gibraltar, maar eerst willen we hier in de omgeving nog wat rond rijden. We besluiten een omweg te zoeken naar Gibraltar en daarom rijden we juist de verkeerde richting op.

Via een aantal kleine wegen komen we ineens bij een bord dat duidelijk aangeeft dat gemotoriseerd verkeer niet verder mag. Hmm, dat is toch jammer. We zien ook geen goed alternatief op de kaart. We besluiten ons dan maar om te draaien en een iets andere weg terug te pakken naar Tarifa, van waaruit we doorrijden naar Gibraltar.

Gibraltar kenmerkt zich door zijn apenrots, die van een afstandje al goed te zien is.

vTFQZKFaA9xJJoOrALztFp7HIqgyPqwZXqmnNOjrJThQ83B2LD-dC2LduBofk82hdg9u-VnYt_dsNW-eNIKK9CWdUItSSdc86PLbBNe0rSpXhOdoBwIgaYY9zgjXlxCGj0zRiaQmf-FiYO3zVh1mGtc



Gibraltar is natuurlijk geen onderdeel van Schengen en sinds de Brexit überhaupt geen onderdeel meer van de Europese Unie. Om het landje binnen te komen, zullen we dus weer door de douane moeten. Dit valt echter reuze mee. De douanebeambten vinden daarnaast erg leuk dat wij als Nederlandse motorrijders helemaal hier in Gibraltar zijn. Dat we vals gespeelt hebben en de motoren op de trailers hebben gehad, zullen we maar niet zeggen. Nederlanders zijn hier blijkbaar nog behoorlijk geliefd, schijnbaar heeft een groep Nederlanders hier ooit nog bijgedragen aan de bevrijding. Het verhaal ken ik niet, maar toch is het leuk om te horen.

Na dit vriendelijke gesprek mogen we verder. Vervolgens komt toch wel een bijzonderheid. Namelijk het kruisen van een landingsbaan. Het zal niet lang meer duren voordat dit iets van het verleden zal zijn. Ze zijn hier namelijk hard bezig om via de achterkant van het vliegveld een doorgang te maken. Echter, voor nu mogen we er nog overheen rijden. Toch een soort van bucket-list item voor mij. Het is gewoon echt uniek.

o8ZREI1VvRVIXsAjsVDBWUPhUUb-DgBb3fdrU7eujFuiPXLLbCGIOST-E3nFpCOzCtrDqoaJ4MfknqxdA6KBLzmzUv7K03ikKTrVvmHjE0KizeR0EIqSewF9ljz4Mulxsi7zLEYV7PoQbOq4X5LaDCc

uar4ZhWJtjp9ilsxwacexKCaouQP9nRjPoz91I-BMIGtuK3uNtFYDHHt9C5F1qkIo88DEYAG4pljUHil5EhW6fvjPWBK1e8sBtLDsSL2FB6hKA8v1NkjWZqC6-5fA1P-eV6JPrgWJfcnMr2aP48azRY



Alhoewel bijzonder, is het ook zo voorbij. Aan de overkant rij je direct het stadje in. Aangezien het inmiddels alweer lunchtijd is, besluiten we een rustiger plekje te vinden. In het industriegebied, kijkend over de landingsbaan, vinden we dit plekje. Hier eten we even onze laatste broodjes op.

We hebben hier eigenlijk helemaal niets voorbereid en hebben daarom werkelijk geen idee wat hier eigenlijk te zien is. Bovenop de berg zou je aapjes moeten hebben, maar daar kom je niet zomaar met de motor en ze schijnen ook alles dat los en vast zitten te jatten. We besluiten daarom maar gewoon een rondje te rijden om de apenrots.

We komen langs een aantal oude gebouwen, maar eigenlijk is er niet veel bijzonders te zien. Inmiddels zijn de aan de zuidkant aangekomen. Hier stoppen we even en kijken we een laatste keer naar het Afrikaanse continent.


2_ds8zBvSt_PCHP_n6PQyHtjTqvq5jYsqdrOYMoVsKBd-KxLhq8Ur4h78Js-wTNhel2FtVYjDSPvXJpe0t1q0EGX7YAmqMQVhlVvBTFwMzY5dQJMOTkv4IExte2gTqcqOw76sCIlZxLM-Xr6urp1lnQ

6gKE1UAXF11UrmYO2WPNBRk2UBgpaTx55dw2FOmRm8wf_uJZ9wodHCfUnZjOD50976M8hE_LrS0C_aTtWEEiNpbtOOm8KpeAu6AowafxHIxpXIanR3CYJRlZPGTZeagwR5XEt-Zri__zx-iMwR-m3tE



De westkant van Gibraltar is een stuk rustiger. Er zullen ook veel minder mensen wonen, aangezien de weg soms direct aan zee ligt. Dit is opzich nog best een leuk weggetje zo. Zeker voor zo’n klein landje.

Niet veel later zijn we het cirkeltje rond. We rijden weer terug de landingsbaan over en zoeken onze weg richting de douane. Ze hebben hier ontzettend veel rijbanen die niet echt allemaal even duidelijk zijn. Vóór ons rijdt iemand ineens de motorbaan in, dat is wel erg krap. Het blijkt daarnaast ook nog eens dat alles uiteindelijk alsnog bij elkaar uit komt.

sIXtGzgVVGk8ZQEd_fWug5qnSn5nTcuU0xR9j6f7FjsSMTNYlpW7C0tXssuQDlTdUyKC0ZZ9ogclhzcA0y7Ps33i9jN9yXGarnyM3rq1lKmLx-wfTetAhdMEleILUy1sC4jquKAqfuuHd8cKLXq1u7M



Ook bij de douane is het lichtelijk chaotisch. Het is hier allemaal niet echt duidelijk en gestructureerd ingericht. TT rijdt een stukje voor mij een aantal auto’s voorbij. Ineens hoor ik iemand uit een hokje schreeuwen. TT lijkt dit niet te horen, maar ik stop even. Het blijkt dat TT zo de Britse douane voorbij gereden is. Heel erg blijkt het niet te zijn, ze stoppen er in ieder geval geen moeite in om hem terug te fluiten. Ik laat even mijn paspoort zien en mag dan ook door. Als ik weer bij hem ben, lachen we er even om. Wat een chaos zeg.

Het is inmiddels al laat genoeg dat we richting het hotel kunnen gaan. Net als op de heenweg, rijden we nu ook via de snelste weg, maar zonder tol, naar Istán. Net als op de heenweg stoppen we weer bij dezelfde supermarkt. Hier slaan we nog wat boodschappen in voor onze terugreis. O.a. een six-pack 1.5L water, die we bij mij achterop binden en genoeg eten voor onderweg.

rW2m4XFyd1dOjIK9fewHx1S6Z3q-a9ZBTSvlIe6DoLikGTguyenVbB-PBdyXTF0KNzuTxrtsdKPuzDp85ekSIX1KRYcoHXowdnJjpXmyLALApv8Uq2-p7YekGsO9x5yJ3wptygHELG2PbGfSv9-p_XI



Het is nu niet ver meer tot onze eindbestemming voor vandaag. In de buurt gekomen van het hotel, wacht natuurlijk nog de traktatie van een stuurmansweg. Ik ga er dan ook nog even voor zitten. Al snel zijn we dan ook weer bij het hotel. Gelukkig, de auto en aanhangwagen staan er ook nog steeds.

qhpq5-QnMo724TNijojZmUsYk56W1CCFBTG7YVx3pnxkqsmRm5CHpVqLupH8CHHBGNZqPi7GLkNF6MDMUOuPnfcGLIHZkN7NN0zxzWjTRWei4pg1XNq9psJLGMvEkt3FW-ohsqfvJfdTY9ccBoSLpO0



We beginnen alvast met inpakken tot we trek krijgen. Aangezien de kaart hier niet geschikt is voor TT, besluiten we ergens anders iets te eten te halen. Dat valt nog niet mee, veel lijkt gesloten te zijn. In het stadje bij de zee is een pizzeria open. Met de auto gaan we die kant op, kunnen we gelijk ook nog even tanken.

De pizzeria blijkt geen restaurant te hebben, dus we kunnen hier niet zitten. Ze geven aan dat het nog een kwartiertje duurt voor de pizza’s klaar zijn. We lopen hier dus even een blokje om. Ook halen we in een supermarkt nog even iets te drinken.

Terug bij de pizzeria zijn de pizza’s klaar en kunnen we ze meenemen. We nemen plaats op een bankje in de buurt en eten daar.

Hierna rijden we nog even naar een tankstation en vervolgens terug naar het hotel. Daar koppelen we de aanhangwagen aan en rijden de motoren er op. Sommige spanbanden blijken ietsjes beschadigd te zijn van de heenreis. Ik loop daarom een tijdje te kloten om de motoren toch goed te zekeren. Ondertussen is TT bezig met het inladen van alle spullen. Om half tien staat het hele span dan klaar voor vertrek. Nog even douchen en dan snel naar bed, morgen willen we op tijd vertrekken.

ZyqwhAxoQhgU9AP8eoJVpL4vD2agN8HYaEjnTf5WlPsp9y4L4_ZXwR7iY5tSGXxynknnQgaE1rTUM4EaiRwc_Pta0b4ouB41FAKTLlT_BKPFwAJfPxGAhHWxzKxvoPDjgnSKSDe7blOb49iyzerN4-g
 
DAG 15 & 16
Begin:
Istán
Eind: Helden
Landen: Spanje, Frankrijk, Luxemburg, België, Nederland
Gereden tijd: 27.29 uur
Gereden afstand: 2469 km
Hoogteverschil: 12983 m
Gemiddelde snelheid: 90.0 km/h
NdZZOt-xFUCyHNVlxBfH8KqNofswz1l_hrgvoXBxXXkC2PNuNm8MHNl5hcZll5tWYx5bQpPeXy8RNLO6I471u6mvrvpMC_Vt2rbrmNefayrUB4rMWw4Ljz1hslFZRqdutMZY4okz8d0Ogumznglah5Y


Vanochtend staan we vroeg op. Nog voor zes uur zitten we in de auto en begint de lange reis naar huis. Een klein uurtje later zien we de zon recht voor ons op komen.

NQ0CEP-faFu8PBcL38RwacBVkUWqcF6ozj1F-z7LAnspikgD8gM7A9CXoEZNvfcwKqfbRomRuInQKUS2ERDCjdCGJotXUsXWlM_PuxKnPDwgyBqtZsgchjzj6dRTykzMznfihh0A4gh3XImfl-nB3mo



Granada is een keuzemoment. Hier moeten we beslissen of we via Madrid en Parijs rijden of dat we via Barcelona en Lyon rijden. De laatste is 150 km verder, maar daarmee zouden we niet in de buurt van de twee hoofdsteden hoeven te komen. Ik bedenk mij nog dat het saaie stuk van Bordeaux tot Parijs juist aan het eind van vandaag zou zijn. Daar heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Daarom rijden we vandaag toch rechtdoor richting de kust, Barcelona en uiteindelijk Lyon.

Het is inmiddels ook weer tijd geworden om te tanken. Hier zie ik dat één van de spanbanden toch nog iets meer slijtage begint te vertonen. Ik pak daarom nog maar een extra spanband om de bestaande te ondersteunen. Alles staat al goed gezekerd, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Het rijden gaat lekker soepel. Alleen rond de grote steden is er enige drukte, maar gelukkig zijn er geen files. Niet dat ik dat zou verwachten zo midden op de dag.

Al snel naderen we de Franse grens en begint het steeds meer te waaien. Heuvelop moet er nu soms zelfs teruggeschakeld worden naar de derde versnelling om in ieder geval een beetje de vaart er in te houden.

Het rijden gaat tot nu toe erg gemakkelijk. We besluiten daarom om de nacht weer door te rijden. Als het echt moet, kun je natuurlijk ook nog altijd stoppen op een parkeerplaats ergens. Rond middernacht passeren we Lyon. Vanaf hier is het eigenlijk alleen nog maar bekend terrein.

Voor we het weten staan we dan op de parkeerplaats van de Burger King aan de A2 vlak voor Weert. Vanaf hier zullen we weer onze eigen weg volgen. We rollen TT zijn motor van de aanhangwagen af, hangen zijn koffers er aan en nemen afscheid. Tot de volgende keer!

hiMGsvUE-W7Dto2bnnCvTPlKagB2RwIFFeEp3h6oVIEyR6v27vIZEuRpJ97LDXFj1pK6FpYDTE4VlOfzI8L5XhHNSpZaYuAUfHDJ_-h59OQTsPovU47LfeIFFp5Y1eRIQ3EyRURMlWYJK32vJIL86eQ

0z_I6oDOKgbCIlE1HuyLUYbVRiYkPhRuPS9edL_V_FEjpqtXf0RO6nZN_yr8RSsthpoFmfS9peeoqFEokyJwuvoX5cP7_8PftAMTWNiq4s2QYFAj63Sj9VmPmHVC_-hh9xD_FIBqWQvfBy_c-rFkZYw



Vanuit hier is het voor mij nog maar drie kwartier tot ik thuis ben. TT moet nog zeker 2.5 uur. Toch een voordeel als je in het zuiden van Nederland woont.

Thuis gekomen zet ik het span op de oprit en ga ik snel naar binnen. Wat een monsterrit was dat zeg.

Ik zie ook meteen dat mijn nieuwe kofferrek binnen is gekomen. Aangezien ik mijn slaapritme niet wil verstoren, begin ik maar met deze te monteren. Aangezien ik toch wel moe ben gaat dit allemaal niet zo snel, maar dat geeft ook niet. Het is heerlijk weer buiten en na een volledige dag en nacht in de auto, is het toch wel even lekker om buiten te zijn.

Vooral het demonteren van mijn eigen knutselwerk is even een klusje. Al het laswerk heeft dat toch een stuk moeilijker gemaakt. Het monteren van de nieuwe is daarentegen dan weer een fluitje van een cent.

Het is uiteindelijk zeven uur ‘s avonds voor ik zo moe ben dat ik toch even een powernap wil nemen. Ik zet de wekker een uur later, maar dat mocht niet baten. pas om half negen de volgende ochtend wordt ik weer wakker. Dat ligt toch altijd weer lekker zeg, je eigen bed.



Tot slot​

Dagen op reis: 14 (+ 2 x 0.5)
Aantal landen: 7
Kosten: ~ €1600
Motor:
Gereden tijd:
72.50 uur
Gereden afstand: 3967 km
Hoogteverschil: 59738 m
Maximale hoogte: 2670 m
Minimale hoogte: -23 m
Gemiddelde snelheid: 54.5 km/h
Brandstof: ~ 160 L
Gemiddeld verbruik: 1/24.8 km/L
Auto:
Gereden afstand:
4814 km
Brandstof: ~ 480 L
Gemiddeld verbruik: 1/10 km/L
pqu7plb4XQZozxTLTgvV8b4KR5wElJvSsbudEDUozrBv9t7rRjRUQQ9Z5OozS9vAh4Q2qqzu3UREg14Ey44Qjg0uYVh_J5v6qWKYJA36KOw3rBD1ORRDz6wwDlW3OD9RGoY9HcbSI_M2hR1K6LCyRoc
Google Maps link naar de route


Wouw, wat een avontuur weer. In slechts twee weken tijd zijn we naar zuid Spanje gereden, hebben we het grootste deel van Marokko bezocht en zijn we weer teruggereden.

Het moge duidelijk zijn dat we lang niet alles hebben gezien, maar dat is ook niet wat we verwacht hadden van deze reis. We wilden avontuur, door de woestijn rijden en vooral het Dakar gevoel krijgen. Of dat is gelukt weet ik niet zeker. Het avontuur zeker wel. Het door de woestijn rijden ook.

Echter het echte Dakar gevoel? Misschien toch iets minder dan gehoopt. Dat komt natuurlijk ook doordat we onze spullen niet goed genoeg voor elkaar hadden. Toch hadden we er zelf misschien ook voor kunnen kiezen om meer in de woestijn en de hoge Atlas te blijven. We hebben hier nog veel routes laten liggen.

Toch ben ik zeker niet onvoldaan. Het was een geweldige reis waarbij we ontzettend veel hebben gezien in een land die niet veel mensen in onze eigen omgeving op zo’n manier zouden bezoeken.

Ik zou dan ook zeker nog een keer terug willen. Echter, wel met een paar aanpassingen. De spullen moeten 100% in orde zijn. Daarnaast zou ik veel meer tijd willen besteden in de hoge Atlas en de woestijn. Dat zijn voor mij toch wel echt de absolute highlights.



Daarnaast heb ik nog een filmpje gemaakt van deze reis:
 
Wat een mooi avontuur, dank voor het reisverslag!!!!!! Had je nog speciale aanpassingen/voorbereidingen aan de bmw gedaan van te voren?.
Ik zie dat ie ook iets verlaagd is, dwz doorgestoken voorvorkpoten?
 
Wat een mooi avontuur, dank voor het reisverslag!!!!!! Had je nog speciale aanpassingen/voorbereidingen aan de bmw gedaan van te voren?.
Ik zie dat ie ook iets verlaagd is, dwz doorgestoken voorvorkpoten?
Bedankt!

Niet echt iets speciaals voor deze vakantie, behalve de montage van de ledlamp. Die bleek eigenlijk nogal overbodig en heb ik inmiddels ook weer verwijderd. Was wel een geweldige bak licht dat die gaf.

Verder lijkt de motor misschien wat lager doordat het eigenlijk een verlaagde F800GS is. Alleen is die zo wel uit de fabriek gekomen en heeft BMW hem de F650GS genoemd. Geen doorgestoken voorvorkpoten of verlagingsveren dus.

Verder heb ik de Mitas e07 Dakar banden gemonteerd die natuurlijk wel goed van pas kwamen. Nu 17k km later heb ik de achterband er nog steeds om liggen met 5 mm profiel over.

Ook heb ik een beschermplaat gemaakt voor de onderkant van de motor. Er is geen frame aan de onderzijde van het blok, goede bescherming is dus wel zo verstandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan