Reisverslag: 9 dagen Zwitserland en Dolomieten

Baashaag

Die hard MF'er
23 mrt 2020
298
502
Ede
Een inleiding voor deze tocht. Samen met een maat waren we van plan om eens wat mooie passen te rijden. Ik had toen een GSX750F uit 94, 2 weken voor vertrek begon deze uit te vallen rondom stationair toerental. In Nederland nog wel te behappen, maar in de bergen erg gevaarlijk als die ineens uitvalt bij het naar beneden rijden. Toen maar besloten om een andere motor te halen, met het oog op andere touren en eventueel met vriendin achterop besloten om een V-strom te kopen. Het is een 650 uit 2012 geworden, mijn maat heeft een oudere generatie uit 2008. Wel ideaal om ongeveer dezelfde motor te hebben, we konden evenver op een tank en we konden beide even hard rijden.

Dag 1: Van Eindhoven naar Waldshut-Tiengen 650km verbruik

Het plan is om richting de grens van Zwitserland te rijden om zo de volgende dag wat mooie stukken Zwitserland te pakken.

Rond 08:00 vertrokken wij vanuit Eindhoven. Eerst flinke stukken snelweg om daarna vanaf Karlsruhe wat N-wegen te pakken en het laatste stuk binnendoor. Af en toe een pauze en we hadden 1 tankstop nodig onderweg.
IMG_20200803_121310278_HDR.jpg


Alles ging prima en met dit tempo zouden wij er redelijk op tijd zijn. Totdat we ineens wat koudere wind voelden en een grote donkere wolk zagen. Via de headsets vroegen we ons nog af of we moesten gaan schuilen. Dit besloten we om bij de volgende Mcdonalds te gaan doen(15km oid verder). Direct hierna begon het keihard te regenen en te hagelen. Volledig doorweekt eindigden we bij de Mcdonalds.



Vanwege het slechte weer toch maar besloten om verder te gaan op de snelwegen. Het laatste stuk waar we binnendoor moesten toch nog even geprobeerd, maar gecombineerd met een nat pak, slecht zicht vanwege mist en krappe bochtjes in de regen was dit geen feest.

Eenmaal aangekomen bij het eerste hotel mochten we onze motoren in de garage plaatsen. Erg fijn, zij het niet dat er al 4 motoren in stonden. Met wat passen en meten zaten ze er in. Ook vonden we de andere motorrijders en spraken we af hoe laat wij de motoren er uit moesten halen zodat zij er ook uit konden.

Ook kwam ik er achter dat door de regen maar telefoon niet meer wilde opladen.

Dag 2: van Waldshut-Tiengen naar Bormio. 470km.
dag_2.png


Na de lange rit van gisteren en met vandaag weer een lange rit in het vooruitzicht had ik een kortere route gevonden op de kaart. Dit is uiteindelijk niet blijven hangen en we reden nog naar het oude punt op de TomTom. Helaas flink wat extra reistijd maar we waren beide blij dat we de mooie passen mee hebben kunnen nemen.

We reden eerst richting Innertkirchen om vanaf daar de Sustenpass te pakken. Hierna kwam de Oberalb Pass en zijn we via wat snellere wegen richting Chur gereden. Dit ging allemaal met een redelijk tempo door dus we waren niet heel veel extra tijd kwijt. Gelukkig was het weer al wat opgeklaart tegenover gisteren. Het was nog wel fris en nat op de weg maar we hadden geen flinke regen meer.
IMG_20200804_130835554_HDR.jpg


Na Chur reden we weer naar het Noorden naar Landquart om daar achtereenvolgens de Wolfgang Pass, fluelapass, Ofenpass en de Umbrailpass naar de Stelvio te pakken. Dit was een verschrikkelijk mooi stuk waarbij de temperatuur van 22 graden naar 4 graden ging bovenop de Fluelapass. Bovenaan even snel een foto gemaakt en weer door want het was koud. Had al mijn lagen aan en een regenoveral.
IMG_20200804_130821051_HDR.jpg


Na de Zwitserse passen volgde de grens van Italie op de Umbrail/Stelvio pass. De Umbrail bleef maar doorgaan en we bleven maar klimmen. Ongeloofelijk steil ook, reed het laatste stuk alleen in zijn 1. Na de top te hebben bereikt van de Umbrail hadden we dit uitzicht. De Stelvio pass. Het was al laat dus we zijn voorzichtig naar beneden gereden richting het Hotel in Santa Caterina.

IMG_20200804_192914092_HDR.jpg


IMG_20200804_192929892_HDR.jpg


De andere 7 dagen moet ik nog even uittypen. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, laat het weten dan kan ik dat meenemen.
GPX bestanden van de dagen staan in de bijlages.
 

Bijlagen

  • dag_1.gpx
    453,7 KB · Weergaven: 23
  • dag_2.gpx
    644 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Een inleiding voor deze tocht. Samen met een maat waren we van plan om eens wat mooie passen te rijden. Ik had toen een GSX750F uit 94, 2 weken voor vertrek begon deze uit te vallen rondom stationair toerental. In Nederland nog wel te behappen, maar in de bergen erg gevaarlijk als die ineens uitvalt bij het naar beneden rijden. Toen maar besloten om een andere motor te halen, met het oog op andere touren en eventueel met vriendin achterop besloten om een V-strom te kopen. Het is een 650 uit 2012 geworden, mijn maat heeft een oudere generatie uit 2008. Wel ideaal om ongeveer dezelfde motor te hebben, we konden evenver op een tank en we konden beide even hard rijden.

Dag 1: Van Eindhoven naar Waldshut-Tiengen 650km verbruik

Het plan is om richting de grens van Zwitserland te rijden om zo de volgende dag wat mooie stukken Zwitserland te pakken.

Rond 08:00 vertrokken wij vanuit Eindhoven. Eerst flinke stukken snelweg om daarna vanaf Karlsruhe wat N-wegen te pakken en het laatste stuk binnendoor. Af en toe een pauze en we hadden 1 tankstop nodig onderweg.
Bekijk bijlage 1533136

Alles ging prima en met dit tempo zouden wij er redelijk op tijd zijn. Totdat we ineens wat koudere wind voelden en een grote donkere wolk zagen. Via de headsets vroegen we ons nog af of we moesten gaan schuilen. Dit besloten we om bij de volgende Mcdonalds te gaan doen(15km oid verder). Direct hierna begon het keihard te regenen en te hagelen. Volledig doorweekt eindigden we bij de Mcdonalds.



Vanwege het slechte weer toch maar besloten om verder te gaan op de snelwegen. Het laatste stuk waar we binnendoor moesten toch nog even geprobeerd, maar gecombineerd met een nat pak, slecht zicht vanwege mist en krappe bochtjes in de regen was dit geen feest.

Eenmaal aangekomen bij het eerste hotel mochten we onze motoren in de garage plaatsen. Erg fijn, zij het niet dat er al 4 motoren in stonden. Met wat passen en meten zaten ze er in. Ook vonden we de andere motorrijders en spraken we af hoe laat wij de motoren er uit moesten halen zodat zij er ook uit konden.

Ook kwam ik er achter dat door de regen maar telefoon niet meer wilde opladen.

Dag 2: van Waldshut-Tiengen naar Bormio. 470km.

Na de lange rit van gisteren en met vandaag weer een lange rit in het vooruitzicht had ik een kortere route gevonden op de kaart. Dit is uiteindelijk niet blijven hangen en we reden nog naar het oude punt op de TomTom. Helaas flink wat extra reistijd maar we waren beide blij dat we de mooie passen mee hebben kunnen nemen.

We reden eerst richting Innertkirchen om vanaf daar de Sustenpass te pakken. Hierna kwam de Oberalb Pass en zijn we via wat snellere wegen richting Chur gereden. Dit ging allemaal met een redelijk tempo door dus we waren niet heel veel extra tijd kwijt. Gelukkig was het weer al wat opgeklaart tegenover gisteren. Het was nog wel fris en nat op de weg maar we hadden geen flinke regen meer.
Bekijk bijlage 1533138

Na Chur reden we weer naar het Noorden naar Landquart om daar achtereenvolgens de Wolfgang Pass, fluelapass, Ofenpass en de Umbrailpass naar de Stelvio te pakken. Dit was een verschrikkelijk mooi stuk waarbij de temperatuur van 22 graden naar 4 graden ging bovenop de Fluelapass. Bovenaan even snel een foto gemaakt en weer door want het was koud. Had al mijn lagen aan en een regenoveral.
Bekijk bijlage 1533137

Na de Zwitserse passen volgde de grens van Italie op de Umbrail/Stelvio pass. De Umbrail bleef maar doorgaan en we bleven maar klimmen. Ongeloofelijk steil ook, reed het laatste stuk alleen in zijn 1. Na de top te hebben bereikt van de Umbrail hadden we dit uitzicht. De Stelvio pass. Het was al laat dus we zijn voorzichtig naar beneden gereden richting het Hotel in Santa Caterina.

Bekijk bijlage 1533139

Bekijk bijlage 1533140

De andere 7 dagen moet ik nog even uittypen. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, laat het weten dan kan ik dat meenemen.
GPX bestanden van de dagen staan in de bijlages.
Mooi verslag al ondanks de regen! En leuk dat je de routes hebt gedeeld!
 
Dag 3: Ortlerrunde van Motorradstrassen.eu. 300km
dag_3.png


Nogmaals over de Stelvio, nu omhoog waar we gisteren naar beneden gingen en daarna de andere kant bekijken. We vertrokken redelijk vroeg(08:30, direct na het ontbijt) maar we kwamen gedurende de weg omhoog een hoop wielrenners tegen. Die moeten echt vroeg hun bed uitgekomen zijn om die pas te beklimmen.
IMG_20200805_094358946_HDR.jpg

Bovenaan de Stelvio was het druk en toeristisch, niks voor ons dus na een foto snel doorgereden. Onderaan nog even een pauze en een korte wandeling naar een beekje beneden. Bij terugkomst begon er ineens iemand Nederlands tegen ons te praten, die had de kentekenplaten al opgemerkt. Hij vroeg of we een foto van hem wilde maken met de Stelvio er op, dus dat maar even gedaan.
IMG_20200805_100015806_HDR.jpg


Hierna verder op het saaiste stuk weg ooit. Continu achter vrachtwagens en campers op een eenbaansweg. Lokale Italianen vlogen ons om de oren bij inhaal pogingen. Na een lange rit pakten we wat snelweg naar de volgende pas. Wat achteraf geen pas bleek maar de normale weg door Utental, wel met veel hoogtemeters en bochten. Heerlijk vloeiende bochten met weinig verkeer waar we aardig op los konden gaan. Halverwege hing er nog een kudde BMW GSen achter ons maar die hebben we er niet langs gelaten tot we pauze namen.
IMG_20200805_104211945_HDR.jpg


Omdat we snel door de route heen gingen namen we nog een detour naar Passo Campo Carlo Magno. Deze had een matig wegdek en was daardoor niet zo leuk als de vorige. Bij een verkeerslicht voor een tunnel even snel naar voren gereden. Wat als gevolg had dat er een italiaan in een busje luid aan het toeteren en zwaaien was omdat wij volgens hem niet hard genoeg reden. Die maar wel voor gelaten.

Ik zag bovenaan een mooie heuvel liggen met wat bandensporen en wilde wel even gaan kijken. Ik besloot om als eerste naar boven te rijden, halverwege kwam ik er achter dat het eigenlijk geen route was maar gewoon een berg met gras er op. Toen maar weer omgekeerd en naar beneden gereden.

Tijdens het checken van de route kwamen we erachter dat de Gavia pass afgesloten was vanwege een aardverschuiving. Ons hotel lag net achter de pas, dit werd dus flink omrijden. Het omrijden kon gelukkig via een andere pass, Passo Della Foppa. Deze was smal en bochtig, wel goed voor de techniek. Een flinke klim en steile afdeling verder moesten we nog tich tunnels door om weer in Bormio te komen. Terwijl wij netjes 90 reden werden we via de andere rijbaan ingehaald door een taxibusje, die was de volgende tunnel alweer verdwenen. Er zullen wel geen camera's hangen daar.
IMG_20200804_192932914.jpg
 

Bijlagen

  • dag_3.gpx
    581,8 KB · Weergaven: 20
Dag 4: Naar westen via Livigno. 300km.
Screenshot_20200814_114400.png


De vierde dag verlangden we naar het betere wegdek van Zwitserland, dus namen we een korte detour om daar nog een pas te rijden. De Bernina Pass. Onderweg had ik nog een leuk stukje gevonden waar we offroad mochten rijden.

Na 5 euro tol betaald te hebben mochten we via allerlei haarspeldbochten klimmen via Torri di Fraele naar een stuwmeer bovenaan. Dit was een mooie route waar bovenaan nog wat kleine tunnels zaten en delen van een kasteel.
Torri di Fraele Pass, a fantastically twisty road in Italy

IMG_20200806_100233940.jpg


Hier zouden wij onverhard rond het meer kunnen rijden, was het niet dat er een fietsevenement was en ons verteld werd dat wij niet door mochten rijden. Toen maar even de stuwdam over gereden en daar een klein stukje over een losse stenen pad gereden. Hierna dropen we weer af naar beneden om verder te rijden richting Zwitserland.

IMG_20200806_100222781.jpg

Helaas niet dit pad gepakt maar de verharde weg. Wie weet ooit nog eens met wat goede allroad banden en meer ervaring.

We reden door Livigno, wat een soort niemandsland is tussen Zwitserland en Italië te zien aan de benzine die 90 cent was. Stom genoeg niet getankt want dat hadden we in de ochtend al gedaan. Hier begon de kronkelweg richting de Berninapass.

Boven aan de Berninapass besloten om toch door te rijden naar het Zuiden om zo weer in Italie aan te komen.
IMG_2020-08-06-12-24-06-699.jpg


IMG_20200806_122155768_HDR.jpg


Weer terug in Italie pakten we Passo Di Guspesa, deze kwam uit op dezelfde pas die wij gisteren reden. Vandaag maar besloten om een andere afslag er op te nemen. Deze pas bleef ook meer stijgen en we bleven maar dorpjes tegen komen die hoger en hoger lagen. Het gaf wel een mooi uitzicht.

IMG_20200806_145122208.jpg


Omdat we vlot doorreden en vroeg bij het hotel waren, toch maar even besloten om te checken hoe ver we de Gaviapass op konden rijden. Gelukkig hebben we dit gedaan want we kwamen tot over de helft voordat het echt afgesloten was.
IMG_2020-08-06-17-35-16-624.jpg

IMG_2020-08-06-17-50-37-518.jpg


Hier ook nog even een klein stukje onverhard meegepakt.

IMG_2020-08-06-17-57-44-663.jpg
 

Bijlagen

  • dag_4.gpx
    458,7 KB · Weergaven: 17
Leuke plaatjes maar in welke tijd van het jaar heb je deze trip gemaakt gezien de bak sneeuw die er soms ligt?
Zal 'm toevoegen aan het overzicht!
 
Leuke plaatjes maar in welke tijd van het jaar heb je deze trip gemaakt gezien de bak sneeuw die er soms ligt?
Zal 'm toevoegen aan het overzicht!

Deze maand nog, van 3 tot 10 Augustus. 2 Augustus was de Stelvio nog afgesloten vanwege slecht weer en 8 Augustus reden wij er nogmaals overheen en was een groot deel sneeuw weer weg. Toen was het ook 32 graden rond Bormio.
 
Dag 5: Stelvio, Jaufenpass, Penserjoch 400km
dag_5.png

Deze dag weer een bestaande route online gepakt en die gereden. Over Jaufenpas en Penserjoch. Ook gingen we hierna naar een hotel in Bolzano zodat we wat centraler gelegen passen konden pakken.

Maar eerst gingen we weer eens langs de Stelvio, dit keer lag er minder sneeuw want het was de afgelopen dagen een stuk warmer geworden(32 graden). Weer vroeg gegaan dus het was erg rustig. Na de stelvio volgde we de lange saaie weg waar we onderweg maar wat boodschappen deden.
IMG_20200807_095723981_HDR.jpg
IMG_20200807_095837847.jpg


Hierna een afslag naar 2 hoge passe(2000+ meter) Jaufenpass en Penserjoch. Omhoog rijden was mooi en de bochten volgden elkaar op. Bovenaan stond het vol met motoren. Naar beneden was bij beide wat minder want het wegdek was slechter en het was een stuk drukker.
IMG_20200807_133618504_HDR.jpg

IMG_20200807_142246207.jpg

IMG_2020-08-07-14-23-49-371.jpg


Bij het hotel aangekomen bleek er niets meer op te zijn en het enige restaurant was de lokale pizzeria. Toch de dag lekker af kunnen sluiten met de zoveelste pizza.
IMG_20200807_202922761.jpg
 

Bijlagen

  • dag_5.gpx
    1,2 MB · Weergaven: 13
Dag 6: Forcella Lavardet 420km
dag_6.png


Vandaag was een dag waar ik lang op gewacht had. Stiekem speciaal een adv motor gekocht zodat ik eens wat offroad paadjes kon rijden. Na wat Googlen en Streetview te bekijken had ik een mooi stuk gevonden “Forcella Lavardet”. Een oude verlaten onverharde weg tussen 2 dorpjes, met ergens halverwege 14 haarspeldbochten.
Het enige probleem was, de start was 2 uur van ons hotel vandaan. Het grootste stuk snelweg/tolweg kunnen pakken. Hier alle winst die we pakten meteen verloren bij de enorme rij voor de tolpoortjes, dat doen we dus ook niet meer.

Eenmaal bij het beginpunt nog even een koffie gedronken. Het was een klein dorpje en een afgelegen bar maar het bar personeel sprak perfect engels. Terwijl in het hotel niemand engels sprak, erg vreemd. Hierna richting Forcella Lavardet gereden, borden gaven al aan dat de weg afgesloten zou zijn rond de 2000 meter maar dat zien we dan wel.

Na een stukje onverhard kwamen we uit op het stenen pad, waar een brug zou moeten zijn naar de overkant.
IMG_20200808_150046051.jpg


IMG_2020-08-08-14-34-46-515.jpg

Die was dus weggehaald. Wij zagen geen andere manier om verder te gaan, er was een pad omhoog maar dat ging nergens heen volgens Google Maps. Totdat er ineens een motorrijder uit kwam rijden. Toch maar even gaan kijken.

Dit pad was een omleiding naar een tweede brug waardoor we wel verder konden.
IMG_2020-08-08-14-34-50-958.jpg


Toen kwamen de 14 haarspeldbochten, volledig verhard.
Forcella-di-Lavardet-Best-Road-in-the-World.jpg

Na de kleinere stenen werd het pad steeds slechter tot de keien om onze oren vlogen. Het ging ook niet wat omhoog dus we moesten door blijven rijden.
Helaas geen foto's van dit alles want we bleven stug doorrijden.
IMG_2020-08-08-15-02-38-287.jpg


Het mooie aan deze oude weg was dat het direct uit kwam op andere berpassen, we hebben nog vele toppen gezien.
IMG_2020-08-08-15-15-50-180.jpg

IMG_20200808_173459250.jpg

IMG_2020-08-08-17-36-08-516.jpg


Vandaag wilden we eens wat vroeger terug in het hotel zijn om wat uit te rusten,. we hadden een aantalmlange rij dagen achter de rug. Helaas gooide een ongeluk roet in het eten. Vlak voor een rotonde naar meerdere wegen was er een flink ongeluk gebeurd waardoor de weg afgezet was. Het was niet duidelijk hoe lang het zou duren. Overig verkeer werd al via een omweg gestuurd dus zochten wij een mooie uit. Twee extra bergpassen, waarvan de laatste in het donker.

IMG_2020-08-08-22-03-55-167.jpg


We reden stilletjes door, af en toe wat kletsen om scherp te blijven. Achteraf hadden we beide zoiets van "Het was mooi maar liever niet nog een keer"
 

Bijlagen

  • dag_6.gpx
    1,8 MB · Weergaven: 17
Mooie toer en gave foto's. Wanneer (maand) hebben jullie hier gereden? Ik heb het (vooroordeel?) gevoel dat de Dolomieten in de zomer net zo druk of zelfs drukker zijn dan de Franse Alpen. Vooral in augustus met zeer veel campers....
 
gaaf pad door Forcella Lavardet, die gaik onthouden!

Het was zeker een leuk stuk, lekker rustig ook. Wel liet iemand er een huis oid bouwen halverwege.

Mooie toer en gave foto's. Wanneer (maand) hebben jullie hier gereden? Ik heb het (vooroordeel?) gevoel dat de Dolomieten in de zomer net zo druk of zelfs drukker zijn dan de Franse Alpen. Vooral in augustus met zeer veel campers....

Wij waren er 3 tot 10 augustus van dit jaar.


Dag 7:Dolomieten midden gebied
dag_7.png

Vandaag een wat rustigere dag na de lange rit van gisteren. Eerst wat uit geslapen en daarna nog maar een rit ingeladen van de duitse kaart die ik bij had. Ditmaal een rondje door het middengebied net onder Bolzano.

IMG_2020-08-09-16-36-11-026.jpg

Er is niet veel gebeurd deze dag behalve wat mooie bergpassen gereden. Ook in een rustiger tempo dan de vorige dagen, beide zaten we er al flink doorheen.

Morgen zou ook weer een lange dag worden, terug door Oostenrijk en nog een overnachting in Duitsland voordat we over de snelweg terug rijden.
IMG_20200809_163426539_HDR.jpg

IMG_20200809_163619590_HDR.jpg
 

Bijlagen

  • dag_7.gpx
    570,1 KB · Weergaven: 16
Heel mooi verslag bijna zelfde routes gereden,was echt genieten daar in de buurt


Zeker mooie plekken daar. Hoop volgende keer de Franse kant te doen, daar zie ik toch wat meer onverharde passen.

Dag 8: Timmelsjoch via Oostenrijk naar Ulm. 450km
dag_8.png


De laatste dag italië. Nadat de tolweg/snelweg een ramp b;eek te zijn door drukte bij het betalen hebben we toch maar besloten om niet via de Brennerpas te rijden. Ook omdat morgen een gehele dag snelweg zou worden.
Ondanks dat ik niet graag zoveel tol betaal toch maar via Timmelsjoch naar Oostenrijk gereden. Kostte toch weer 15 euro om de grens over te mogen maar vooruit, dat waren we op de snelweg ook kwijt geweest en dan had je geen mooi uitzicht. De Italiaanse kant was heel mooi en bleef maar stijgen, de Oostenrijkse kant daalde je snel en reed je daarna door een ski dorp heen.
IMG_2020-08-10-11-58-39-861.jpg

IMG_2020-08-10-11-58-43-834.jpg

IMG_20200810_122248751.jpg


In Oostenrijk wilde we nog wat bergpassen rijden om de vakantie af te sluiten, helaas bleek dat in het niet te vallen vergeleken met Italië en besloten we na de eerste pas alweer de snelweg op te zoeken richting het hotel. Tevens werd het ook steeds warmer, zo rond de 34 graden continu tijdens het rijden.


Dag 9: Van Ulm naar Eindhoven 700km
dag_9.png

De laatste dag er ook maar achter aan, hier was het niet zo mooi of spannend.

Deze dag was alleen maar snelweg en overleven met 37 graden. De klep open betekende extra warme lucht in je gezicht. Uiteindelijk mouwen volledig open gezet en jas half open gedaan om het nog een beetje uit te houden. We reden stukken van 200km en deden toen een pauze om wat te drinken en af te koelen in de schaduw.

IMG_2020-08-11-14-17-13-946.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200810_115911964.jpg
    IMG_20200810_115911964.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 13
  • dag_8.gpx
    1 MB · Weergaven: 16
  • dag_8.gpx
    1 MB · Weergaven: 9
mooi en leuk verslag !
de lavadet, heb ik ook gedaan op een vtr sp1 ....whahaha als je eenmaal halverwege bent....kun je maar beter doorrijden....toch?.
ik ga wel wat ideetjes van je stelen die ik nog niet kende, leuk !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan