Een inleiding voor deze tocht. Samen met een maat waren we van plan om eens wat mooie passen te rijden. Ik had toen een GSX750F uit 94, 2 weken voor vertrek begon deze uit te vallen rondom stationair toerental. In Nederland nog wel te behappen, maar in de bergen erg gevaarlijk als die ineens uitvalt bij het naar beneden rijden. Toen maar besloten om een andere motor te halen, met het oog op andere touren en eventueel met vriendin achterop besloten om een V-strom te kopen. Het is een 650 uit 2012 geworden, mijn maat heeft een oudere generatie uit 2008. Wel ideaal om ongeveer dezelfde motor te hebben, we konden evenver op een tank en we konden beide even hard rijden.
Dag 1: Van Eindhoven naar Waldshut-Tiengen 650km verbruik
Het plan is om richting de grens van Zwitserland te rijden om zo de volgende dag wat mooie stukken Zwitserland te pakken.
Rond 08:00 vertrokken wij vanuit Eindhoven. Eerst flinke stukken snelweg om daarna vanaf Karlsruhe wat N-wegen te pakken en het laatste stuk binnendoor. Af en toe een pauze en we hadden 1 tankstop nodig onderweg.
Alles ging prima en met dit tempo zouden wij er redelijk op tijd zijn. Totdat we ineens wat koudere wind voelden en een grote donkere wolk zagen. Via de headsets vroegen we ons nog af of we moesten gaan schuilen. Dit besloten we om bij de volgende Mcdonalds te gaan doen(15km oid verder). Direct hierna begon het keihard te regenen en te hagelen. Volledig doorweekt eindigden we bij de Mcdonalds.
Vanwege het slechte weer toch maar besloten om verder te gaan op de snelwegen. Het laatste stuk waar we binnendoor moesten toch nog even geprobeerd, maar gecombineerd met een nat pak, slecht zicht vanwege mist en krappe bochtjes in de regen was dit geen feest.
Eenmaal aangekomen bij het eerste hotel mochten we onze motoren in de garage plaatsen. Erg fijn, zij het niet dat er al 4 motoren in stonden. Met wat passen en meten zaten ze er in. Ook vonden we de andere motorrijders en spraken we af hoe laat wij de motoren er uit moesten halen zodat zij er ook uit konden.
Ook kwam ik er achter dat door de regen maar telefoon niet meer wilde opladen.
Dag 2: van Waldshut-Tiengen naar Bormio. 470km.
Na de lange rit van gisteren en met vandaag weer een lange rit in het vooruitzicht had ik een kortere route gevonden op de kaart. Dit is uiteindelijk niet blijven hangen en we reden nog naar het oude punt op de TomTom. Helaas flink wat extra reistijd maar we waren beide blij dat we de mooie passen mee hebben kunnen nemen.
We reden eerst richting Innertkirchen om vanaf daar de Sustenpass te pakken. Hierna kwam de Oberalb Pass en zijn we via wat snellere wegen richting Chur gereden. Dit ging allemaal met een redelijk tempo door dus we waren niet heel veel extra tijd kwijt. Gelukkig was het weer al wat opgeklaart tegenover gisteren. Het was nog wel fris en nat op de weg maar we hadden geen flinke regen meer.
Na Chur reden we weer naar het Noorden naar Landquart om daar achtereenvolgens de Wolfgang Pass, fluelapass, Ofenpass en de Umbrailpass naar de Stelvio te pakken. Dit was een verschrikkelijk mooi stuk waarbij de temperatuur van 22 graden naar 4 graden ging bovenop de Fluelapass. Bovenaan even snel een foto gemaakt en weer door want het was koud. Had al mijn lagen aan en een regenoveral.
Na de Zwitserse passen volgde de grens van Italie op de Umbrail/Stelvio pass. De Umbrail bleef maar doorgaan en we bleven maar klimmen. Ongeloofelijk steil ook, reed het laatste stuk alleen in zijn 1. Na de top te hebben bereikt van de Umbrail hadden we dit uitzicht. De Stelvio pass. Het was al laat dus we zijn voorzichtig naar beneden gereden richting het Hotel in Santa Caterina.
De andere 7 dagen moet ik nog even uittypen. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, laat het weten dan kan ik dat meenemen.
GPX bestanden van de dagen staan in de bijlages.
Dag 1: Van Eindhoven naar Waldshut-Tiengen 650km verbruik
Het plan is om richting de grens van Zwitserland te rijden om zo de volgende dag wat mooie stukken Zwitserland te pakken.
Rond 08:00 vertrokken wij vanuit Eindhoven. Eerst flinke stukken snelweg om daarna vanaf Karlsruhe wat N-wegen te pakken en het laatste stuk binnendoor. Af en toe een pauze en we hadden 1 tankstop nodig onderweg.
Alles ging prima en met dit tempo zouden wij er redelijk op tijd zijn. Totdat we ineens wat koudere wind voelden en een grote donkere wolk zagen. Via de headsets vroegen we ons nog af of we moesten gaan schuilen. Dit besloten we om bij de volgende Mcdonalds te gaan doen(15km oid verder). Direct hierna begon het keihard te regenen en te hagelen. Volledig doorweekt eindigden we bij de Mcdonalds.
Vanwege het slechte weer toch maar besloten om verder te gaan op de snelwegen. Het laatste stuk waar we binnendoor moesten toch nog even geprobeerd, maar gecombineerd met een nat pak, slecht zicht vanwege mist en krappe bochtjes in de regen was dit geen feest.
Eenmaal aangekomen bij het eerste hotel mochten we onze motoren in de garage plaatsen. Erg fijn, zij het niet dat er al 4 motoren in stonden. Met wat passen en meten zaten ze er in. Ook vonden we de andere motorrijders en spraken we af hoe laat wij de motoren er uit moesten halen zodat zij er ook uit konden.
Ook kwam ik er achter dat door de regen maar telefoon niet meer wilde opladen.
Dag 2: van Waldshut-Tiengen naar Bormio. 470km.
Na de lange rit van gisteren en met vandaag weer een lange rit in het vooruitzicht had ik een kortere route gevonden op de kaart. Dit is uiteindelijk niet blijven hangen en we reden nog naar het oude punt op de TomTom. Helaas flink wat extra reistijd maar we waren beide blij dat we de mooie passen mee hebben kunnen nemen.
We reden eerst richting Innertkirchen om vanaf daar de Sustenpass te pakken. Hierna kwam de Oberalb Pass en zijn we via wat snellere wegen richting Chur gereden. Dit ging allemaal met een redelijk tempo door dus we waren niet heel veel extra tijd kwijt. Gelukkig was het weer al wat opgeklaart tegenover gisteren. Het was nog wel fris en nat op de weg maar we hadden geen flinke regen meer.
Na Chur reden we weer naar het Noorden naar Landquart om daar achtereenvolgens de Wolfgang Pass, fluelapass, Ofenpass en de Umbrailpass naar de Stelvio te pakken. Dit was een verschrikkelijk mooi stuk waarbij de temperatuur van 22 graden naar 4 graden ging bovenop de Fluelapass. Bovenaan even snel een foto gemaakt en weer door want het was koud. Had al mijn lagen aan en een regenoveral.
Na de Zwitserse passen volgde de grens van Italie op de Umbrail/Stelvio pass. De Umbrail bleef maar doorgaan en we bleven maar klimmen. Ongeloofelijk steil ook, reed het laatste stuk alleen in zijn 1. Na de top te hebben bereikt van de Umbrail hadden we dit uitzicht. De Stelvio pass. Het was al laat dus we zijn voorzichtig naar beneden gereden richting het Hotel in Santa Caterina.
De andere 7 dagen moet ik nog even uittypen. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, laat het weten dan kan ik dat meenemen.
GPX bestanden van de dagen staan in de bijlages.
Bijlagen
Laatst bewerkt: