Reisverslag: Allroad in Frankrijk en Italie met XRV750

Zondag dag 6: Les Clerjus (Motorcamping la Mouche) - Twente

Ik ben nog niet thuis volgens dit verslag, dus nu even afmaken. Het beloofde weer een warme dag te worden vol met snelwegen. Grrrrr.
Dus om 7uur opgestaan, de laatste druppel olie bijgegoten en om 8uur vertrokken zonder ontbijt/koffie etc. Plan is om binnendoor (je kan overigens niet anders in dit gebied) naar Epinal te rijden. En s-morgensvroeg binnendoor ziet er zo uit....... Supermooi en er is helemaal n-i-e-m-a-n-d.

20180819_072849 D12 Le Molieu.jpg
20180819_072931 D12 Le Molieu.jpg


En in Xertigny langs de bakker, croissant gekocht en ter plekke opgegeten.....(zelfde als vorig jaar, maar voor de rest kom je hier niets tegen..)
20180819_074004 Xertigny.jpg


Uiteindelijk bij Epinal-Sud kom ik op de grote weg, de N57 (Nancy-Besacon) richting Nancy. Vorig jaar had ik iets verderop al een stopplaats gezien (aire) langs deze saaie maar verder prima 4-baansweg (semi-snelweg). Was bij Charmes. Hier dus echt ontbeten. Er was hier niemand op een verdwaalde camper na.

20180819_081551 N57 Charmes Nancy Sud.jpg


Hier heb ik even gezeten en mij geestelijk voorbereid op het onvermijdelijke: Autobahnen en snelwegen naar huis.
De volgende geplande stop is flink verder: Luxemburg-Wasserbillig (grens met Duitsland), dus in Luxemburg richting Trier en niet naar Luik. Daar getankt, espresso en op weg naar Trier. Aldaar afgeslagen en via Bitburg-Stadtkyl de Autobahn op langs Euskirchen richting Koln. Vervolgens omhoog en bij Oberhausen naar Bottrop en richting Emden via de supersaaie A31, ca 100km alleen maar rechtdoor, bij Gronau eraf richting Enschede-Twente. Alles gelukkig met de eeuwigdurende Baustellen !. In Nederland op de A35 langs de Grolsch-brouwerij en even later ben ik weer thuis om ca 15uur.

Aldus de fraaie trip prima afgesloten.
Ik heb over ca 3.000km 1 liter olie bijgevuld (op de teller staat ca 60K). Op de heenweg heb ik het eerste uur problemen gehad met de knipperlichten die niet werkten en 2 of 3 keer een falend contactslot. Beide zaken in de winter nakijken en schoonmaken dus.

Wat is mij supergoed bevallen:
- zadel (opnieuw gevuld met hard schuim. Zadelpijn was veel minder dan vorig jaar);
- geen tanktas (niet dat ding voor je);
- oliebus en trechter buiten de bagage vastgebonden aan de valbeugels (blijft toch vettig);
- tent Coleman Darwin 2 (de allerkleinste): 2,8kg. Maar dat komt vooral omdat ik geen drup regen heb gehad. Bij meer regen heb ik van hetzelfde merk de 3 persoons versie incl voortentje thuis liggen. Dus die moet mee als buienrader storingen geeft;
- thermarest luchtbed ca 5cm;
- weinig bagage mee.;
- elke dag vroeg op pad !

De volgende keer / volgend jaar ???:
- misschien een Tomtom400, serie of een Garmin ??. In mijn TT-urban-rider kan ik geen routes maken met meerdere tussenpunten. En Italie is 'blanco' i.v.m maximaal 2GB geheugenruimte...;
- een waterdichte usb-aansluiting maken nabij het stuur (opladen deed ik nu via een Optimate adapter op de accu-oplaadkabels onder mijn zadel, was te onhandig. Valt er bijna af);
- nieuwe achterband, olie- en oliefilter, contactslot en knipperlichtschakelaar schoonmaken..;
- 'voortandwiel snij- en laswerkzaamheden' en gelijk een volledige nieuwe kettingset.

Routes volgende keer / volgend jaar ???:
Eerste idee: in 2 dagen naar Tende en daar minimaal 3 dagen/nachten blijven staan. Aldaar zoveel als mogelijk de LGKS proberen te rijden.
Voor de terugweg dan zoveel als mogelijk onverhard doorgaand rijden (nu kan het nog, ik geloof erin dat dit spoedig verboden wordt ivm milieu etc):
Via de Col de Lombarde en dan bovenop die col onverhard naar links omlaag of... via de Bonette maar dan onderlangs onverhard Moutieres en dan naar Jausiers, vervolgens de Col de Parpaillon (vorig jaar al gereden), Col de Valbelle (dit jaar al gereden), Briancon, Colle de Assiette (dit jaar) en camping Salbertrand/Susa in Italie. De volgende ochtend de Jafferau oprijden via Salvoux (nog niet gedaan) en s-middags weer terug en dan via grote wegen naar La Mouche. De volgende dag wieder nach Hause.

Dus in totaal 7/8 dagen moet de LGKS mogelijk zijn uit en thuis alles op de motor. Je kan een dag winnen (en spierpijn..), denk ik, door een motoraanhanger achter de auto te gooien en iets onder Grenoble pas te gaan motorrijden. En de auto met aanhanger daar op een camping laten staan.

Ik zal niet meer snel vanaf de hoog Alpen afbuigen naar bijvoorbeeld de Vercors. Zeker niet als het weer droog is in de Alpen !
De Vercors/Drome etc is prachtig maar de volgorde is verkeerd. Na de hoog Alpen valt alles een (heel) klein beetje tegen..... (verwend ben je dan, alhoewel, in de dalen in de hoog-Alpen is het midden op de dag filerijden met 128.973 campers eind augustus...)

En als er iemand meegaat en geen onverharde wegen wil/kan rijden of ik minder ver weg wil:
Regio Andermatt in Zwitserland. Ook supergaaf !

Ik kan iedereen aanraden om ook een keer zo'n trip te maken, ook als niemand mee wil of mee kan. Niet te lang wachten maar vooral gaan. Voor je het weet ben je 5 jaar verder voordat 'iedereen' kan. Zonde !. En voor je het weet ben je 83 jaar, en kan het niet meer (of is er geen Euro95 meer...., of de passen in de natuurparken zijn gesloten....). Je ziet dat je geen pk-monster nodig hebt, deze AT heeft maar liefst 60pk, hetgeen een groot voordeel is t.o.v. zwaardere motoren bij het manoeuvreren, parkeren en onverharde wegen. Eind jaren 80 reed ik hier ook rond op een Honda SS50z !. Stap op en vertrek gewoon. Je hebt genoeg aanspraak, zeker als je op de motorcampings overnacht.
 
Super mooi verslag James! Leuk dat je je ervaring wil delen! Ik denk dat als je vaker alleen ga dat het ook steeds makkelijker wordt.

Zodra ik mijn A gehaald heb en de A2 motor ingeruild heb ga ik ook op pad! Volgend jaar nog even rondtuffelen op de chopper, eind van het jaar nog een keertje afrijden en dan jan/feb 2020 andere motor kopen en vakanties plannen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan