Reisverslag: Corsica 2015

BoxerDame

Die hard MF'er
13 mei 2007
685
16
Loosdrecht
UPDATE: routes zijn voor de geïnteresseerden openbaar beschikbaar.
Link naar Corsica.GPX



Nog 3 nachtjes slapen en dan is het zo ver… *O* *O*
Afgelopen winter gebruikt om routes te maken, het forum af te struinen voor tips, routes en plekken die we echt niet mogen missen. Reisverslagen gelezen en nu ineens is het bijna zo ver, woensdag vertrekken wij.

Wie: Boxertall & Boxerdame op GSA en GS-je (700).

Ons globale plan is:
Zoals geschreven woensdagmiddag vertrekken en gebruiken om snelwegkilometers te maken om ergens in Noord Frankrijk te belanden.
Vervolgens hebben we 4 dagen om binnendoor in Savona te geraken waar we zondagavond de nachtboot naar Bastia nemen.
Maandagochtend gaat qua opsta tijd op een werkdag lijken, we moeten om 7 uur al de boot af in Bastia…
Vervolgens hebben we 5 dagen om Corsica te verkennen. Ja de N196, Col Rocher du Lion, Corte welke als redelijk authentiek te boek staat en Cap Corse zijn opgenomen in de route.
Zaterdagochtend nemen we de boot vanuit Bastia terug naar het vaste land.
Vanuit Livorno rijden we door de Toscane richting de Dolomieten om ons daar nog 2 dagen te vermaken, mits er een beetje leuk te rijden valt…
…hier en daar is er nog wel een pasje gesloten….. :X
Zoals er 4 dagen geleden nog een vlokje sneeuw op de Stelvio lag….

Stelvio%20WebCam_zpscfx12waa.jpg


Werkt de sneeuw ons tegen dan laten we de Dolomieten links, of wordt het rechts (orientatie vermogen van een tulp…), liggen en rijden we door naar het Zwarte Woud
… schnaps halen bij Klaus in OberWolfach…
Uiteindelijk rijden we dan via de Eifel weer naar huis.

We gaan proberen jullie gedurende onze trip op de hoogte te houden, heeft iemand nog niet te missen tips, laat het maar weten, route kan zo aangepast worden.

Behalve de ferry hebben we niks geregeld. Het boeken klinkt eenvoudiger dan het is…
Corsica Ferries heeft één duidelijk motto: om klachten over de service te voorkomen, verlenen ze gewoon geen service via de telefoon… :+
Kortom ze reageerde niet op email, telefoonnummer op de website klopte niet en het telefoonnummer op de brochure ook niet |( Uiteindelijk heeft zoeken op internet het juiste nummer opgeleverd. Je kan in 1 boeking niet 2 motoren opnemen, in ons geval moesten wij als volgt boeken: 1 persoon+1 motor+1 hut en een 2e boeking voor 1 persoon+1 motor. Op deze manier heb je dan helaas wel dubbele kosten voor boeken en als Hollander ben je daar natuurlijk niet blij mee.

Inmiddels weten we dat wij tegelijk met nog een Forumrijder op pad zijn (Boxerob), we gaan elkaar ontmoeten op de ferry of zo veel eerder, als we elkaar tegen komen.

Heen…
Corsica%20Savona_zpsfdidgutk.jpg


Corsica…
Corsica%20Routes_zpsfx5pikh5.jpg


Terug via Timmelsjoch…
Dolomieten%20TimmelsJoch%20Schwarzwald_zpsyyswxft9.jpg


Of via de Stelvio…
Dolomieten%20Stelvio%20Schwarzwald_zps9o2pczut.jpg








Praktische informatie

Tijdens het plannen van de reis kwamen er toch een hoop vragen naar boven, zoals hoe moet je boeken (je kunt in 1 boeking niet 2 voertuigen opgeven), hoeveel kilometer per dag is reëel en veel meer van dat soort zaken die ook niet echt helder werden op internet.
Dus hieronder wat wij hebben opgestoken tijdens de trip.

Overtocht Boeken
Het eerste idee was: we rijden op de bonnefooi naar de haven kopen een kaartje en varen over.
Echter…. het had onze voorkeur te varen tijdens het slapen, dan mis je die tijd tenminste niet. Dus een hut is wel lekker. Op een gegeven moment waren er al bepaalde types uitverkocht toen maar besloten om toch te boeken (daaaag vrijheid… ;( ).
Nu blinkt de Corsica Ferries website niet uit in duidelijkheid. Wat wel duidelijk werd: bij een boeking voor 2 personen, met een hut kon je maar 1 brommert opgeven. Dus uiteindelijk met wat info nummers gebeld, eindelijk het Italiaanse nummer werd beantwoord door een dame die nog goed Engels sprak ook….
Om een lang verhaal kort te maken: elk voertuig moet apart geboekt worden. In ons geval werd dat dus: 1 persoon, 1 motor en 1 hut en de tweede boeking: 1 persoon en 1 motor.
Houd er rekening mee dat je de hut 1 uur voor aankomst in de haven moet ontruimen, je zit dus nog een uur met je zooi te wachten.

Tip: Bij een dag overtocht kun je voor relatief weinig geld (25 euro in ons geval) een hut voor de overtocht boeken. Hebben wij gedaan en is ons goed bevallen: alle zooi zoals helmen d’r in gegooid en deurtje op slot. Ook kun je nog even een douche nemen als je dat wilt.

Noem het ’t Herald of Free Enterpise syndroom, maar ik had toch eigenlijk wel een voorkeur voor een buiten hut: d’r zal maar even iemand langs de familie willen varen, zag het niet zitten om een binnen hut te hebben. Denk dat ik er wel van genezen ben: er komt een hoop licht door naar binnen en als ik eens naar buiten keek: vraag me af of het iets zou gaan uitmaken…. :+

Overtocht
Als je een datum hebt is het zaak een passende overtocht te vinden. Er zijn meerdere maatschappijen die de overtocht naar Corsica verzorgen en vanaf meerdere plaatsen.
Een mooi overzicht van alle afvaarten (zowel maatschappijen als plaatsen) vind je hier: Overzicht overtochten Corsica


Als je de derde week van Mei op dat eiland gaat rijden denk je vooraf: ach d’r zullen nog wel een paar idioten zijn maar het zal wel niet zo’n vaart lopen…. Mis! Een complete baan vol met motoren (denk zelfs dat er op de terugweg meer motoren dan auto’s van die schuit afkwamen).

IMG_0428_zpsiahn1j9d.jpg



Het zijn en blijven Italianen dus zuinig… Op de terug weg hadden we het genoegen met regen de boot op te moeten. De oprijplaten zijn keurig geschilderd echter niet met antislip verf. Hoewel na binnenkomst in de boot je overdekt rijd, het regenwater (zeker het eerste stuk) wordt toch mee naar binnen gereden.
Er zijn meerdere dekken voor voertuigen en men begint met het laden van het dek waar je op binnenkomt, als die vol is dan moet je 1 of meerdere verdiepingen naar boven. Zaak om op zo’n moment erg voorzichtig te zijn, er zijn een soort strips haaks op de rijstroken bevestigd: gebruik die ook bij regen. De rijder voor mij (wij moesten in de nattigheid omhoog) gaf net ff een tikkie teveel gas en zat niet op die ribbels: trok ‘m keurig onderuit. Ik kwam dus op de helling stil te staan maar kon gelukkig nog wel wegkomen op die ribbels. De bemanning gaf ook aan: voeten aan de grond en aangezien de Boxerdame maar net de teentjes aan de grond krijgt mocht ik ‘m even omhoog rijden, bij vertrek niet op de ribbels en.... direct spinnen. Was gelukkig het vlakke deel en ik was erop bedacht maar… je ligt voor je het weet.

Tip: als je dus niet naar boven wilt en het regent: zorg dat je op tijd bent: boarding is keurig obv aankomt: voorste in de rij gaat als eerste aan boord.

Het gat waar je in moet….
ferry-corse006.jpg



Op deze foto zijn de ribbels duidelijk te zien, op de toerit naar de hoger gelegen dekken zit er dus ruimte tussen de banen met ribbels.
embarquement_ferry.jpg


Als je naar binnen rijdt dan kom je een heleboel druk gebarende Italianen tegen die je zo snel mogelijk op je plek willen hebben. Wij werden in principe gescheiden maar de Boxerdame heeft mij graag in de buurt, dus na wat gezwaai en wat Nederlandse teksten (ze spreken toch nix anders als Italiaans… :+ ) kregen we het teken dat we samen dezelfde kant op konden.

Tip: laat je niet gek maken, je bent aan boord, het is jouw probleem niet meer. :+

Zowel op de heen als de terug reis (heen Savona – Bastia, terug Bastia – Livorno, dus 2 verschillende boten) werden de motoren tegen de zijkant van het ruim geparkeerd.
Je wordt opgevangen door wederom een driftig gebarende Italiaan die je zo’n beetje tegen je voorganger wil parkeren. Lekker je eigen ruimte pakken en kijken waar de spanband hangt.
Je brommert zet je in de 1e versnelling en op de jiffy. Zet ‘m niet op de bok, daar kan die van afschuiven. Sommige mensen zie je een spanbandje om de voorrem hendel leggen, ben ik persoonlijk geen voorstander van: de 1e versnelling houd ‘m prima op z’n plek.
Als je dan eenmaal staat zijn die Italianen ook verdwenen en heb je alle tijd om je dingetje te doen.
De jiffy staat naar de kant van de wand dus je moet er dan nog voor zorgen dat de brommert niet van de wand af kan vallen. Zowel op de heen als de terugweg hingen er spanbanden: een oog op de wand de andere kant aan het frame.

Het hele ritueel kun je hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Wx616z6_rN8

Ik had verhalen gelezen van mensen die handschoenen tussen de spanbanden en de brommert plaatsten, daar had ik eigenlijk weinig trek in. We hadden nog 2 MotoZoom (Louis) Speedback 30 roltasjes van 13 euro per stuk liggen en aangezien het best warm kan zijn op het eiland in ieder roltasje een strandlaken gedaan, alle lucht eruit en het ding is maar een paar cm hoog, op de buddy en daar de bagage op. Vervolgens op de boot dit tasje als bescherming gebruikt (lekker zacht met het strandlaken erin) werkt perfect! Louis Speedback 30
Ik wilde de brommerts zelf vast zetten: daar is alle tijd voor, sterker nog die mannen waren verdwenen en aangezien 1 van de spanbanden geraffeld was kreeg ik die niet door de gesp.
Gelukkig was de buurman uitgerust met een lekker scherp mes, dus reepje van een halve centimeter eraf gesneden en toen paste het psies....
Zoals gemeld die lui waren in geen velden of wegen meer te zien, dus zelf vast gezet. Kon de volgende ochtend zien dat ze de band nog wel hadden gecontroleerd (overtollige deel van de spanband was toen in een lus geplaatst, ik had 'm los laten liggen).

Tip: Let op voldoende ruimte naar de wand van het ruim, de jiffy komt aan die kant, dus brommert moet met eventuele koffers wel voldoende kunnen overhellen.

Zo werden bij ons op de heen en de terug weg de brommerts ook vastgezet.
motos%20en%20soute.jpg


De boot af & het eiland op….
Het is 6 uur in de ochtend en we moet de hut ontruimen: een uur voor aankomst.
Daar zit je dan met je zooi….. Het ding wordt tegen de kade gelegd en dan krijg je hetzelfde als het aan boord gaan bij een vliegtuig: iedereen is bang niet op tijd van die schuit af te kunnen…. :+
Gelukkig staan er lui van de maatschappij die de mensen per dek toe laten, zodat het niet helemaal een grote bende wordt.
De boot af is net zo’n Italiaanse paniek als het de boot op: alles moet snel (er moet weer worden geladen: dus opzouten….).
Ze hadden naast onze fietsen een bus geparkeerd op een dusdanige manier dat ik de GSA net eens van de jiffy af kon trekken: er zat niets anders op dan te wachten.
Het plan was: er vanaf en meteen even stoppen om alles goed vast te zetten: dat viel een beetje tegen. We konden op het terrein geen plek vinden om even te staan, dit werd mede veroorzaakt dat je in een grote stroom van voertuigen zit.
Ons plan voor dag 1: Cap Corse, dus zeg maar even de boot af en dan rechts af…. :+
Na een paar kilometer op de grens van Bastia is er een benzine pomp waar je even kunt staan. Niet geschikt voor een grote groep, maar 2 -4 motoren gaat prima.
En daar sta je dan: nog geen half 8 in de ochtend en 5 dagen sturen op het eiland voor je…..

Rijden op het eiland
De information die ik op internet had gevonden: rij Cap Corse met de klok mee, het is een smalle weg en als je moet uitwijken dan gaat dat tenminste niet richting zee. Echter vanuit de planning was tegen de klok in een stuk praktischer (eind bestemming eerste dag was Porto) dus toch maar tegen de klok in: we zien wel en voor een brommert moet er altijd wel een plaatsje zijn zonder de zee in te kukkelen… Uit ervaring kan ik nu melden: het maakt niet uit of je link of rechts om rijd.


Overnachtings info
Overnachting in de buurt van Porto
Als je de D81 zuidelijke richting rijd, neem de haarspeld naar de D84 (Porto Marine en het Postkantoor) na een paar 100 meter zijn meerde hotels. Voor de haarspeld liggen ook een paar hotels, maar daar is weinig te eten en moet je ’s avonds een flik stuk heuvel op terug lopen.
Voor de mensen die liever kamperen: niet de D84 op maar de D81 volgen, na 150 meter is een prima camping aan de linker kant: Camping Oliviers Porto
Helaas heeft deze camping geen huur accommodatie voor minder dan 3 dagen.
Haarspeld D81/D84

Overnachting in de buurt van Ajaccio
Een stukje buiten Ajaccio een camping die ook chaletjes voor 1 nacht (inclusief lakens & handdoeken) verhuurd en een restaurantje op de camping heeft: Camping U Prunelli

Overnachting in de buurt van Bonifacio.
Ook hier een camping die voor 1 nacht mobile home incl. lakens & handdoeken verhuurd: splinter nieuw. Verder een restaurantje & bar op de camping.
Camping Cavallo Morto


Overnachting in de buurt van Corte.
Hier 2 hotelletjes in het centrum gevonden, beiden met afgesloten stalling voor de brommerts.
Wij hebben in Hotel de la Paix geslapen omdat deze iets meer in het centrum ligt. Ontbijt is voor een zeer acceptabele prijs te krijgen bij Cafe de France op de hoek van Place du Duc de Padoue en Cours Paoli. De zoon van de uitbater is voormalig kampioen op een brommert.
Een alternatief hotel is Hotel Sampiero Corso we hebben hier geen ervaring mee, maar de foto van de parkeerplaats voor de brommerts ziet er iig goed uit.


Tot Slot
Hoeveel kilometers is reëel om op een dag te rijden.
Afhankelijk van vertrek tijd en tot hoe laat je doorrijd is ergens tussen de 220 en 280 KM per dag goed te doen. We waren meestal wat laat op pad (10 uur was vaak een uitdaging... :+)
En reden dan door tot een uur of 6. De eerste dag als je om een uur of half 8 op de kade van Bastia staat is Porto (een ruime 300 KM) goed te halen.

Zorg dat je geen banden hoeft te wisselen op Corsica…..
Ik kon nog een 2000 KM met de banden voor vertrek, maar gezien de planning en geen behoeft om op het canvas te rijden moest er iets verzonnen worden. Als een goed Hollander natuurlijk geen zin om die laatste paar mm van de huidige banden. Nou spreekt/schrijft de Boxerdame een heel goed woordje frans, dus maar eens contact gezocht met de BMW dealert in Bastia: 290 euro was het eerste wat ik hoorde, echter dat bleek alleen een Metzler tourance Next achterband te de, met de voorband en montage wilde deze vriendelijke vrienden graag het lieve sommetje van €500 ontvangen |(. Dus vlak voor vertrek maar hier in NL de bandjes laten wisselen…….

Het oorspronkelijke plan was: Savona heen met de boot en terug via Livorno omdat de terug reis via de Dolomieten zou gaan. Echter de dag voor vertrek het weer voor de Dolomieten eens bekeken en dat zag er nou niet bepaald geweldig uit (lees: flink beroerd….). Dus besloten via de Franse alpen richitng huis te gaan, echter dan moet je vanuit Livorno richting Savona of Menton om ongeveer de Route des Grandes Alpes te kunnen op pikken. Dan zit je dus vast aan een flink stuk vervelende (en duur!) snelweg. Wij zijn via de snelweg naar de omgeving van Savona gereden en vandaaruit via de SS21 over de Cal de Larche richting de Franse alpen gereden.


Slapen in de buurt van de boot.
Op een 40 KM van de boot in Savona ligt het hotel & restaurant Albergo Cecchin in het dorpje Balestrino.
Papa staat in de keuken, Mama runt het restaurant, in de zaak zit Oma tijdens het TV kijken het bestek in servetten te rollen en de kids zitten in een hoekje hun huiswerk te maken of met de telefoon te spelen: Italiaanser kan het niet. Perfecte kamers voor iets meer dan 60 euro inclusief een uitgebreid ontbijt (een unicum in Italië….). De fietsen kunnen via een karrenpad achter het huis worden geplaatst.
In Livorno een hotel gevonden waar we geen ervaring mee hebben. Het ligt vlak bij de terminal en heeft een garage, volgens booking.com kunnen hier ook gratis motorfietsen worden gestald, de website van het hotel meld dat hier fietsen kunnen worden geplaats: Hotel Europa

Op een paar plaatsen in deze praktische tips meld ik dat wij er geen ervaring mee hebben, mocht er iemand zijn die daar dus wel binnen huppelt en wat kan toevoegen: laat het weten, we zullen het graag toevoegen.

Wil je de routes in GPX formaat? Je kunt ze hier downloaden: Link naar Corsica.GPX
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, veel plezier!!!! Zou echter de oostkust van Corsica zoveel mogelijk vermijden is over het algemeen weinig aan. Westkust en binnenland is daarentegen geweldig !!!!!
 
Ziet er goed uit, veel plezier!!!! Zou echter de oostkust van Corsica zoveel mogelijk vermijden is over het algemeen weinig aan. Westkust en binnenland is daarentegen geweldig !!!!!

:^

Oostkust mijden. Porte Vecchio weinig aan. Vlak en druk met de doorgaande route naar het noorden

Bonefacio, Sartene, Propriano, Ajaccio etc. prachtig. Geen rechte wegen. Dus... :]
 
...wat zijn al die soort pleisters (die gele dingetjes) in vooral de route door Zwitserland..., die dingen die je vanaf zo'n beetje Annecy ziet... :? :?


...deze soort van dingen bedoel ik...
pleister.jpg



...of zijn dat de vermoedelijke plekken waar je verwacht dat je van totale vermoeidheid van de motor afkiepert... :?
 
...zie trouwens dat jullie vlakbij (nou ja...) Gap voorbij komen...
...moest ik gelijk aan een deuntje uit de jaren 80 denken... :Y

...klik...

...in het liedje komt ook 'east is east, west is west' voor...
...en dat past dan weer leuk bij de kaartjes... :)










...zinloze post ook weer... :/
 
Laatst bewerkt:
...wat zijn al die soort pleisters (die gele dingetjes) in vooral de route door Zwitserland..., die dingen die je vanaf zo'n beetje Annecy ziet... :? :?

...of zijn dat de vermoedelijke plekken waar je verwacht dat je van totale vermoeidheid van de motor afkiepert... :?

Jij mag nooit meer raden...
D'as 't EHBO kitje voorals ik de pas mis....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens een overzicht van alle alpen passen van het grote boze internet getrokken.
Deel van de passen waren aangeven middels blauwe vlaggetjes, deel met uitsluitend puntjes en een groot deel middels pleisters, dit aangezien Garmin geen symbool heeft voor een pas. |(
Alles verschillend was niet zo makkelijk en op het scherm zijn die pleisters goed herkenbaar (wat jiij ook weer bevestigd... :+).
Dus langzaam maar zeker vervang ik alle andere symbolen voor passen door pleisters.... ;)
 
Laatst bewerkt:
...een tocht met 'pleisterplaatsen' dus... :+ :+ :+















...sorry..., ook weer niet leuk... :/
 
Boxertall schrijft...:

Toch maar eens gekeken wat zo'n pleister volgens Basecamp moet voorstellen: een overtocht!

Logisch....
...dat is dan ook het ene logische in, en van BaseCamp... :X




...maar ik zit nog FF te kijken..., jullie doen 1 dag over om in het noorden van Frankrijk te komen, en dan nog 4 dagen om in naar het zuiden te rijden... :?

...dan kun je ongeveer bij elke drogist stoppen voor een buisje Viagra, of bij elke kroeg halt houden voor een pijpje Radler ( :r )...

...of jullie stappen elke dag na de lunch op de brommert, en rond een uur of 4 gooi je het ding alweer op de zijstandaard...

...of zie ik het in deze niet helder... :/
 
Laatst bewerkt:
...maar ik zit nog FF te kijken..., jullie doen 1 dag over om in het noorden van Frankrijk te komen, en dan nog 4 dagen om in naar het zuiden te rijden... :?

...dan kun je ongeveer bij elke drogist stoppen voor een buisje Viagra, of bij elke kroeg halt houden voor een pijpje Radler ( :r )...

...of jullie stappen elke dag na de lunch op de brommert, en rond een uur of 4 gooi je het ding alweer op de zijstandaard...

...of zie ik het in deze niet helder... :/
Dat is wat je noemt vakantie Ron, dan neem je de tijd...

Woensdag gaan we in de loop van de middag weg, er moet nog gewerkt worden...
We willen graag wat speling in de heenreis, die boot wacht niet...
... zelfs niet als wij met pech staan...

Gaat het sneller dan nemen we een extra bergje in de route op, of gaan ons bezighouden met 1 van jouw voorgestelde activiteiten... :+ ...mogelijk gaan we ook nog ff bij vrienden langs, als die niet hoeven te werken.
Het enige wat vast ligt is de boot, die moeten we halen!
 
Een mooie rit op Corsica, daar ga je van genieten!

Zoals je aangeeft dat Corte zo bijzonder is, daar moet je je niet te veel van voorstellen.
Als ik zo de route bekijk op Corse dan ziet het iha wel goed uit.
Het meest zuidelijke deel van het eiland vind ik zelf minder. Bonifacio is wel leuk om te bezoeken.
Cap Corse is ook heel mooi. Graag dan wel mooi weer want daar staat vaak wel veel wind.

Wat ik zelf de mooiste weg van het eiland vind is naar Haute-Asco. Maar die weg is doodlopend en past misschien niet goed in de route.

Een mooi rit wordt het zeker; wel met 100.000 bochten!!
 
BoxerDame schreef :

Dat is wat je noemt vakantie Ron, dan neem je de tijd...

Woensdag gaan we in de loop van de middag weg, er moet nog gewerkt worden...
We willen graag wat speling in de heenreis, die boot wacht niet...
...pfff..., gisteren FF 1200 kilometers afgeraffeld...

...inclusief 1 uur verplichte ochtend pauze op de A1 bij De Lutte (vrachtwagen op z'n kant, en dwars over de weg ; hebben daar gestaan van 07.03 t/m. 08.05 uur : klik...), en later nog een keer 14.5 kilometer tergend langzaam verkeer, of stilstaand...

...05.20 uur weg ; 20.30 uur terug...
...paar keer pauze onderweg gedaan, en onderweg nog een hapje gegeten...

...geen centje pijn...

...voelde ook even als dagje vakantie... :Y



...bij thuiskomst nog even een setje andere hendels aan een sportmotor geschroefd...
...want het was nog licht, zeg maar... ;)
 
Oeps...
't ziet er naar uit dat de route naar Savona moet worden aangepast....

Vrijdag regen en...
...vanaf 1.200 meter sneeuw |(

En de Glandon is nu al gesperrt -O- -O-
 
...ondanks de te verwachten regen, sneeuw, en sperrungen wensen wij jullie vanaf deze kant toch een goede, en vooral veilige reis !...

...en ook weer heelhuids thuiskomen natuurlijk... ;)

... :W ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan