Reisverslag: Corsica 2015

Tss... d'r is hier net een bus met chinezen binnen komen vallen: sinds dat moment is internet niet meer vooruit te branden..... :(

Petra probeert een fotootje te uppen: lijkt nagenoeg stil te staan...
 
Zo de eerste reisdag zit er op.
Zo maar op tijd vertrokken, zo maar het uitgedachte plan uitgevoerd…
Moet niet gekker worden.

Tot Limburg de snelweg gereden, bij Elsloo er af. Zo lekker als je zuid Limburg in rijdt, meteen is het glooiend en zijn de wegen niet meer recht maar hebben ze bochten *O* *O*
Binnendoor België in en tot onze grote verbazing :o
… geen hobbels, gaten en andere ellende, de wegen zijn strak geasfalteerd!

In België nog een stukje snelweg om vervolgens binnendoor Luxemburg in te schieten.
IMG_0216_zpsktg1ugsi.jpg


Helaas liep de route door de stad Luxemburg, maar verder niets te klagen, Onderweg de meest indrukwekkende wolken luchten gezien, volgens mij zag ik zelfs dat er een windhoos aan het ontstaan was, gelukkig hebben wij niet meer dan wat regenspatten gehad.

Als echte Hollanders getankt en sigaretten in Luxemburg gekocht.
Luxemburg uit over de snelweg en door gereden tot Metz om daar een hotel in te duiken. 410 km achter de kronen, nu aan het bier!
 
Helaas hadden wij gisteren geen internet, bij deze een verlate update..

Zo wat boffen wij…
Het is nu 21.30 uur en het komt met bakken naar beneden!
IMG_0331_zpsu3q6p7rn.jpg


Maar laat ik vooral bij het begin beginnen. Vanochtend vanuit Ibis nabij Metz vertrokken, begonnen met een klein stukje snelweg en vervolgens binnen door naar Nancy. Route leidden ons door Metz, eigenlijk rijden wij liever niet door een centrum, maar op Hemelvaartsdag is dat geen enkel probleem. Lijkt overigens een mooie stad.

Bij Nancy nog even een stukje snelweg om de stad te ontwijken, maar verder was het de hele dag binnen door. Eerst het Franse platteland, het is hier zo stil dat je meer roofvogels tegen komt dan auto’s. Leuk rijden, beetje glooiend, beetje zwieren.
IMG_0223_zpsynagve4w.jpg


Het is werkelijk uitgestorven, geen hond op straat, huizen lijken onbewoond en slechts een paar geparkeerde auto’s…
Lijken wel spookdorpen.

Onze 2e stop, hier moesten we wel stoppen...
IMG_0232_zpse1x6dnoh.jpg

Langs een doorgaande route, maar zo stil dat je er alleen maar vogeltjes hoorde.

Er is overigens iets geks…
Volgens Rob zijn km teller zijn onze tochten gemiddeld 5 km langer dan volgens mijn km teller… Binnenkort maar eens vergelijken met de GPS mogelijk weten we dan wie er gelijk heeft en of er iemand overdrijft...

In de middag ging het fout met de route. Volgens de ene navigatie moesten we de D-weg af volgens de ander niet.
Helaas… wij volgde de verkeerde navigatie.
1 navigatie op de originele route gehouden, de ander op een plaatsje vlakbij de route ingesteld en zo kwam alles toch nog goed.

Laatste stop van de dag was in Salins les bains, waar het evenement van het jaar aan de gang was…
Show des vieux voitures, of wel ouwe barrels…

Ouwe%20barrels_zpsnhogqh9e.png

En… jonge kippen
IMG_0283_zpsbn0cgfsx.jpg

Vraag me af waarom dat mes erbij ligt…

Laatste deel van de route ging door de Jura en ineens kwamen we beduidend meer motorrijders tegen. Bochten, heuvel en heuse haarspelden. Eerste col gehad; de la Savine.
Leuk rijden hier, mooi gebied weer eens wat anders dan het Zwarte Woud en ongeveer dezelfde afstand.

Om een uur of 5 vonden we het genoeg, na zo’n 350 km. Op zoek naar een slaapplek. De eerste paar hotels waar we langsreden waren dicht, stonden te koop of zagen er niet uit, tot we in Les Rousses kwamen. Wintersportachtig dorp, vol met motoren. Rondje gelopen en het hotel met garage gekozen.
Leuk dorp!
IMG_0309_zpsmayxpwe9.jpg

Een km of 20 boven meer van Geneve, met terras om te bieren, diverse restaurants, prima hotel alleen internet verbinding wil niet lukken. Ach als dat alles is…
Tijdens het bieren een local gesproken, zou hier morgen zo maar sneeuw kunnen gaan vallen…
Volgens de kaart zitten we op 1.420 meter…
Volgens een local, met bier, op 1.100…
Morgen de GPS maar eens raadplegen.
 
O jongens wat was het slecht vandaag! Het begon gisteravond al te regenen en dat is niet meer gestopt! Het veranderde zelfs in sneeuw…
IMG_0332_zpstbxbwwmc.jpg

Plan veranderd, snelle route naar Grenoble en als het zou lukken Gap. Klinkt eenvoudig; plan veranderen, maar om één of andere reden wilden de navigaties niet communiceren met de laptop. Uiteindelijk via een omweg (geheugenkaart van navigatie in telefoon gezet) toch de nieuwe route kunnen laden en in de regen vertrokken.

… die al snel in sneeuw veranderde…
2 graden was het, echt niet leuk…

Ik kan er een lang verhaal van maken of gewoon kort houden het was een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende dag!
IMG_0335_zpsisppf5eh.jpg

zie het maar weer droog te krijgen...

Maar na een zeer welkom ontvangst in het hotel, een biertje, een warme douche, een heerlijke maaltijd met wijn, dan veranderd het in een mooi verhaal voor later…
 
...en de triestigheid is, dat het weer zeer waarschijnlijk alleen maar slechter wordt...
...beroerde vooruitzichten allemaal...

...jammer, jammer, jammer...
...global warming ; my ass !...

...en daar is geen woord Frans of Zwitsers bij... ;)
 
Ach plan beetje aangepast en het is nu best uit te houden.... :+
Villefranche-sur-Mer, net naast Nice, heeft Petra jaren geleden op school gezeten, maar dat zal ze zelf wel vertellen.
Zo'n 150 KM van Savona, morgen om de F1 hectiek van Monaco heen naar Italië om dan eindelijk de boot naar Corsica te pakken....

Ben trouwens beretrots op Petra: die rijd als een kerel door die bergen hier.


FB_IMG_1431791871831_zpsbr8v79jk.jpg
 
En ik zie zon *O* .

Ik wil ook nog een keer die kant op dus geniet nu even met jullie mee :)
 
...zon, buitenland, zo'n Kronenbourg biertje ; mwha..., het kan slechter, denk ik... ;)
 
Was het gisteren "Jantje huilt", is het vandaag "Jantje lacht"!
IMG_0337_zpsdiadnsug.jpg

Er ligt nog wel (of is het al weer?) sneeuw op de berg…

Het is geweldig weer! We zijn vanuit Gap richting de Cote d’Azure gereden. De D900 langs Col de Maure en Col du Labouret is een geweldig leuk stuk en daarna de N85 tussen Digne-Les-Bains en St. André-les-Alpes.

Naar mate we verder richting de zee reden, steeg de temperatuur tot een aangename 24 graden.
Onderweg, in zo’n Zuid Frans dorpje op het plein bij de kerk heerlijk geluncht.

Btw, wat is dat toch met motorrijders, zodra er 1 motor bij een terras staat, volgen er velen…
En zo ook nu, wij waren de eersten, maar niet veel later stonden er 8.
Tijdens de lunch nog een bijzondere vorm van entertainment gehad. Er was daar een bijenvolk neergestreken en dat was niet helemaal de bedoeling.
IMG_0357_zpsmmpo824x.jpg

Imker erbij (grappige woordspeling...) en het volk werd met zachte dwang voorzichtig richting nieuwe woning gestuurd.
IMG_0383_zpse5y7l9qi.jpg

Lukt niet meteen, er ontstond paniek onder het volk
IMG_0397_zpszwvbvhtt.jpg

Hoe het is afgelopen weten wij dan weer niet, wij gingen door...

...Nijvere beestjes wel, meerdere raden gemaakt in nog geen 24 uur.

Bij Nice aan de kust beland en langs de zee richting "mijn dorp" Villefranche-sur-Mer. 28 jaar geleden heb ik hier 2 maanden op school gezeten voor een intensieve Franse cursus. Ons hotel, zijn we 4 jaar geleden ooit beland en ligt tegenover het appartement waar ik indertijd 2 maanden woonde, had nog plek (het is filmfestival dus druk) en zelfs nog één met uitzicht over de baai.

Hoe slecht kun je het hebben?
IMG_0414_zpsqarpsjc9.jpg
 
Er is overigens iets geks…
Volgens Rob zijn km teller zijn onze tochten gemiddeld 5 km langer dan volgens mijn km teller… Binnenkort maar eens vergelijken met de GPS mogelijk weten we dan wie er gelijk heeft en of er iemand overdrijft...

De kilometertellers zijn altijd veel onnauwkeuriger dan GPS. Dat kan ook niet anders want hoe meer rubber je van je band verliest des te kleiner de omtrek van de band wordt. Ook de bandenspanning is van invloed. Met andere woorden, ze zijn ook niet nauwkeurig te maken...
 
De kilometertellers zijn altijd veel onnauwkeuriger dan GPS. Dat kan ook niet anders want hoe meer rubber je van je band verliest des te kleiner de omtrek van de band wordt. Ook de bandenspanning is van invloed. Met andere woorden, ze zijn ook niet nauwkeurig te maken...
GPS ingebouwd in de snelheidsmeter, auto calibratie met omloopmeting (zodat er ook bij verlies van GPS signaal een betrouwbare snelheidsmeting voor handen is). Met de voortschrijdende digitalisering van de motorfiets zal dat toch niet lang hoeven duren...
 
GPS ingebouwd in de snelheidsmeter, auto calibratie met omloopmeting (zodat er ook bij verlies van GPS signaal een betrouwbare snelheidsmeting voor handen is). Met de voortschrijdende digitalisering van de motorfiets zal dat toch niet lang hoeven duren...

Patent op aanvragen joh!
O-)
 
Even een korte update...
We zijn op Corsica geland, overtocht ging goed, rustig zeetje, vriendelijke Italianen :+ die ons vertelde waar we de motor moesten neer zetten, onze mede Corsica gangers in Savona ontmoet.
Niks te klagen dus...

En nog minder te klagen over Corsica...
GEWELDIG!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Er loopt hier niks recht!

IMG_0478_zpsrh41h2zj.jpg


IMG_0477_zpse33b5c8m.jpg

IMG_0480_zpsjeussxq3.jpg

Heel veel nieuw asfalt, het is heerlijk weer.
 
Dit topic volg ik al vanaf de start. Nu jullie op Corse zijn kom ik een beetje thuis.
De foto's doen mij herinneren aan mooie vakanties. Ik hoop hier en daar iets te herkennen!

Recht?? Nee, behalve de oostelijke kustweg is er weinig recht op het eiland. Ik had jullie al eerder aangegeven dat er 100.000 bochten liggen te wachten!
 
Gisterenmorgen 7 uur, plaats van handeling de haven van Bastia: van de boot en dan rechts af was ongeveer wat ik had onthouden, de rest zat veilig in het navigatie opgeslagen.
Na 1 dag sturen van 7 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds is er maar een conclusie: wat is Corsica gaaf zeg! Alle wegenbouwers moeten hier zwaar aan de drank zijn: er is echt geen recht stuk te bekennen. Over de kwaliteit van het asfalt niets te klagen, akkoord je komt ook letterlijk en figuurlijk de aantal geitenpaden tegen, maar die strijkt de GS wel plat, meerderheid is van zeer goede kwaliteit. Gisteren de hele dag Cap Corse en volgens plan geland in Porto, vandaag richting Ajaccio. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.......
 
Laatst bewerkt:
Gisterenmorgen 7 uur, plaats van handeling de haven van Bastia: van de boot en dan rechts af was ongeveer wat ik had onthouden, de rest zat veilig in het navigatie opgeslagen.
Na 1 dag sturen van 7 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds is er maar een conclusie: wat is Corsica gaaf zeg! Alle wegenbouwers moeten hier zwaar aan de drank zijn: er is echt geen recht stuk te bekennen. Over de kwaliteit van het asfalt niets te klagen, akkoord je komt ook letterlijk en figuurlijk de aantal geitenpaden tegen, maar die strijkt de GS wel plat, meerderheid is van zeer goede kwaliteit. Gisteren de hele dag Cap Corse en volgens plan geland in Porto, vandaag richting Ajaccio. Ben benieuwd wat dat gaat brengen.......

Veel plezier zeker als je door het binneland gaan, stukje rechte weg gaat een plezier zijn :+
 
We zitten vlak bij Bonifacio, maken lange dagen, na genoeg geen tijd voor updates...
Na de vakantie komt het verslag en zal Boxertall nuttige tips delen.
We slapen voor de 2e nacht op de camping, onze mede reizigers in de tent en wij in een chaletje...
IMG_0517_zpso9xzh0ff.jpg

Weer is goed, wegen zijn veel al ook goed. Er wordt heel veel aan de weg gewerkt.

IMG_0519_zpsxpfkuyaq.jpg

Tot nu toe alle geiten, koeien, varkens, honden en 1 kip weten te ontwijken...
Maffe Corsicanen, schieten op nagenoeg ieder bord...
IMG_0512_zps6twy1upx.jpg


IMG_0493_zps4qlbl6tu.jpg

Hier hebben nog wel tijd voor... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan