Reisverslag: Corsica 2015

Ja, een beetje jaloers, dat wel....................

Corsicanen zijn tegen gezag. En al helemaal tegen gezag wat uit Frankrijk komt.
Frankrijk is voor de Corsicanen eigenlijk buitenland.
Verkeersborden zijn het symbool van het gezag. Dus tja, niets liever om je DAAR op uit te leven.

Je zal niet veel verkeersborden in het binnenland vinden zonder gaten. Dat hoort erbij!
Als je in het binnenland bent hoor je meer dan eens schieten. Zelf heb ik daar nooit enig probleem van ondervonden. Hooguit wat je zou kunnen zeggen is dat Corsicanen nogal stug zijn en niet zo vriendelijk overkomen. Heeft met hun geschiedenis te maken.

De vendetta bestaat nog steeds in het binnenland van Corsica. (zeggen ze) Bij mijn vakanties in het verleden op Corse werd ik gewaarschuwd dat het "gevaarlijk" was.

In het verleden zijn er veel bandidos en andere lieden die op de vlucht waren/ zijn voor het gezag naar Corsica gekomen. In het binnenland waren ze dan voor niemand meer te vinden. Vandaar ook dat gezag niet hoog op het lijstje staat. In de 2e wereld-oorlog hebben de Duitsers ook Corse bezet. Hoewel? Alleen de kuststroken, niet het binnenland. Daar hebben ze nooit vat op kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, een beetje jaloers, dat wel....................

Corsicanen zijn tegen gezag. En al helemaal tegen gezag wat uit Frankrijk komt.
Frankrijk is voor de Corsicanen eigenlijk buitenland.
Verkeersborden zijn het symbool van het gezag. Dus tja, niets liever om je DAAR op uit te leven.

Je zal niet veel verkeersborden in het binnenland vinden zonder gaten. Dat hoort erbij!
Als je in het binnenland bent hoor je meer dan eens schieten. Zelf heb ik daar nooit enig probleem van ondervonden. Hooguit wat je zou kunnen zeggen is dat Corsicanen nogal stug zijn en niet zo vriendelijk overkomen. Heeft met hun geschiedenis te maken.

De vendetta bestaat nog steeds in het binnenland van Corsica. (zeggen ze) Bij mijn vakanties in het verleden op Corse werd ik gewaarschuwd dat het "gevaarlijk" was.

In het verleden zijn er veel bandidos en andere lieden die op de vlucht waren/ zijn voor het gezag naar Corsica gekomen. In het binnenland waren ze dan voor niemand meer te vinden. Vandaar ook dat gezag niet hoog op het lijstje staat. In de 2e wereld-oorlog hebben de Duitsers ook Corse bezet. Hoewel? Alleen de kuststroken, niet het binnenland. Daar hebben ze nooit vat op kunnen krijgen.

Wel de resultaten van het schieten tegengekomen (gaten, hulzen) nog niks gehoord...
Tot op heden alleen maar vriendelijke Corsicanen ontmoet, kan helpen dat ik de moeite neem om Frans met ze te spreken, geen idee..
Maar tot dus ver top land!
 
.... Ook jaloers.... Maar op voorhand al heel blij met de tips van Boxertall!! Nu op Veilingkijker zoeken naar 2 stuks kogelwerende vesten... Als voorbereiding...
 
Hmmm.... Zaterdag ochtend de boot terug naar het vaste land. Alleen op dit moment zien zowel Italië (Dolomieten) als de Franse Alpen er vwb het weer er niet echt geweldig uit...... Maar eens kijken hoe we het vervolg van de trip gaan plannen..... Iemand een betrouwbare weersverwachting???
 
Boxertall schreef...:

Iemand een betrouwbare weersverwachting ???
...ha..., zelfs de Helga's van Leuren op deze wereld kunnen het weer nog geen dag echt goed voorspellen...

...m.a.w., het kan meevallen, of het kan tegen zitten...

...ook in de Dolomieten wel meegemaakt..., aan de ene kant van de tunnel de hele dag al gortdroog en hersenkrimpend warm, kom je uit de tunnel, en ben je in 5 minuten zeiknat geregend... :/

...terwijl je dus in je doorwaai kleding op de motor zit... :/
 
~
........ Tot op heden alleen maar vriendelijke Corsicanen ontmoet, kan helpen dat ik de moeite neem om Frans met ze te spreken


Al zeg ik het zelf, maar ik spreek redelijk goed Frans.
(mag ook wel als je 30 jr door heel Frankrijk heen, op vakantie bent geweest)
Ik ben zeker ook niet bang om met de mensen te spreken!

Toch blijft mijn mening dat Corsicanen nog wel eens stug kunnen zijn............
 
@ ootje je kan alvast ons verslag lezen van Corsica om nog meer in de stemming te komen :)
zie www.bettybike.blogspot.nl wij waren er vorig jaar april/mei
 
De laatste dag Corsica zit er op ;(
Wat een top plek om motor te rijden!

Voor vandaag de route aangepast en nogmaals Cap Corse gereden...
Wat ons betreft het mooiste deel van Corsica.
Morgen om 8.30 uur de boot terug en dan wordt het waarschijnlijk Frankrijk

IMG_0599_zpslphuglrm.jpg
 
Bij mijn vakanties in het verleden op Corse werd ik gewaarschuwd dat het "gevaarlijk" was.


Ik heb tijdens onze vakantie nooit een onveilig gevoel gehad op het eiland.
Ben voor de overtocht wel speciaal naar Toulon ipv Marseille gereden omdat het daar niet erg veilig zou zijn.


In Porto verbleven wij in een hotel met garage, maar er sliep daar voor een kapitaal aan motoren op het pleintje. Dus wat diefstal betreft maak ik me er ook niet zoveel zorgen.
 
Ik heb tijdens onze vakantie nooit een onveilig gevoel gehad op het eiland.
Ben voor de overtocht wel speciaal naar Toulon ipv Marseille gereden omdat het daar niet erg veilig zou zijn.

Nee, ik heb ook nooit een onveilig gevoel gehad op Corse.
Het is voornamelijk wat de onbedoeld goede adviezen zijn die je in NL kunt krijgen.
Ach je kent dat wel. Vroeger in het Baskenland met al die bommen van de ETA. Nooit iets gehoord. Afgelopen zomer naar Z Italië en Sicilië zou het ook niet pluis zijn. Niks gemerkt!
Dus al die adviezen luister ik niet naar.

Nog wel een vraag waar jij de oversteek maakt naar Corse. Boten vanaf Frankrijk zijn meestal (veel) duurder dan vanaf Italië. Goedkoper om te vertrekken vanaf Genua/ Savona, Livorno of La Spezia.
 
Nog wel een vraag waar jij de oversteek maakt naar Corse. Boten vanaf Frankrijk zijn meestal (veel) duurder dan vanaf Italië. Goedkoper om te vertrekken vanaf Genua/ Savona, Livorno of La Spezia.


Ik heb toen de prijzen vergeleken en echt veel verschil zat er toch niet op dacht ik.
We hebben toen voor CorsicaFerries gekozen omdat we met hun 's nachts konden varen, dat scheelt een hotelovernachting en je bent overdag geen tijd aan het verdoen op een schip.

Moet wel toegeven dat die overnachting geen succes was, slapen op een varende boot is niet m'n ding.
Volgende keer maken we de oversteek vanaf Genua met Moby Lines. Daar kan je 's avonds aan boord, maar ze vertrekken pas 's ochtends.
Dus toch slapen in een kajuit, maar in de haven zelf.
Zullen we dat eens proberen.
 
Voorheen kon je vanuit Frankrijk alleen oversteken met SNCM.
Deze was iha aanmerkelijk duurder dan Moby of Corsica Ferries.

Slapen op de boot is kennelijk voor iedereen verschillend.
Afgelopen zomer gevaren van Palermo naar Genua (22h).
Ik had een 6p hut voor mezelf: HEERLIJK liggen SNURKEN!!!!
 
We zijn weer op het vasteland. Na 5 geweldige dagen Corsica, het eiland met regen verlaten...
Ook met regen vanuit Livorno richting Frankrijk gereden.
Vandaag verder richting de Alpen en de eerste pas gedaan Colle della Maddalena/Col de Larche. Nu zitten we in Barcelonnette, morgen de Alpen in.

Een beetje een zoekplaatje, maar ook hier leuke bochtige wegen
IMG_0625_zpshnjzkgih.jpg


Deze wil ik jullie niet onthouden...
IMG_0628_zpscapzzmma.jpg
 
Ik heb tijdens onze vakantie nooit een onveilig gevoel gehad op het eiland.
Ben voor de overtocht wel speciaal naar Toulon ipv Marseille gereden omdat het daar niet erg veilig zou zijn.


In Porto verbleven wij in een hotel met garage, maar er sliep daar voor een kapitaal aan motoren op het pleintje. Dus wat diefstal betreft maak ik me er ook niet zoveel zorgen.

Totaal geen onveilig gevoel gehad op Corsica. Iedereen is vriendelijk en niet de indruk gekregen dat ze je "een oor aan willen naaien" of met je spullen er vandoor willen gaan. Uiteraard wel de boel steeds in de gaten gehouden.
 
En de hele week mooi weer gehad op het eiland?

Hebben jullie die D623 er nog bij kunnen nemen?

De hele week mooi weer *O* *O* *O*
Het werd wel wat frisser...
Het eiland met regen verlaten en dat bleef de hele zaterdag zo. Nu is het weer mooi.
De D623 niet gereden, zo blijft er nog wat over voor de volgende keer :+
Maar wat een geweldig eiland! Met als absolute top Cap Corse!
 
De D623 niet gereden, zo blijft er nog wat over voor de volgende keer :+

Ik heb 'm alvast in de routemap voor 2016 zitten.. denk dat we volgend jaar nog eens naar Corsica reizen.

In plaats van 3 verschillende hotels zoals vorige keer zouden we nu één centrale plaats willen zoeken om te overnachten, ergens in een chalet op een camping.
Daar moet ik nog maar eens naar op zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan