Reisverslag: Corsica 2015

één centrale plaats willen zoeken om te overnachten, ergens in een chalet op een camping.

Wij hebben 3x in een chalet op een camping gestaan en 1x lukte het niet omdat we maar 1 nacht wilden blijven. We delen de adressen later wel. Nummer 1 en 2 liggen centraal.
 
Jullie praten steeds over de D623. Ja, de Restonica-vallei is mooi.
Toch blijf ik van mening dat de vallei die naar Haute-Asco gaat mooier is.
Dat is de D147 naar Plateau de Stagnu en start vanaf Ponte-Leccia.
Je komt hier tot aan de voet van de Monte Cinto(2710m), het hoogste punt van het eiland.
Stagnu is ook het startpunt om deze top te beklimmen, wat ik ca 15jr geleden ook heb gedaan.
De D147 is meer 'hooggebergte' dan de D623.
 
Jullie praten steeds over de D623. Ja, de Restonica-vallei is mooi.
Toch blijf ik van mening dat de vallei die naar Haute-Asco gaat mooier is.
Dat is de D147 naar Plateau de Stagnu en start vanaf Ponte-Leccia.


Ik heb zelf de D623 nog niet gereden, maar toevallig las ik vorige week in een tijdschrift dat het zo'n mooie route moest zijn... meer moet je daar niet achter zoeken. ;)

Heb die D147 ook eens bekeken, blijkt dat ik daar toch kort in de buurt ben geweest, de D63's tot in Poggiola vond ik echt de moeite...

Die D147 staat nu ook aangevinkt als "to do" voor de volgende trip. ;)
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer thuis...
Wat rest zijn mooie herinneringen & verhalen.
Het maken van het verslag.
Nieuwe motorvrienden.

En heel veel te poetsen...
IMG_0672_zpsuclxgvw7.jpg


IMG_0675_zpsllgmx2d5.jpg


IMG_0668_zpsffxsjnoq.jpg
 
Kijk wel uit voor de gekke geit. Kennis van me heeft een flinke aanvaring gehad.
Zelf 2 jaar terug een koe gehad die uithaalde maar me gelukkig miste.
 
Al weer een week thuis. Motoren zijn sinds vandaag schoon.
Tijd voor het verslag...

17 mei
In Savona ontmoeten wij onze mede Corsica gangers en na een hapje & drankje gaan we rond 19.15 met z'n vieren richting de Ferrie.

Aldaar bleek dat we: niet alleen, niet de eerste, maar ook niet de laatste waren...
IMG_0420_zpsaarkkdkq.jpg

IMG_0428_zpsiahn1j9d.jpg


IMG_0432_zpshaupg3av.jpg

De mannen staan de boot op te wachten om de landvasten in ontvangst te nemen, daar moet je als toeschouwer wel bij opletten. Om de landvasten aan wal te krijgen wordt er eerst een dunnere lijn met aan het uiteinde een touwen bal naar de wal gegooid. Dit gebeurd met veel enthousiasme en zo kan die bal over het hek vliegen en dan kun je maar beter bukken…

IMG_0438_zpsb080k8it.jpg

Het aan boord rijden gaat goed, maar er wordt flink “gejaagd” om iedereen zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. Gaat allemaal niet echt vriendelijk, maar als je ze dan in hun eigen taal enthousiast begroet dan worden ze wat aardiger.
Wij mochten op het eerste dek blijven, tegen de romp geplaatst. Het tussenstuk bleef leeg, daar werd heel veel later vrachtwagens en bussen neergezet. Als je, volgens de heren goed staat, dan is er rust en gaan ze ergens anders schreeuwen. Je hebt vervolgens alle tijd om bagage er af te halen, als je wilt zelf je spanband vastmaken, enz. Wij hebben de fietsen zelf vastgezet, de volgende dag bleek dat ze dit nog wel gecontroleerd hebben. Er zijn spanbanden aan boord, die hoef je niet mee te nemen, hoogstens een mes om een geraffeld exemplaar af te snijden. Wij hebben iets tussen de spanband en het zadel geplaatst om te voorkomen dat het zadel een deuk op loopt.
Hutten aan boord zijn prima, wij hebben goed geslapen.
IMG_0440_zpsz14a4jxo.jpg

Raam heeft geen enkele nut, aan de andere kant staat een soort van bouwlamp die beneemt al 60% van het zicht, de roest en zoutaanslag de rest.
IMG_0444_zps5vg6pzze.jpg

Alles is aanwezig in de hut en je kan er met 4 personen slapen.
IMG_0446_zps49wdi6gv.jpg


Uiteraard is alles aan boord duurder dan op de wal, maar het viel me niet tegen.
 
18 mei
En dan wordt je om 7 uur van boord geschopt en rijd je het eiland op…
Cap Corse stond voor vandaag op de planning. Waanzinnig! Aan de ene kant de heuvels en aan de andere kant de zee.
IMG_0452_zpsr1mxvesa.jpg


Er is geen weg recht, je slingert van links naar rechts, één en al bochten.
IMG_0473_zpsaf6jtgwm.jpg


IMG_0479_zps4jmacf7d.jpg

Wij zijn het grootste deel tegen de klok in gereden, dat is prima te doen. Er zit een soort van ritme in de weg; eerst een aantal slingers, dan een bruggetje in een platte haarspeld en dan weer een aantal slingers en het bekende bruggetje.

Weg is grotendeels goed, er is een stuk slecht met gaten, dat zijn ze aan het opknappen. Het hoogte verschil op dit deel van het eiland is niet veel.
IMG_0481_zpsbqtd8oub.jpg


Wegen zijn op bepaalde punten wat smal, bussen zitten regelmati op de verkeerde weghelft...
Het is niet druk, duidelijk low season. We komen motorrijders tegen die ook op de boot zaten, maar eigenlijk vind ik dat het ook qua motorrijders rustig is.
Onderweg zijn er voldoende eet/drink tentjes, zelfs in the middle of nowhere, kennelijk komt er in het seizoen voldoende volk langs om het draaiend te houden.

We eindigen de dag in Porto, de ene helft van het gezelschap op de camping Les Oliviers en de andere helft in hotel Colombo. Porto heeft voldoende hotels waardoor je kunt onderhandelen. Wij kregen en korting en gratis ontbijt. Hotel heeft geen garage, er kunnen een paar motoren voor de deur geparkeerd worden en iets verder op schijnen er meer parkeerplaatsen te zijn. Prima hotel, goed bed en het ontbijt is bij goed weer in de tuin.
Blijft wel Frans ontbijt...
brood, boter en jam met koffie of thee en we hadden deze keer heel veel mazzel en daarom iets van een vruchtensapje.
Camping is ook goed, best groot, met zwembad en hoogte verschil...
 
19 mei...
2e dag op dit wonderschone motoreiland, wat gaat het ons brengen…

In ieder geval meer hoogteverschil…
20150519_105053_zpsls1icue4.jpg


… meer slingeren tussen de rotsen door...
20150519_105117_zpsmhjz1smr.jpg


…meer, duidelijk aanwezige toeristen…
IMG_0500_zpsfg7lgfru.jpg


… de eerste col…
20150519_122955_zpsjsfhqjpe.jpg


… voldoende mooie wegen…
IMG_0499_zpsnbmm0vo4.jpg


… en, gelukkig niet tegen gekomen, agressieve of zijn het gefrustreerde Corsicanen…
20150519_123205_zpsenwudnr4.jpg


We komen de eerste geiten op de weg tegen, sorry geen foto…

Vandaag zijn we meer het binnenland in gegaan, het is geweldig, doorwaai-jassen weer.

We eindigen in de buurt van Ajaccio, om precies te zijn in Porticcio op de camping; 2 in de tent en 2 in een zeer ruim chalet…
IMG_0515_zpso0yfkoyw.jpg


Het chalet konden we voor 1 nacht krijgen, lakens & handdoeken werden ons ter beschikking gesteld. Camping heeft veel voorzieningen waaronder een zwembad en winkeltje die nog niet open was, restaurant was net open maar had gelukkig al wel wat keuze, dus pizza hoefde niet.
Was een pittige rij dag, in het binnenland zaten wat meer smallere wegen en soms wat minder wegdek waardoor het tempo omlaag ging.
 
...bekend soort puntjes bij de foto's... :+



...wel een mooie omgeving zeg !...
 
Ja, dit zijn (voor mij) nog herkenbare plaatjes.................
Al meerdere jaren niet meer op Corse geweest. Maar als ik deze foto's zie..................???
 
vraagje: wij gaan a.s september naar corsica maar hoe hebben jullie de overtocht geboekt want je moet elke motor apart boeken als voertuig incl persoon maar als je met meerdere op een kamer wilt liggen kan je dat nergens aangeven of moet er gewoon 1 'n kamer boeken en de rest er gewoon bij komen liggen ????














Al weer een week thuis. Motoren zijn sinds vandaag schoon.
Tijd voor het verslag...

17 mei
In Savona ontmoeten wij onze mede Corsica gangers en na een hapje & drankje gaan we rond 19.15 met z'n vieren richting de Ferrie.

Aldaar bleek dat we: niet alleen, niet de eerste, maar ook niet de laatste waren...
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
De mannen staan de boot op te wachten om de landvasten in ontvangst te nemen, daar moet je als toeschouwer wel bij opletten. Om de landvasten aan wal te krijgen wordt er eerst een dunnere lijn met aan het uiteinde een touwen bal naar de wal gegooid. Dit gebeurd met veel enthousiasme en zo kan die bal over het hek vliegen en dan kun je maar beter bukken…

[afbeelding]
Het aan boord rijden gaat goed, maar er wordt flink “gejaagd” om iedereen zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. Gaat allemaal niet echt vriendelijk, maar als je ze dan in hun eigen taal enthousiast begroet dan worden ze wat aardiger.
Wij mochten op het eerste dek blijven, tegen de romp geplaatst. Het tussenstuk bleef leeg, daar werd heel veel later vrachtwagens en bussen neergezet. Als je, volgens de heren goed staat, dan is er rust en gaan ze ergens anders schreeuwen. Je hebt vervolgens alle tijd om bagage er af te halen, als je wilt zelf je spanband vastmaken, enz. Wij hebben de fietsen zelf vastgezet, de volgende dag bleek dat ze dit nog wel gecontroleerd hebben. Er zijn spanbanden aan boord, die hoef je niet mee te nemen, hoogstens een mes om een geraffeld exemplaar af te snijden. Wij hebben iets tussen de spanband en het zadel geplaatst om te voorkomen dat het zadel een deuk op loopt.
Hutten aan boord zijn prima, wij hebben goed geslapen.
[afbeelding]
Raam heeft geen enkele nut, aan de andere kant staat een soort van bouwlamp die beneemt al 60% van het zicht, de roest en zoutaanslag de rest.
[afbeelding]
Alles is aanwezig in de hut en je kan er met 4 personen slapen.
[afbeelding]

Uiteraard is alles aan boord duurder dan op de wal, maar het viel me niet tegen.
 
vraagje: wij gaan a.s september naar corsica maar hoe hebben jullie de overtocht geboekt want je moet elke motor apart boeken als voertuig incl persoon maar als je met meerdere op een kamer wilt liggen kan je dat nergens aangeven of moet er gewoon 1 'n kamer boeken en de rest er gewoon bij komen liggen ????

Dat zou mij vorige zomer wel zijn gelukt. Ik had op boot Palermo-Genua een 6p-hut voor alleen mezelf. Misschien even contact nemen met maatschappij om in 1 hut te liggen.
Mailtje sturen?

Ik weet ook niet hoeveel tijd je hebt en of dat slapen op de boot een must is.
Je kan ook vertrekken van Livorno/ La Spezia naar Bastia. Dan ben je 4 uurtjes aan de overkant. Dan geen hut nodig en goedkopere overtocht, maar wel meer km's!
 
Ik weet ook niet hoeveel tijd je hebt en of dat slapen op de boot een must is.
Je kan ook vertrekken van Livorno/ La Spezia naar Bastia. Dan ben je 4 uurtjes aan de overkant. Dan geen hut nodig en goedkopere overtocht, maar wel meer km's!


Slapen moet je toch, ik vind een nacht op een boot zo gek nog niet. Spaar je ineens een (duurdere) hotelovernachting uit.
 
vraagje: wij gaan a.s september naar corsica maar hoe hebben jullie de overtocht geboekt want je moet elke motor apart boeken als voertuig incl persoon maar als je met meerdere op een kamer wilt liggen kan je dat nergens aangeven of moet er gewoon 1 'n kamer boeken en de rest er gewoon bij komen liggen ????


Zo heb ik het ook gedaan, 1 pers + moto + hut, en de andere persoon gewoon enkel met moto geboekt.
 
Wat Allan schrijft is ook wat wij gedaan hebben.
1 persoon+1 motor+1 hut en een 2e boeking voor 1 persoon+1 motor.

Je betaald voor de hut en niet per persoon.

Heel veel plezier en mocht je interesse in de routes hebben, stuur dan een pbtje.
 
Hieronder een link naar een site waar je makkelijk een geschikte overtocht kunt vinden.
Voordeel van een nachtboot, naast de eerder gemaakte opmerking dat je toch moet overnachten is het feit dat je dan geen dag mist. vind het persoonlijk nogal zonde van de tijd om overdag op zo;n boot te zitten.

Ferry Corsica - Book online with Ok-Ferry
 
ja idd, slapen en reizen tegelijk is top en niet 4 u stilstaan op een boot naar heel veel water kijken,daar slijt het rubber niet van. 8-)
maar ik ben er al achter dat je prijs technisch beter rechtstreeks bij de scheepsmaatschappij kan boeken ipv een site met alle mogelijkheden. maar toch bedankt voor de tip.


Hieronder een link naar een site waar je makkelijk een geschikte overtocht kunt vinden.
Voordeel van een nachtboot, naast de eerder gemaakte opmerking dat je toch moet overnachten is het feit dat je dan geen dag mist. vind het persoonlijk nogal zonde van de tijd om overdag op zo;n boot te zitten.

Ferry Corsica - Book online with Ok-Ferry
 
Nachtboot vaart meestal heel langzaam en doet er 8uur over. makkelijkst is dan via Genua/ Savona. 's Morgens om 07.00h van de boot af en dan is NL nog goed haalbaar (voor mij)

De dagboot is vaak in 4 uur aan de overkant. Deze vaart dan naar Livorno/ La Spezia/ Piombino.
Ik denk dat ik alle overtochten al wel eens heb gedaan. Deze Ital steden hebben soms ook voordelen. Midden zomer heeft de Gotthard-tunnel overdag vaak ellenlange files staan voor de ingang. Dus reed ik daar meestal in de nacht doorheen. Daarom dan overdag met de boot. Meestal vaar je langs Cap Corse zodat je al mooi uitzicht hebt op het eiland. Vond ik altijd wel leuk om te kijken. Half in de middag op camping en tent opbouwen ect.
 
ja idd, slapen en reizen tegelijk is top en niet 4 u stilstaan op een boot naar heel veel water kijken,daar slijt het rubber niet van. 8-)
maar ik ben er al achter dat je prijs technisch beter rechtstreeks bij de scheepsmaatschappij kan boeken ipv een site met alle mogelijkheden. maar toch bedankt voor de tip.

Met de boot van Bastia naar vaste land Italië is er eigenlijk altijd wel land te zien. Dus niet alleen naar water kijken. Afgelopen zomer met boot van Palermo naar Genua vaar je midden tussen Corse en Italië. Het was heel helder zodat veel te zien was. Zowel de Ital kust als de Corsicaanse kust zijn mij redelijk bekend, zodat ik nog wel eea kon herkennen. Dat was zeker wel leuk! Natuurlijk Bastia en Cap Corse, en aan de overkant de witte marmergroeve van Carrara, Elba en de Cinque Terre.
Met deze boot (22h varen) was ik wel in 1 keer 1300km dichter bij huis. En zeker; Geen mm rubber van de banden gesleten en nog uitgerust ook! Maar ik heb er wel van geleerd dat een cruise het voor mij niet gaat worden.

Je hebt wel gelijk: Midden op zee, zeker als het heiig is, is dodelijk saai. Dan is beste om flink veel te snurken. En bij gebrom van scheepsmotoren kost mij dat helemaal geen moeite!

Nog een extra tip voor boot-overtocht: Probeer het weekend te vermijden. Er is dan veel meer plaats aan boord en het is een stuk goedkoper!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan