Reisverslag: IJsland, genieten en afzien!

Jij bedankt voor het delen van dit mooie verslag.
Top foto's ook van dit mooie land.
Staat zeker nu op de to-do-list. Of het op de motor wordt is 2, maar komen zal ik er;)
 
Met plezier gelezen!

Voor iedereen die wel naar IJsland wil maar door dit verslag denkt dat het altijd zoveel regent: Ik was er anderhalf jaar geleden in Juli en heb drie weken prima weer gehad. 1 hele dag zware regen en verder maar een paar dagen met buien. September is vrij laat, eind juli / begin augustus heb je het meeste kans op goed weer.

@Frazer: en al plannen voor de volgende trip? Je kunt je tenere op dezelfde manier naar Canada verschepen... :)
 
Bedankt allemaal!

Concrete plannen voor de volgende trip zijn er nog niet, maar ik verwacht richting Oostblok. Waar precies hangt er een beetje vanaf hoe lang ik vrij kan nemen. Ben nu een paar jaar achter elkaar naar het Noorden geweest, en hoewel dat me nog steeds trekt denk ik dat ik volgend jaar weer eens een andere kant op ga. Ik wil het in ieder geval een beetje low-budget houden, want ik wil in de winter ook nog weg.

Canada en Alaska staan ook zeker nog op de lijst, maar dan wil ik een keer echt lang vrij nemen. Dat zijn van die dingen voor later als ik groot ben, hoewel je dat eigenlijk gewoon zodra het kan moet doen.
 
Hoi Niels,

Ik heb met genoegen je reisverslag gelezen. Mooi "belevend" geschreven.
Het is net of we er zelf bij zijn.
Maar vraag me af. We zijn nu 2,5 maand verder. Heb je al die details die je beschrijft, en die gevoels momenten, nog uit je geheugen op kunnen diepen ?
Of heb je zoveel schrijvers talent dat je zelf de beleving aangevuld hebt ?
Anyway.., het is knap opgeschreven en mooi aangevuld met foto's.

Velen kunnen je dankbaar zijn in hun IJsland oriëntatie zoektocht wanneer ze op jouw informatieve reisverslag stuiten. Dit is niet voor watjes weggelegd.

Petje af.

Gr.
Johan
 
Niels, echt waar een schitterend verslag. Heb weer wat inspiratie opgedaan ;-)

Ken je de netflix serie "Trapped"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Trapped_(Icelandic_TV_series)

Ik heb hem in 1 ruk uitgekeken, gaat heeeeel traag (alsof je naar Derrek zit te kijken), maar kan me voorstellen dat je wellicht veel bekende plekjes tegenkomt.

Dank voor dit mooie verslag nogmaals, en succes met het plannen van 2018 (ik ben al bezig....)

:-)

Gr, Roel
 
Laatst bewerkt:
Maar vraag me af. We zijn nu 2,5 maand verder. Heb je al die details die je beschrijft, en die gevoels momenten, nog uit je geheugen op kunnen diepen ?
Of heb je zoveel schrijvers talent dat je zelf de beleving aangevuld hebt ?

Bedankt voor de complimenten Johan!
Ik heb eigenlijk altijd een kladblokje bij me waar ik aan het eind van elke dag even een kort verhaaltje opschrijf. Een soort dagboekje zegmaar. Dat verwerk ik bij thuiskomst tot een verslag, terugkijken van de foto's doen de rest van de herinneringen wel weer opkomen. Moet ook wel eerlijk zeggen dat het verslag al helemaal klaar was toen ik dit topic opende. Ik vind het zelf bij het lezen van andere verslagen altijd leuker als het in meerdere etappes geplaatst wordt, en dat leest ook makkelijker. Ik denk dat het na 1,5 maand wel ongeveer klaar lag. Kost ook altijd nog wat tijd om de foto's verkleinen en te uploaden, en de layout een beetje leesbaar voor het forum te maken.


Niels, echt waar een schitterend verslag. Heb weer wat inspiratie opgedaan ;-)

Ken je de netflix serie "Trapped"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Trapped_(Icelandic_TV_series)

Ik heb hem in 1 ruk uitgekeken, gaat heeeeel traag (alsof je naar Derrek zit te kijken), maar kan me voorstellen dat je wellicht veel bekende plekjes tegenkomt.

Dank voor dit mooie verslag nogmaals, en succes met het plannen van 2018 (ik ben al bezig....)

:-)

Gr, Roel

Bedankt Roel! Ik ken die serie niet, ik ben niet zo van het films en series kijken, daar heb ik geen geduld voor. Kan niet zo goed stilzitten :+ Ik werd er laatst ook al door iemand anders op gewezen, dus ik denk dat ik toch maar eens moet gaan kijken.

Wat wordt het voor jou in 2018? Ik heb iets van Mongolie gelezen toch, of wordt het wat anders?
 
Sluit me bij de anderen aan, erg leuk verslag wat prettig weg leest. Ik ben zelf half juni van dit jaar 3 weken daar geweest met de auto op de boot vanaf Denemarken en ik herken veel locaties en wegen, maar vooral de rust en het gevoel van jezelf erg nietig voelen. Heb er ook momenten gehad dat je onderaan een berg staat in je eentje, je omhoog kijkt en het je overvalt, de rust, ruimte en het ruige onbedorven landschap. Wanneer je dan weer terug bent in het hectische gedoe hier op het vaste land, vraag je je echt af waar we allemaal mee bezig zijn...

Diep respect voor je, ik zag ook wel eens fietsers en motoren op momenten dat ik erg blij was met een dak boven mijn hoofd. Heb 1 dag zelfs de auto niet verlaten zo slecht was het weer toen, hele dag striemende regen. Maar ook prachtige dagen gehad, zelfs verbrand op een zonnige dag bij het gletsjermeer Jokulsarlon. En dat was dan nog half juni, de temperaturen zijn dan nog redelijk schappelijk, ik heb op de autothermometer 4 graden als koudste gezien, 18 als warmste. Wat in juni wel enorm fijn is, is de 24 uur licht die je ter beschikking hebt, vooral voor mij als (hobby)fotograaf erg fijn. Na 21:00 uur wordt het licht alleen maar mooier, helemaal donker is het nooit geweest, zelfs midden in de nacht in dicht mist/motregen was het slechts schemerig. Dit geeft ook erg veel energie en tijd lijkt geen rol meer te spelen, dag-nacht ritme/gevoel is er dan nauwelijks.

De (F)35 heb ik ook gereden, ze zijn die aan het ombouwen van F naar normale weg (gravel), eerste stuk ging lekker, maar halverwege kon je merken dat er nog een laag gravel op moest en werd het toch wel even zweten met mijn Skoda Roomster tijdens dichte mist midden in de nacht. Heb over de laatste 120km ongeveer schat ik, zo'n 4 uur gedaan. Je komt daar nauwelijks iemand tegen ook inderdaad. Heb uiteindelijk Geisir gehaald, maar kostte me een radiateur en fuseekogel, maar kon thuis komen :)

Uiteindelijk van oost naar west via het zuiden gereden, toen naar oost bovenlangs, de 35 recht naar beneden, weer naar oost, naar noord en weer naar oost terug. De prijs van je motor verschepen valt me mee, had dit duurder verwacht. Op de boot met de auto was ong. 1300 euro, maar kost je bijna een week extra reizen.

Je hebt met in ieder geval geïnspireerd om mijn foto's eens online te zetten (http://www.kneeke.com/ijsland), was daar nog niet echt aan toe gekomen, nu nog wat rust vinden om een verslag te schrijven er rondom heen, had dat ook zo aan moeten pakken met een dagboekje eigenlijk, je denkt alles wel te onthouden, maar dat valt niet mee op deze leeftijd ;)

Bedankt voor je inspiratie :)
full
 
Super verslag, echt een super reis, goed te lezen schrijfstijl en mooie foto's.

De motor is na alle reizen die ik er mee heb gemaakt veel meer dan een vervoersmiddel voor mij, het is echt een reisgenoot. Het voelt raar om die dan zomaar in een vreemd land achter te laten. Is dat gek, sentimenteel zijn over een stuk ijzer? Maakt me geen zak uit eigenlijk, ik voel het zo.
Nee dat is niet gek, ik heb exact het zelfde gevoel bij mijn motor, of (vloeken in de kerk) mijn camper na een lange reis.
Vorig jaar 2,5 maand door Italië getrokken met de camper en ik betrapte me zelf op het zelfde gevoel als jij hier beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt met in ieder geval geïnspireerd om mijn foto's eens online te zetten (http://www.kneeke.com/ijsland), was daar nog niet echt aan toe gekomen, nu nog wat rust vinden om een verslag te schrijven er rondom heen, had dat ook zo aan moeten pakken met een dagboekje eigenlijk, je denkt alles wel te onthouden, maar dat valt niet mee op deze leeftijd ;)

Bedankt voor je inspiratie :)
[afbeelding]

Wat een schitterende foto's zeg! Vooral van die Papegaaiduikers, echt prachtig!
 
Bedankt Roel! Ik ken die serie niet, ik ben niet zo van het films en series kijken, daar heb ik geen geduld voor. Kan niet zo goed stilzitten :+ Ik werd er laatst ook al door iemand anders op gewezen, dus ik denk dat ik toch maar eens moet gaan kijken.

Wat wordt het voor jou in 2018? Ik heb iets van Mongolie gelezen toch, of wordt het wat anders?

Klopt, er zijn plannen voor die richting... maar ik zal je mooie topic niet kapen. Gisteren toevallig de "apparatuur" aangeschaft....
 
Prachtige reis en mooi beschreven.
Hoewel IJsland niet op mijn lijstje stond, heeft 't nu wel mijn belangstelling :t
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en foto's! Alles gelezen.

Met plezier gelezen!

Voor iedereen die wel naar IJsland wil maar door dit verslag denkt dat het altijd zoveel regent: Ik was er anderhalf jaar geleden in Juli en heb drie weken prima weer gehad. 1 hele dag zware regen en verder maar een paar dagen met buien. September is vrij laat, eind juli / begin augustus heb je het meeste kans op goed weer.

@Frazer: en al plannen voor de volgende trip? Je kunt je tenere op dezelfde manier naar Canada verschepen... :)

Heb wat climaat plaatjes opgezocht en het lijkt er inderdaad op dat juni/juli de beste maanden zijn... netzoals schotland en noorwegen. Mocht ik ooit gaan dan ga ik dan :Y
 
Dat klopt inderdaad. Enige nadeel is dat veel wegen in het binnenland pas eind juni open gaan. Dan ligt er ook nog veel sneeuw en staan de rivieren vrij hoog door het smeltwater. Dat kan met de motor lastig zijn. Beste periode is denk ik half juli en augustus.
 
Was fijn om te lezen, bedankt. Kinderen gaan er volgend jaar heen, en die hebben er ook veel aan.
 
Omdat ik naar aanleiding van mijn reis en van dit verslag best wat vragen heb gehad, heb ik geprobeerd er een uitleg van te maken. Niet dat ik nou de eerste bezoeker aan IJsland ben geweest, maar wat ik heb ervaren hoeft iemand anders niet opnieuw te gaan uitvinden natuurlijk. Wellicht dat iemand met IJslandplannen er in de toekomst nog iets aan heeft. Vragen staat uiteraard alsnog vrij, dus als je nog iets wil weten vraag het dan gerust.

Verschepen of huren?

We zitten hier op MF, dus het belangrijkste bestanddeel van de reis is naast jezelf natuurlijk de motor. Je kunt terplekke natuurlijk een motor huren, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Ten eerste is het duur (reken voor de simpelste motor al op €200,- per dag), ten tweede mag je zonder begeleiding van een gids op een huurmotor het binnenland niet in, en dat is nou juist het mooiste stuk. Als laatste argument is het natuurlijk ook veel leuker om op je eigen motor te gaan. Voor een paar dagen is huren goedkoper, maar voor langer dan 5 dagen is het al goedkoper om je eigen motor mee te nemen.


Hoe kom je er?

Er vanuit gaande dat je op je eigen motor gaat, zijn er eigenlijk twee opties. Je verscheept je motor en vliegt er zelf achteraan, of je gaat met de ferry vanuit Denemarken.

Ferry:
Vanuit Hirtshals in Denemarken gaat er een ferry naar IJsland. Deze maakt een tussenstop op de Faeröer eilanden. Deze optie is goedkoper dan verschepen, maar kost je ook veel meer tijd. De ferry doet er voor een enkele reis 3 dagen over. Tel daarbij op nog een dag rijden naar Hirtshals (1000km vanaf Amsterdam) en je bent al 4 dagen bezig om er te komen. Dat nog eens maal twee voor de terugreis, en je bent al minimaal 8 dagen van je vakantie kwijt zonder dat je één meter op IJsland hebt gereden. De kosten voor de ferry zijn ongeveer 800 euro, maar het voordeel is wel dat je voor die prijs zelf natuurlijk ook mee bent. Heb je tijd genoeg dan bespaar je hiermee wel zo’n €500,- ten opzichte van verschepen en vliegen.

Verschepen:
De optie die ik heb gekozen is het laten verschepen van de motor. Dit klinkt nogal ingrijpend maar dat valt in de praktijk heel erg mee. Voor zover ik weet is er vanuit Nederland maar één organisatie die dit regelt, en dat is IJslandspecialist. Je neemt contact op en laat weten wat je precies wil, en ze regelen het voor je. Ik zal niet teveel reclame maken, maar alles was echt tot in de puntjes verzorgd. Duidelijke uitleg via de mail en een brochure via de post met de stappen die je moet doorlopen bij wegbrengen en ophalen van je motor. De vaste prijs voor het verschepen van een motor (2017) is €800,- Daarnaast betaal je een toeslag die wordt berekend op basis van LxBxH van je motor en betaal je de boekingskosten. Bij mij kwam het totaalbedrag uit op €930,- uiteraard voor een retour. De maten zullen per motor niet zo veel verschillen, dus het zal ergens tussen de 900 en 1000 euro uitkomen. Je bent de motor voorafgaand aan, en na afloop van de reis ongeveer 1,5 tot 2 weken kwijt. Het wegbrengen in Rotterdam en ophalen en wegbrengen ik Reykjavik is heel eenvoudig en in de brochure staat precies wat je moet doen. Het kost je iedere keer maximaal een uurtje. Ook kun zoveel bagage meenemen als je op of aan de motor kunt binden, dat kost je niks extra. Je pak, helm en eventuele kampeeruitrusting kunnen dus gewoon al met je motor mee. De motor wordt op een rek bevestigd en staat zowel in Rotterdam als in Reykjavik gewoon binnen in een loods, er wordt dus niet mee gereden.

Verschepen is ten opzichte van de ferry wel een stuk duurder, en daar komt nog bovenop dat je voor die prijs zelf nog niet op IJsland bent. Je zal er dus zelf nog heen moeten vliegen. Het grote voordeel is wel dat het je veel minder tijd kost. Je spaart dus een hoop kostbare vakantiedagen uit. De goedkoopste tickets vind je meestal bij WOW-air, de prijsvechter van IJsland. Deze vliegen in de zomer 2x per dag vanaf Amsterdam naar Keflavik, de luchthaven van Reykjavik. Afhankelijk van de drukte en gunstige periodes heb je voor zo’n €250,- wel een retourticket (andere optie is Icelandair, maar die is meestal iets duurder). Het is ongeveer 3 uurtjes vliegen. Het is op IJsland 2 uur vroeger dan in Nederland.

De totale kosten voor het verschepen van je motor en je eigen vliegticket komen dus ongeveer op €1300,- Dat is dus flink duurder dan de ferry, maar bespaard je wel 8 vakantiedagen. Heb je tijd genoeg dan kan je dus beter de ferry nemen, heb je die tijd niet, of besteed je zoals ik liever meer netto tijd op IJsland, dan kan je beter voor verschepen gaan.

Hou er wel rekening mee dat de haven in zowel Rotterdam als Reykjavik in het weekend niet open is, dus je moet je motor halen en brengen op een werkdag. De vluchten sluiten over het algemeen niet helemaal aan op het verschepingsproces dus je kunt de motor vaak niet op de dag van aankomst in Reykjavik ophalen. Terugbrengen in Reykjavik gaat iets makkelijker, als je de motor in de ochtend wegbrengt kun je een vlucht in de middag makkelijk halen. Je motor mag overigens kosteloos 7 werkdagen in de haven staan, dus je hoeft hem niet perse op de dag van aankomst op te halen. Openbaar vervoer rondom Reykjavik is perfect, vanaf het vliegveld (45km buiten de stad) gaan er continue bussen naar de stad, de busterminal ligt naast de containerhaven waar je motor staat, en de bus stopt op verzoek bij elk hotel, hostel of camping in de stad.


Betalen op IJsland

Op IJsland betalen ze met de IJslandse Kroon (ISK). De waarde van 1 ISK is op dit moment (2017), 0,78 eurocent. Dus 1000 ISK is €7.80. Op IJsland kan je werkelijk overal met pin betalen. Hoe ze het doen weet ik niet, maar zelfs de meest afgelegen berghut heeft een pinapparaat. Het is dus niet nodig om veel contant geld bij je te hebben, maar iets achter de hand hebben is natuurlijk wel aan te raden. Ik heb het niet meegemaakt dat mijn pas ergens niet werd geaccepteerd. IJsland is gigantisch duur. Omdat ze zelf vrijwel niets produceren moet nagenoeg alles ingevoerd worden en dat zie je terug in de prijs.

Verblijf op IJsland

Veruit de goedkoopste manier van overnachten op IJsland is door te gaan kamperen. Voor een camping betaal je gemiddeld zo’n 1500 tot 2000 ISK, zo rond de 15 euro dus. Campings zijn er genoeg op IJsland, dus daarvoor hoef je nooit lang te zoeken. Wel zijn de campings vaak anders dan je in de rest van Europa gewend bent. Zo zijn de faciliteiten meestal een stuk beperkter. Toiletten zijn er altijd wel, maar soms is dat ook echt alles. Douches zijn lang niet altijd aanwezig, en als ze er wel zijn dan moet je er vaak flink voor betalen. 500 kroon voor 5 minuten is vrij normaal. Warm water is indien aanwezig vaak afkomstig van een geothermische bron, en stinkt meestal behoorlijk naar zwavel. Het is echter wel gewoon schoon en drinkbaar. Koud water is perfect schoon, reukloos en drinkbaar. Elektriciteit is er vaak niet, dus voor het opladen van de diverse gadgets zal je een mogelijkheid op je motor moeten hebben.

De echt kleine campings hebben vaak niet eens een receptie, maar moet je gewoon betalen door geld in een brievenbus te gooien (daarom is het dus wel handig om wat contant geld achter de hand te hebben). Bij campings in de buurt van een dorpje kan het zijn dat je soms moet komen betalen bij een dichtbij gelegen winkeltje, tankstation of ander openbaar gebouw, of dat er in de loop van de avond een beheerder langskomt om het geld te innen. Na betaling krijg je een sticker voor aan de scheerlijn van je tent zodat de beheerders kunnen zien dat je betaald hebt.

Ruimte om binnen te kunnen zitten of te koken hebben ze op IJslandse campings vaker niet dan wel, alleen op grotere campings langs de ring zijn deze faciliteiten soms aanwezig. Ook campingwinkeltjes, restaurant/bar of andere vormen van vermaak hebben ze op campings eigenlijk nergens. In het binnenland kan je vaak kamperen bij (on)bemande berghutten. De faciliteiten zijn meestal erg minimaal en vaak is het uren rijden voor je weer beschaving tegenkomt. Daardoor wordt vaak ook verwacht dat je zelf je afval weer meeneemt naar de bewoonde wereld. Bij de drukkere berghutten zoals Landmannalaugar of Hveravellir zijn kleine restaurantjes en kan je wat simpele levensmiddelen kopen, maar reken daar bij de andere locaties eigenlijk niet op. Langs de ring 1 komen veel toeristen en de campings daar zijn vaak een stuk beter uitgerust maar daardoor ook erg druk. Ga er zeker in het binnenland vanuit dat je echt op jezelf aangewezen bent!

Gek genoeg zijn de kleine hutjes zoals de hyttes of stuga’s die je in Noorwegen, Zweden en Finland veel hebt op IJsland niet gebruikelijk, deze vind je bijna nergens. Bij de berghutten kan je vaak wel een bed krijgen en binnen slapen, maar dit is erg duur. 7000 tot 8000 ISK (rond de €60,-) is vrij normaal en daarvoor heb je dus alleen een bed op een slaapzaal en moet je meestal gewoon gebruik maken van dezelfde sanitaire voorzieningen als de kampeerders.

Zorg wel voor een fatsoenlijke uitrusting als je gaat kamperen. Het waait in IJsland vrijwel altijd en omdat bomen en struiken zeldzaam zijn is er op de campings vrijwel nooit beschutting. Een stevige tent met die wel wat wind kan hebben is dus wel belangrijk. De ondergrond is vaak erg stenig dus ook rotspennen zijn onmisbaar. Soms sta je ook gewoon op de scherpe stenen of steengruis, dus een beschermend onderzeil is wel aan te raden als je het grondzeil van je tent heel wilt houden. Een goede tip hiervoor is anti-worteldoek wat je bij het tuincentrum kunt halen. Knip dit thuis even op maat voor je tent en smelt de randen dicht, dan kan je het gewoon hergebruiken.

Wildkamperen is op IJsland onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Dit is natuurlijk de goedkoopste optie, maar let wel goed op waar je de tent neerzet. Het weer op IJsland kan van het ene op het andere moment omslaan, dus op dat rustige plekje kan je zomaar ’s nachts met een storm geconfronteerd worden.

Het weer

Als je mooi-weergarantie wil, ga dan vooral niet naar IJsland. Het weer is vrij onstabiel en kan van het ene op het andere moment veranderen. Vier seizoen in één uur is echt geen fabeltje. Het waait er ongeveer altijd en de wind kan hard en koud zijn. De regen kan slechts een buitje zijn, maar het kan ook dagen lang blijven hangen. Vaak komt het door de wind ook niet van boven, maar van opzij. Een vreemde gewaarwording! Het kan er in de zomer ook gewoon zonnig en een graadje of 20 zijn, maar ik heb ook dagen gehad dat het niet boven de 5 graden uitkwam. Nachtvorst is ook in de zomer zeker niet ongebruikelijk. Maar net zoals ze in Noorwegen ook vaak zeggen, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Zorg dus gewoon dat je goed voorbereid bent, dan is het prima uit te houden. Een goede weersite is Home-page - Icelandic Meteorological Office | Icelandic Meteorological office

De beste periode

De zomer op IJsland duurt maar kort, je bent dus vrij beperkt in je reisperiode. Veel wegen in het binnenland gaan pas eind juni/begin juli open. In juli ligt er in het binnenland op veel plekken nog sneeuw. De wegen zijn dan wel open maar de rivieren zullen door smeltwater dan aanzienlijk hoger staan dan in augustus en september. In juli en augustus is het doorgaans het beste weer. Vanaf half september wordt de kans op sneeuw al behoorlijk groot. De beste periode voor de motor is dus vanaf ongeveer half juli tot half september. Eind juni/begin juli wordt het nauwelijks donker 's nachts, maar die periode duurt maar kort. In augustus/september zijn de dagen ongeveer net zo lang als hier in Nederland. Vanaf september maak je kans het Noorderlicht te zien, in de maanden daarvoor is het niet donker genoeg.

Uitrusting

Zorg vooral voor voldoende bescherming tegen het weer. Zelfs het beste motorpak wordt na dagen van aanhoudende regen nat, koud en klam, dus een regenpak is onmisbaar. Neem voldoende warme onderkleding mee, het liefst synthetisch, dat neemt geen vocht op en droogt snel. Beter meerdere dunne laagjes dan een dikke laag. Ook een lekkere muts (wol) is fijn voor de momenten dat je geen helm op hebt. Je koelt erg hard af via je hoofd, zeker als het hard waait. Wol neemt geen vocht op, dus een wollen muts houdt je ook in de regen lekker warm, al zal je de regen er af en toe even af moeten schudden. Katoen neemt vocht op en zuigt zich vol als een spons, en vervolgens heb je er eigenlijk niks meer aan.

Vanwege de koude nachten is een goede slaapzak ook onmisbaar, het liefst een die tot mimimaal het vriespunt, maar als het even kan nog iets lager gaat. Je weet natuurlijk van jezelf wel of je het snel koud hebt als je slaapt. Dons is niet geschikt voor vochtige omstandigheden, en die ga je zeker krijgen. Bij voorkeur dus geen donzen maar een synthetische slaapzak.

Vergeet ook zeker je zwembroek niet! Ze hebben op IJsland veel thermale baden, waar je gratis of tegen geringe vergoeding gebruik van kan maken. Vaak op de meest prachtige plekken. Verschillende berghutten hebben prachtige baden waar je heerlijk in kunt relaxen. Er is niks mooiers dan tijdens een koude heldere avond lekker vanuit het warme water genieten van het Noorderlicht en de sterren! Let wel op dat sommige baden echt heet zijn, dus spring er nooit zomaar in. Het moeilijkste is meestal het moment dat je er weer uit moet…

Waterschoenen of oude gympen zijn erg handig als je rivieren moet doorwaden en je laarzen droog wilt houden, maar ook in de thermale zwembaden die soms gewoon in de rotsen zijn uitgehakt en dus een stenige bodem hebben.

Wat ook wel leuk is, is dat ze op sommige campings een soort weggeef hoek hebben. Alles wat nog bruikbaar is maar je niet meer nodig hebt kan je daar achterlaten zodat iemand anders er nog iets aan heeft. Vooral op de camping in Reykjavik heb je daar heel van, voornamelijk spul wat in het vliegtuig niet mee mag zoals gasblikjes of benzine voor branders, maar ook voedsel wat men over heeft. Het kan dus best wat opleveren als je daar aan het begin van je reis even gaat shoppen, vaak staan er wel tientallen gasblikjes die soms nog bijna helemaal vol zijn.

Misschien nog wel het meest belangrijk, zorg dat je motor in goede conditie is! De wegen zijn slecht, nat, stoffig en vol stenen, dus alles slijt als een gek. Ga dus niet op pad met een half versleten ketting of slechte banden, want het slijt 10x zo hard als hier in Nederland. Hou er ook rekening mee dat er weinig motorzaken zijn, dus mocht je onderweg mechanische problemen krijgen dan is de kans groot dat dit terplekke niet zomaar opgelost kan worden. Motorisch kan er altijd iets gebeuren, maar zorg dat de slijtage-onderdelen als ketting, remblokken en banden in ieder geval nog in goede conditie zijn. Bij twijfel vervangen of zorgen dat je reservedelen bij je hebt.

Eten en drinken

Zoals gezegd, IJsland is duur! Vooral erg duur zijn alcoholische drank, sigaretten en vlees. In de supermarkt verkopen ze alleen licht alcoholisch bier (2%), voor alle andere alcoholhoudende drank moet je naar een slijterij. Ook uit eten gaan is erg duur, dus de goedkoopste optie is om zelf te koken. Dit is eigenlijk ook de enige manier om verzekerd te zijn van eten, want vind je in de rest van Europa in vrijwel elk dorp wel een restaurantje, op IJsland kan je dat wel vergeten. Eetgelegenheden vind je eigenlijk alleen in de grotere plaatsen. IJslanders zijn fan van hamburgers en hotdogs, maar naar McDonalds kan je lang zoeken op IJsland, die hebben ze namelijk niet. Die functie wordt door de grotere tankstations wel overgenomen. Bij bemande tankstations kan je meestal wel fastfood en pizza’s krijgen, en dat is ook het enige voedsel wat nog een beetje betaalbaar is.

Tenzij je echt in de drukke gebieden blijft kan je er niet op vertrouwen dat je elke avond een leuk restaurantje vind, dus zal je echt zelfvoorzienend moeten zijn. Dat wil zeggen zorgen dat je voor voldoende dagen eten bij je hebt en dit ook zelf kunt koken/opwarmen. Kleine winkels en buurtsupers zijn rondom de dorpen meestal wel redelijk te vinden, meestal bij of in een tankstation. Voor echt grote winkels zal je naar de “steden” moeten. Het is dus wel raadzaam om gelijk voor meerdere dagen eten in te slaan, maar daar ligt vanwege de geringe bagagecapaciteit van ons motorrijders ook vaak meteen het probleem. Je zal dus een beetje slim inkopen moeten doen. De “goedkoopste” winkel in IJsland is de Bonus, dat is een soort Aldi. In een redelijk grote supermarkt zal je eigenlijk vrijwel alles vinden wat je hier in NL ook kan krijgen, het is alleen een stuk duurder.

Water is een van de weinige dingen waar ze op IJsland geen tekort aan hebben. Kraanwater is altijd gewoon drinkbaar. Op alle campings is gewoon stromend water en ook in de natuur hoef je nooit ver te zoeken om een beekje te kunnen vinden. Het stromende water in riviertjes en beekjes is meestal prima drinkbaar, in de afgelegen gebieden komt het kraanwater ook gewoon uit de beek. Let er wel even op dat er in de directe nabijheid geen vee rondloopt en dat het geen stilstaand water is.


Rijden op IJsland

Rijden, daar komen we natuurlijk voor! Aan onverharde wegen ontkom je eigenlijk niet op IJsland, maar ook als je wat minder avontuurlijk bent ingesteld kan je nog best wat kilometers maken. Naar alle toeristische hotspots lopen asfalt- of goede gravelwegen, waar je ook met een straatmotor prima uit de voeten kunt.

De bewegwijzering op IJsland is zeer goed. Overal staan voldoende borden en rondom de steden en dorpen staan vaak borden met kaarten van het hele gebied. Zelfs in het binnenland staat voldoende bewegwijzering en ook de navigatie kent vrijwel alle wegen gewoon. Toch is een goede wegenkaart als back-up wel aan te raden.

IJsland heeft grof gezegd 3 verschillende soorten wegen:
  • Als eerste heb je de ringweg die om heel het eiland heen loopt. Er is maar één ringweg, dus deze heet dan ook gewoon de 1. Deze is zo’n 1300km lang en is nagenoeg geheel geasfalteerd. De maximumsnelheid is 90km/u en dat is dan gelijk ook het snelste wat je op het hele eiland mag rijden. De ringweg is over het algemeen geen heel spannende weg om te rijden, maar brengt je wel relatief snel van A naar B.
  • Rondom de ringweg lopen de gewone wegen. Deze zijn rond de steden en dorpen vrijwel altijd geasfalteerd, maar daarbuiten vaak gravel. Dit soort gravelwegen zijn goed onderhouden en met elk soort voertuig te rijden. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50km/u, daar buiten op het asfalt 90km/u, op gravel 80km/u. De overgang van asfalt naar gravel staat altijd goed aangegeven door middel van een bord met de tekst “Malbik Endar”.
  • In het binnenland vind je de echte avontuurlijke wegen, de zogenaamde F-wegen. De wegnummers beginnen dus, je raadt het al, met een F. Deze wegen zijn alleen toegestaan voor voertuigen met 4-wielaandrijving. De kwaliteit van deze wegen kan afhankelijk van het weer zeer slecht zijn en meestal zijn deze wegen alleen in de zomermaanden geopend. Ook zal je op de F-wegen regelmatig rivieren moeten doorwaden.

In de F-wegen wordt nog onderscheid gemaakt tussen een Rough-Track en een Mountain-Track. Een Rough-Track is met een relatief standaard 4x4 of allroad motor meestal nog goed te doen, een Mountain-Track vereist wel speciale aanpassingen aan het voertuig. Soms bestaan dit soort “wegen” zelfs alleen maar uit paaltjes in de grond die je moet volgen. Op standaard wegenkaarten is dit onderscheid vaak overigens vaak niet te zien, maar op de weg zelf wordt dit met bordjes wel aangegeven. De informatieborden langs de route geven het ook aan, hoe kleiner de stippellijn hoe moeilijker de weg. Het is dus zeker wel aan te raden om voordat je de F-wegen opgaat goed op de informatieborden te kijken. Hoe begaanbaar de F-wegen zijn hangt sterk af van de weersomstandigheden.

full


Hou er ook rekening mee dat je langs de F-wegen meestal geen faciliteiten hebt, geen tankstations, winkels of bewoning, alleen soms enkele berghutten. Toch zijn dit wel de wegen die door de mooiste gebieden lopen en zeker op de allroaders onder ons een grote aantrekkingskracht hebben. Maar wees altijd goed voorbereid voor je deze wegen opgaat, zeker als het lange trajecten zijn!!

Bij veel tankstations hangen schermen waarop je de condities van de wegen in de omgeving kunt zien, en of er afsluitingen of waarschuwingen zijn. Ook kun je dit vragen bij tankstations, winkels, bij campings of berghutten, bij de Tourist Information of Rangers in de Nationale Parken. Vraag ook vooral naar het weer, en de diepte van de rivierdoorwadingen. De locals zijn hier meestal erg goed van op de hoogte. Een handige website hiervoor is ook: www.road.is.

Let op, offroadrijden is op heel IJsland ten strengste verboden en er staan zelfs gevangenisstraffen op! Je moet je dus houden aan de wegen en paden, maar die zijn in veel gevallen al uitdagend genoeg. Door het klimaat groeit er in het binnenland erg weinig, en door erosie slijt een enkel bandenspoor zomaar uit tot een geul van een meter diep. De ondergrond kan zich niet tot nauwelijks zelf herstellen, dus sporen in de natuur kunnen vele tientallen jaren zichtbaar blijven!

Paar kleine puntjes van aandacht die op het hele IJslandse wegennet van belang kunnen zijn:

IJsland heeft veel rivieren, dus in de doorgaande wegen ook veel bruggen. Deze bruggen zijn echter vaak maar één rijstrook breed, dus je kan te maken krijgen met tegenliggers. Je kunt dus niet vanuit beide richtingen gelijktijdig over de brug. Op zich is het op de rustige wegen al een kleine prestatie om precies tegelijk met een tegenligger de brug te naderen, maar het kan wel gebeuren. Een van de twee zal dus vóór de brug aan de kant moeten en de ander voor later gaan. Vooral de toeristen zijn dit natuurlijk niet gewend, dus dat leidt er wel eens toe dat er iemand achteruit moet. Deze bruggen worden vooraf door middel van een verkeersbord aangekondigd, dus je hebt ruim de tijd om de situatie in te schatten.

Als je iets verder vanaf de ring 1 het binnenland ingaat, krijg je er vroeg of laat mee te maken dat het asfalt overgaat in gravel. Dit wordt ruim van te voren aangegeven middels een bord met de tekst “Malbik Endar”. Pas dus tijdig je snelheid aan, want met name bij het begin van het gravel zitten vaak diepe kuilen. Andersom, van gravel het asfalt op wordt meestal niet aangegeven.

KOgbIqI.jpg


Let ook op dat je langs veel wegen, ook soms gewoon langs de 1, loslopende schapen hebt. Deze steken natuurlijk net over op het moment dat jij er nietsvermoedend aankomt. Zeker als er meerdere schapen aan beide kanten van de weg staan kan je, want dan kan je er vanuit gaan dat ze elkaar gaan opzoeken als ze op de vlucht slaan.

Een ander gevaar op de weg zijn de toeristen zelf. Je zal al snel merken dat gedurende het zomerseizoen het grootste percentage van alle auto’s en campers op de weg huurauto’s zijn, bestuurd door toeristen. De wegen zijn vrij rustig, maar daarom vergeten sommige toeristen wel eens dat ze toch echt gewoon op de openbare weg zijn. Het komt dus geregeld voor dat ze plotseling midden op de weg stoppen, keren, achteruit rijden, afslaan of uitstappen om foto’s te maken, zonder te kijken of er iemand aankomt. In het binnenland heb je veel toeristen die een 4x4 huren maar totaal geen ervaring op onverhard hebben, laat staan dat ze kunnen inschatten hoe je dit met een motor doet. Meestal goed bedoelt maar ze stoppen vaak op de meest onhandige punten om je voorbij te laten, of ze rijden juist door en snappen niet dat jij op de motor niet achteruit kunt.
Het is allemaal niet zo spannend, maar wel even iets om rekening mee te houden.


Doorwaden van rivieren

Op de F-wegen zal je regelmatig rivieren moeten doorwaden. De echte rivieren staan op de kaarten en informatieborden altijd wel aangegeven, met het symbool van een watergolfje of de letter V. De kleinere stroompjes staan meestal niet op de kaarten. Of de rivieren met een motor doorwaadbaar zijn hangt sterk af van de weersomstandigheden, en klein stroompje kan na een flinke regenbui makkelijk uitgroeien tot een stevige rivier. Ook het type motor en de hoogte van de luchtinlaat kan natuurlijk van belang zijn. Het is handig om vooraf voor jou motor te bepalen hoe diep je kan en wil, en hou daarbij natuurlijk een veilige marge. Hou er ook rekening mee dat je motor het wat diepte betreft misschien nog wel aankan, maar dat de stroming ook dusdanig hard kan zijn dat je hem misschien niet overeind kan houden. Ik hield een diepte van net boven mijn knie aan (lopend uiteraard, niet zittend op de motor), dat is voor mij zo’n 60cm. Daarmee kon ik bijna overal wel doorkomen.

Het doorwaden van rivieren is met de motor zeker een spannend proces, maar kan ook gevaarlijk zijn, zeker als je alleen bent! Een klein foutje kan in het gunstigste geval leiden tot een nat pak, in het ergste geval tot einde van je vakantie en je motor. Stop altijd eerst voor je een rivier door steekt en check de diepte en de ondergrond. Meestal kan je dit bij een klein stroompje wel inschatten zonder natte voeten te halen, maar bij een wat grotere rivier zal je toch andere maatregelen moeten nemen. Let met name op bij gletsjerrivieren, deze zijn namelijk troebel dus je kunt de bodem niet zien en hebt dus geen idee hoe diep ze zijn. Je kunt natuurlijk wachten tot er een auto langskomt en kijken hoe die er doorgaat, maar als dat wat langer duurt zal je toch echt zelf te water moeten. Natte voeten krijg je toch wel, dus wen daar maar aan. Het is wel aan te raden om een paar oude gympen of waterschoenen mee te nemen en daarmee te water te gaan, dan heb je niet de rest van de week natte laarzen. Je kunt er zelfs voor kiezen om zonder broek naar de overkant te gaan, dan kan je na de oversteek alles weer droog aantrekken maar het kost je wel wat meer tijd.

Check niet alleen de diepte maar ook de ondergrond, heb je zand, fijne steentjes of kiezel dan gaat het meestal wel, maar heb je grote keien dan wordt het met de motor al snel wat lastiger. De bodem is meestal wel vrij stevig en nauwelijks glad door alg, dus je hoeft er niet echt bang voor te zijn dat je vast komt te staan. Let er bij het verkennen ook op dat de kortste weg niet altijd de makkelijkste weg hoeft te zijn, soms moet je juist een breder stuk pakken, of misschien wel in een bocht naar de overkant. Meestal is het zo dat waar het water het minst hard stroomt, het ook het minst diep is. Hoe je oversteekt, staand of zittend op de motor is net wat je prettig vind. Ik vind zittend fijner, dan heb ik mijn voeten dicht bij de grond en kan je een onbalans redelijk makkelijk opvangen.

Tip die ik kreeg van de locals, bij rivieren met grote stenen, loop de motor dan naar de overkant. Dus gewoon in zijn eerste versnelling en er naast lopen. Bij echt moeilijke doorsteken kan je er zelfs voor kiezen om eerst de bagage af te laden, dat scheelt vaak een hoop gewicht maar je moet wel wat vaker lopend oversteken om je bagage weer op te halen. Tip 2, gletsjerrivieren staan in de ochtend vaak lager, omdat er vanwege lagere temperaturen ’s-nachts veel minder smeltwater ontstaat. Aan het einde van de dag staan ze dus op hun hoogst.

Wees echt voorzichtig, kan je jezelf lopend door de rivier al bijna niet staande houden, dan lukt het met de motor zeker niet! En wees er ook op bedacht dat je eventueel weer terug moet kunnen omdat je een stukje verder een nog diepere rivier of ander obstakel tegenkomt waardoor je moet omkeren. Hou gewoon niet teveel vast aan je vooraf bepaalde reisdoel. Soms kan het gewoon echt niet en zal je om moeten keren om een andere weg te zoeken of moeten accepteren dat je helemaal niet komt waar je wilt.


Tanken

De tankstations zijn op IJsland vaak onbemand en moet je dus met pas betalen. Dat kan met pinpas of creditcard. Veruit de meeste betaalterminals kan je in het Engels of Duits zetten, maar een enkele oude werkt alleen in het IJslands. Meestal hangt er dan wel een vertaling bij. Bij de oude betaalterminals moet je je pas soms met de magneetstrip naar boven invoeren, dus als hij niet meteen werkt, probeer je pas dan eens andersom.

Voordat je kan tanken moet je op de terminal het bedrag invoeren waarvoor je wilt tanken. Soms moet je op het scherm uit bepaalde bedragen kiezen, soms kun je met de cijfertoetsen zelf een bedrag invoeren. Dat wil met omrekenen nog wel eens verwarring opleveren. Is het ingevoerde bedrag bereikt dan slaat de pomp ook af en heb je te weinig gekozen dan zal je dus weer opnieuw moeten beginnen. Kies dus liever een te hoog bedrag, je betaalt uiteindelijk toch alleen wat je daadwerkelijk hebt getankt. Benzine is in IJsland ongeveer net zo duur als hier in Nederland. De grotere tankstations langs de doorgaande wegen hebben meestal ook en restaurant waar je fastfood kan krijgen, en sommige hebben ook een winkel voor levensmiddelen.

Tankstations zijn er in principe voldoende, al kan er soms wel een flinke afstand tussen 2 pompen zitten. De grootste afstand is bij mijn weten op de Sprengisandur route, hier moet je het 240 kilometer zonder tankstation doen (maar als je in de tussentijd nog andere routes of zijwegen wilt nemen kan deze afstand natuurlijk snel oplopen). Bij grotere afstanden tussen twee pompen staat er bij het laatst te passeren tankstation wel een bord met het aantal kilometers naar de volgende. Aangezien de meeste motoren toch wel een actieradius van minimaal 300km hebben zal het in principe dus niet nodig zijn om extra benzine mee te nemen. Gok het er niet op om je tank helemaal tot op de reserve te rijden, want het kan best wel eens gebeuren dat een pomp buiten dienst is. Tank gewoon als je tank ongeveer voor de helft leeg is, of als je weet dat je een lang traject zonder pomp opgaat. Ik heb het één keer meegemaakt dat een pomp buiten gebruik was, maar dit was in het dorp waar ik kampeerde en de volgende ochtend deed hij het gewoon weer. Ik heb het niet meegemaakt dat mijn pas niet werd geaccepteerd.


Veiligheid

De meest gestelde vraag die ik in mijn omgeving heb gehad, is het niet gevaarlijk zo helemaal in je alleen? Op zich ook niet helemaal onterecht, want IJsland is een land met vele gezichten. Waar het op het ene moment nog zonnig rustig weer is, kan het een uurtje later zomaar stormen. Het kan sneeuwen in de zomer, en een rivier kan zomaar een halve meter hoger staan dan de dag ervoor. De wegen in het binnenland zijn slecht, en zeker bij het onverhard rijden ligt een ongelukje altijd op de loer. En dan lig je daar ergens met een gebroken been of een kapotte motor, en dan? Vragen waar ik natuurlijk vooraf ook wel over heb nagedacht en mijn best heb gedaan om het risico zo klein mogelijk te maken. Helemaal zonder risico is het natuurlijk niet, maar daar dan kan je nergens meer heen.

Wat ik vooraf al had gelezen, en wat achteraf ook is gebleken, is dat je in vrijwel het hele land gewoon bereik met je mobiele telefoon hebt. Zelfs in het binnenland. Ik gok dat er in zo’n 90% van het hele land dekking is. De echt afgelegen gebieden waarschijnlijk niet, maar daar dat zijn voornamelijk de wandelgebieden en daar kom je met de motor toch niet. Soms heb je geen bereik waar je staat, maar 100 meter verderop opeens weer wel. Soms moet je dus even een stukje lopen, en als je dan een signaal hebt, niet meer blijven verplaatsen. Het is niet altijd sterk genoeg om te bellen, maar sms’en (ja dat bestaat ook nog), is mij altijd gelukt. In grote delen van het land is ook gewoon internetdekking, ook in het binnenland. Wel minder dan het gewone signaal, maar toch nog opvallend goed. Films streamen zal je niet lukken, maar een appje sturen lukt meestal wel. In de buurt van de bewoonde wereld heb je meestal wel gewoon 4G. Je Europabundel is ook op IJsland gewoon geldig.

Een aantal tips voor een veilige reis:

Kies vooraf één persoon in je familie/kennissenkring uit die je op de hoogte houdt van je plannen. Natuurlijk kan je zoveel mensen appen als je wil, maar het is wel handig om vooraf in ieder geval één vast persoon te kiezen die je laat weten welke routes je gaat rijden. In mijn geval liet ik mijn broer altijd weten als ik het binnenland in ging, welke route en wegnummers ik ging rijden en hoe lang ik er ongeveer over dacht te gaan doen. Meestal kon dat gewoon via de app, anders met sms. Hij deed daar verder niks mee, maar stel dat ze na een paar dagen nog niets van me vernomen zouden hebben dan weet in ieder geval iemand wat je laatste plannen waren, en dat maakt het zoekgebied een stuk kleiner. Vergeet ook niet te laten weten als je je plannen aanpast.

Je kunt op de website www.safetravel.is een reisplan aanmaken. Dit is ongeveer hetzelfde idee als ik hier boven heb beschreven, alleen dan loopt het niet via familie maar via de autoriteiten. Ze ondernemen echter pas actie als er iemand uit je familie alarm slaat omdat ze niets van je horen. Je kunt er ook voor kiezen om je te laten monitoren, dan krijg je berichten waar je binnen een bepaalde tijd op moet reageren. Doe je dat niet dan gaan ze zoeken. Dit vond ik iets te ingrijpend dus ik heb hier geen gebruik van gemaakt. Ook omdat je vrij gedetailleerd moet aangeven waar en wanneer je ergens bent, en dat beperkt mijn vrijheid om een andere route te kiezen of ergens te blijven als het me bevalt.

Je kunt gratis de app 112Iceland downloaden. Via deze app kan je “inchecken” op je locatie. Dit wordt opgeslagen bij de hulpdiensten en overschreven zodra je een nieuwe incheck doet. Op het moment dat iemand de hulpdiensten belt omdat ze jou kwijt zijn, kunnen ze aan de hand van de app zien waar je het laatst hebt ingecheckt en het zoekgebied beperken. De app heeft ook een noodfunctie, die kan je activeren als je in nood bent. De app belt dan de hulpdiensten en stuurt meteen je actuele locatie mee. Nadeel is dat je hiervoor dus wel internet moet hebben, en dat heb je niet altijd. Het inchecken moet je handmatig doen en gaat dus niet vanzelf. Ik heb deze optie wel vaak gebruikt. Zodra ik ergens stopte voor een foto of een pauze keek ik even of ik internet had en drukte ik even op de check-in knop. Kleine moeite. Uiteraard alleen als ik het binnenland in ging, op de gewone wegen is het druk genoeg en is dat echt niet nodig. In het zomerseizoen komt er ook in het binnenland trouwens voldoende verkeer. Ik kan me niet herinneren dat er wegen zijn geweest waarop ik echt de hele dag niemand ben tegengekomen. Niet elke 5 minuten natuurlijk, maar eens per uur komt er echt wel een auto langs. Als je tenminste op de gebruikelijke wegen blijft.

Jou zou kunnen overwegen om een Spot te huren of zelfs aan te schaffen, maar dit is niet goedkoop. Uiteraard moet je op veiligheid niet bezuinigen, maar aangezien er in nagenoeg het hele land gewoon gsm dekking is vond ik het niet nodig.

In veel nationale parken en bij berghutten heb je in het zomerseizoen Parkrangers en medewerkers van Search&Rescue. Hier kan je altijd aankloppen om te vragen hoe de weersvoorspellingen en de wegcondities zijn, en of je veel diepe rivieren tegenkomt. Ook heeft elke redelijke plaats wel een tourist information waar je deze vragen kunt stellen.

Zorg er wel voor dat je altijd met voldoende brandstof het binnenland ingaat, en dat je voldoende voedsel en water bij je hebt. Ik had altijd een paar zakken van dat buitensportvoedsel bij me. Die bewaar ik voor nood en gebruik ik dus in principe niet, tenzij ik echt niets anders meer heb. Ik heb ook altijd een paar zakjes droge volkorenmacaroni mee, gewoon verdeelt over de bagage. Neemt allemaal nauwelijks ruimte in, maar als je wel ergens strandt dan heb je in ieder geval geen honger. Dat hoeft niet eens door een ongeluk te zijn, ik heb ook verhalen gehoord van lui die de tent open ritsten en opeens een halve meter sneeuw voor zich hadden liggen. Dan kan het zomaar zijn dat je een paar dagen niet meer weg kunt. Water is er in principe altijd wel voldoende en kan je ook uit de beek wel gewoon drinken. Ik rij in de vakanties eigenlijk altijd met een Camelbak van 3 liter, dus ook nu. Ben er aan gewend dus ik heb er geen last van, dus ik hoef me nooit druk te maken of ik wel voldoende water bij me heb.

Al met al is het een heel verhaal geworden, maar kort samengevat kom je met een beetje logisch nadenken en gevoel voor veiligheid een heel eind. Vooraf heb ik best getwijfeld om alleen te gaan, maar achteraf heb ik er geen seconde spijt van gehad. Uiteraard kan je er voor kiezen om een georganiseerde reis te boeken, dan is alles voor je geregeld en hoef je je nergens druk om te maken. De routes zijn bekend en in geval van nood sta je er nooit alleen voor. Daarentegen is duurder, en duren de reizen meestal maar een week of twee. Als je zonder organisatie gaat ben je flexibel in je reisperiode en kan je zelf je budget in de gaten houden. Als voorbeeld, ik was ruim 1000 euro goedkoper uit dan de reis die ik in de eerste instantie had geboekt, en daarvoor was ik dan ook nog eens twee keer zo lang onderweg.

Ik hoop natuurlijk dat ik met mijn verslag wat mensen enthousiast heb gemaakt, en wie nog twijfelt, gewoon doen!!
 
Laatst bewerkt:
Wowie!
Wat een mooi, uitgebreid en interessant verslag!
Dank je wel! Ik had voooordelen over Ijsland, die heb je wel weggenomen hoor.

Dank voor het mooie verhaal!
 
Bedankt voor jouw reisverslag en de nuttig tips. Ik heb genoten !!!. Het weer en de rivierdoorwadingen zijn wel een dingetje, maar het landschap is fantastisch. Mijn enige rivierdoorwading is die bergrivier naast de brug halverwege Sommelier in het tolgedeelte...
 
Terug
Bovenaan Onderaan