Reisverslag: Kamperen voor beginners - weekendje Sauerland

MP_NL

Maarten
Donateur
4 mei 2009
14.742
4.810
Twente
Het moest er eens van komen, zowel mijn eerste reisverslag, als mijn eerste kampeertrip.

Mijn reiservaring met de motor beperkt zich tot enkele weekenden in Duitsland met vrienden (Eifel, Harz etc.) en vorig jaar een week alleen op pad geweest naar de Vogezen en het zwarte woud. Echter hierbij altijd gebruik gemaakt van hotels als slaapgelegenheid. Motor ervaring was er dus wel, kampeer ervaring niet echt.

Voordeel van hotels is dat je altijd een vrij redelijke slaapplek hebt en minder bagage mee neemt. Echter wilde ik graag iets meer “te doen” hebben dan alleen rijden en in een hotel neer ploffen. Daarnaast had ik de indruk dat er op de campings makkelijker even een praatje of ander sociaal contact ontstaat dan in een hotel. Wat ik tijdens mijn week alleen in de Vogezen toch wel begon te missen. Kortom, eens kamperen leek me een mooie uitdaging.

Geïnspireerd door de reisverhalen van de echte helden hier en de diverse kampeer topics begonnen de voorbereidingen. In mijn jeugd heb ik met mijn ouders wel gekampeerd, maar de laatste 15 jaar ben ik niet verder gekomen dan een ingerichte stacaravan. De zolder thuis was dus niet voorzien van enige kampeer uitrusting. Via lijstjes van mede-kampeerders een lijst van basis benodigd heden opgesteld en rustig de diverse webshops afgegaan. Midden in corona tijd was dit al een avontuur opzich, en zoals het vaak bij mij gaat dook ik er vol in!

Enfin met een 2 tenten gekocht, 2 slaapmatten gekocht en 1 geleend, een mooie nieuwe brander, met basis keuken setje, en een nieuwe slaapzak leken de meeste dingen geregeld. Ik had al wel bedacht voor de avond maaltijden restaurants te pakken en ’s avonds niet zelf te koken.

Qua locatie had ik Luxemburg in gedachten, maar door corona perikelen leek Duitsland een betere keuze. De Eifel was ik al een paar keer geweest, dus Sauerland leek mij een prima alternatief. Ik was hier vorig jaar op de terugweg vanuit het zwarte woud ook doorheen gekomen en dat was prima bevallen.

Eind Augustus is het tijd om te gaan, en ondertussen heb ik zelfs nog van motor gewisseld. Door de corona werd de trip van een week Italië geannuleerd, en bleef er wat geld in kas. Dat dus maar gebruikt om van een Versys 650 te wisselen naar een Tracer 900, daar direct even een set nieuwe banden onder gezet & mooie Givi zijkoffers aan gehangen, en hij was er klaar voor.

De voorbereidingen beginnen op donderdag 20 augustus in de avond. Mijn zomervakantie is begonnen, en het is tijd om de motor in te pakken. Mijn pakmogelijkheden bestaan uit 2 zijkoffers, en een grote bagagerol. Als ik zo alles uitleg in de garage lijkt het nog een heel puzzel te worden, maar uiteindelijk past het er prima in. Ik duik redelijk op tijd het bed in, maar in slaap vallen duurt nog even, ergens is het toch wel spannend!

Vrijdag 21 augustus sta ik vol goede moed op, maar dan kijk ik uit het raam….. stromende regen.
Ik heb het weerbericht voor Sauerland goed bekeken, maar ben even vergeten dat ik gewoon vanuit Twente moet vertrekken. Volgens buienradar duurt dit nog wel een paar uur, en daar kan ik niet op wachten. Regenbroek aan, regenvoering in de jas, en gaan! Nouja gaan… de combinatie van regen + nieuwe banden maant me nog tot wat voorzichtigheid, maar we zijn onderweg.

Ik rijd het eerste stuk snelweg om zo snel mogelijk in de leukere streken te zijn qua motorrijden, heuvels cq. bergen dus! Ik rijd de 54 naar Münster en met een gangetje van 120 kan ik rustig even wennen aan de motor en de balans met bagage. Dat gaat prima, maar het regent nog steed behoorlijk. Pas als ik via de 1 door rijd richting het Ruhr gebied en net voor Unna de snelweg af draai is het ineens droog, zonnig, en 30 graden. Wat een omslag! Snel even stoppen om te tanken, en me van wat laagjes kleding te ontdoen. De regen kleding is op de laatste paar kilometer al vrijwel droog gewaaid dus die kan direct weer in de koffer.

1612278459896.png




Ik word toch altijd een beetje stram van dat snelweg rijden op de motor, helemaal bij regen, dus even wat rekken en strekken en de motor weer op. Ik sta nu aan de rand van het Sauerland, en voor de bochtige stukken is het fijn als het lijf weer een beetje meewerkt. Vanaf Unna duik ik de kleinere wegen op. En begint de motottrip pas echt. Ik daal eerst af richting het zuiden, via Iserlohn naar werdohl. De route heb ik vooraf netjes in de Zumo gezet maar ik loop echt steeds vast op afgesloten stukken weg, ik blijf aan het omrijden via saaie stukken 100km weg, en veel te drukke steden dorpen en mijn humeur daalt tot een dieptepunt, dit was de bedoeling niet! Gelukkig roept er een klein stemmetje in mijn achterhoofd dat ik meestal ook niet gezelliger word van te weinig eten, en aangezien het al ruim 13:00 geweest is, en ik behalve een knackerbrodje vanochtend thuis nog niks gehad heb, moeten we daar ook echt tijd voor maken. Ik heb geen zin om nog lang te zoeken dus plof bij de lokale McD in Werdohl neer. Gezien het inmiddels 32 graden is, gaat de grote ice tea er erg makkelijk in, en ik voel me direct ook een stuk beter. Dit is vaker een puntje als ik alleen onderweg ben, ik vergeet dan gewoon te eten & te drinken waardoor ik me niet top voel, kom ik vaak echter wel pas een uur te laat achter.

Mijn goede moed word echter binnen de eerste kilometers al weer onderbroken door de zoveelste wegafsluiting. Normaal laat ik me op de motor niet direct tegen houden, maar aangezien er bomen gekapt worden die midden over de weg liggen, en er mannen met grote kettingzagen bij staan die geen enkele intentie hebben mij door te laten, keer ik toch maar om. De alternatieve route is maar iets om, maar wel weer gewoon rechte duitse bundesstrasse, een geen leuke bosweg. Gelukkig blijkt dit de laatste omleiding van de dag te zijn en loopt het eindelijk een beetje zoals ik wil, mooie glooiende stukken, afgewissel met kleine boswegen, ik houd het wel bij asfalt maar de grote wegen vermijd ik zo veel mogelijk.

Vanaf Werdohl ga ik een klein stukje oosterlijk, om vervolgens weer koers te zetten naar het noorden, Sauerland is niet super groot, dus om toch de leuke meters te blijven maken is de route een beetje een zig-zag geworden. Ik zet koers richting de Mohnesee, en hier laat ik eindelijk het industriele duitsland achter me en onstaat er een stukje vakantiegevoeld, ik stop even voor een foto momentje en berichtje aan het thuisfront dat ik me weer wat beter voel (het appje tijdens de lunch stop had toch een bepaalde ondertoon…) en kijk even rond en drink wat.
1612278501251.png



Vanaf de Mohnesee volg ik een route die afwisselend zuid & noord gaat om zo langzaam op te schuiven richting Brilon, erg leuke route en ik vermaak me goed. Net onder Brilon heb ik een camping geboekt voor 2 nachten. Ik lees dat door Corona je niet overal zomaar terecht kan, maar tegelijk hier op MF ook veel geruststellende geluiden dat het allemaal wel mee valt. Ik wil me echter niet op mijn 1e kampeer tripje al druk moeten maken over de camping, dus ik heb hem netjes vooraf geboekt. Wel zou ik voor 17:00 in moeten checken, dat ging dankzij de vele omleidingen in de ochtend niet helemaal maar lukken dat geeft wat onrust in mijn hoofd, een telefoontje met de camping loste dat gelukkig op.

Net voor 18:00 rijd ik de camping op en mag ik een grasveldje uit zoeken. Het normale trekkersveldje is niet in gebruik, dus ik krijg 1 van de normale plekken toegewezen. Er is weinig verschil tussen de plekken dus ik neem er in met aan beide kanten een lege plek en begin uit te pakken.

Mijn inpak strategie was vooral gericht op het rijd baar houden van de motor, en blijkbaar minder op efficiëntie op de camping. De haringen zitten dus onderin een koffer, en de tent in de rollbag achter de slaapzak. Kortom al snel ligt het veldje vol met al mijn spullen en kan ik eindelijk beginnen met de tent opzetten. Dit had ik thuis al een keer geoefend natuurlijk dus die staat gelukkig snel. Wel vies warm met 33 en weinig schaduw dus zo snel de tent staat loop ik naar het toiletgebouw voor een douche… echter mag ik het toiletgebouw niet in zonder mondkapje, ohja! Corona, bijna vergeten, en moet ik nog even terug naar de tent om het mondkapje op te halen, in alle chaos niet te vinden, dus de motorcol moet nog maar even dienst doen. Bewijs dat er daadwerkelijk gekampeerd is:

1612278588528.png



Op de camping zelf is er weinig te beleven, er zijn wel wat plekken bezet, met name campers en een paar caravans, maar zelfs het winkeltje is dicht vanwege… juist. Ik loop even langs de receptie en vraag of ze iets aan kunnen raden op loopafstand om te eten, waar ik ook nog met een korte broek binnen mag. Ik krijg een 2 tal tips en ga aan de wandel. Helaas blijken beide gelegenheden gesloten vanwege… en ik krijg toch wel honger, het is inmiddels half 8. Optie 3 ligt aan het einde van een lang pad de bossen in, en sluit om 20 uur volgens het bordje… hmmmm.. dat lukt ook niet denk ik. Dus dan maar doorlopen naar Brilon zelf, nog even een half uurtje doorstappen. Gelukkig is hier wat meer levendigheid en kan ik een mooi plekje krijgen op het terras voor een avondmaaltijd van maar liefst 3 schnitzels, en een paar biertjes. Wederom later dan gepland, want tegen half 9 zat ik pas op de stoel. Dat gaan we morgen anders doen!

Dit briefje word na de 2e keer wel irritant:
1612278780958.png


maar uiteindelijk zat ik prima:

1612278812259.png



Door de hoge temperatuur zit het heerlijk buiten, maar al snel begint het wat donker te worden. Tegen 21:30 besluit ik dat het welletjes is en loop ik terug naar de camping. Maar ik kom er al snel achter dat het dan al behoorlijk donker is. Ik heb de keuze tussen langs een 100km weg lopen, of het bospad. Langs de weg in het donker lijkt me geen optie, dus het bospad…. Donker was het wel, maar we hebben de camping terug gevonden! Blij dat ik de powerbank voor mijn telefoon mee genomen had tijdens het eten, want dat lampje was hard nodig!

Zoek het pad:
1612278866543.png


Eenmaal terug op de camping wil ik nog een kopje thee maken op mijn nieuwe brandertje, maar op iedere vorm van verlichting kwam direct zo veel ongedierte af, dat ik na een snelle blik op de mooie sterrenhemel toch maar de tent in duik. In de verte klinkt nog wat (live) muziek van een of ander feestje (er was toch Corona?!) en ik moet nog even wennen aan mijn luchtbed, dus het duurt even voor ik in slaap val, maar uiteindelijk slaap ik prima.
 
Laatst bewerkt:
Mooie aftrap voor een Sauerland-trip :t

De keus tussen langs een gevaarlijke 100km-weg lopen met priemende koplampen of door de bosjes die ken ik.
Jij kon doorlopen met een lampje. Ik ben weer omgedraaid (was de heenweg) nadat ik al bijna onderuit ben gegaan.
 
Goed geschreven ! En is dat een Nordisk tent?
Dat in- / uitpakken en reorganiseren ken ik ook. O-)
Ik volg het verder hier.
 
Enorm leuk om zo in de donkere winterdagen reisverslagen te lezen! Leuk geschreven en ik kijk uit naar het vervolg. Ik hoop zelf komend voorjaar (of iig voor de echte zomervakantie) ook een week alleen op pad te gaan met deze winter bij elkaar gesprokkelde kampeerspullen. Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!
 
Gaaf, ik volg!! Volgens mij hebben wij ook op die camping gestaan (weekendje). Ligt op een helling, groot en mooi gelegen. Inderdaad op loopafstand van Brilon met stukje hellend pad door een bos en langs een soort ziekenhuis of zoiets naar het dorp.
 
Wat leuk dat er al zo veel mensen meelezen!
Dat moedigt mij aan om een beetje door te werken met de updates. Die moet ik nog schrijven op basis van mijn foto's, appjes naar 't thuisfront en mijn geheugen. Dus hierbij:

Zaterdag 21 augustus start met een kopje thee en een reep ontbijtkoek. Ik heb geen boodschappen gedaan, en op de camping is ook niks te krijgen. Veel uitgebreider ontbijten dan dit doe ik toch nooit, dus ik mis er niet zo veel aan, en in ieder geval is mijn brandertje gebruikt! Ik reken even snel uit wat de prijs per kop thee op dit moment is, en besluit daar snel mee te stoppen. Ik heb het wellicht wat overdreven voor een eerste weekendje, dus de besparing ten opzichte van een hotel laat nog even op zich wachten.
1612296751701.png


De tent weer inpakken is een uitdaging voor morgen dus ik zit al snel weer op de motor. De route loopt vandaag wat meer richting zuid oost, ik begin met een stukje langs de Diemelsee om vervolgens af te zakken richting het national park Edersee. Opvallend dat het rond deze meren direct toeristisch aandoet. Er zijn meer mensen op de weg, de terrasjes zijn redelijk bezet en het is mooi weer. Ik stop even voor een fotootje, en een vriendelijke dame bied aan mij er dan maar bij op te zetten. Ik vind mezelf niet echt fotogeniek, zeker niet nadat ik een helm op gehad heb, maar aangezien mijn vrouw de foto’s met alleen de motor er op ook wel een beetje zat is besluit ik maar even te poseren.


1612296787246.png

1612296839142.png

De meren zijn groter dan ik verwacht had op basis van de kaart, maar doordat het stuwmeren zijn heb je een beetje een rare kustlijn, het waterniveau varieert nogal, dus een terrasje pal aan het water is er niet bij. De stukken route tussen de meren lopen vaak door meer verlaten streken, en tussen de bossen is het soms ineens erg vochtig. In tegenstelling tot de hitte van gisteren is het vandaag eens stukje koeler, en ik doe na de eerste meters de wind/regen voering maar weer in de jas. Met name het stuk rond de Edersee is qua rijden fantastisch, bochten bochten en nog eens bochten. Veel stukken mag je maar 50, en soms moet je even wat auto’s voorbij, maar over het algemeen loopt het erg lekker. Ik zit met een grote smile op de motor. Dit heb ik wel gemist zeg! Ook het feit dat de koffers vrijwel leeg zijn en de bagagerol ontbreekt lijkt de motor goed te doen, hoewel dat wellicht ook tussen mijn oren zit lijken de bochten net ff lekkerder te lopen.

Na het meer steek ik via de onderkant van het park Edersee terug naar het westen. Hier word het weer wat minder toeristisch en waan me soms alleen op de weg. De temperatuur zakt iets, en het begint ook wat te waaien, met rond de 20 graden is het niet koud, maar het contrast met gisteren is groot. Ik volg een route vrij zuidelijk in Sauerland om vervolgens net voor Siegen weer noordelijk te gaan via Bad Berleburg naar Winterberg. Hier is het meteen weer een stuk drukker en ik kom ook veel andere motorrijders tegen. Qua zwaaien wel gezellig, maar ik kan ze onderweg soms missen als kiespijn, met name de grote groepen rijden duidelijk een meer toeristisch tempo dan ik, maar inhalen is op de smalle bochtige wegen soms een hele klus als ze met 20 man/vrouw achter elkaar rijden. Ik beland via Winterberg uiteindelijk tegen 17:00 in Willingen. Het zonnetje is er weer en het is hier super druk. Ik stop hier even om een plan de campagne te maken onder het toeziend oog van wat ingepakte sneeuw kanonnen op de nu mooi groene piste.
1612296982824.png


Gezien mijn slechte ervaringen gisteren heb ik geen zin om weer naar Brilon te moeten lopen voor mijn maaltje. Ik besluit dus in Willingen alvast te eten, maar heb wederom laat gelunched dus nog maar beperkte honger. Op de kaart staat bij de toetjes een grote portie kaiserschmarren, een soort gehakte pannenkoeken die ik goed ken van de wintersport in Oostenrijk. Aangezien de Duitse porties normaal al niet gering zijn, lijkt me een grote portie van dit een prima avond maaltijd, inplaats van de zoveelste hamburger met friet (die ik als lunch al had). Ik leg aan de ober uit dat ik alleen een toetje wil met een (alcoholvrije) radler en binnen 5 minuten staat een een klein bordje op tafel en binnen nog eens 5 minuten is dat op. Wel lekker, maar niet helemaal de “Grosse portion” waar ik op hoopte. Ik twijfel even of ik nog een portie bestel maar besluit dat toch niet te doen. Aangezien het avondeten op deze manier wel erg weinig tijd kostte loop ik even een rondje en koop bij een tankstation met uitgebreide shop wat zoute snacks en wat drinken zodat ik nog wat te snaaien heb terug bij de tent. Tijdens de wandeling door het dorp kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er zelfs in de zomer hier veel moeite gedaan word om voor Oostenrijks dorp door te gaan. Ik vind het maar een rare gewaarwording om een soort van namaak Oostenrijks dorp te zien zo midden in Duitsland, maar ik ben zelf natuurlijk ook schuldig door Kaiserschmarren te bestellen, ieder zijn hobby zullen we maar zeggen.

Ik klim onder toeziend oog van vele terrassen weer op mijn stalen ros, val daarbij bijna om omdat ik een beetje raar scheef geparkeerd stond en de motor begint te rollen zodra ik de jiffy van de grond heb, maar corrigeer dit vloeiend en vertrek voor het laatste stukje richting camping.
Zodra ik Willingen een paar kilometer achter me gelaten heb keert de rust terug, en ik vind het bijna jammer dat de camping er al zo snel is.

Terug op de camping zijn er meer mensen vertrokken dan bijgekomen. Het is nu echt vrijwel uitgestorven op een paar campers na. Ik las in een ander reistopic ook al dat mensen met campers blijkbaar een beetje angstig zijn, want je ziet ze eigenlijk niet buiten. Je hoort alleen af en toe zo’n schuifdeur open schuiven, maar als je opkijkt zijn ze al weer weg. Het hele idee van meer sociale contacten tijdens het kamperen blijkt tot nu toe nogal tegen te vallen…

Ik besluit even snel te douchen en merk tijdens het terug lopen naar de tent al dat het nu echt wel afkoelt. Volgens mijn telefoon is het nog maar 12 graden, dus ik besluit maar binnen te gaat zitten, buiten is met de koude wind erbij het prettige er wel af. Ik begin nog zittend in mijn tentje, maar al snel kruip ik in de slaapzak en kijk nog wat Netflix op de tablet. Als ik mijn oordopjes uit doe om te gaan slapen hoor ik de wind gieren rond mijn tentje. Ik voel me wel een echte kampeerder nu!
1612297157379.png
 
Laatst bewerkt:
Goed geschreven ! En is dat een Nordisk tent?
Dat in- / uitpakken en reorganiseren ken ik ook. O-)
Ik volg het verder hier.

Nee een Vango scafell 300+

Ik had eigenlijk een lidl tentje van een paar tientjes gekocht. Maar die kon me toch niet helemaal bekoren tijdens het testen in de achtertuin (terwijl het natuurlijk prima is voor mijn beperkte doel). Met wat surfen kwam in een goede deal tegen voor dezen, en tjah... dit is toch wel wat mooier spul hoor O-)
 
Wat ik zeker herken is het eten en drinken tijdens het rijden. In m'n hoofd zegt een stemmetje, je moet een plekje zoeken om wat te eten en drinken maar meestal luister ik niet naar stemmetjes in m'n hoofd om vervolgen bijna in het donker van hotel naar hotel te rijden omdat alles complet (vol) is. Ik volg.
 
Wat ik zeker herken is het eten en drinken tijdens het rijden. In m'n hoofd zegt een stemmetje, je moet een plekje zoeken om wat te eten en drinken maar meestal luister ik niet naar stemmetjes in m'n hoofd om vervolgen bijna in het donker van hotel naar hotel te rijden omdat alles complet (vol) is. Ik volg.

Ik maak mijn routes vaak zo dat ik niet veel dorpjes en zeker geen steden door kom. Qua rijden top, alleen zul je dan altijd zien dat je om 11:30 een leuk plekje tegen komt, maar het nog wat aan de vroege kant is en doorrijd. Om vervolgens niet fatsoenlijks meer tegen te komen, waarna je om 14:00 besluit dan maar een MacD of tankstation ofzo te pakken om in ieder geval wat te eten te krijgen... In duitsland zijn ze ook nog wat stricter op de tijden dan hier, dus als je daarom 14:00 nog aan komt voor de lunch bij de wat traditionelere restaurants heb je gewoon pech.
 
@Tmanneke meldt: 'Dat in- / uitpakken en reorganiseren ken ik ook.'
@MP_NL meldt: 'De tent weer inpakken is een uitdaging voor morgen dus ik zit al snel weer op de motor.'

Wat jullie melden is standaard-procedure voor de vakantie!
Als ik thuis de motor voor de vakantie aan in opladen ben, moet ik thuis zoeken op allerlei plekken en komt er vaak op het laatst nog DIT bij en nog DAT bij. Als ik dan bij vertrek maar alles bij me heb, dan is dat wel oke. Mijn gedachte is dan, dat ik bij de eerste stop wel alles zal her-inrichten. Het voordeel op de 1e camping is dan dat je alles wat mee moet, direct in het zicht hebt, zodat inpakken beter is in te schatten.
Meestal na een dag of 2-3 krijgt alles een vaste plaatst en ben je snel weer de weg op.
 
Wat jullie melden is standaard-procedure voor de vakantie!
Als ik thuis de motor voor de vakantie aan in opladen ben, moet ik thuis zoeken op allerlei plekken en komt er vaak op het laatst nog DIT bij en nog DAT bij. Als ik dan bij vertrek maar alles bij me heb, dan is dat wel oke.

Ik heb tegenwoordig een krat in mijn berging staan en daar gaat alles in dat voor een kampeertrip nodig is. Tent en slaapspullen liggen er naast. Een paar dagen voor vertrek gooi ik ook de kleding die ik mee wil nemen op een grote hoop. En de dag voor vertrek haal ik de motorkoffers naar binnen zet die krat naast die stapel en pak het allemaal in, net alsof ik in de tent zit in te pakken. Na al tien jaar hetzelfde type motorkoffer te hebben is het wel duidelijk waar alles moet komen.
 
Ik nu ook, maar dat duurde even. De topkoffer was wel heel snel "keuken", dat vind ik het makkelijkst. Ik laat er altijd wat plaats in voor de dagelijkse boodschappen en als ik kook heb ik altijd alles bij de hand. Handig,omdat ik nogal eens uitgebreid wil koken. 8-)
En wat ik zeker nooit meer meeneem: mijn laptop. Wat heb ik daar op gevloekt zeg, en dan heb ik hem nog maar zelden gebruikt op reis ook. Was de eerste en meteen de laatste keer. })
 
Herkenbaar: geen laptop mee maar in plaats daarvan de i-pad. De topkoffer is bij mij ook gereserveerd voor kookstellen en ingekochte waar. Ik heb er speciaal een tas voor die ik dan eruit kan halen in plaats van het demonteren van de topkoffer, is bij de 1200rt-lc veel lastiger dan bij vorige rit modellen. Ik vind het plezierig om alles terug te kunnen vinden op een vaste plaats in de tas, komt allemaal heel precies 😀
 
Ik gebruik de topkoffer voor alles wat niet nat mag worden. Dus onderkleding, een handdoek, een fleece slaapzak voor als het echt koud is en dat soort dingen. Rommel voor de motor gaat in de zijtas, ducttape, een extra rem/koppelingshandel, een spanningsregelaar , en wat gereedschap. ( honda gaat nooit stuk maar je hebt ook een verzekering die je nooit gebruikt, dus dit is voor jekannieweten) . Ontbijtspul kan wel nat worden dus ook in de zijtas. Een enkele instantmaaltijd voor als alles dicht is. Simpel is de schoonheid !
 
Ik nu ook, maar dat duurde even. De topkoffer was wel heel snel "keuken", dat vind ik het makkelijkst. Ik laat er altijd wat plaats in voor de dagelijkse boodschappen en als ik kook heb ik altijd alles bij de hand. Handig,omdat ik nogal eens uitgebreid wil koken. 8-)
En wat ik zeker nooit meer meeneem: mijn laptop. Wat heb ik daar op gevloekt zeg, en dan heb ik hem nog maar zelden gebruikt op reis ook. Was de eerste en meteen de laatste keer. })
Mijn topkoffer gebruik ik voor dagelijkse kleding, elektronica en (elek)gereedschap. Ook voor schrijf-gerei en ouderwetse landkaarten.
Als extreem slecht weer, dan doe ik ook mijn GSM er in. Dus is voor spullen die 100% zeker droog moeten blijven.
Nee, nog nooit heb ik 1 drup lekkage gehad in mijn 48L Givi-topkoffer.
De 35L zijkoffers zijn redelijk droog, maar bij een flinke bak hemelwater, toch ietsje lekkage.

O ja, ik bewaar ook altijd de bladen 'Kampioen' en gekregen oude (motor)bladen in de koffer.
Op 'stille' avonden heb ik dan wat leesvoer. Na uitlezen gaan ze in de kliko.

@ geen laptop mee:
Alle vakantie-wetenswaardigheden klop ik meestal in op de GSM in 'memo'.
 
Laatst bewerkt:
Ik nu ook, maar dat duurde even. De topkoffer was wel heel snel "keuken", dat vind ik het makkelijkst. Ik laat er altijd wat plaats in voor de dagelijkse boodschappen en als ik kook heb ik altijd alles bij de hand. Handig,omdat ik nogal eens uitgebreid wil koken. 8-)

Op mijn Pan European was de topkoffer ook mijn keuken en ongeveer op dezelfde manier in gebruik zoals jij dat doet. Ook omdat je die makkelijk van de motor afklikt en in je voortent zet. En als je een dagje de tent laat staan laat je de topkoffer ook lekker in de tent.

Tot ik mijn Pan inruilde voor een GSA, toen was dat opeens niet handig meer. De zijkoffers er af halen is daar juist veel handiger, ook omdat je ze als stoel en/of tafel kunt gebruiken. De topkoffer blijft nu altijd op de motor zitten en daar zitten de spullen in die ik voor een toertochtje nodig heb (extra handschoenen, compressor/bandenreparatie, flesje drinken, pakje koekjes, evt lunchpakket en ook altijd wat vrije ruimte om de boodschappen in kwijt te kunnen.

Nu is mijn rechterzijkoffer de keuken, aangevuld met wat andere zaken tot die vol is. Wat wel is gebleven is een tanktas die verhoogd kan worden. Dat is erg makkelijk bij boodschappen doen om daar kwetsbare zaken als brood in te doen, om te voorkomen dat het in de koffer wordt platgedrukt.
 
Op mijn Pan European was de topkoffer ook mijn keuken en ongeveer op dezelfde manier in gebruik zoals jij dat doet. Ook omdat je die makkelijk van de motor afklikt en in je voortent zet. En als je een dagje de tent laat staan laat je de topkoffer ook lekker in de tent.

Tot ik mijn Pan inruilde voor een GSA, toen was dat opeens niet handig meer. De zijkoffers er af halen is daar juist veel handiger, ook omdat je ze als stoel en/of tafel kunt gebruiken. De topkoffer blijft nu altijd op de motor zitten en daar zitten de spullen in die ik voor een toertochtje nodig heb (extra handschoenen, compressor/bandenreparatie, flesje drinken, pakje koekjes, evt lunchpakket en ook altijd wat vrije ruimte om de boodschappen in kwijt te kunnen.

Nu is mijn rechterzijkoffer de keuken, aangevuld met wat andere zaken tot die vol is. Wat wel is gebleven is een tanktas die verhoogd kan worden. Dat is erg makkelijk bij boodschappen doen om daar kwetsbare zaken als brood in te doen, om te voorkomen dat het in de koffer wordt platgedrukt.
ik neem slechts het hoognodige mee qua koken. Kleine gaspit of dingetje met blokjes, klein pannetje, een bord, mes en vork ( we blijven wel netjes !) metalen drinkmok en dan is het dat wel. Uit eten is na een dag rijden wel heerlijk, gewoon uitkiezen van en menukaart en de boel laten brengen. Ontbijt kan dan wel primitief met wat muesli op zo, als er geen bakkertje te vinden is.
 
ik neem slechts het hoognodige mee qua koken.
Uit eten is na een dag rijden wel heerlijk, gewoon uitkiezen van en menukaart en de boel laten brengen.
Ontbijt kan dan wel primitief met wat muesli op zo, als er geen bakkertje te vinden is.

Ik vind juist ontbijt wel belangrijk.
Bij de bakker een 'pain du stok' halen en die besmeer ik dan met Unox blikje leverpastei. Makkelijk en lekker.
Voor ontbijt-drinken koop ik een doos met mini-pakjes chocomel.
Alles wegspoelen met flink koffie en dan ben je er weer helemaal klaar voor!

Voor avond-eten kan je naar een pizzaboer of een resto.
Maar soms als te ver lopen of geen zin om van de camping weg te gaan dan is het simpel calorieën laden.
Ik heb altijd een plastic bus met rijst mee, samen met Bonduelle blikje groente en een paar Bifi's dan ben ik ook klaar.

De zijkoffers haal ik sowieso van de motor af. Bij wind zet ik ze in een V om de gasbrander luw te houden.
Verder zijn deze zijkoffers niet te openen zonder dat er veel uitvalt. Daarom bij openen kantel ik 'm dan achterover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan