Reisverslag: Kamperen voor beginners - weekendje Sauerland

Thuis heb ik er wel lol in om iets lekkers bij elkaar te koken.

Op de camping is dat heel wat anders.
Voor mij is eten van Tmanneke natuurlijk wel prima maar voor vakantie veel te uitgebreid.
Simpel is simpel zoals ik hierboven heb beschreven. Op camping vooral calorieën en de rest is bijzaak.
Een dag later haal ik 't dan wel weer in bij de resto.
 
Leuk verslag!

Wat betreft de aanschaf van kampeerspullen.
Is daar een topic over?
Met tips wat betreft inpakken, de.juiste materialen etc?
 
Ik had hem even gemist, maar ik volg inmiddels ook!
Mooie fiets trouwens de Tracer, ziet er goed uit met die zwarte koffers
 
Zondag 22 augustus begint voor mij pas rond een uur of 9. Ik ben niet zo’n ochtendmens. En vertik het dus al helemaal om als ik vakantie heb de wekker vroeg te zetten. Zodra ik mijn ogen goed en wel open heb merk ik dat het behoorlijk fris is in de tent. Ik controleer op mijn telefoon hoe warm het buiten met tentje zou moeten zijn, en jawel met een graad of 9 is het knap fris! Blij dat ik ’s nachts geen last heb gehad van kou, ondanks mijn niet isolerende luchtbed en basis slaapzak. Terwijl ik een kopje thee maak komt het zonnetje er even door en voelt het wat behaaglijker, na wederom een reep ontbijtkoek als ontbijt moet het er dan echt van gaan komen. De tent moet ingepakt.

Al snel liggen al mijn spullen in een grote cirkel rond mijn motor en kan ik de tent afbreken, die is ondanks de lage temperatuur wel gewoon netjes droog geworden. Waar ik de tent op stond te zetten met het zweet blank op mijn rug, sta ik nu af ten toe te rillen in mijn vestje, maar we vorderen gestaag. Helaas begint het zo ongeveer op het moment dat ik deze foto maak ineens te regenen.
1612651311601.png





Mijn gestructureerde inpak sessie veranderd daarmee in een soort chaos om maar zo snel mogelijk alles in de koffers te proppen, ik ben al lang blij als ik alles mee heb, en vannacht slaap ik toch weer thuis. Nog even snel omkleden naar het motorpak (brrrr weer frisjes!) Op het moment dat ik klaar bent met inpakken en wil vertrekken stopt het net zo plotseling als het opkwam ineens met regenen, en is de zon terug. Ik schiet nog snel even een vertrek plaatje.
1612651333866.png



Voor vandaag staat er zo’n 450 km gepland, waarvan de laatste circa 100km weer snelweg. Aangezien het inmiddels zo rond half 11 is word het tijd om te gaan! Vanaf Brilon pak ik eerst weer een stukje route naar het zuiden, wederom richting Winterberg. Maar nu over een net andere weg dan ik eerder dit weekend reed. Daarbij kan een weg soms in de andere richting zo anders lijken, dat ik soms prima dezelfde stukken weg in de route heb, maar dan in een andere rijrichting. In Winterberg kan ik merken dat we nog een beetje stijgen qua hoogte, omdat het er nog iets frisser is. Volgens de tracer was het bij vertrek op de camping inmiddels 13 graden, maar hier geeft hij er nog maar 10 graden aan. Ik stop om mijn leder handschoenen te verwisselen voor textiel “mid-season” exemplaren die als reserve altijd mee zijn, maar nog steeds heb ik het vrij koud. De echte winter voering van mijn jas hangt thuis aan een haakje, want ik had echt niet verwacht die nodig te hebben eind Augustus. Daar heb ik toch wat spijt van.

Ik vervolg de route vanaf Winterberg richting het westen en rij via Schmallenberg richting Olpe om daar richting het noorden te gaan richting Hagen. Het eerste deel van de route is het bewolk, en soms zelfs wat mistig. Daarnaast heb ik het nog steeds niet echt lekker warm. Gelukkig vind ik rond lunchtijd een bakker met een soort van café erbij. Dit is precies het soort tentje wat ik graag heb voor lunch, omdat je hier niet persee voor friet met een schnitzel hoeft te gaan maar ik gewoon een semmel (broodje) ham/kaas en broodje salami kan bestellen. Met een flinke kop warme thee erbij mag ik plaatsnemen, en warm rustig weer op. De broodjes zijn snel verdwenen en ik ben ook weer op temperatuur. Inmiddels zijn er nog 2 motorrijders neergeploft, een dame en een heer. Ik wens ze en fijne reis, maar voor mij is het tijd om te gaan. Buiten blijkt dat hij een dikke GS rijd (zoals 90% van de mannen van boven de 40 lijkt het) en zij een tracer 900 zoals de mijne. Ik dacht dat ik vergelijken met de bescheiden Versys 650 nu wel een echte mannenmotor had gekocht, maar blijkbaar niet!

Na de lunch rijd ik om een aantal stuwmeren heen (biggetalsperre/listertalsperre/versetalsperre) maar hier is weinig te beleven, geen toerisme en horeca te zien en aangezien het weer niet echt meewerkt heb ik ook geen zin om foto’s te maken. De rest van de route lijkt erg op die van gister ochtend. Zodra je het hart van het Sauerland uit bent neemt de drukte meteen af. Voor het motorrijden wel prima, maar door de weersomstandigheden en algehele rust doet het wat treurig en verlaten aan. Het kwik is inmiddels gestegen tot 17 graden, en dat is het maximale waar ik op mag hopen vandaag. Ik rijd op veel plekken waar de straten behoorlijk nat zijn, maar ik heb het zelf steeds droog gehouden op een paar spatten na.

Ondanks dat de route erg mooi is rijd ik duidelijk een ander tempo dan de eerdere dagen. Doordat ik het steeds net niet lekker warm heb, en het overal wat vochtig is ligt het tempo wat lager. Ik moet mezelf bijna dwingen te genieten van het motorrijden wat de afgelopen dagen meer vanzelf ging. Deze route moet ik later ooit nog eens rijden, als het droog, warm en zonnig is!

Net onder Dortmund draai in de snelweg op om vervolgens meteen verkeerd te rijden. Ik dacht het beter te weten dan de Garmin, maar dat bleek weer eens niet zo. Uiteindelijk zit ik op de 1 naar het noorden, en kan ik de rest van de weg ongeveer blind afleggen. Net voor de Nederlandse grens krijg ik nog even een flinke bui op mijn kop, maar aangezien ik nog maar een half uurtje te gaan heb en de blauwe lucht al weer te zien is verderop rijd ik maar door, geen zin om nu met een regenpak te gaan klooien. Rond half 6 rijd ik de oprit op en ben ik weer veilig thuis!

Mijn eerste kampeer trip zit er op, net als mijn eerste lange trip met de Tracer. De Tracer is 100% goed bevallen, alles wat ik miste bij de Versys (fatsoenlijke vering, net even 15pk te weinig soms) was hier prima voor elkaar, en meer. Wat een fijne motor! Ook de nieuwe koffers die van boven af openen (tipje uit het kampeer topic) zijn erg handig gebleken.

Over het kamperen ben ik voor mezelf nog niet zo eenduidig. Het sociale deel ontbrak ondanks dat ik dacht nog best redelijk in een druk seizoen te zitten, en op de camping waren wel erg weinig voorzieningen. En het weer sloeg de 2e helft wel erg om, waar je in een hotel toch minder last van hebt, dan ga je gewoon binnen aan de bar zitten.

Het slapen in een tentje is me prima bevallen, en het geeft toch wel een soort van extra vrijheid. In Duitse hotels rondhangen doe ik voor mijn werk al te veel, dus dan geeft dit echt wel wat extra vakantie gevoel. Nu ik wat langer thuis ben denk ik zeker dat ik dit jaar weer wil gaan kamperen, maar dan wel op een camping met restaurant en hopelijk wat mensen om een paar woorden mee te wisselen.

Onderstaande een overzicht van de route (minus de snelweg stukken van/naar Twente) en wat foto's die ik in mijn verhaal niet gebruikt heb.

De route (circa 1200 km):
1612652205140.png


Pistenbully's staan klaar in winterberg.

1612651625987.png


uitzicht vanaf de camping:

1612651798647.png
 

Bijlagen

  • 1612651684678.png
    1612651684678.png
    332,3 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Leuk verslag!

Wat betreft de aanschaf van kampeerspullen.
Is daar een topic over?
Met tips wat betreft inpakken, de.juiste materialen etc?

Onder jou post word al verwezen naar het grote kampeer topic, daarnaast is er ook nog "show je tent naast je motor" waar diverse kampeer zaken vorobij komen. Beide zijn niet alleen leuke topics om mee te lezen, maar staan ook vol informatie!
 
Mooie fiets trouwens de Tracer, ziet er goed uit met die zwarte koffers

Thanks! erg blij mee. Qua koffers leek met dit op een of andere manier mooier te staan dan gestroomlijnde sport koffers, omdat de tracer best een minimalistisch hoekig design heeft. Nu ze er op zitten heb ik daar geen spijt van!. Daarnaast zijn het naar boven toe openende koffers, conform de kampeer-pro tips.
 
Laatst bewerkt:
Onder jou post word al verwezen naar het grote kampeer topic, daarnaast is er ook nog "show je tent naast je motor" waar diverse kampeer zaken vorobij komen. Beide zijn niet alleen leuke topics om mee te lezen, maar staan ook vol informatie!

Ja, heb die al doorgelezen 😁.
Maar bedoelde meer een specifiek kampeer " spul " topic..

Maar verder on topic hier.
 
@demifort
Dat topic is te lezen als advies van veel verschillende motorrijders.
Er bestaat niet 1 eens-luidend advies. Over meerdere kampeerzaken zijn de meningen verdeeld.
Er zijn veel motorrijders die voor een korte of juist lange trip met verschillende spullen op pad gaan. (doe ik ook)

Als ik jou tentje Model A aanbeveel, zal er zeker een reactie komen dat B of C veel beter is.

Daarom goed lezen en eruit halen wat je zelf het beste vindt.
Dan nog kan 't zijn dat je na enkele kampeer-trips gaat denken dat niet alles heel prettig is.
Ik kampeer nu 50 jaar en zelfs dan zie ik nog wel eens iets nieuws wat beter blijkt te werken.
Voortschrijdend inzicht heet dat.................. (en soms komt er ook iets geheel nieuw op de markt)
 
@demifort
Dat topic is te lezen als advies van veel verschillende motorrijders.
Er bestaat niet 1 eens-luidend advies. Over meerdere kampeerzaken zijn de meningen verdeeld.
Er zijn veel motorrijders die voor een korte of juist lange trip met verschillende spullen op pad gaan. (doe ik ook)

Als ik jou tentje Model A aanbeveel, zal er zeker een reactie komen dat B of C veel beter is.

Daarom goed lezen en eruit halen wat je zelf het beste vindt.
Dan nog kan 't zijn dat je na enkele kampeer-trips gaat denken dat niet alles heel prettig is.
Ik kampeer nu 50 jaar en zelfs dan zie ik nog wel eens iets nieuws wat beter blijkt te werken.
Voortschrijdend inzicht heet dat.................. (en soms komt er ook iets geheel nieuw op de markt)
Ben je al zo oud, mean machine ? Dat komt uit je verslagen niet echt naar voren !!! En van kamperen heb je veel verstand, daar kunnen d emeesten nog wat van leren !
 
Een 'ouwe lul' worden zo lang mogelijk uitstellen!

Eigenlijk was ik met 50 jaar te bescheiden.
Ik weet nog dat ik 51 jaar geleden met mijn 1e eigen tentje kampeerde in de Betuwe. Zelf verdiend met krantenwijk.
Maar vorige zomer was ik een dagje op Vlieland, oa bij camping Stortemelk.
Daar was ooit mijn allereerste kampeer-ervaring, toen nog met mijn ouders. Dat was in 1959 dus al bijna 62 jaar geleden.
Dat was nog echt in de oudheid. Weet nog dat ik met mijn vader water moest halen bij een handpomp. Zelf oppompen!
staande-handpomp.jpg
Dat kan je jezelf nu niet meer voorstellen................. :9
 
Laatst bewerkt:
Het slapen in een tentje is me prima bevallen, en het geeft toch wel een soort van extra vrijheid. In Duitse hotels rondhangen doe ik voor mijn werk al te veel, dus dan geeft dit echt wel wat extra vakantie gevoel. Nu ik wat langer thuis ben denk ik zeker dat ik dit jaar weer wil gaan kamperen, maar dan wel op een camping met restaurant en hopelijk wat mensen om een paar woorden mee te wisselen.
Ik zou je willen aanraden om eens langs te gaan bij een echte motorcamping.
Denk hierbij bv aan;
  • Les Arondes (B)
  • Baton Rouge (B)
  • BoelesPlace (D)
Uiteraard zijn er legio leuke campings, maar deze locaties hebben een absolute meerwaarde.
En uit eigen ervaring kan ik je melden dat deze drie erg goed zijn.
En vergeet niet dat er ook in ons mooie Nederlandje genoeg leuke motorcampings zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan