Reisverslag: Scandinavië en de Noordkaap in Coronatijden

DEEL 10 : INARI RIVER CAMPING (SF) – KIRKENES (N) – GRENSE JACOBSELVE – NEIDEN FJELLSTUE

1612213161106.png

De Rode Duivel raast door het laatste stuk Finland. De N971 is een motorroute van de betere soort: tweebaansweg met strak asfalt, bochtig maar niet té, en ik kan er met gemak 100km/u aanhouden. Heerlijk rijden. Ik stopte niet om foto’s te nemen, maar hieronder wat screenshots uit Google streetview.

1612213191686.png
1612213210146.png

1612213224122.png


Ik nader stilaan de grens. Enkele kilometers ervoor een laatste tankstation en winkel in Finland. Ik stop om wat fruit en bier in te slaan, maak een foto van alweer een eland rendier. Het valt op dat ze geen bel meer dragen maar een zender. Lijkt mij in deze uitgestrekte gebieden ook handiger.

1612213292465.png

Wat een slome beesten zijn het toch, en ze kijken zo dom. Ze stonden regelmatig op of naast de weg. Vooral moeders met een kalf, en daar moet je extra alert op zijn die maken de meest onverwachte zijsprongen. Stapvoets passeren en stoppen tot mevrouw het belieft uit de weg te gaan. Ook die grote trucks doen dat, terwijl je toch zou verwachten dat die even de hoorn blazen of wat aandringen. Ik leerde wel een goede truuk van een Finse Lapman: als ze naast de kant van de weg staan met hun hoofd naar beneden, kan je er rustig langs rijden: dan zijn ze aan het grazen. Als ze hun hoofd optillen: remmen ! Want dan kunnen ze alle kanten opschieten. Het klopt, zal ik de komende weken nog meermaals ervaren.

In het laatste stuk van Finland veranderde het landschap langzaam, onmerkbaar haast. Vanaf de Noorse grens wijzigt het sneller. Je zit direct in een bergachtige omgeving en het uitzicht wordt spectaculairder. Er zijn meer bochten, maar -en dat verbaasde mij een beetje- de Noorse wegen zijn in aanmerkelijk slechtere staat dan hun buurland.

Ik passeer Kirkenes en rij verder naar het Oosten. De Schengengrens met Rusland stelt weinig voor, althans, ik merk er niet veel van. Ik stop bij de parkeerplaats en meer dan een slagboom en bord zie ik niet. En dat was dan ooit de meest gevreesde grens ter wereld? Even heb ik de neiging om tot aan het douanekantoortje te rijden o poolshoogte te nemen. Ik bedenk me op tijd. Russen houden niet van onaangekondigde bezoekers zonder de nodige papieren, visa of wat dan ook. Eerdere bureaucratische ervaringen met Russische grenswachten in een vorig leven behoren niet tot mijn meest aangename herinneringen. Да будет так.

Foto hieronder is geen eigen opname, ik heb hem van het net geplukt. Ik herinner me wel eenzelfde foto gemaakt te hebben, maar vind hem niet meer terug. Alsnog de wraak van die Oude Lap?

1612213374280.png


Net voor de grensovergang gaat een kleine weg naar Grense Jacobselve, de Noordelijkste grens ter wereld. Daar wil ik heen. Rechts van me vormt een kleine beek de grens. Moeilijk te bevatten dat dit vredig kabelende watertje zo streng bewaakt werd. Of nog steeds wordt? Wie weet dat, jong?

Wat verder kom ik bij de oudste berg van Noorwegen, althans dat is wat een bord mij vertelt. Als berg stelt het niet veel voor, eerder een uit de kluiten gewassen heuvel. Een nieuwe ploeg steenmannetjes groet me terwijl ik de heuvel afloop naar de rivier.

1612213402496.png



Tweehonderd meter van de weg af staat een huis en er komen een vrouw en kind naar buiten. Ze komen me tegemoet, de vrouw heeft enkele boodschappentassen bij zich. We groeten mekaar en ik help haar met een van de tassen terwijl we naar de weg lopen. Ze gaat naar Kirkenes boodschappen doen, maar ik zie nergens een auto. Heeft ze ook niet, zegt ze, en tot mijn grote verbazing gaat ze op de bus staan wachten ! Dat was nu wel het laatste wat ik hier verwacht had. Ik vraag hoe een vrouw en een tienjarig kind op zo’n van god en klein Peerke verlaten plek overleven. Ze woont er niet. Door de reisrestricties kon ze niet met vakantie en logeert ze enkele weken in het zomerhuis van haar moeder, een Saami madam . Ik kijk om me heen: kilometers in de omtrek is er niets te zien. Hoe eenzaam moet dat wel niet zijn? Ondertussen kan de kleine man zijn ogen niet van de motor houden en ik til hem erop. Twee seconden later klinkt het geluid van de claxon over de rivier naar Rusland. Zijn ogen blinken. Wat later nemen we afscheid en voor ik mijn weg vervolg neem ik nog een foto. Hieronder zie je ze op de bus staan wachten.

1612213445961.png


En die oudste berg dus:

1612213495720.png


Volgende stop is Grense Jakobselv, de noordelijkste grens ter wereld. Het is om meerdere redenen een bizar stukje grond. Je komt er aangereden en ziet de Barentszzee voor je. Hier kan je niet verder. Het is niet het einde van de wereld, maar wel van het Europees continent. Rechtdoor over het water kom je nog wel het eiland Spitsbergen tegen, en het volgende stuk land is Canada. Over de Noordpool heen dan. Turend over het water kan ik maar moeilijk het gevoel beschrijven dat me besluipt. Het is anders dan naar de horizon aan onze Belgische kust kijken. Je weet dat daar ook vanalles achter ligt, maar niet zoals ik hier ervaar, niet die leegte. Unheimisch, dat klinkt het best bij dit gevoel. De Barentszzee heeft natuurlijk ook iets mythisch, alleen al door de verhalen over ontdekkingsreizigers die tijdens hun ontdekkingsavonturen naar de Noordpool dood vrozen (vriesden?, bevrozen?, bevroren? ,“gevriesdroogd”? Dit geheel terzijde. )

1612213554070.png


Ik kruip over het muurtje en klauter over de rotsen naar het water beneden. Ik wil er persé op zijn minst mijn handen insteken. IJskoud ! Maar ikke blij: op de Zuidelijke of Antarctische Oceaan na, heb ik nu mijn lijf al dan niet gedeeltelijk, in het water van de zeven wereldzeeën gestoken. Binnenkort maar eens richting Nieuw Zeeland of Vuurland gaan, goed voor de emmerlijst.

1612213588290.png


Er valt verder niet veel te beleven. Er zijn nog wat andere toeristen en de informatie kiosk is dicht. En dan is er nog een rare snuiter die vanalles wil weten en vanalles weet te vertellen. Alleen versta ik er niets van. Iets teveel aquavit in het bloed, vermoed ik.
En plots daagt het me: een zat-Lap !

Op de terugweg stop ik bij een paadje dat naar een omheining leidt. Bekijk de onderstaande foto goed. Dat, beste vrienden, is wat er overblijft van het ijzeren gordijn: schapendraad ! Het gele paaltje is een grenspaal. Als je goed kijkt zie je linksboven de Russische grensbewaking op de heuveltop.

1612213700192.png


De andere kant van de weg is interessanter, daar staat de Koning Oscar II-kapel. Het zit zo:

De Barentszzee is een water met rijke visgronden. Sinds het ontstaan van landen, grenzen en zeemijlzones, waren er voortdurend conflicten over visserij rechten tussen de twee buurlanden. Op een bepaald moment vroeg de Noorse provincie gouverneur de regering om kanonneerboten te sturen. Waarop een hoge legerofficier antwoordde dat ze er beter een kerk zouden bouwen als culturele grensverdediging tegen het “Oosten”. Verbazing alom toen de kapel gebouwd werd en Koning Oscar kwam ze rond 1870 zelfs bezoeken. Sindsdien draagt de kapel zijn naam. Ik vind het wel een mooi voorbeeld van het “zwaarden tot ploegen smeden” principe. De vissers maken er niet minder ruzie om, helaas.

1612213765269.png

Op de heuveltop alweer de Noorse grensbewaking. En iets verderop een markante vuurtoren. Moderne architectuur, op het bijna uiterste puntje van Europa. Het lijkt wel zo’n ouderwetse nachtkaars met een spiegeltje erachter. Hm, dat is waarschijnlijk ook wel het idee.

1612213883583.png


Op de terugweg doe ik Kirkenes aan. De hemel is al de hele dag grijs en als ik bij een supermarkt stopt valt de regen met bakken uit de hemel. Tanken en eten voor vanavond kopen en hopen dat het snel droger wordt. Niet dus, er gaat nog een schepje bovenop. Regenpak aan en op zoek naar een camping dan maar. Ik rij nog zeker 30km (een boogscheut in deze contreien) in de gietende regen. Mijn regenpak is waterdicht, maar de druppels kruipen omhoog tussen jas en broek. Het water loopt nu ook van mijn mouwen in mijn handschoenen, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zeiknat en verkild tot op het bot boek ik een hut. Wel wat prijzig: NOK 1000, zo’n € 100 maar ik heb warmte nodig. De hut is comfortabel ingericht, met goede verwarming, een apart keukentje, WIFI en een comfortabele sofa en bedden. Wel geen stromend water, dat staat in een bidon op het aanrecht. Achter de hut hangt een pontje, zie ik vanaf het hut-terras. Als je goed kijkt zie je in de verte een Tenere: @Frazer op avontuur langs zijn TET route. :]

1612213917776.png





Iets later klaart het op en loop ik wat rond. Ik kom één Noors koppel tegen, de rest, een tiental, zijn allemaal Finnen. Die komen hier op zalm vissen. Het is weer zo’n “Fiskecamp”, met zo te zien ook enkele die-hard kampeerders. Iets voor het kamperen topic hier. Leuke tent, hoewel niet van de lichtste zo te zien. Maar wel lichtgewicht kampeerstoelen. Rare jongens, die Finnen.

1612213941830.png


Наш железный занавес - овечья нить ? Псих !
 

Bijlagen

  • 1612213661408.png
    1612213661408.png
    148,7 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
@Tmanneke,wat schrijf jij leuk,met landkaart en foto,s erbij,prachtig!
Nog dit: op de foto zie ik geen eland....lijk,t wel rendier.
 
Hoe spot ik d`t verschil?
Een volwassen eland heeft minimaal de afmetingen van een paard en een rendier het formaat van een ree. Verder zie je de elanden wat meer in zuid Scandinavië en rendieren meer in het noorden. Elanden zijn vrij schuw en blijven meestal in de beschutting van het bos, overstekers uitgezonderd. Rendieren daarentegen schuwen de wegen niet. Als je ze opschrikt gaan ze niet links of rechts uit de flank maar gaan een eind voor je uitrennen op de weg. Altijd opletten dus, zeker als er links en rechts in de berm rendieren liggen/lopen. Kom jij er met de motor aan, kun je er van op aan dat ze mekaar dan gaan opzoeken. Op het warme asfalt gaan liggen vinden ze trouwens ook wel fijn.
 
Laatst bewerkt:
Supergaaf verslag. Toevallig was gister de film Kursk (onderzeeboot ramp in 2000) op de buis. Voorzover de beelden in de film echt waren, dicht bij de plek waar jij was!!!
 
Een volwassen eland heeft minimaal de afmetingen van een paard en een rendier het formaat van een ree. Verder zie je de elanden wat meer in zuid Scandinavië en rendieren meer in het noorden. Elanden zijn vrij schuw en blijven meestal in de beschutting van het bos, overstekers uitgezonderd. Rendieren daarentegen schuwen de wegen niet. Als je ze opschrikt gaan ze niet links of rechts uit de flank maar gaan een eind voor je uitrennen op de weg. Altijd opletten dus, zeker als er links en rechts in de berm rendieren liggen/lopen. Kom jij er met de motor aan, kun je er van op aan dat ze mekaar dan gaan opzoeken. Op het warme asfalt gaan liggen vinden ze trouwens ook wel fijn.
En daarbij, een eland is een wild beest en zal meestal ook op de vlucht slaan als ze mensen zien, je kan ze in ieder geval niet benaderen. Een rendier hoort in principe altijd bij een kudde en heeft een eigenaar. Rendieren zijn daarom mensen gewend en totaal niet schuw. Ze slaan ook niet echt op de vlucht als je ze benaderd, ze zullen hooguit een stukje wegrennen, het liefst die kant op die je niet verwacht. Rendieren lopen ook meestal in groepjes. Er bestaan nog wel wilde rendieren, maar die zijn zeldzaam.
 
En.... een eland heeft een totaal ander gewei dan een rendier. Veel voller. Zie foto's hieronder (links eland, rechts rendier).

1612347215779.png
1612346989576.png
 
Ha ha @Tmanneke,helemaal goed!Ik had in Canada een keer een onverwacht rendevous met zo,n manlijke eland,nou hij schrok
nog harder als ik.(kun je nagaan hoe ik er uit zie)
Nog een vraag: de afstand Kirkenes / Grense Jokobselv hoeveel km is dat ongeveer. Michelin geeft geen uitkomst.
Nice day.
 
Kirkeness - Storskog (Schengengrens) is ongeveer 50km, dan zit je op ongeveer 1/3 van de afstand, ca. 150 km dus. Het eerste stuk gaat vlot, gewone weg. Vanaf Storskog rijdt ook nog vlot, de laatste 20km (in mijn herinnering, kan ook 15 of 25km zijn) is gravel road, maar goed te doen. Daar kom je overigens nog een kleine Noorse grenspost tegen: zo'n abri waar drie van die grenswachten zich vooral warm proberen te houden bij een kampvuurtje en graag praten met toeristen. Het zal je job maar zijn daar. Heb er helaas geen foto's van, zal eens op de gopro bestanden kijken of ik daar iets vind.
 
Hier stuk van de weg Storskog-Jacobselv, met vanaf 3:40 die Noorse grenswachten. Geeft je in elk geval een idee van de weg. De rivier aan de rechterkant is de Noors-Russische grens.
 
We gaan door:

DEEL 11 : NEIDEN FJELLSTUE – NOORDKAAP

1612455331409.png




Het is laat als ik wakker word: 8:30u Dat is lang geleden. Het was donker in de hut, dankzij de rolgordijnen. Je voelt pas dat je duisternis mist als je er na een lange tijd nog eens in ondergedompeld wordt. Ik voel me ook beter uitgeslapen dan anders, alsof ik ook veel dieper sliep. Wat waarschijnlijk wel het geval was.

Op de camping zijn veel Finnen, meer dan Noren. De camping memo’s zijn zelfs eerst in het Fins geschreven. Het heeft deels met corona en daarmee gepaard gaande reisbeperkingen te maken. Maar ook met de zalmrivier die hier achter de camping loopt. Waar het pontje ligt, is het water nog rustig, honderd meter verder is het een wilde stroom, en daar wordt gevist, veel gevist. In Finland zijn er minder plekken waar zalm zit. Ik vermoed dat ze een diepvriezer in hun campers hebben staan. Ik ken in elk geval een Mokummer die een vrieskist bij zich heeft als hij naar Noorwegen trekt om op zalm te vissen. Eet hij een jaar van, volgens mij. Ik verdenk hem er ook van een goed deel van al die zalm op zijn terras in Oud West te roken. Naast andere dingen. 😊

1612455365654.png
1612455373731.png


Het is droog als ik op de motor stap. De Scenic app weet mij te vertellen dat het zo’n 500km tot de Noordkaap is. Dat ga ik vandaag niet halen. Vijfhonderd kilometer in deze streken zijn al gauw zo’n acht rij-uren, pauzes niet meegrekend. Ik spreid het over twee dagen, tijd zat.

Sinds gisteren kan ik weer gebruik maken van mijn reisplan dat ik zo minutieus had voorbereid. Ik kijk er naar, hoewel slechts in grote lijnen. Het rijdt een stuk rustiger als ik ongeveer weet waar ik uit wil komen. Ik vertrouw bijna volledig op de app, vul ’s avonds in waar ik de dag erop wil uitkomen. De app zoekt de minder drukke wegen (wat niet zo lastig is in deze streek, maar alla, het is het idee dat telt) en ik kom regelmatig op onverwacht mooie plekken. Of minder mooi, dat gebeurt uiteraard ook.

Kampeerplekken buiten campings vinden is niet altijd vanzelfsprekend. Een Pan European is een zware motor. Tel daar de koffers en belading bij, waaronder de volslanke schrijver dezes, en je komt al snel op zo’n slordige 450 kg uit. Manoeuvreren op de kleine ruimte is er daarom niet bij, kiezel en modder zijn een risico. Vaak zie ik wel leuke plekjes, maar kan ik daar niet komen: te zompig, te smal, te steil, bermen naast de weg waar ik eventueel wel af kan om een veld in te rijden, maar waarvan ik heel zeker weet dat ik er de dag daarop niet overheen kan. Eén keer ben ik zo een paadje ingeslagen waarvan na een paar honderd meter duidelijk werd dat ik daar niet verder moest willen rijden (meer mensen kennen dat gevoel, en weinigen keren de eerste keer tijdig terug). Inclusief het af- en weer opladen van mijn koffers en bagage en het keren van de Rode Duivel, ben ik een half uur bezig geweest om daar weg te geraken. Overkomt me geen tweede keer (jawel hoor, maar dat weet ik nu nog niet).

Soms zie je ook toffe kampeerplekjes, maar is het nog te vroeg op de dag om al te stoppen. Altijd, werkelijk altijd, kom je daarna geen vergelijkbare plaats meer tegen. Dat is een keiharde natuurwet. Ene Murphy heeft die gedefinieerd, speciaal voor mij denk ik dan. Ik heb mij daarom aangewend om bij het begin van elke rit een uur te zetten waarop ik begin uit te kijken naar een kampeerplek, en daar dan ook te stoppen. Vandaag zet ik die klok op 14u. Ben benieuwd.

Het is alweer lekker cruisen, gemiddeld tussen 70 en 90 km per uur. In heel Noorwegen geldt, op een klein aantal uitzonderingen in stedelijk gebied na, een maximale snelheidslimiet van 80km/u. Iedereen houdt zich daar redelijk aan, ik ook dus.

Onderweg kom ik mijn eerste fjord tegen ! Een kleintje, ze heet toepasselijk ook “Smalfjord” en een voorproefje van het grotere werk later. Ik stap van de motor voor wat foto’s en loop omlaag door …een duingebiedje. Het is een zandfjord, wist niet dat die ook bestonden. En waar ik ook niet bij stilgestaan had, was het getij waaraan die fjorden onderhevig zijn. Ik ben er bij eb. De foto zegt het helemaal.

1612455424029.png


Verder maar weer. Het is best aangenaam motor-weer: niet te koud, droog en de zon achter me. Ik bedenk me dat ik die op de terugweg wel vaak in het gezicht ga hebben. De landschappen zijn prachtig en ik stop regelmatig om effe te genieten en foto’s te nemen. Ik ga ze hier niet allemaal publiceren, doet me teveel denken aan de eindeloze dia-avonden van destijds. Allez, eentje dan, om het af te leren. Leuke weg die in de heuvels verdwijnt. Schoon hé ?!

1612455459134.png


Rond 15u zie ik een geschikte kampeerplek in de buurt van Nyby. Iets later staat de tent en ga ik op zoek naar brandhout. Er is een vuurschaal en die gaat goed van pas komen: het is wat afgekoeld en het is prettig om bij een vuurtje te zitten schrijven. En met Dévéoo te chatten. Die vindt het ook allemaal mooi. Morgen ben ik op de Noordkaap !

1612455480587.png
1612455493543.png


Ik vertrek vroeg, het is nog een kleine 200 km. Het wolkendek voorspelt niet veel goeds. Zolang het daarboven blijft hangen en ik niet stijg vind ik het best. Een paar uren later blijkt dat de route wel stijgt: de Noordkaap ligt ongeveer op de hoogte waarop de onderkant van de wolken hier te zien is. Zorgen voor later.

Ik vertrek vroeg, het is nog een kleine 200 km. Het wolkendek voorspelt niet veel goeds. Zolang het daarboven blijft hangen en ik niet stijg vind ik het best. Een paar uren later blijkt dat de route wel stijgt: de Noordkaap ligt ongeveer op de hoogte waarop de onderkant van de wolken hier te zien is. Zorgen voor later.

1612455535644.png


De noordelijke zeeën zijn rijk aan allerlei visgronden. Naast zalm en haring, zit er ook veel kabeljauw. Die laatste wordt gedroogd in de wind en komt uiteindelijk terecht op een Italiaans of Portugees bord. Wij kennen het als bacalhau en denken dat het een typisch Portugees product is. Niet dus: Noorwegen is een van de grotere exporteurs van deze gedroogde vis.

1612455602687.png


Het museumpje dat ik onderweg bezoek gaat over deze visvangst. Ook over een andere visbedrijvigheid, bekend van een gedramatiseerde documentaire reeks op National Geographic, dacht ik. Het kan ook Discovery zijn. In elk geval: de vangst op king crab. Ik zie een gedroogd exemplaar en ben onder indruk van de grootte van die beesten.

1612455619460.png


Naast museum is dit ook een galerie waar werk van een lokale Lapse kunstenares tentoongesteld is. Ook buiten heeft ze wat geïnstalleerd: ze legde een link tussen vrij rondzwervende rendieren en telefoonpalen. Althans, dat maak ik ervan. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer associaties ik maak. Boeiend.

1612455646169.png
1612455656107.png


Buiten haar dochter, die de winkel openhoudt, is er niemand te bekennen. Ik verneem dat de artieste naast beeldhouwwerk ook zilversmid is en koop er een hanger voor mijn lief har verjaardag. Die is pas volgende maand, zo ben ik er op tijd bij. Ik heb namelijk nogal de neiging om verjaardagen te vergeten. Net zoals “we-zijn- vandaag-X-jaren-samen- dagen”. Hoe onthouden vrouwen dat toch? En waarom vergeten mannen dat over het algemeen? Een denkoefening voor onderweg. Lange ritten doen een mens nadenken en ik begrijp ineens waar Robert Pirsig (Zen en de kunst van het motoronderhoud) zijn mosterd gehaald heeft.

Helemaal in “het nu”, stap ik op de Pan en vervolg nòg relaxter mijn weg.

1612455731027.png


Het wordt kouder en er komt mist opzetten. Correctie: ik rij stilaan de wolken in. Voor de Noordkaaptunnel stop ik even om onder de motorkledij een extra vest aan te trekken. Ben ook blij met de handvatverwarming. Even tussendoor: de Noorkaap ligt op een eiland. Het is alleen aan de verbinding met deze tunnel te danken dat het de meest noordelijke plek is die je, althans in Europa, per auto kan bereiken. De tunnel is bijna zeven kilometer lang en op zijn diepste punt ligt hij op 200m onder de zeespiegel. Dat lijk ik ook te voelen als ik er doorheen bibber: koud en zeer vochtig. Het gevolg: mijn vizier beslaat voortdurend. Na een tijdje ook aan de binnenkant, dus zet ik het maar open. Prompt beslaat mijn bril, en stoppen om hem af te zetten is even geen goed idee, daarvoor is het hier te smal.

Nog een tunnel verder, de vier kilometer lange Honningsvägtunnelen, heb ik weer prijs. Hier is het nog donkerder, killer en vochtiger. Bij het verlaten van deze pijp is de mist alweer wat compacter en natter. Ik zet de motor opzij bij het eerste parkeerhaventje om bril op te bergen en het vizier aan de binnenkant schoon te vegen. Mijn oog valt op de kilometerteller: de Rode Duivel heeft de kaap van 50 000km gerond !!! Gaan we vanavond op klinken, beloof ik hem. Op de foto krijg je ook een indruk van hoe mijn zicht was.

1612455756824.png


Hoe dichter ik de Noordkaap nader, hoe mistiger, kouder en natter het wordt. Mijn snelheid daalt naar 20 à 30km per uur. En mijn alarmlichten gaan aan. Als ik voorbijgestoken wordt door een koekblik, ga ik bumperkleven, blij met het richtpunt. Ik kan hem echter niet bijhouden en dat heeft echt alleen maar te maken met een schoon zicht dankzij ruitenwissers.

Eenmaal boven zet ik mijn helm af. Ik zie weer wat verder, maar helder weer kan je het nog steeds niet noemen. De schimmen die je op de foto ziet zijn, naar later blijkt, vier Finse motorrijders die iets vroeger de top bereikten. Ik ben blij heelhuids aangekomen te zijn, moet toegeven dat ik bij momenten echt bang geweest ben. Het is dat omdraaien in deze omstandigheden nog gevaarlijker leek dan gewoon doorrijden, de kans zit erin dat ik anders eerder terug was. Maar hé, ik heb het toch maar gedaan, zeg ik tegen mezelf niet zonder een zweempje van trots. Ne mens mag af en toe ijdel zijn vind ik.

1612455793459.png


Het is nog zoeken naar de cafetaria, annex museum en filmzaal in deze mist. Prioriteit nu: opwarmen. Een halfuurtje, twee koffies en een pannenkoek later trek ik naar buiten om te zien wat er juist niet te zien is. En voor de obligate foto bij het monument natuurlijk. Hier zie je het effect dat Covid19 op het toerisme heeft. Jaarlijks bezoeken 500 000 (een half miljoen!) mensen de Noordkaap. Zelfs op mistige dagen als deze stikt het normaal van de bezoekers. En nu ? Een spookplek. Ik was blij iemand te vinden die de foto kon maken. Gedurende de twee uur die ik er was zag ik ongeveer 35 bezoekers, en ik denk dat dat nog een optimistische schatting is. Dat maakt het natuurlijk ook weer een uitzonderlijk belevenis. Ik ken een Haarlemmer die volgende zomer meer volk gaat tegenkomen daar. 😊

1612455834418.png


Panoramabeelden schieten zit er niet in, ik neem dan maar een foto van de Barentszzee daar in de diepte, met, ik verwachte het weer eens niet, een pluk madeliefjes op de voorgrond. Zeg nog dat ik geen oog voor detail heb.

1612455855686.png


Het Noordkaapmuseum is best wel de moeite waard als lokale geschiedenis en zelfs wereldgeschiedenis je een beetje interesseert. Ik ga er hier niet over uitweiden, er is genoeg literatuur over dit Ibiza van het Noorden. In de filmzaal, die ruw geschat een kleine 250 plaatsen biedt, bekeek ik samen met nog twee andere bezoekers de film die er doorlopend gedraaid wordt. Mooie beelden, niet zo bijster interessant. Wel lekker comfortabele stoelen.

Wat anderen ook van de Noordkaap denken -en die commentaren variëren van “overweldigend” tot “overroepen” met alle 50 tinten grijs daartussenin, ik vond het een boeiend avontuur. De omstandigheden waaronder deze trip plaatsvonden maken het in mijn ogen natuurlijk wel een heldhaftig avontuur.

Er zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veel mooiere rotsen dan deze te vinden, maar de plaats op de wereldbol en het historisch belang maken de Noordkaap speciaal. Een absolute aanrader voor wie openstaat voor het onverwachte, de schoonheid van niet op voorhand weten waar en hoe je ergens landt. Een tweede keer hoeft van mij niet (wel de streek overigens), maar ik zou het voor geen geld gemist willen hebben.

Ik maak me op om nogmaals de (bange) held uit te hangen en duik opnieuw de mist in. Voorzichtig, maar toch zo snel als mogelijk, ga ik op zoek naar een kampeerplek in de buurt van het water. Niet omdat ik nu zo’n zin heb in zwemmen , wel omdat er op zeeniveau geen natte wolken hangen. Ik vind een goeie plek om de tent op zetten, met uitzicht op de wolken die van het Noordkaapplateau de zee in lijken te duiken. Een mooi afscheidsbeeld van een bijzondere plek.

1612455908375.png


De video hieronder: 360° rondom is er niemand te zien. Zo duidelijk alleen was ik nog niet. Hoe kun je hier niet Zen zijn ?


Tijd om dat pakje gerookte zalm te gebruiken voor een pasta salmone en mijn tot ín mijn botten verkilde lijf te verwarmen. Daarvoor heb ik trouwens nog iets anders in mijn koffer zitten: ik sleur al sinds mijn vertrek een fles Pastis mee. Had mezelf voorgenomen om die pas bij de Noordkaap te openen samen met wie ik daar ook zou tegenkomen. Helaas niemand anders dan eenzame mij om te toosten op dit heroïsch wapenfeit. Een voorbijrijdende motorrijder wuift en ik steek in een opwelling de fles in de lucht. Hij doet teken dat hij iets verder gaat draaien en vijf minuten later staat Wolfgang naast mij. Of hij hier ook zijn tent kan opzetten? “Tuurlijk” antwoord ik. En of hij zin heeft in een glaasje Pastis. “Tuurlijk” antwoordt hij op zijn beurt.

En zo wordt het, ondanks de bijtende kou, toch nog gezellig. 'k Geef toe: de grote gezelligheid is niet direct aan mijn gezicht af te lezen. Maar dat laat me koud. Heel erg koud.😊
 
Heel gaaf!!! Ff paar posts terug, je bent niet Rusland ingereden? Je had het over een Schengen grens, dat is toch tussen Finland (EU) en Zweden (niet EU) ??
 
Schengen is niet hetzelfde als EU. Noorwegen is bv. Schengen, maar niet EU. Zweden en Finland zijnallebei EU, maar Zweden heeft dan weer geen Euro en Finland wel. De grens tussen Noorwegen en Rusland is een Schengengrens. Ook tussen Rusland en FInland trouwens. k Weet het, t is ingewikkeld soms.

En nee, ik ben niet in Rusland geweest. ALs je in zulke desolate gebieden niet over alle papieren die nodig zijn, beschikt, of alser zelfs maar een komma ergens verkeerd staat, dan kom je in een kafkaiaanse molen terecht waar je niet wil inzitten.
 
Leuk om dit te lezen. Heeeel lang geleden zijn wij er ook bijna geweest. Toen ging je nog met het pontje naar de Noordkaap. Ik denk dat het nog een km of 20 was . We zijn gewoon omgedraaid zo mistig was het. 3 jaar later was het 27 graden en helemaal helder zonder ook maar 1 wolkje aan de lucht.

Ik geniet dan ook erg van je verslag.
 
Jammer van alle mist. Maar dat schijnt bij Noordkaap te horen.
Leuk is dan weer een spontane mede-reiziger.
Samen aan de pastis.................. santé, proost, prosit of mss nog beter skâl !! :t
Bij zulke temps denk ik zelf eerder aan een kruidenbitter. (bijv Berenburg?)
 
Je moet geluk hebben daar, ik had destijds precies hetzelfde. De hele weg door Zweden was het stralend weer, soms zelfs dik 25 graden, maar zodra ik die Honningvag-tunnel uitkwam reed ik een deken van mist in. Eenmaal op de Noordkaap was het zicht zelfs zo slecht dat ik de zee beneden niet eens kon zien.
 
Je moet geluk hebben daar, ik had destijds precies hetzelfde. De hele weg door Zweden was het stralend weer, soms zelfs dik 25 graden, maar zodra ik die Honningvag-tunnel uitkwam reed ik een deken van mist in. Eenmaal op de Noordkaap was het zicht zelfs zo slecht dat ik de zee beneden niet eens kon zien.

Ik had het precies omgekeerd. Kwam op een mooie zonnige dag op de Noordkaap aan. Al vroeg in de middag omdat ik op de camping in Kautokeino al om 4.30 was vertrokken. De zon scheen daar op de tent waardoor het binnen bloedheet was, en buiten werd ik opgevreten door de muggen.

Tent opgezet in Skarsvåg, naard de noordkaap gereden en 's avonds nog wat gegeten in het dorp. In de nacht ging het regenen en de volgende morgen regende het niet hard meer maar alles was onzichtbaar door heel laaghangende mist. Ontbeten, tent ingepakt en gaan rijden. Ik had nog naar Gjesvær gewild, maar op de kruising van die weg bleek de mist die kant op nog lager te hangen dus ik ben maar weer verder gereden. Goede warme lunch in Olderfjord en toen werd het wat beter qua weer. Naar Hammerfest gereden maar daar hoosde het, dus weer terug en uiteindelijk in Alta op een camping terecht gekomen, waar inmiddels de zon scheef en ik weer lekker kon opdrogen. Paar dagen later nog een keer zo'n zeiknatte dag gehad in de buurt van Trollstigen, die ik wel omhoog ben gereden maar ik kon er geen hand voor ogen zien dus ben maar weer langzaam doorgereden.
 
DEEL 12 : LANGSTRANDA - TROMSO

1612645208820.png


Om halfvijf wordt ik wakker gemaakt door mijn Duitse kampeermaat: hij vertrekt toch maar naar huis. Wolfgang is 71, gepensioneerd bakker (gewend dus om vroeg op te staan) en had de dag ervoor vanaf Narvik meer dan 800km gereden, waarvan dan nog een kleine 50km in die mist bij de Noordkaap. Chapeau ! Zijn contactsleutel is gebroken en hoewel zijn dealer hem een bypass truukje heeft gegeven, wilde hij die persé vervangen. Dat ging in Tromsø bij de BMW dealer gebeuren. Ik achtte het weinig waarschijnlijk dat dat nog dezelfde dag kon. Een telefoontje naar de dealer leerde hem dat hij daar twee weken op zijn sleutel zou moeten wachten. Die tijd had hij niet en hij besloot om direct naar huis, in de buurt van Bremen, te rijden. Dat ging hij in twee dagen doen, was hij van overtuigd. Ik iets minder: 2800km in twee dagen? Jammer dat hij zo in de stress zat dat het niet in hem opkwam dat het zonder nieuwe sleutel ook wel zou gaan. Ik probeerde uit te leggen dat zijn reisverzekering hem wel zou helpen, mocht hij onverwacht stranden, maar ’t was al boter aan de galg. Jammer dat wat volgens hem de reis van leven was, zo moet aflopen. Ik hoop dat hij goed thuisgekomen is.

Omdat ik nu toch wakker en uit de tent ben, weet ik dat de slaap niet meer zal komen. Dan maar een uitgebreid ontbijt, de tijd nemen om alles in te pakken en vanavond wat vroeger een kampeerplek opzoeken. Volgende halte Tromsø, via Alta waar wat rotstekeningen te zien zijn. Rond half zeven laat ik deze mooie plek achter me. Het wordt een ontspannen rit langs de E6, een redelijk verlaten tweebaansweg die langs een grote kloof en over een kale hoogvlakte met in de verte besneeuwde heuvels leidt. Te zeer onder de indruk vergeet ik foto’s te maken. Streetview komt mij weer te hulp:

1612645237212.png


Het is een lang stuk weg, 10km zonder noemenswaardige bocht. Minder lang dan die meer dan 100km lange rechte wegen die je in de Midwest tegenkomt, maar evengoed weer erg Zen. Ik geniet ervan en neem er mijn tijd voor.

In Alta sta ik met mijn tent op een drukke camping, twijfelend of ik hier morgen naar die rotstekeningen ga kijken of doorrij naar Tromsø. Het regent, voor de verandering.

’s Avonds, tijdens het overzetten van de camerabeelden van die dag naar de laptop, kom ik erachter dat ik bij aankomst op de camping de camera op mijn stuur liet lopen. Ik scroll naar het einde en op een gegeven moment valt het me op dat mijn motor een heel klein beetje van positie veranderde. Effe checken hoe dat kan. Op het filmpje zie je wat er gebeurde.


Ik had me al eerder afgevraagd hoe mijn helm op mijn zadel terecht kwam, omdat zijn vaste plek de bolhouder op mijn stuur is. Het gebeurt natuurlijk wel eens dat dat niet zo is, denk ik. Enfin, de volgende ochtend op zoek naar die camper, die iets verderop bij het sanitaire blok blijkt te staan. Aangeklopt, en noch de meneer noch de madam spreken Engels. Hun gezicht spreekt boekdelen als ik het filmpje op mijn smartphone laat zien. Zo moet een politie inspecteur zich voelen als een verdachte met zoiets geconfronteerd wordt, bedenk ik me. De schoonzoon, die wel Engels spreekt, wordt er bij geroepen en ik vertel hem dat ik niet boos ben, maar dat we wel iets te regelen hebben. Wat telefoontjes naar de verzekering (het duurt uiteindelijk allemaal de hele dag), en de dag erop staat er € 630 op mijn bankrekening, de kostprijs van de helm. Die Noorse verzekering deed helemaal niet moeilijk, kunnen ze hier in België, waar zulke zaken eeuwig en een dag lijken te duren, een voorbeeld aan nemen. De rest van de tijd breng ik door in de comfortabele huiskamer van de camping, bij een lekker vuurtje, comfortabele banken en snelle wifi. Ik werk mijn logboek en bestanden maar eens bij. En ik herstel mijn slaapzak, te veel gewoeld de vorige dagen. Ook het ondergoed laat weten blij te zijn met een wasbeurt. 😊

De volgende ochtend, na nog een lekkere kop koffie met taart bij de helmvandalen, stuur ik de Rode Duivel naar Tromsø. Die rotstekeningen, dat zal wel. Het weer is er niet naar, ik heb er al wel vaker gezien, en ze zullen zonder mijn bezoek ook nog wel een paar duizend jaar te zien zijn. Tenminste, als wij het niet verkloten, want ik las wel dat ze te lijden hebben van het toerisme. Ik lees ook dat die tekeningen ondertussen bijgekleurd zijn. Soms is het beter dat we met zijn allen van zulke plekken wegblijven. Ik geef voor een keer het goede voorbeeld.

1612645281731.png


Tromsø ligt 380km verder op me te wachten en is de eerste stad sinds lang die ik zal aandoen. Het weer is nog altijd niet om over naar huis te schrijven, zo’n motregen waar je doornat van wordt zonder het door te hebben, tot het te laat is. En laaghangende wolken, wat dan weer mooie plaatjes oplevert.

1612645320872.png


Het is 30 juli 2020 en ik ben anderhalve maand onderweg. Even wat luxe inlassen mag wel eens en in Tromsø boek ik een hotel voor een paar dagen, vlakbij de oude haven Het is de grootste Noorse stad boven de poolcirkel, zo’n 70 000 inwoners verneem ik. Iets kleiner dan Mechelen. Van hieruit vertrokken destijds de pelsjagers op robbenjacht en startten tal van Poolexpedities. De haven vriest nooit dicht, dankzij de Golfstroom. Toch is de bijnaam van het stadje "Ishavn" ("IJshaven") Noorse humor?

1612645357563.png




Het was, en is, de startplaats voor de robben- en walvisjacht. En voor veel Pool expedities. Onder anderen die van Adrien de Gerlache, die met de Belgica en zijn bemanning de eerste was die in het Zuidpoolgebied overwinterde. Zuidpool? Waarom vanaf hier? Simpelweg omdat hij in Tromsø een schip kon kopen dat ijsbestendiger was dan wat hij bijvoorbeeld in Antwerpen zou vinden (een walvisvaarder, genaamd Patria, die hij dus prompt omdoopte tot Belgica. Had met subsidies te maken. Zelfs toen al hadden de aanvragen ervan een creatief kantje). En hoe weet ik dat? Omdat ik het Poolmuseum bezocht dat uitgebreid stilstaat bij deze expeditie. Net zoals bij de expeditie van Willem Barentsz naar Spitsbergen. Belgen en Hollanders als helden geëerd en verenigd in een museumpje boven de Poolcirkel. Wie had dat kunnen denken?

Ook de robbenjacht, met jaarlijks zo’n 80 000 lief kijkende (vergelijkbaar met reebruine ogen) maar desalniettemin barbaars doodgeknuppelde zeehondjes, wordt aanschouwelijk voorgesteld. En ik bedoel: aanschouwelijk ! Er is nogal wat kritiek hierop, sommige bronnen verwijten het museum een zekere mate van trots bij het tentoonstellen van de robben- en walvisjacht. Hoe triest ook, het is m.i. niet erger dan hoe wij met varkens, runderen en kippen omgaan. En dat in veel grotere aantallen. Of, als die vergelijking mank zou lopen, met nertsen. (Onverwachte corona slachtoffers overigens, zoals we enkele maanden later zullen vernemen vanuit Denemarken.)

Bij de ingang van het Poolmuseum staat een borstbeeld van een nurks kijkende Roald Amundsen die weer en wind trotseert. Op de foto lijkt hij eerder triest dan nors te kijken, maar in mijn herinnering was hij echt chagrijnig. Bij het passeren steek ik mijn tong uit naar hem. Hij reageert niet. Ook goed.

1612645393396.png


Mijnheer Amundsen is de lokale en nationale trots. Zijn gedrevenheid deed hem gratis aanmonsteren op de Belgica om toch maar op ontdekkingsreis te kunnen gaan. Later zou hij de eerste mens worden die de Zuidpool bereikt (hoewel er nog steeds geen zekerheid bestaat dat het daadwerkelijk zo is; Robert Scott is een andere kandidaat, maar die overleefde het niet). Ook zal hij de eerste zijn die van de Noordelijke Atlantische Oceaan via Canada en Alaska naar de Grote Oceaan vaart, de zgn. Noordwestelijke passage. Iets waar nu met de klimaatopwarming nogal wat om te doen is. De Poolgebieden blijven zijn grote passie. Jaren later zal hij omkomen tijdens een reddingszoektocht naar een verloren gewaande expeditie in het Noordpoolgebied.

Ik laat het niet aan mijn hart komen en ga op zoek naar eten. Een bord met “mosselen met friet” trekt mijn aandacht en die uitdaging weerstaan is onmogelijk. Onze nationale frietschotel (naast die met biefstuk natuurlijk) in het Hoge Noorden vraagt om een gefundeerde recensie. Alhoewel, de zwijger zegt meer, wist ene Willem al en zien is geloven. De foto’s maken duidelijk dat ik met een hongerke bleef zitten: ik heb geen grote handen.

1612645435150.png
1612645445229.png


Mijn dorst daarentegen werd wel gelest. In de buurt van de haven bevindt zich een microbrouwerij, onderdeel van brouwerij Mack. Ze claimt de noordelijkste brouwerij ter wereld te zijn. Hoe belangrijk dat is, laat ik aan hun marketing afdeling over. Ze kunnen in elk geval brouwen, het zijn lekkere biertjes. Mijn bankkaart had daar een andere mening over.

Ik herinner me verder nog een bezoek aan de IJshaven kathedraal, een wandeling over een lange brug en de middernachtzon vanuit mijn hotelkamer.

1612645488000.png




Vóór mijn vertrek geef ik me nog over aan een guilty pleasure: het uitgebreide hotelontbijtbuffet, naar ik aanneem over heel de wereld hetzelfde: rubber roerei, worstjes in een plastieken velletje, vettig ontbijtspek, toast, kaas (ook van rubber), jam in kleine potjes en iets dat op koffie lijkt. Ik weet het, er is ook fruitsap, muesli, vers fruit, zelfs verse slaatjes, vis en ander gezonde, maar niettemin te mijden kost. Zoals ik al zei: guilty pleasure.

Ik vertrek richting de Vesteralen en Lofoten eilanden, naar het schijnt twee van de mooiste stukjes Noorwegen. 377km voor de boeg, en dat ga ik nu eens in één keer doen zie. Ook al omdat er onderweg niet echt veel te beleven valt. Het enig vermeldenswaardige is de hoge brug die de Vesteralen eilanden verbinden met het vasteland. Er komen nog meer van die bruggen later.

Streetview doet weer eens dienst als alternatieve fotograaf. Soms levert dat onverwacht interessante plaatjes op. Wie hield ons ook alweer in het oog volgens George Orwell ?

1612645523324.png
 
Wist je dat er nog veel meer opgravingen zijn over de Vikingen in Alta.
Maar die worden pas in de volgende generaties bloot gelegd, dus iedere generatie mag een stuk opgraven.
Dit doen ze om ook de volgende generatie betrokken te houden bij hun verleden.

Heb leuke ervaringen gehad in Alta, er is daar ook elk jaar een motor treffen, het Polartreffen is ergens in de zomer.
Tenminste vroeger wel, en was ook echt een gaaf treffen met die Noren en Lappen.
zoek maar op ALTA MC KLUBB, tegenwoordig op facebook active.
 
@superrobke : Dit was wel iets ouder dan de Vikingen, maar alla, het zij je vergeven. Wel info die ik ga onthouden, ik wist het niet. Heb achteraf bekeken, te weinig rondgekeken in Alta. Het hele gedoe met de helm is een (zwak?) excuus.
Bedankt voor de tip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan