Reisverslag TET Denemarken 2022

MajorFear

Die hard MF'er
27 jun 2008
474
357
Almere
Prelude
Door de onzekerheden in de corona periode is het er niet van gekomen een motorrit naar het buitenland te maken. Gepland was een motorrit naar Schotland maar uiteindelijk zaten we toen hevig in de lockdown. Daarna regelmatig geprobeerd met de maten en af te stemmen, maar er was altijd wel iets dat de agenda dwars zat. Gefrustreerd heb ik toen besloten ik plan wat, gaat er iemand mee gezellig en gaat er niemand mee dan ga ik alleen. Voordeel is dat ik dan met niemand rekening hoef te houden. Mijn plan was de Transeurotrail in Denemarken te gaan rijden. Ten eerst omdat Denemarken mooi is en ten tweede om de TET in DNK niet moeilijk is en je dus alleen kunt rijden. Naar mate het meer duidelijk werd dat ik alleen zou gaan, heb ik het besluit genomen om dan ook te gaan voor een kampeertrip. Qua route hoef ik niets voor te bereiden, TET route DNK downloaden en gaan. Wel moest ik de uitrusting bij elkaar sprokkelen. Tent heb ik, maar ik vertrouw de matjes niet en omdat ik vroeg in jaar ga heb ik ook een behoorlijk slaapzak nodig. Bij Decathlon vond ik de zaken die ik nodig had, een klein opblaasbaar matje met voldoende R-waarde en een slaapzak die tot -5 comfortabel is. Kleding neem ik minimaal mee, van alles één behalve natuurlijk van sokken en ondergoed. Toen ik allemaal had ingepakt was het toch een beste hoeveelheid. Ik kreeg er twijfels over, later dacht ik hej het is een avontuur en als het offroaden niet lukt om dat ik te zwaar ben, dan verzin ik wel een route verhard.
De TET DNK bestaat uit wee delen een westelijk en een oostelijk deel. Het westelijk deel kost volgens de site 4 dagen en het oostelijk deel twee dagen. Om bij de start van het westelijk deel te komen, moet je nog circa 650 km door Duitsland af leggen. Ik heb besloten voor kwaliteit te gaan en dat toerend te doen, waardoor je daar twee dagen voor moet rekenen. Ik heb 8 dagen vakantie, dat betekend dat ik het oostelijk deel niet kan doen, immers 2 dagen heen, 4 dagen west, 1 dag verbinding naar oost, 2 dagen oost en dan 2 dagen naar huis 2+4+1+2+2 = 11.
 
Laatst bewerkt:
Heenreis
In dagen voor het vertrek krijgt mijn belading steeds meer vorm en dan in ochtend van 30 April neem ik bepakt en bezakt afscheid van mijn lief en rij later dan mij lief is richting Duitsland. Mijn metgezel voor deze keer is mijn F650GS Dakar uit 2006 die mij op meer TET reizen en naar Marokko heeft begeleid. Rustig tokkel ik over 's Neerlands rijkswegen naar het noorden om daar de grens naar de oosterburen over te steken. Het is wat fris en het ziet er dreigend uit. Bij de tankstop besluit de regenjas aan te doen, voor het geval dat en het is ook wat warmer.
IMG-20220510-WA0004.jpg

Over de grens gaat het rustig verder tot ik in de plaats Leer arriveer. Het is druk, er zijn omleidingen en de lucht betrekt alsof het gaat schemeren. Ik vindt toch de weg de stad uit en naar mate ik dichter bij de camping kom die ik uitgezocht had op basis van afstand, klaart de lucht op. Als ik na 310 km bij de camping stop schijnt de zon. Het is kleine camping die door dijkverhoging met uitsterven wordt bedreigt. Dat kun je zien. Ik krijg een plek aangewezen waar ik mijn tent mag opzetten. Ik heb niet veel tijd nodig om de tent op te zetten, en ik wandel naar het dijkhuis voor een biertje en een hapje te eten, want het is inmiddels al zes uur. Op de kaart zoek ik de bakfish uit, we zijn tenslotte aan de kust. Jammer het seizoen is voor de camping nog niet begonnen (als die nog begint) en ik kan kiezen tussen schnitzel of currywurst. Dus het schnitzel met de obligatoire pommes. Na het eten maak nog een wandeling, bel mijn lief dat ik veilig op de bestemming ben gekomen. Zij is niet helemaal gerust dat ik in mijn eentje zo'n offroad rit onderneem, en ze vraagt mij om me regelmatig in het net te melden (militair jargon voor regelmatig bellen). Ik beloof plechtig dat ik dat zal doen.
20220430_172632.jpg

Ik heb goed geslapen, de slaapzak voldoet aan de verwachtingen, hoewel ik altijd wel een beetje worstel met zo'n mummie slaapzak want ik draai veel in mijn slaap en op een gegeven moment ben je dan zo strak gedraaid als het papiertje rond een Côte d' Ore karamel. Buiten is door de ochtend dauw alles nat, zoals ook mijn gympen als ik terugkom van het toilet. Ik begin met opruimen, eerst de slaapzak in de compressie zak vervolgens laat ik de lucht uit het slaapmatje en na drie pogingen lukt ook deze weer in de hoes te stoppen. De tent moet ik met een doekje toch wat droog maken om deze in te kunnen pakken. Om 10:00 uur heb ik alles weer op de Dakar gebonden en vervolg ik mijn weg naar Tonder in DNK, daar start ik de TET. Afgezien van het zoeken naar een tankstation, ondanks het recente kaartmateriaal om mijn Garmin Zumo 660 moet ik teruggrijpen op Google Maps om mijn telefoon. Dan tokkelen wij weer richting het noordoosten. Om in Bremerhafen te geraken moet ik met het veer over de Weser helaas 40 minuten wachttijd terwijl het restaurant in het Weserschlösschen gesloten is. Dat het buiten het seizoen is, is gedurende deze hele trip te merken. Veel winkels en restaurants zijn dicht, maar goed om 12:00 uur sta ik toch aan de overkant en worstel door het verkeer van Bremerhafen. Het is vrij druk in dat deel van Duitsland en rond de klok van 14:00 uur draai ik de snelweg op en geef mijn Dakar de sporen. Rond half vijf kom ik aan in Tonder, de receptie van de camping is verlaten. Geen nood, er hangt een briefje aan de deur, zoek een vrije plek en kom de volgende dag even binnen. Dus mooie plek uitgezocht en de boel weer opgebouwd. Geen restaurant op de camping dus dan maar Tonder in. Ook hier zijn op een zondagavond veel zaken gesloten. Maar je kunt altijd vertrouwen op je lokale pizza- en kababboeren, ik ga voor kabab. Daarna laat ik mij nog een biertje goed smaken in een geopende kroeg. Daarna wandel ik rustig terug naar de camping. Op camping is een gemeenschappelijke keuken met een waterkoker. Scheelt hoef ik niet mijn brander en pan te voorschijn te halen. Met een beker en een zakje koffie ga ik de terug naar de keuken en maak een bak koffie. Naast Keuken is een woonkamer en daar laat ik mij de koffie smaken. Kan ik ook rustig mezelf in het net melden. Ik heb nog twee andere mensen gezien, voor de rest is er volgens mij niemand. Wel een mooi plekkie uitgezocht. In de warme woonkamer worden de ogen zwaar en ik besluit dat het tijd is om toiletteren en dan de slaapzak in te gaan.
20220501_180949.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 1
Rond zeven uur kruip ik mijn tent, en tot mijn verbazing ligt er ijs op de tent, ik had wel gemerkt dat het koud was. Maar ik ben wat dieper in de slaapzak gekropen. Kou slaat gelijk op de blaas dus ik haast me naar het toilet. Note to myself, plekje dichter bij het toilet zoeken. Bij terugkomst begin ik met het opruimen van het slaapgerei. De tent is nog vochtig en ik ga eerst maar bij de receptie zeggen dat ik er ben. Was allemaal prima en ik zag dat je er kon ontbijten, dus ook ontbijtje mee afgerekend. Het ontbijtbuffet was eenvoudig maar prima met zoet en hartig beleg, diverse broodjes en sappen en warme dranken. Lekker gegeten ga ik de tent opruimen. Rond tien uur ben ik klaar en ik maak me gereed voor de afmars. Eerst de track op het navigatiesysteem laden, maar hoe ging dat ook alweer? Na best wat puzzelen weet ik weer hoe het werkt op de Garmin Etrex die ik heb, maar op de zumo lukt het niet. Maar de Etrex is voldoende en ik rij eerst naar de track en daarna volg is deze. Het begint met een paar paadjes en later een afwisselend gravel wegen maar bospaden. Er zat zelfs een stuk met een soort zachte bosgrond en ik moet mee pedellen om niet om te kiepen. Rond de middag kom ik via weg over dijk door zee op Rømø een Deense versie van Texel.
20220502_132514.jpg

Op Rømø zijn de gebruikelijke toeristen dingen open, ik koop een sticker voor de koffer, een badge en een spinner sleutelhanger. Ik heb een berg van die spinner sleutelhangers, ik moet eens kijken of ik daar een aardige display voor kan verzinnen. Enfin ik rij weer verder en kom nog bij een weg die ook naar een eiland voert, Mandø, maar deze staat bij vloed onder water.
20220502_150122.jpg

Ik kan zo snel niet vinden hoe de getijen zijn dus ik sla Mandø maar over. Na 180 Km is tijd om een tankstation te zoeken en is inmiddels is het ook rond de klok van drieën en is ook tijd om een camping te zoeken. Ik zoek even op google maps en vindt in Ribe een tankstation en een camping in de buurt. Getankt en door naar de camping. Ook bij deze camping was de receptie gesloten. In het halletje was een apparaat met een aanraakscherm waar je jezelf kon inchecken, en gelijk kon afrekenen. Niet goedkoop die camping maar super sanitair en gezamenlijke keuken. Tegelijk met mij komt ook een jonge dame op de fiets, ze blijkt een Duitse te zijn. We blijken de enige te zijn die gek genoeg zijn om in een tentje te kamperen. Hoe duur deze camping ook is, kantine, bar en ook de camping winkel zijn gesloten. Dus moet ik zelf maar wat in elkaar flansen met wat ik heb, wordt geen culinair hoogstandje. Het is lekker warm in het gebouw, ik drink nog een koffie en blader wat in mijn telefoon. Ik heb ook uitgevonden hoe je op de Garmin Zumo de track kan laden. Blijkt dat de naam van het bestand niet langer dan 8 karakters mag zijn. Maar de weergave op de Etrex is toch beter, houd ik de Zumo wat verder uitgezoomd voor het overzicht. Na de afwas is tijd om de slaapzak op te zoeken.
20220502_181732.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2
Rond 7 uur ben ik wakker en maak gelijk een trip naar de sanitaire voorziening, super mooi op deze camping. Voor het ontbijt is er koffie en nog musli reep. Ik koop onderweg wel iets verstandigs. Na een uurtje onderweg kom ik in een mooi heuvelachtig gebied.
20220503_123042.jpg

Ik kijk gewoon m'n ogen uit. De route voert voornamelijk over gravelwegen met verbindingsstukken over de verharde weg. Ik merk dat ik gewend raak aan het rijden over de gravel en het tempo gaat daar waar het kan wat omhoog. Kom goed voorruit. Tegen de middag voert de track de bebouwde kom van Vejle. Dat stuk vond ik zelf niet zo, het was een drukke havenplaats waar je dwars door moest zigzaggen. Maar dat is voor mij persoonlijk.
20220503_163706.jpg

Tegen vier uur dezelfde routine tanken en campen. Via google maps kom ik bij een kleine camping in Give, zo'n 7 Km van de track. Voor de afwisseling was er iemand op de receptie en kreeg een leuke kampeerplek aangewezen. Het sanitair is okay maar restaurant en bar zijn wederom gesloten. Na dat ik mijn tent heb opgezet wandel ik de stad in met de bedoeling om iets te koken te kopen. In de supermarkt is alles te krijgen, maar het zijn grotere verpakkingen en ik denk wat moet ik met een kilo vlees in mijn eentje. Ik koop wel iets te drinken en een zak knabels voor 's avonds. Ik besluit maar uit te eten. Dus in een hamburger tentje bestel ik hun aanbieding. De hamburger smaakt prima en na deze verorberd wandel ik weer terug naar de camping.Ik zet het film materiaal van de helm camera op mijn exeterne SSD, soort grote USB stick. Deze is nieuw aan mijn uitrusting, qua gewicht en omvang weer een besparing ten opzichte van een externe harde schijf. Terwijl ik de copy met mijn laptopje maak, drink ik ondertussen een bier. Voor de slaapzak ga ik nog even douchen. Niet zo luxe als in Ribe maar voldoet prima.
 
Laatst bewerkt:
Dag 3
Weer op tijd wakker ga ik gelijk aan het werk om de uitrusting weer op te ruimen, heb al een aardige routine opgebouwd. Helaas is de kantine niet geopend om dat het DNK buit en het seizoen is. Ik reken af, krijg de stroom cadeau om dat de meter nauwelijks wat had geregistreerd. Ik koop wel op de valreep een nieuw kussen, dat wat ik had liep binnen twee uur leeg. Dan op pad, ik overweeg een bakker te zoeken maar ik heb nog geen honger. Ik besluit de stad uit te rijden en neem het risico dat ik rurale gebieden in ga en dus geen winkel meer tegenkom. Ik heb nog twee marsen in mijn tanktas, dus zo'n vaart loopt het met honger niet. De flesjes op de koffers zijn gevuld, ik kan dus onderweg gewoon zelf koffie zetten. Daarnaast heb ik nog een flesje cola die ik op een van de tasjes op de koffer onder de elastiek klem.
20220504_115307.jpg

Ik volg gravel en zandpaden eerst door een heuvelachtige landschap met korte bochtjes. Daarna voert de track langs allerlei meren. Ik stop op een parkeerplaats bij een meer om een foto te maken en eet een van de marsen op. Even later kom ik in dorpje met een herberg, helaas ook gesloten. Jammer want dat was wel een mooi plekje. In Rye zie ik dan toch een supermarkt en daar haal ik een broodje die ik gezeten op het bankje buiten de winkel verorber. Het geheel spoel ik weg met een beker cappuccino. Ik blijf niet hangen want ik wil vandaag zoveel mogelijk van track rijden. Morgen is de laatste dag van de track, en als ik op tijd ben kan ik misschien nog iets van terugweg rijden. Nu rij ik vooral in landbouw gebieden waar koolzaad wordt verbouwd, geel zover het oog rijkt.
20220504_151821.jpg

Echt een mooi gezicht. Rond 16:00 kom ik aan in Auning, waar ik gelijk bij het tankstation de tank vol gooi, 7 hele liters. Ik had ook een camping gezien en ga deze verkennen. Ik hoop dat hutjes hebben, spaart morgen ook weer wat tijd hoef ik geen tent op te ruimen. In eerste instantie is er niemand op de receptie dus dacht dat wordt de tent, terwijl er mooie hutjes gelijk in begin op de camping staan. Maar als ik terugloop naar de motor komt iemand naar me toe lopen, het is de beheerder. Dus grijp ik mijn kans en vraag of ik een van de hutjes kan huren, met glimlach geeft hij aan dat dit kan.
20220504_173313.jpg

Dus even de tas eraf, lekker douchen en burger aan. Met de spullen die ik nog bij me heb maak een eenvoudige maaltijd. 's Avonds kan ook nog een biertje bij de beheerder scoren, en die smaakt! Ik zet het film materiaal nog op de externe schijf. Ik had na het douchen nog een handwasje gedaan, en ik pak deze van buiten van rek en hang deze binnen op. Dan gaat het licht uit, morgen een lange dag.
 
Laatst bewerkt:
Dag 4
Geen wekker nodig, ik moet nodig naar toilet. Ik neem gelijk mijn toilet tas mee zodat ik gelijk mezelf kan wassen. Terug in de cabin is er niet veel wat ik moet doen. Ik doe de slaapzaak terug in de hoes, het nieuwe kussen in z'n hoesje en de kleding in de plastic tas. Vervolgens alles in de koffers en de roltas erop. Vervolgens navi's op het stuur en we zijn er klaar voor. Rond half negen check ik uit bij de receptie en krijg na controle krijg ik de borg terug gestort, wis niet eens dat dit mogelijk was. Kwart voor negen rij ik van de camping af. Bij de eerste rotonde in Auning zie ik een bakker dus even stoppen voor ontbijt. Ik koop een soort kruising tussen appelgebak en kaneelbroodje. Ik dacht dat ik een slof kocht maar het was een heel U-vormig gebak. Ik bestel nog een koffie en ga buiten op het bankje even snavelen.
20220505_083625.jpg

Ik krijg het niet op, de rest doe ik terug in de zak en doe dit onder de elastiek van tasjes op de koffer. Na alles opgeruimd te hebben stap ik maar eens op en rij weer richting de track. Dat is slechts een paar honderd meter. Al gauw gaat het een gravelweg op en ik geniet met volle teugen. Het weer is uitstekend, zelfs een beetje warmer dan de andere dagen. Ik moet een bruggetje over en volg een riviertje. Eigenlijk is er geen weg te zien maar gaat het hotsen botsen over het gras. Erg snel gaat het niet, maakt niet uit. Na een poosje weer een bruggetje over. Stuk verbindingsweg over asfalt volgt. Opeens duikt de track weer een zijweg in. Achter het boscomplex begint een natuurreservaat met een heuvelachtig gebied met waar ik duinen in meen te herkennen. Ook is het pad zo nu en dan van strandzand. Als het weer een stukje omhoog gaat zie ik de verte de zee. Ik weet dat niet ver meer van het eindpunt verwijderd ben.
20220505_100751.jpg

Ik stop om een paar foto's te maken. Na een klein half uur draai ik weer de verharde weg op. Ik verwacht eigenlijk weer ergens het zijterrein in te denken maar plotseling duikt het plaatsnaambord Grenaa op en weet ik dat zo afgelopen is. Even later duiken de contouren van de haven op. En ik sluit de TET Denemarken af in tentje waar ze de traditionele Deense hotdogs, Pølser verkopen. Ik beloon me zelf met een Pølser en een cola. Terwijl ik eet, voel ik mij gelukkig. Een mooi avontuur rijker, maar het is nog niet af naar huis is het nog 850Km.
20220505_115229.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terugreis
Rond half een aanvaard ik terugtocht. In zuidwestelijk richting volg ik de aanwijzingen van de navi richting Kolding. In eerste over rijkswegen. Af en toe knipper auto's naar me. In eerste instantie weet ik waarom, zijn er snelheidscontroles of ben dusdanig belading dat de verlichting te hoog staat. Het daagt opeens bij me dat ik ook een kapotte lamp kan hebben. Ondertussen rij ik op de snelweg en ga een parkeerplaats op, het is toch tijd om even te stoppen. Inderdaad lamp van de koplamp stuk. Helaas niet te koop in het winkeltje op de parkeerplaats. Ik moet nog 4 afslagen van de snelweg proberen om een lampje te kopen. Bij het tankstation bij de 4e heb ik succes. Maar het verwisselen is geen fijn klusje. Hoewel ik geen grote handen heb, is er weinig plek tussen het stuur en de cockpit om mijn hand tussen te steken. Na een half uur pielen is dan toch gelukt. Ik heb van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om te tanken. Ik draai de snelweg weer op en ik zie een op een bord dat Flensborg nog 40 km is. Ik denk ow dan ben ik al aan de Duitse grens. Of is er ook een Deense plaats die zo heet, maar nee het is het Duitse Flensburg. En na een halfuur rij ik de grens over Duitsland in. De reis gaat verder richting Hamburg, maar zover ga ik vandaag niet meer rijden. Om 16:00 uur vindt ik welletjes geweest en draai de snelweg af. Ik zoek eerst een tankstation en bij het tankstation vervolgens een camping. Die camping vindt ik 7 Km verder op aan een meer gelegen. Het is een camping die eigenlijk alleen gebruikt wordt door seizoen gasten. Maar ze hebben wel een plekje voor me. Behalve sanitair zijn er geen faciliteiten. Geef niets, ik ben moe zet de tent op maak zelf een eenvoudige maaltijd. Na het eten zet ik nog een lekker bakje koffie, het voorlaatste zakje oploskoffie het is hard gegaan. Hierna was ik de boel af en ga ik de tent de video's van camera op de SSD zetten met behulp van de laptop. In de tent omdat het begint te schemeren en ik verwacht eigenlijk muggen. Maar dat was gelukkig niet zo. Laptop ook weer terug in de koffer en ik duik de zak in. De volgende morgen slaap ik beetje uit tot 7 uur. Daarna ruim ik vlot de tent op die wel behoorlijk vochtig is ook nadat ik hem met een doekje afgenomen heb. Bij de receptie haal de bestelde broodjes op en ik snij bijna een heel blikje lunchworst op twee broodjes, moet toch op als het open is. Rond tienen rij ik de camping af richting de snelweg. Hamburg blijkt nog een kleine 60 Km te zijn. Daar wordt druk aan de weg gewerkt en kom ik in de file terecht. In Duitsland mag je er niet tussendoor rijden, maar het is zo smal dat dit ook lastig wordt. Ik laveer een beetje tussen de twee beschikbare stroken om toch nog in beweging te blijven. Voorbij Hamburg steek ik door richting Bremen. Voorbij Bremen is het weer tijd om te tanken en ook voor de lunch. Bij het tankstation koop ik een broodje gehaktbal, dat daar een frikandel heet. Dat gaat onder de elastieken want omdat ik nog een overnachting heb reserveer ik het broodje voor het avondeten en lunch ik bij de gouden boogjes. Ik neem een kleinigheidje en een cola. Een halfuur later gaat het weer verder richting Cloppenburg. Bij Cloppenburg draai ik weer de snelweg af om via secundaire wegen te gaan rijden. Bij een gaststatte stop ik tevergeefs voor koffie, gesloten. Dan maar door. Rond de klok van 16:00 uur is het tijd om te tanken en een camping te zoeken. De navi geeft aan dat ik nog 195 Km te gaan heb. Ik zou dus voor het avondeten thuis kunnen zijn. Maar ik besluit nog een nachtje te kamperen. In Haselunne vindt ik camping en ik moet even wachten want de beheerster moest ook nog hooien op de boerderij. Nadat we kennis hebben gemaakt fietst ze voor me uit het bos in. Na ongeveer 300 meter opent het bos naar een grasveld keuring gemaaid. Er staat nog een tentje maar ik mag en plekje uitzoeken. Ik vraag voorzichtig of er stroom is, tot mijn blijdschap wijst ze op een kast die ergens gecamoufleerd in de bosrand staat. Daar mijn verlengsnoer maar 5 meter is probeer ik de tent in de buurt op te zetten. Maar doordat het oploopt richting de kast moet ik dat plan laten varen.
20220506_172026.jpg
Nu is mijn telefoon meestal wel binnen een uurtje of twee opgeladen dus leg ik mijn roltas daar en leg de telefoon er op om te laden. Door opgebouwde routine staat de tent binnen no-time op. Ik besluit om het broodje Duitse frikandel op te eten. Ik kijk me tassen na ik dacht dat ik ook thee meegenomen had. Maar dat was niet zo, ik heb wel limonade siroop ook lekker. Daar vul ik dus mijn vocht mee aan. De temperatuur is aangenaam en om de tijd te doden kijk nog even naar de video's op de laptop. Even later komt ook de Duitse buurman. We maken samen een praatje maar lijkt of de muggen allemaal tegelijk wakker en om 21:00 uur vlucht ik de tent in. Nog wat spotify geluisterd maar ik schrik wakker was dus weggesuft. Dan maar tandenpoetsen en de slaapzak in. Ik slaap lekker en wordt weer rond 07:00 uur wakker. Rustig loop ik naar best wel mooie sanitair verscholen in het bos. Terug bij de motor berg ik de toilettas gelijk in de koffer. Vervolgens het spul afbreken en opbergen. Het gaat redelijk snel en rond half negen rij ik de bosweg weer af en reken af bij de beheerster. Dan gaat het verder in de richting van Emmen. Bij Hardenberg ga ik voor een ontbijtje bij de boogjes, lekker hoor. Na het ontbijt hoef ik nog anderhalf uur en draai ik weer de straat in. En niet veel later sluit ik mijn lief in mijn armen. Ik haal de bepakking van de motor en we drinken een bak koffie. De motor moet de opslag in, dus samen maken we hem schoon en nadat hij gedroogd is brengen we samen de motor in de opslag. Avontuur in de pocket.
Gereden kilometers: 2400
Brandstof: 225,61 euro
Camping: 205,71 euro
20220507_134446.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik lees mee. Slim om alvast dag 1 enz. te osten, dan komen er geen commentaren tussen. Anderzijds maken die het juist leuk in afwachting van de volgende episodes.
En "toiletteren" is een leuke vondst ! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan