Reisverslag UK en IRL 2023. Deel 2: Wales

Tmanneke

MF veteraan
10 mrt 2020
2.663
3.665
HOOFDSTUK 10: GEEN REMSPOOR

14 april 2022: Cardiff – Black Mountains – Honey Café – Herbert’s Quarry - Llandovery (200km)


1672135899599.png


Vanochtend afgesproken met Bob die ik leerde kennen via het internationale Super Tenere Forum. ’t Is ongeveer een uurtje rijden tot bij hem. Ergens onderweg valt mijn achterrem helemaal weg. Die voelde sinds gisteren al wat sponsachtig aan. Bij Rob thuis kijken we samen wat er aan de hand kan zijn. Remschijven en -blokken zijn OK, niveau remvloeistof ook. Dat laatste stelt ons allebei gerust en we vragen ons af wat het dan wel kan zijn. Ik zet de motor op de middenbok, we pompen wat met de achterrem (nog steeds niets) en checken opnieuw het remgedeelte aan het wiel. Ik loop naar de andere kant van de motor, kijk of ik nergens een olielek ofzo vind. En dan (opgelet: schaammomentje, daarom even verder in kleine lettertjes): Ik roep Rob en wijs op een klein reservoirtje aan de rechterkant onder het zadel: “Look there, the breaking fluid reservoir!”. Blijkt dat we allebei naar het koelwater niveau zaten te kijken !

We komen niet meer bij van het lachen. Vreemd toch hoe lastig het is je focus te verleggen zolang je niet doorhebt dat je verkeerd kijkt. Het slechte nieuws is dat het potje helemaal leeg is. Enfin, ter plekke kunnen we weinig doen, ik heb geen reserve bij en Rob heeft het ook niet staan. De voorrem is nog dik in orde en we besluiten om in de buurt van The Owls Nest (ook toevallig), een bikers café bij Llandovery, een dealer op te zoeken. We worden doorgestuurd naar een BMW dealer, 20km verderop. Daar blijkt dat de banjobout van de achterrem losgekomen was waardoor er lucht in het systeem gezogen werd. Of ik gevallen ben met de motor, vraagt de monteur?




IMG_7209.jpeg


Er gaat me een licht op: het sponzen is begonnen na die val op het grasveldje. Waarschijnlijk heeft iets die bout losgeduwd tijdens val. Lang verhaal kort: remvloeistof bijgevuld, £20 betaald en nog wat staan praten. De man maakt ook lange reizen op de motor en dus was mij direct helpen vanzelfsprekend voor hem. Dikke thumbs up voor deze BMW dealer in de middle of nowhere. Voor wie er ooit in de buurt is en hulp nodig heeft: Mid Wales Motorrad - Independent BMW Motorcycle Specialists . Check it out !

Vanaf Llanwrtyd Wells rijden we terug naar het Uilennest voor lunch. Het is echt bikers kost: croque monsieurs /tosties, hamburger, worst, chips, veel ketchup en van die rare Engelse bruine saus. Alles vers uit de vriezer of een plastieken zakje. Geen sla of ander groenvoer. Kan je niet invriezen en doen ze dus niet aan. ’t Was toch lekker. 😊

De rest van de dag doorkruisen we het Brecon Beacons Nationaal park, een uitermate prettig gebied voor motorrijders. Snelle bochten, hier en daar de occasionele haarspeldbocht, glad asfalt en weidse uitzichten. Het weer had zonniger gekund en de mist bovenop de heuvels geeft het een -let op: woordspeling!- mistiek karakter. Ik geniet.
IMG_7201.jpeg


Laat in de middag arriveren we bij de camping in Llandovery en neem ik afscheid van Bob. Zo’n rit met een local biedt zeker een meerwaarde, je komt op plekken waar je anders voorbij rijdt. The Owls Nest bijvoorbeeld, zou ik niet geweest zijn. Het lag niet op mijn weg, bovendien zie je het niet vanaf de weg: het een hek bij de ingang staat in grote letters “Gym”. Dat is op een motorreis wel het laatste waar ik zou stoppen.

1672136458279.png

(Foto Google Maps)

Op de camping word ik hartelijk ontvangen door een Zuid-Afrikaans koppel dat tijdens de zomermaanden als warden (opzichter) op de camping werkt. De rest van het jaar zwerven ze rond met hun camper. Ze sturen me naar het motorenveld.

Tentje opgezet en iets later arriveren Simon en Hazel op de motor. Ze zijn ook op rondreis. En nog wat later arriveert er een Duitse TET rijder. Gisteren vanuit Bremen vertrokken en bij aankomst in Wales gelijk de aan de TET begonnen. Hij staat nu zeiknat te vloeken naast zijn motor. Ondanks zijn vermoeidheid was hij toch nog een steile, gladde helling opgereden. Zoals hij het beschreef leek het meer op het beklimmen van een waterval. Motor gleed weg, het manneke erachteraan en beiden pardoes het water in. Op zulke momenten komt de samenhorigheid onder bikers naar boven. Geen troostende armen om hem heen, wel een blikje bier in de handen geduwd, want: first things first ! Zijn tent moest hij natuurlijk wel zelf opzetten. ’s Avonds gaan we samen in het dorp gaan eten.

We lopen via de Waterloostraat, wat in het Welsh leest als: Stryd y Bont. Als ik dat door Google translate haal blijkt het Brugstraat te betekenen. Rare jongens, die Welshmen. En dan zien we plots een regenboog vanaf zijn zijkant. Dat had ik nog nooit gezien. Theoretisch zouden we dus vlakbij die pot met goud moeten staan. Het blijft bij de theorie, ’t zal voor een andere keer zijn.
regenboog.jpeg



De volgende dag rijd ik opnieuw naar Herbert’s Quarry, een verlaten kalkgroeve in Brecon Beacons. Ik wou het absoluut zien, had die van tevoren al aangekruist op mijn kaart, en het was de moeite waard. Ik voel me weer eens alleen op de wereld: niemand te zien en een panorama om u tegen te zeggen. Ik loop wat rond en bekijk de oude kalkovens. De groeve is zo’n 200 jaar oud en sloot halverwege vorige eeuw (ik vind dat nog steeds raar klinken: ineens is dat de eeuw waarin ik geboren ben, tot een aantal jaren geleden ging het bij “halverwege vorige eeuw” over mijn overgrootvader ).

Werken in deze afgelegen steengroeve was niet voor watjes. De arbeiders vertrokken op zondag te voet van huis met genoeg eten bij zich om de week door te komen. Koken deden ze op warme sintels uit de ovens. Op vrijdag keerden ze terug. Werken van 9 tot 5 zat er niet in, het was opstaan en aan ’t werk tot het weer tijd was om te slapen. Erg gezond was het overigens ook niet.

Maar, ze hadden wel een prachtig uitzicht !

Op een stapel stenen zie ik een bos verse bloemen liggen. Die moeten daar gelegd zijn door de vrouw met twee hondjes die ik zonet tegenkwam. Jammer dat ze nu al te ver is, ik had wel willen weten waarom. Mijn fantasie neemt het weer over: onder de stenen zou best een hoopje as of een urne kunnen liggen. Een onlangs overleden opa die hier ooit werkte?

IMG_7247.jpeg


Dat raakt me op de een of andere manier en ik blijf er even bij stilstaan. Het is hier zo stil en rustgevend. Gedachten over leven en dood zwerven door mijn hoofd, op een niet onaangename manier. Het leven is kort, besluit ik, je kan er maar beter het beste van maken. En daar ben ik volop mee bezig. Een onverwacht en ingetogen meditatie momentje. Ssstt….

Een kwartier later sta ik weer bij het informatie bord en leer dat de uitgegraven kalksteen in kalkovens werd gebrand, waardoor ongebluste kalk ontstond. Plaatselijke boeren kwamen naar de groeven om brokken van die ongebluste kalk te kopen. Die werden met paard en kar vervoerd, wat tot nogal wat ongelukken leidde op de weg naar beneden. Schijfremmen bestonden nog niet zal ik maar zeggen.
IMG_7258.jpeg


De boeren plaatsten stapels ongebluste kalk op hun akkers en wachtten dan op de regen. De kalk reageerde met het regenwater wat gepaard ging met warmteafgifte. Uiteindelijk vallen de brokken uiteen in poeder en kon de nu gebluste kalk worden ingeploegd. Weer iets geleerd. Verder werd (en wordt) de ongeblust kalk na “blussen” met water gebruikt als bindmiddel voor mortel.
Milieunormen bestonden nog niet en (giftig?) afval werd iets verderop geloosd. Het ligt er nog steeds, en er groeit niks op. Het is een goudkleurige versteende smurrie die wat verderop een riviertje moet ingelopen zijn. Dat het er nog ligt doet vermoeden dat het niet giftig (meer) is. Anders zouden er toch waarschuwingsborden staan, neem ik aan.
kalkafval.jpeg


Het is keihard en heeft een mooie geribbelde structuur, alsof het gestold metaal is. Ik ben dat eigenlijk vergeten te checken, bedenk ik me achteraf.

kalkafval 3.jpeg


Ik tuf de rest van de dag met een grote glimlach op mijn gezicht door dit prachtige natuurpark en ontdek nog wat kleine weggetjes en ergens een verlaten kasteel. Zeker een van de hoogtepunten van mijn reis. Een aanrader !
Terug op de camping in Llandovery wordt het nog gezellig met Hazel en Simon. Onze Duitse vriend is er niet bij. Die heeft vanochtend besloten dat de Welse TET niks voor hem is, te moeilijk zei hij. We konden hem er niet van overtuigen dat het met een wat minder heroïsche dadendrang best wel haalbaar is. Al boter aan de galg. Kort na het ontbijt pakte hij in en wendde de steven huiswaarts. Toch jammer dat door één tegenvaller zijn hele reis in het water viel. We zijn het er met zijn drieën over eens dat hij nog jong is en dat het wel goedkomt met hem. Of niet, maar daar zitten wij niet mee.
We koken samen een kampeerprutje dat we wegspoelen met enkele lokale biertjes en zoeken vroeg de slaapzakken op. Morgen naar Snowdonia !
 
\zeikmodus

Ligt niet aan TS maar ik ben die ellendige bewegende sneeuw behoorlijk zat.

/einde zeiktopic

Prachtgebied. Ooit met de camper gedaan maar dit is met de motor toch meer 'beleven'!
 
\zeikmodus

Ligt niet aan TS maar ik ben die ellendige bewegende sneeuw behoorlijk zat.

/einde zeiktopic

Prachtgebied. Ooit met de camper gedaan maar dit is met de motor toch meer 'beleven'!
Je kunt het uitzetten, op je foto bovenin klikken, dan voorkeuren kiezen:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221227_184355_Brave.jpg
    Screenshot_20221227_184355_Brave.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 30
HOOFDSTUK 11: EEN KASTEEL VAN EEN TENT

15 april 2022: Llandovery – Builth Wells – Llanidloes – Aberystwyth – Tyn Cornel Camping (225km)

1672320919860.png


’s Morgens uitgerust opgestaan, ontbeten en op ’t gemakske ingepakt. Afscheid van Simon en Hazel die ook verder trekken en via wat kleinere wegen rij ik naar het Noorden. De GPS geeft me de richting aan, maar als ik denk een spannender weggetje te zien wil ik daar wel eens van afwijken. Meestal gaat dat goed, maar de weg loopt nu dood bij een boerderij. Alweer een U-bocht maken, o jee ! Het ziet er glad en hellend uit en ik laad de bagage van de motor. Dat omvallen gaat me geen tweede keer overkomen. Curieus toch hoe lang zo’n voorval aan je zelfvertrouwen blijft knagen, want ik had hier waarschijnlijk zonder al te veel problemen kunnen draaien. Hoe gaat het gezegde alweer? Vertrouwen komt te paard, en rijdt weg per motor. Zoiets. 😊

1672320962649.png


Tussen haakjes: op de foto ziet het pad rechts er minder steil aflopend uit dan het was.

Enfin, die vijf minuten maken het verschil nu ook weer niet en een paar mijlen verder geniet ik bij de Devil’s Bridge in de buurt van Pontarfynach van een lichte lunch. Eigenlijk ben ik meer gestopt voor de naam dan voor het eten. En vreemd, ik krijg ineens zin in een Duvel. 😊


Van Devil’s Bridge gaat het verder richting kust en iets later rij ik tussen de heuvels van Snowdonia National Park naar Bala. Ik hoop daar een camping te vinden, maar ze zitten vol. Vreemd, zo vroeg op ’t jaar. Iets voorbij Fron-Loch kan ik dan toch terecht op de Tyn Cornel Camping. Ook daar is het stervensdruk, maar voor een motor met tentje is er plaats. Ik kom erachter dat het Paaszaterdag is. Op reis vergeet ik dagen en uren, een teken dat ik me amuseer. Bij de receptie vertellen ze me dat er vlakbij een internationale rafting – en kayak competitie gaande is. Tja, logisch dat er veel volk is. Ik boek twee nachten, andere campings zullen dit weekend ook wel volzitten, dan speel ik nu even op zeker.

Schuin tegenover me staan er twee families met twee knoerten van tenten en hun privé tuintje ertussen. Nog niet eerder gezien, ze bezetten samen zo’n 20 meter schat ik. Die zijn vast niet met de motor. 😊

1672321053799.png


De camping eigenaars zijn een jong stel die met veel plezier hun ding doen. Er is geen bar of restaurant, maar je kan er ’s avonds wel een pizza bestellen. Het is zo’n diepvrieslap pizzadeeg die ze wat bestrooien met “lekkere dingen” (yummie stuff) en dan in hun huiskeuken afbakken. Ze kunnen maximaal twee pizza’s tegelijk doen, dus je moet wel een tijdslot reserveren. Het plezier dat ze ermee hebben spat er af.

Na het eten maak ik bij het licht van de ondergaande zon nog een kleine wandeling. Het valt me nu pas op dat de bomen nog niet in blad staan. Dat geeft weer andere sfeerbeelden dan tijdens mijn zomerse reizen. Mooie volle maan ook.

1672321087618.png


Ondanks de drukte is het stil op de camping. Rond een uur of negen kruip ik in mijn tent en het kabbelen van de kleine rivier stuurt me al snel richting dromenland. Morgen treintje rijden. 😊
 
HOOFDSTUK 12: IN EEN KLEIN STATIONNETJE

16 april 2022: Tyn Cornel Camping – Horseshoe pass - Loggerheads Country Park – Denbich - Betws-y-Coed – Ffestiniog - Tyn Cornel Camping (170km)

1672578055409.png

Het is bewolkt met opklaringen als ik ’s ochtends de weg oprij. Het wordt een rustig toerdagje door de heuvels. En ik wil gaan treinen.

Het voorwiel wijst naar de Horseshoe Pass, een aanrader van Bob.

IMG_7360.jpeg

Het begint saai te worden, maar ik zit me weer te amuseren op de motor. De Horseshoe Pass is als pas niet erg bijzonder, maar het is zeer prettig toeren daar.
Ik stop even bij het bord dat een gebied van uitzonderlijke schoonheid aankondigt. Het staat niet bepaald langs een uitzonderlijk mooie weg, ’t is er zelfs eerder saai.
IMG_7362.jpeg

Dat verandert enkele mijlen verder, ik rij dan inderdaad door een stuk natuur met glooiende heuvels en weidse vergezichten. Het is vroeg in het voorjaar en het groen is nog in zijn bruine winterslaap. En het is er zeer leeg. Top !
IMG_7366.jpeg


Ik geniet op de motor het meest van toeren door vlakten en heuvels. Het zegt me meer dan rijden in de bergen, al kan ik niet direct zeggen waarom dat zo is. Waarschijnlijk het gevoel van vrijheid dat ze me bieden. En de openheid van het landschap. In bergritten is het zaak om je aandacht bij het bochtenspel te houden. Tussen de heuvels zijn mijn hersenspinsels echter als vlinders, ze hebben meer vrijheid om te rond te dartelen. En zo dartel ik Loggerheads Country Park in. Het is een mooie plek voor wandelaars, wat bij mij, ondanks mijn naam (naar het Engels vertaald: “Johnny Walker”) niet het geval is (het spul waarmee mijn naam eveneens geassocieerd wordt, ben ik dan weer wel genegen).

Heel in de verte zie ik de bergen. Morgen rij ik daar achter de horizon langs Mount Snowdon. Ziet er goed uit.

IMG_7371.jpeg

Ik zoef verder over de wegen met de Cruise Control op 85km/u. Wales is populair bij de Engelse bikers omwille van het gladde asfalt en de mooie lange bochten waar je hoge snelheden kan halen. Dat resulteert helaas in een hoog aantal motorongelukken, vaak met dodelijke afloop. Onderweg waarschuwen de vele sensibiliseringsborden voor te hoge snelheden. De mens is echter hardleers en dus wordt er ook repressief opgetreden: ik kan het aantal trajectcontroles die ik tegenkwam niet meer tellen. De camera’s op palen komen in groepjes van drie, waardoor ze op zich wel opvallen. In de rest van UK zie je ze veel minder.

IMG_7408.JPEG
 
Laatst bewerkt:
Vervolg hoofdstuk 12

Wat later arriveer ik in Btwes-y-Coed, een klein dorp met, volgens de landkaart, een stoomtrein. Dat wil ik zien, het is een van de dingen die op mijn UK bucketlist staan: meerijden met een stoomtrein . Het valt wat tegen, meer een modelbouw spoorlijn voor volwassenen die blijven hangen zijn in hun puberjaren dan een trein. Het is ook geen stoomtrein maar een diesellocje. Niet wat ik verwacht had, maar toch leuk om zien hoe grote mensen zich nog steeds schijnen te amuseren met treintjes. Soit, er zijn ook grote kinderen die zich amuseren op motoren. Elk zijn ding, nietwaar?

IMG_7377.jpeg

Ik laat de modelspoorbaan voor wat ze is -dat afstrepen op de emmerlijst komt nog wel- en steek de grote sporen voor de echte treinen over. Het station aan de overkant herbergt een spoorwegmuseum, en ook dat stelt niet veel voor. Meer dan een winkeltje waar je modeltreintjes kan kopen is het niet. Wel staan er op het perron enkele interessante kunstwerken, gemaakt van (meest plastic) afval dat langs het strand gevonden is.


IMG_7383.jpeg

En er is een neushoorn die dienstdoet als “flessendoppenverzamelbak”. Hij heeft er meer dan zijn buik vol van zo te zien.

IMG_7380.jpeg


Ik kuier nog wat rond in dit vredig dorpje. Schattig is een beter woord. Btwes-y-Coed is een vrij toeristische plek met een hoog Teletubbie gehalte, maar buiten de stationsbuurt valt er niet veel te beleven. Ik lunch in het station, drink nog een koffie en dan hop, terug naar de heuvels…

Via Ffestiniog bereik ik op het gemakske de camping. Ik eet weer pizza, louter en alleen omdat die twee daar zo’n lol hebben met het bakken. Het is niet druk en ik blijf er wat hangen, het aangeboden biertje sla ik niet af. Leuke mensen, leuke plek. Morgen weer verder.

1672578807374.png
 
HOOFDSTUK 13: WEERZIEN MET EEN VERRE VRIEND

17 april 2022 (Pasen): Tyn Cornel Camping – Pen-y-Pass - Llanberis Pass – Waunfawr- Beddgelert -Pen-y-Pass – Caernarfon - Rhyd Y Galen Caravan And Camping Park (121km)


1672657113172.png

’s Ochtends blijkt de Paashaas de camping bezocht te hebben. Enkele kinderen lopen eieren te rapen. Ik blijf dat vreemd vinden, een paashaas. In België worden de eieren door de kerkklokken gebracht. Het zit zo: op Witte Donderdag, het begin van Christus’ lijdensweg, stoppen de klokken van katholieke kerken 3 dagen met luiden, bij wijze van rouw neem ik aan. Omdat onze grote Vriend op Paaszondag miraculeus weer tot leven kwam, vieren ze het onverwachte einde van die rouw met uitbundig klokkengelui, meestal alle klokken van een kerk. Aan kinderen wordt verteld dat de “paasklokken” over en weer naar Rome gegaan zijn om daar eieren op te halen. Die strooien ze op paaszondag met het nodige lawaai uit over de tuinen. Ze komen terecht tussen het gras, bloemen, op muurtjes en vensterbanken, in bloempotjes en tussen de takken van struiken en boompjes, waar de kinderen ze gaan zoeken en rapen. Chocolade paaseieren worden in Vlaanderen daarom “raapeieren” genoemd. ’t Is maar een weetje. Dat volwassenen hier hetzelfde spelletje als met Sinterklaas spelen, snap je wel.

Het is goed geweest. Na het ontbijt breek ik, net als de meeste kampeerder hier, de tent op. Vandaag meneer Snowdon maar eens bezoeken, naar ’t schijnt de 2de hoogste berg in the UK, na Ben Nevis in Schotland. Simon raadde me aan de route langs de noordoost kant te nemen en via de andere zijde terug te rijden. Dat ben ik dan ook van plan.

Op de GPS staan de Pen-y-Pass en de LLanderis Pass geprogrammeerd. Net voor de brug bij de Llugwy rivier op de A5 moet ik even vertragen. Ik kijk opzij en in een reflex draai ik het smalle weggetje in dat de rivier lijkt te volgen. Het wordt stilaan wat smaller, vuiler ook en iets verder groeit er gras in het het asfalt. Je kent het wel, meer een geasfalteerd karrenspoor dan een weg. Het Google auto’tje is hier ook geweest. Handig, want ik ben zelf niet gestopt voor een foto.
1672657161038.png


Ik begin me af te vragen of er weer een U-ervaring aankomt. Dat zou spannend worden, want draaien is er op dit soort wegen niet bij;

Na een kilometer of drie kom ik weer op de A5. Goeie reflex geweest, was een leuk ommetje. Iets verder draai ik de A4086 op en bij Dyffryn Cottages stop ik wel voor een foto moment, op de achtergrond Mount Snowdon

1672657215048.png

Ik tuf verder en bewonder de uitzichten bij de twee passen waar ik doorheen zoef. Alweer genieten, alweer twee aanraders. Ik stop even voor een plaspauze en zie wat verderop nog een hoop oude stenen: Dolbadarn Castle. Mooi van ver, ver van mooi. Ik laat de stenen de stenen zijn. Ze hebben al eeuwen zonder mij gekund, de volgende eeuwen zullen ze mij ook niet nodig hebben. Verder maar.
1672657244157.png


Simon’s tip in verband met de twee kanten van Snowdon indachtig, verlaat ik bij Llanrug de A4086 om over iets smallere wegen naar Waunfawr te rijden. Zo zie ik de Snowdon van de andere kant. Er is nog een derde kant vanwaar ik de berg ooit gezien heb. Begin jaren 80 woonde ik in Glencree, Ierland. Op heldere, winterse dagen kun je van daaruit Snowdonia en zijn berg zien. Het voelt een beetje als een ontmoeting met een verre vriend. Het treintje naar de top laat ik passeren. Misschien dat ik bij een helderder hemel naar boven zou getrokken zijn om naar Ierland te kijken, maar er zijn teveel wolken en zover te kunnen zien. De lucht is trouwens nogal onvoorspelbaar: tussen de foto hierboven en die hieronder zit een halfuur tijdsverschil. Maar het is droog, meer vraag ik niet.
1672657290575.png


Het rijdt lekker, ik amuseer me en zit ontspannen op de motor. Weet je wat, ik ga die twee passen nog eens doen en dan vandaaruit naar Caernarfon. Eens zien of daar iets te beleven valt. Niet dus, maar dan ook echt niets. Ik stop op een parking bij een grote supermarkt: helemaal leeg. In de buurt zou een kleine camping zijn die ik na drie keer rondrijden maar niet vind. Ten langen leste een kleine zijweg ingedraaid, en inderdaad, daar is iets wat op een camping leek. Leek, want ik zie bulldozers, omgewoelde grond en één caravan. En om dat alles een groot hek. Dit gaat het niet worden. Nieuwe camping opgezocht en ik eindig in Rhyd Y Galen. Een Caravan en Camping Park, waarbij camping niet direct staat voor iets met zeildoek en haringen. Gelukkig hebben ze nog een grasveld voor passanten, kost me £35,- Ik val steil achterover maar heb geen keus. Welkom in het beginnende hoogseizoen, Manneke. *O*
1672657336706.png
 
HOOFDSTUK 14: DE TOEKOMST DIE ER WAS

18 april 2022 (Paasmaandag): Rhyd Y Galen Caravan And Camping Park - Centre for Alternative Technology - Oswestry - Leek - Derbyshire Hills Campsite (300 km)

1672657455493.png

Na een rustig ontbijt en het drogen van de tent, laad ik alles op de motor, klaar voor vertrek. Het Peak District lonkt, dat is de bestemming vandaag, maar wel via een ommetje. Op mijn weg van Llandovery naar Fronchog een paar dagen terug, passeerde ik een wegwijzer naar het Centre of Alternative Energy. Het ligt niet helemaal op de weg, het betekent zelfs dat ik een stuk terug naar het Zuiden afzak, but, who cares? Tijd zat, en goesting ook.

Het centrum is opgericht begin jaren zeventig in een verlaten steengroeve. Ik ben in mijn leven zo af en aan bezig geweest met alternatieve energie en het interesseert me nog steeds. Ik denk dat het wel goed is om andere energie bronnen aan te boren om zo de natuur wat minder te belasten. Maar ik volg ook niet de onheilsprofeten die al sinds de eerste stoomtreinen hel en verdoemenis prediken. Een beetje ons gezond verstand gebruiken zou op zich al een hele grote stap zijn. Mijn gezond verstand zegt overigens dat motorrijden niet zo milieuvriendelijk is. Het zal wel een eeuwige discussie blijven.

Soit, het is een leuke rit door het lage gebergte (geheuvelte?) van Zuid Snowdonia. Via de kleine wegen, die volgens een verkeersbord niet geschikt zijn voor caravans maar waar ik wel een busstop zie, passeer ik nog een leisteengroeve bij Aberllefeny. Ze is gesloten, niet erg, het is een mooie route waar ik ontspannen mijn mijlen afdraai. Iets later draai ik de parking van het alternatieve centrum op.

Er is weinig volk, ondanks de bankholiday op paasmaandag. Het weer zal wel een beetje meespelen. Ik koop een ticket en een kabeltreintje brengt me naar boven. Het bestaat uit twee cabines, elk uitgerust met een waterreservoir. Het reservoir van de cabine in het bovenstation wordt gevuld met water uit een stroompje. Dat van de cabine in het benedenstation wordt geleegd, waardoor de dalende cabine altijd zwaarder is dan de stijgende. Er bestaan een aantal scheepsliften die volgens dat principe werken. Simpel concept en gratis energie.

1672657495258.png

Ik stap in, laat me rijden en kom boven in een andere wereld dan die beneden. Iets met wol, sokken en geit.

Een tijdlijn op borden schets een beeld van de ecologische strijd en de groei van het centrum sinds de jaren zeventig tot nu. Ik zie flitsen van een ver verleden waarin ik ook actief was op dat vlak. Herinneringen aan anti-kernenergie marsen, Tsjernobil, Greenpeace en de Sea Sepherd. Het geeft me een dubbel gevoel: mijn jeugdig enthousiasme destijds, en de mooie herinneringen daaraan, versus mijn enigszins cynische houding nu tegenover de overdaad aan onheilstijdingen over het klimaat. Is dat de eeuwige strijd tussen jong en oud? Jongeren die strijden voor een rechtvaardige zaak versus ouderen die hun boosheid opgeborgen hebben? Voer voor overpeinzingen tijdens het rijden.

1672657533258.png

1672657545821.png


Ik laat het niet aan mijn hart komen en geniet van het kuieren tussen de aangelegde veldjes, vijvertjes en langs het beekje. Het is een leuke plek en hier en daar steek ik wat op rond alternatieven voor het warm houden van ons huis. Toch heeft het centrum een te hoog kabouter gehalte, ik voel vooral dat het grotendeels is blijven steken in het idealisme van de jaren 70 en 80. Geitenwol mag dan ondertussen wel vervangen zijn door merinowol, de sokken zijn nog even, nou ja, wollig.
1672657610076.png


Na een nog een biologisch kopje koffie met een gebakje erbij, daal ik weer af naar de werkelijkheid van alledag: mijn Tenere met benzinemotor. Heerlijk. Ik draai de weg op naar het Noorden en neem afscheid van Wales. Het Peak Disctrict wenkt al in de verte.

Wat onthou ik ervan? Wales is wat vriendelijker dan Zuid Engeland en de landschappen doen me erg aan Ierland denken. Glooiend en weinig bos omdat het hout gebruikt werd voor de Engelse expansiedrift in vorige eeuwen. Ik ontmoette vriendelijke en enthousiaste mensen, vooral die twee van de Tyn Cornel Camping. Wat een liefde voor hun werk !
De wegen waren goed, vaak strak asfalt en vloeiende bochten, ideaal om te toeren. Op het gemakske dan, want Wales is zeker ook het land van de trajectcontroles.
Het weer viel mee, de lente is niet het droogste seizoen en regen komt vooral in vlagen. Temperatuur was net goed tijdens het rijden, ’s nachts was het aan de frisse kant.

En Brecon Beacons was mijn persoonlijke top.
1672657673390.png
 
Bedankt voor het (nostalgisch) meerijden, jaren gewandeld in Wicklow, en zelfs nu nog idealistisch lid van Greenpeace...... Op naar het volgende deel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan