Reisverslag: Voor het eerst naar de Franse Alpen 2016

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.148
2.135
Middelharnis
Hallo allemaal,
Ik had nog een verslagje op de plank liggen van 2016 dus ik dacht... Laat ik 'm eens hier neerplempen.. Ik ging hier voor het eerst echt op vakantie met de motor en tent naar de Alpen.

Veel plezier d'r mee..

Dag 1: Thuis – Bussang

06:00 De wekker gaat, eruit! Het mannenweekend begint! Ons jaarlijkse uitje met de mannen…de vrouwen laten we altijd thuis, de groep bestaat dit keer uit drie keer twee broers en een buurman, andere jaren gaan ook nog twee vrienden mee maar door omstandigheden konden zij niet aansluiten dit jaar. Ook dit jaar gaan er vier mannen na het weekend, waaronder ondergetekende, door naar de Alpen om een paar Cols te verslinden…

Ik spring onder douche en als ontbijt knauw ik met moeite een paar boterhammen naar binnen, toch wel een beetje zenuwachtig voor de lange rit van vandaag, 600 Km naar Col de Bussang in de Vogezen, voornamelijk snelweg Blegh!

Voorheen gingen we jaarlijks naar een door ons zelf uitgezocht huurhuis ergens in de Ardennen en de laatste twee jaar in de Eifel, nu echter “op Hotel” kijken of dat wat is voor ons.
Afgesproken met m’n broer en Frank bij de benzinepomp net buiten het dorp waar we nog effe de tank vol klotsen en dan vertrekken naar het verzamelpunt bij Willemstad waar we de andere 4 zullen treffen.

Als we daar aankomen regent het inmiddels lekker door, effe wachten op de laatste en we vertrekken richting La France!
De reis loopt lekker en met beetje file bij Brussel en toch opgeknapt weer hobbelen we richting Luxemburg waar één van m’n uitlaatbochten er de brui eraan geeft….finaal afgescheurd op de las, Hosternokke, en nu? Een noodreparatie met een colablikje gaat een kleine 500 meter goed, weer gestopt en een garage ge-googled vlakbij Metz, was nog iets van 60 km maar op de route dus karren maar! Had wel veel bekijks met m’n blérpuupe…
SAM_0003.JPG

Bij de Kawa garage aangekomen met handen, voeten en vingerwijzend het probleem uitgelegd en helaas kunnen zij me niet helpen maar gaan voor mij wel effe bellen naar de Scania garage naast de deur, daar heeft een oud baassie m’n piep gelast en na twee tientjes van eigenaar te laten wisselen knutselen we de pijp er weer tussen en gaan we na een kleine 1,5 uur weer verder..

De rest van der reis verliep voorspoedig en om 18:30 kwamen we aan in het hotel….spullen op de kamer en aanschuiven en aanvallen op het diner…hmmm, da’s toch wel lekker makkelijk zo..
SAM_0034.JPG


Zaterdag 18 en zondag 19 Juni
Dag 2 & 3: Vogezen

Twee dagen heerlijk rondgereden in de Vogezen en de meeste buien kunnen ontwijken, wel af en toe een nat wegdek maar de omgeving is daar echt prachtig om rond te rijden. We hadden niet echt een route maar zomaar iets in elkaar geklust in de TomTom’s je kan daar ook niet echt verkeerd rijden, wel natuurlijk de Ballons meegepakt en een deel van de duizend meren route en ook een deel van de Route des Cretes….van alles wat dus.

Sfeerplaatje..
SAM_0028.JPG


Ook Ballon de Balzak aangedaan..
SAM_0010.JPG



Tussen de middag lekker lunchen en ’s avond diner in het hotel. In plaats van boodschappen doen en koken enzo is het nu best lekker om zo aan te kunnen schuiven, daar kunnen we wel aan wennen!
Ik ben altijd een vroege vogel dus ben ik om 05:30 á 06:00 al wakker…verdr… om 8 uur pas koffie, dat ga ik niet trekken… maar wacht ’s ik heb m’n kampeeruitrusting bij me inclusief brander en koffie zettertje! M’n Broer was ook al wakker en samen naar buiten om op het bankje lekker een bakkie pleur te brouwen op het terras, ook de Gemzen gezien in de tuin van het hotel….
IMG_20160619_062646.jpg

dit deden we dus elke ochtend…..
 
Laatst bewerkt:
Maandag 20 Juni

Dag 4: Bussang - Thonon les Bains


Vandaag gaan we doorreizen naar de Alpen! Behalve drie van onze groep, die gaan weer op naar huis, met z’n vieren rijden we naar de start van de RDGA.

Blij en bezwaard begin ik aan de dag, blij omdat ik eindelijk naar de Alpen ga op de motor, bezwaard omdat m’n broer en de twee anderen weer naar huis gaan en ons verlaten…

Na het ontbijt worden de handjes geschud en de schouders geklopt en zwaaien we de drie uit, nog een laatste peuk en we kruipen in het zadel voor onze reisdag naar Thonon les Bains aan het meer van Geneve. Naar en door de Jura zakken we gestaag af naar het zuiden, mooi gebied maar ik was er ooit al eens geweest dus we hebben hier lekker doorgereden over de hoofdwegen, een kleine omleiding koste ons nog dik een uur en het idee was geopperd om dóór Geneve stad te rijden, da’s korter…nou, (Ge)neve(r) nooit meer, wat een klote stad is dit zeg!, door die omleiding zaten we natuurlijk precies in de spits in het midden van de stad, man man man, warmte, drukte en file laten m’n humeur dalen en de temperatuur van de motor stijgen, nadat ik 119 graden op de display zag verschijnen was ik het zat! We gaan langs de file, barst maar. Na de stad komen weer in een hele dikke file terecht op een tweebaans weg, na tot drie keer toe ingehaald te zijn, door een fietser notabene, zijn we hier ook langs de file gereden, af en toe heel krap en wegduikend voor de tegenliggers halen we de fietser in om ‘m daarna niet meer terug te zien…

Onderweg uitzicht op de Mont Blanc
SAM_0053.JPG

SAM_0050.JPG

In Thonon aangekomen slaan we het kamp op op de camping aan het meer, een biertje, wandelingetje langs het water en naar bed, was een vermoeiende dag.

Later hoorden we dat de drie elkaar bij Luxemburg waren kwijtgeraakt en de afstand ertussen was te groot om te wachten of dicht te rijden, dus ze zijn afzonderlijk door de regen en de spits bij Brussel naar huis gereden, in ieder geval veilig thuis!


Dinsdag 21 Juni

Dag 5: Thonon les Bains – Bourg st Maurice


De eerste nacht in m’n tentje, goed geslapen en weg uit de stad, weg uit de drukte en op naar de RDGA, door de Gorge de Diable rijden we door de druilerige regen naar de Cols. De Gorge valt me niks tegen, niet gedacht dat het zo mooi zou zijn hier, ondanks de regen geniet ik van het uitzicht en rollen de kilometers onder de wielen door tot de eerste Col zich aandient…Col de Colombiere…met 1620 meter is dit het hoogste waar ik ooit ben geweest met de motor. Door het slechte weer was het uitzicht niet om over naar huis te schrijven…
SAM_0055.JPG


Via de RDGA rijden we verder over de Col de Aravis, Col des Saissies en Cormet de Roselend, ongekend mooi en indrukwekkend ondanks de regen.
SAM_0069.JPG

SAM_0077.JPG


Al sinds we hoogtemeters maken merk ik dat m’n brommert niet lekker loopt, slecht oppakken in de lage toeren en zoepen as ne malle…Blijkt dat dit kan komen door de ijlere lucht, ik had wel eens gehoord/lezen dat ijlere lucht invloed had op je mengsel maar zoveel had ik niet verwacht.

ik rij met podfilters en een eigenbouw uitlaat en stond op zee niveau al iets aan de rijkere kant dus hier in de hoogte is het niet gek dat ie slecht loopt. Bij het tanken onderweg naar de camping wou ‘ie niet meer starten…verzopen! maar ook de brandstofpomp bleef doortikken. Terplekke effe de carb’s getrokken en schoongemaakt, niks kunnen vinden buiten dat m’n ene filter was losgekomen. Later op de dag wordt het weer beter en zien we zelfs de zon nog verschijnen.

In Bourg st Maurice vinden we een camping, slaan de tenten in de grond en op naar de supermarkt….kudt, dicht…

En nu? Geen vreten….gelukkig hadden we ’s middags stevig gegeten dus de nood was niet zo heel hoog. Toch had de receptioniste ons naar de winkel zien lopen en had door dat we niks te eten hadden, kwam ze nog effe brood brengen wat nog over was! Wat een engel! Dus het avondeten was stokbrood met smeersel en rode wijn. Onder het genot van een wijntje nog m’n carb’s getrokken, mengselschroeven wat verder ingedraaid en het filter gerepareerd. Effe ‘gehecht’ met ty-wraps en weer doorrrr…



Woensdag 22 Juni

Dag 6: Bourg st Maurice – Briancon


Opstaan met mooi weer! Heerlijk! Ik ben om 06:00 al wakker en raap m’n brander en koffiemakertje bij elkaar om eens lekker wakker te worden. Onder het genot van de stilte om me heen en een bakkie koffie laat ik de dag langzaam bij me binnen dringen…
SAM_0082.JPG
vandaag gaan we echte Cols rijden! Col d’Iseran en de Galibier staan op het programma, twee knoeperts van meer dan 2.600 meter hoog!

Door het dal van de Isere slingeren we naar de Cols, af en toe een bakkie en nu en dan een shaggie op de lip gooiend komen we dichter bij de pukkel waar we overheen gaan. Ineens staan we aan de voet van de klim en gaan vrij rap omhoog, en omhoog, en omhoog, bocht na bocht rijgen we aan elkaar en de enkele fietser of slome camper halen ons niet uit ’t ritme, We’re going up!

De sneeuwbanken worden talrijker en hoger, dit gaat er op lijken! Sneeuw links en rechts zelfs tot boven onze hoofden, supergaaf om eens mee te maken. Terwijl we zo lekker omhoog rijden is het ineens over…. De top van de Col …

SAM_0089.JPG

De lucht is hier echt wel dunner dan beneden, zelfs ik merk het aan m’n ademhaling.

De motor heeft er zelfs zoveel moeite mee dat ‘ie nauwelijks blijft lopen, lage toeren gaat erg moeilijk en op toeren houden is het motto van de middag dus…

Na het kodak momentje en een pauze gaan we weer naar beneden, ook dit is fantastisch met wijdse uitzichten en mooi weer. Hoe lager ik kom hoe beter de motor gaat lopen, nu weet ik het zeker, het ligt echt aan de hoogtes!

Als we weer beneden zijn slingeren we door de valleien naar de Col de Telegraphe, met 1516 meter hoogte een peuleschil maar met hele goede wegen en lekkere bochten is dit een traktatie…

De vallei lijkt op te houden en we draaien over een bruggetje naar rechts omhoog….De Galibier! It’s here…nog zo’n monsterlijke pukkel waar we overheen gaan. Alhoewel het ‘’nog zo’n pukkel‘’ is is het uitzicht en landschap toch anders dan de Iseran, rauwer, sneller en rapper omhoog. Weer loopt de ademhaling van de brommert in de war en hij loopt onder 4.000 toeren als een roggelende bejaarde met astma…


Als we boven komen rijden we per abuis zo naar de tunnel…aargghh nee nee nee, roepen we in koor, omdraaien en door naar boven…

Happend naar adem en roggelend komt de brommert boven waar ‘ie even mag rusten van de klim..na de gebruikelijke fototjes en peukie’s gaan we weer door, starten doet ‘ie gelukkig wel alleen moet ik moeite doen om ‘m boven de 4K toeren te krijgen, we rollen naar beneden en wéér ben ik verwonderd over het uitzicht….

SAM_0095.JPG

SAM_0110.JPG
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 23 Juni

Dag 7: Briancon – Bourg D’Oisans


Het was eigenlijk al vanaf het begin duidelijk dat we de hele RDGA niet konden rijden qua tijdsbestek, dus na de Galibier rijden we nog tot Briancon om daar een plan B te smeden.. met een glaasje rode wijn, dat dan weer wel natuurlijk.

Ik had al eens gelezen over de “Dangerous roads” in Frankrijk en stelde voor om hier eens naar te kijken of dat wat zou zijn voor ons. Het idee werd goed ontvangen en we stelden ons vizier op de D-219, D-211A en Col de Sarenne. Allen rondom Alp D’Huez dus op naar Le Bourg D’oisans.

Als eerste nemen we de D-219, aan het begin van de weg dacht ik nog “nou, als dit dangerous is…” maar als we de loodrechte rotswand naderen lijkt of de weg nergens meer heen gaat. Totdat we in de gaten krijgen dat de weg ‘geplakt’ zit aan diezelfde loodrechte rotswand..

Nog nooit in mijn leven zo verwonderd geweest, of dit mijn bescheiden levenservaring is of wat anders laat ik in het midden maar tering, dit is zo schitterend, een klein slingerend weggetje met ruw uitgehakte tunnels die niet verlicht zijn langs en door de rotswand. We stoppen regelmatig voor de uitzichten en genieten volop en het niet halen van de RDGA is ineens geen issue meer.

SAM_0126.JPG

In het dorpje Villard Notre Dame staan we voor een bord met Defense interdite pour blablabla in z’n frans wat we niet begrijpen dus rijden we gewoon maar door en gaan blijkt later de Col du Solude op, de weg wordt slechter en al stuiterend komen we op gravel terecht en de motor word hier effe goed door elkaar gehusseld waardoor mijn nieuwe kekke spiegel met geintregeerde knipperlicht afbreekt..zucht… chinese prulzooi…, afijn, rolletje duct tape tevoorschijn gehaald en provisorisch geplakt.


We komen boven in zo’n typische alpenweide en blijven hier effe genieten van het uitzicht, je kijkt hier zo op Alp D’huez aan de overkant van het dal.
SAM_0136.JPG


Straks gaan we die kant op...
SAM_0143.JPG


Na een lekkere pauze gaan we weer naar beneden om te gaan slapen in Bourg D’Oisans en als we bijna beneden zijn komen we een wegwerkje tegen waar de shovel natuurlijk gewoon midden op de weg staat, tsja Frankrijk hé. Effe laten weten dat we er langs willen en de wegwerkers helpen ons erlangs..niet effe die shovel opzij tiefen ofzo nee hoor, we hebben geen centimeter speling tussen de wel erg steile graskant en die shovel maar Messieur du Travaux houd ons wel tegen als we om mochten vallen..jaja.. Maatje voor mij gaat als eerste en ik knijp alvast m’n billetjes saampjes want ik ben 5 centimeter breder als hem.


Wonderwel gaan we erdoor zonder problemen en steken het dal over naar Alp D’Huez, nu we er toch zijn pakken we die gelijk maar effe mee, de weg naar boven is gaaf maar het is echt zo’n wintersport plek en in de zomer niet echt aantrekkelijk voor ons dus gaan we gelijk door naar de Col de Sarenne, mooie col en het is intussen weer erg warm geworden. In contrast met Alp D’huez is het hier doodstil en erg mooi, terwijl je misschien 5 kilometer verderop zit.
SAM_0117.JPG

We buigen af naar de D-211A en komen erachter dat hier waarschijnlijk een uurtje geleden geasfalteerd is want de laag grind is niet normaal, ik denk 5 centimeter dik en stoffig als de neten, lekker zo in dertig graden… een maatje rijd een dikke steen tegen z’n zijstandaardschakelaar, dus de motor denkt dat de zijstandaard nog uit staat en wil niet starten meer. Effe de draadjes doorverbonden en weer verder…

Ook hier verbaas ik me weer over het mooie landschap en uitzichten, dan zijn wij als hollanders maar een stelletje stumpers hoor, hier is het veel mooier.

Na de D-211A gaan we via de D-1091 terug naar Bourg D’Oisans en hobbelen even later de camping op.

Het is nog steeds warm en dus na het tentopzetten, hup, naar het zwembad..

…komen we niet in omdat we lange pijpen aan de broek hebben, rare jongens die fransen. Terug op de camping loop ik alle douches af want de eerste stralen die eruit komen zijn nog koud, zodra die warm wordt, door naar de volgende en de volgende en zo kan ik me toch een beetje afkoelen. S ’avonds uit eten in de stad smaakt goed met wat biertjes en we voelen ons een soort van Indiana Jones want jongens! Wat wij meegemaakt hebben vandaag!, daar kan een gemiddelde GS rijder een puntje aan zuigen grappen we met elkaar.

Jaja ik weet t, één stoffig bergweggetje en we zijn klaar voor Mongolië ofzo lijkt ’t wel, maar het voelt wel voldaan, kan ik je wel vertellen…


Vrijdag 24 Juni

Dag 8: Bourg D’Oisans – Lons Le Saunier


Na een lekker nachtje pakken we de spullen weer op de motor en rijden naar de bakker voor een petit dejeuner.

IMG_20160624_093758.jpg


We willen, ahum, moeten zondag weer thuis bij moeders de vrouw zijn dus vandaag gaan we weer naar het noorden, we rijden weer naar de Jura en laten de Alpen weer achter ons en via de snellere routes, maar nog steeds binnendoor naar Lons Le Saunier, onderweg nog een paar keer stoppen want het is erg warm en als we langs een riviertje rijden gooi ik het anker uit en ga lekker pootje baden in het koude water, heeeerlijk..meer heeft een mens af en toe niet nodig toch?

Onderweg bij Cize-Bolozon aan we over een brug(?) waar de weg onder de spoorlijn in hetzelfde bouwsel zit, grappig om overheen/doorheen te rijden.

IMG_20190911_115842.jpg

We komen aan op de camping en ook hier weer geen zwembad bezoek wegens de lange pijpen aan de broek, rare jongens die fransen. We mogen wat plankjes lenen van de buurmanmetcaravan want het was noodweer geweest vlak voor we aankomen en de grond is nog drassig, zijstandaard op de plankjes tegen het wegzakken was niet overbodig nee..
IMG_20160624_190305.jpg


Na een patatje met en een paar biertjes naar bed en morgen naar Luxemburg…



Zaterdag 25 Juni

Dag 9: Lons Le Saunier – Luxemburg stad.


We breken de boel weer op en sleuren ons lijf weer op de motor voor een reisdag naar Luxemburg, deze dag gaat het over D-wegen steeds noordelijker en komen tot twee keer toe de plankjesbuurman tegen die gelijk met ons vertrokken was, effe zwaaien, aardige lui…

Het mooie weer lijkt ten einde want ik zie me daar toch een donkere lucht uit het westen komen…effe buienradar checken en als we doorrijden komen we er net niet in is de gedachte..in theorie dan hé..

Even voor Nancy begint het te regenen en even later krijgen we toch een wolkbreuk op ons sodemieter! Ik heb wat buitjes gehad maar die we nu kregen was echt niet normaal meer, plassen op de weg, de vlagen van de tegenliggers, “we hebben dit niet verdiend!” zeggen we tegen elkaar als we effe stoppen en het water loopt aan alle kanten onze pakken uit en we besluiten een hotel te pakken deze laatste nacht en bij een Mac zoeken we een kandidaat uit die ons mag gaan ontvangen. Ik wil een kachel! roept de één.. ik wil een sauna! roept de ander.. we zijn ontegenzeggelijk tot op het bot koud en nat dus u begrijpt de criteria qua hotel.

Chique hotel met sauna word gevonden en over een uurtje zijn we er, ik vergeet nooit meer die bek van de receptioniste toen daar 4 verzopen motorrijders aan de balie komen staan, lekkend, druppelend en bibberend.. haha. Ze konden gelijk de Zamboni over de marmerenvloer gaan trekken daar…

Boven in de kamer pleur ik alles in de hoek, trek m’n kleding van m’n lijf en in de hotel badjas mét complimenteuze badslippers flipflop ik naar de sauna…man, man, man, als íets lekker is dan is het dit wel. Het bibberen neemt af en m’n lijf komt weer een beetje op temperatuur, heerlijk.

Na de sauna gaan we eten en dan eens goed aan het bier, dat hebben we wel verdient, er was voetbal op tv en staan volgens goed Nederlands gebruik met ons lijf natuurlijk midden in het beeld voor de overige gasten en moesten maar gaan zitten..

Na twee halve liters komt die bekende man met z’n hamer en mept me vol in m’n bakkes en ik stort in, mijn reisgenoten worden niet overgeslagen en krijgen ook een mep en storten gelijk met mij in, het was een zeer vermoeiend dagje door de regen en de kou en om half tien liggen we plat…Zzzzzz..



Zondag 26 Juni

Dag 10: Luxemburg stad – Thuis


Vandaag begint gelukkig weer droog en ziet er goed uit, de nacht heeft ons goed gedaan en we sjorren de motoren weer vol met onze spullen, ik type “Thuis” in op de tomtom als bestemming, is wel weer wennen na een tiental onbekende bestemmingen om nu ineens iets bekend in te toetsen, je weet waar je naartoe gaat…vreemd… We hijsen ons op de motor en rijden af.

O ja, als je lederen handschoenen nat zijn leg je ze het beste niet op de kachel om te drogen…die worden dus kneiterhard en het koste me potdomme een kwartier om ze weer enigszins beweeglijk te maken, nadat ik ze weer doornat moest maken onder de kraan natuurlijk….

Via Luxemburg binnendoor naar Belgie en bij Luik gaan we na lange tijd weer eens de snelweg op, op naar huis!
 
Laatst bewerkt:
toffe rit en thanks voor het verslagje.. !!

Die "dangerous roads" heb ik vorig jaar tot een lange rit samen geplakt.
Niet echt heel erg gevaarlijk, maar in het voorseizoen wel laag genoeg om vrij van sneeuw te zijn.
 
Lekker verslag en leuke foto's :t
Je had in ieder geval voldoende "avontuur" met je uitlaat en carburatie perikelen :}
 
Lekker verslag en leuke foto's :t
Je had in ieder geval voldoende "avontuur" met je uitlaat en carburatie perikelen :}

Thanks, carburateurs was gewoon m'n eigen schuld, domweg te rijk zetten en dan de hoogte in |( ... Uitlaat was echt pech hebben, zat al drie jaar prima en dan ineens... krak..B|
 
Leuk verslag ook al is het weer een tijdje geleden dat je hem reed! Alvast een inkijkje in wat de RDGA zoal in petto heeft, als het voor mij doorgaat dit jaar tenminste.
 
Ach ja, de Lockdowns houd iedereen wel bezig hier op 't forum, ik zou op 26 juni samen met m'n broer vertrekken, ook weer richting de Franse Alpen. Ik heb nog een heeeel klein hoopje dat dit nog doorgaat.
Gelukkig niks geboekt, wel een route gemaakt, nou ja soort van dan, door Frankrijk naar beneden en via Zwitserland, zwarte woud en Eifel weer terug.

We zullen het zien...
 
Prachtig mooi, bedankt voor het delen. En inderdaad mooi om de bekende plekjes te zien. In Villard Notre dam ooit eens bij een vrouwtje die in de woning een "barretje "had koffie gedronken. Een heel lief vriendelijk vrouwtje
 
Terug
Bovenaan Onderaan