Reisverslag Wintertrip 2017

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.650
16.212
Koog aan de Zaan
Al eerder nam ik me voor om van mijn vakanties een reisverslag te maken en op MF te plaatsen, maar steeds kwam het er niet van. Teveel werk en misschien vind iedereen het totaal niet interessant wat ik onderweg doe. Ik doe namelijk niet zo veel, afgezien van rijden. Nu er in mijn andere topic om een verslag werd gevraagd ga ik er toch maar een schrijven, en wie weet volgen er in de toekomst meer…

Wintertrip 2017

Wat doe je als je teveel vrije tijd hebt en van motorrijden en kamperen houdt? Juist ja, je pakt alles op en gaat op weg, zoals ik het al jaren doe. Enige verschil, het is februari, wintersportseizoen, ik wil richting de bergen en zoals altijd wil ik kamperen. Teveel vrije tijd klinkt trouwens luxer dan het is, het komt er gewoon op neer dat ik verplicht overuren moet opmaken die ik niet kan bewaren tot het motorseizoen weer begint. Ik heb een ruime week de tijd, die ik niet achter de geraniums ga opmaken.

Deze keer ga ik niet op mijn Ténéré, die staat lekker in de winterstalling en heeft het afgelopen jaar hier en hier al genoeg sneeuw gezien :+ . Dit keer ga ik op mijn woon-werkpaard, de XJ900S Diversion. Deze motor brengt me al jaren heen en weer naar het werk en heeft er inmiddels 150.000 opzitten, waarvan 120.000 met mij in het zadel. Hij wordt al jaren blootgesteld aan pekel, dus dit beetje extra zal hem geen pijn meer doen. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, dus dat blijft hopelijk ook zo.

Kamperen doe ik ook al jaren, ook in de winter, dus daar zie ik het minste probleem in. Ik heb spullen zat, dus dat komt goed. Enige probleem is dat de meeste campings in de winter dicht zijn, dus mijn tactiek van doorrijden tot ik het zat ben, en dan de dichtstbijzijnde camping opzoeken gaat nu waarschijnlijk niet lukken. Het vergt dus enige voorbereiding, en daarvoor moet ik natuurlijk wel weten waar ik heen wil.

Het eerste plan was om dwars door de Alpen te trekken, maar dat was misschien iets te ambitieus. Wat als je een week lang sneeuw hebt en niet verder kunt? Ook zijn de mooie passen allemaal afgesloten in de winter, en als ik alleen maar snelwegen en tunnels wil rijden kan ik ook 20 rondjes over de ring Amsterdam (of Rotterdam zo u wilt :+ ) rijden. Uiteindelijk heb ik voor gekozen om het rustig op te bouwen, en via Luxemburg, de Vogezen en de Jura richting Franse Alpen te gaan. Wat ik daar doe zie ik dan wel weer. Krijg ik sneeuw, dan kan ik altijd uitwijken het binnenland van Frankrijk in. Er zit geen druk op, ik moet nergens heen dus als plannen bijgesteld moeten worden dan kan dat. Ik ben toch niet zo’n planner, het is al heel wat dat ik wat geopende campings heb opgezocht. Vertrek is gepland voor zondag 12 februari, op dinsdag 21 februari moet ik terug zijn.

Zondag 12 februari, dag 1. Gereden kilometers: 378

Na een hele nacht sneeuwen ligt er bijna 10 centimeter wit poeder in de straat. Ik had vooraf wel verwacht dat ik sneeuw tegen zou komen, maar dat dit direct voor mijn voordeur zou zijn had ik even niet ingeschat. Voor het hele land is er tot 12:00 uur code geel afgegeven. Morgen wordt beter weer, moet ik nu wel gaan? Beetje slap om voor een wintertrip af te haken als er sneeuw ligt, het was toch juist de bedoeling om naar de sneeuw te gaan? Ligt toch iets anders als je thuis op de bank zit en een witte deken buiten ziet liggen. Hoe dan ook, na veel twijfel besloten tot 12:00 uur te wachten en toch te gaan. Het plan was om binnendoor naar Luxemburg te gaan, maar daarvoor is het te laat, dat haal ik nooit meer en is door de sneeuw waarschijnlijk ook geen doen. Ik heb een hekel aan snelweg, maar wil ik vandaag nog weg dan zit er niks anders op.

Om 12:30 uur staat alles klaar en maak ik de eerste foto, in de sneeuw:


Nu hoor ik iedereen al denken, wat heeft die gast allemaal mee? Valt op zich wel mee. Een bagagerol is al bijna volledig gevuld door de M90 slaapzak van Defensie. Loodzwaar en lomp, maar heerlijk warm en dat voor een paar tientjes. Normaal gesproken heb ik een veel kleinere slaapzak, maar die is voor winterse omstandigheden te koud. Verder heb ik op mijn Ténéré aluminium zijkoffers die je helemaal vol kunt stouwen. De koffers van de Diversion volgen de vormen van de motor en zijn daardoor zo onhandig van vorm dat er zowat niks in kan. Ook ga ik me de rest van de week nog mateloos irriteren doordat alles eruit flikkert zodra je de koffer open doet. Verdere uitrusting is de standaard tent, matje, stoel, bergschoenen, gereedschap, brander en kookgerei en natuurlijk kleding, met name warm thermospul. Tot slot bovenop een kleine schep, mocht ik sneeuw tegenkomen.

De straat uit gaat goed. Het is een beetje glibberen, maar het gaat. Gelukkig is het nog geen kilometer tot de provinciale weg, die prima sneeuwvrij is. Ook die volg ik maar een klein stukje voor ik de A8 op draai. De motor stuurt ondanks het gewicht van de bagage redelijk goed, voor zover je daar bij een Diversion van kan spreken :o . Wel merk ik dat de voorband (Michelin PR4) ruim voldoende profiel heeft maar behoorlijk is gecupt, waar je door de extra druk op de achterkant meer last van hebt. Maargoed, zolang ik beide handen aan het stuur hou is er weinig aan de hand.

Voorbij Utrecht is vrijwel alle sneeuw verdwenen en rest me nog de blik op oneindig te zetten en de A2 af te rijden. Net voorbij Weert zeggen de “al gehad” en “nog te gaan” kilometertellers elkaar bij 186 kilometer gedag. Vlak voor Maastricht stop ik voor een broodje en gooi gelijk de motor vol. Echt warm is het niet en de harde wind maakt het er al niet veel beter op. Blij met de verwarmde Gerbing handschoenen! Door de nieuwe tunnel ben ik zo voorbij Maastricht en laat ik na 250 kilometer Nederland eindelijk achter me. Dat is het nadeel van wonen in Noord-Holland, het kost je al uren voordat je überhaupt het land uit bent. In Luik kies er zoals altijd voor niet de ring te volgen maar dwars door de stad te gaan. Drukker maar sneller dan de ring, en al snel ben ik de stad door een duik ik de E25 op. Ter hoogte van de Baraque de Fraiture ligt er weer sneeuw in de berm, maar de wegen zijn gelukkig schoon. Net voor Bastogne pak ik de afrit en ga al snel Luxemburg in. Ik hou van Luxemburg en kom er meestal meerdere keren per jaar. Prachtige wegen, mooie natuur, vriendelijke mensen en veel rustiger en minder gezeik dan in bijvoorbeeld de Eifel. In Wiltz pak ik de bekende weg naar Kautenbach. Dit is misschien wel de mooiste weg van Luxemburg en ik heb er al menig liter motorbenzine aan besteed.

Om 17:00 uur rij ik in Kautenbach de camping op, zoek een plekje en een half uurtje later is de tent opgezet en staat alles klaar. Nadeel van kamperen in de winter is dat het erg snel donker wordt, dus de avonden zijn lang. Ik heb een tablet vol films bij me, dus ik vermaak me wel. Verder moet je je gewoon niet te veel haasten, alles op het gemakje doen, dan is de avond zo voorbij. Na een warme douche duik ik mijn bed in, de thermometer geeft inmiddels -4 aan en het ijs staat al op de tent.

Maandag 13 februari, dag 2 Gereden kilometers: 336.5

Als ik wakker word kan ik wel merken dat het koud is, maar last heb ik er niet van gehad, ik heb heerlijk geslapen. Het is altijd wel even een dingetje om uit je warme slaapzak te komen als het zo koud is, maar dat moment komt er toch altijd een keer aan. Als ik de tent open rits is om me heen alles wit van de rijp, de thermometer staat op -8. Het is windstil dus de tent ventileert voor geen meter en al het condens is aan de binnenkant aangevroren. Ik slinger de brander aan en ga eerst maar eens koffie zetten en duw een broodje naar binnen. De interne kachel moet even opgestookt worden. Na het ontbijtje maak ik de boel klaar om te vertrekken. Om te voorkomen dat ik straks mijn hele bagagerol vol water heb veeg ik zoveel mogelijk ijs van de tent af en stop hem in een vuilniszak.



Om 10:30 rij ik de camping af, en als ik een paar minuten later over de weg boven de camping langsrij zie ik de afdruk van mijn tent nog op het verder nog wit bevroren veld staan. Het is koud, maar de wegen zijn gelukkig droog dus als snel ben ik lekker aan het rijden. Ik verbaas me er over hoe goed de volgeladen Diversion eigenlijk nog rijdt :] . Onlangs zijn de voorvorkkeringen vervangen en ook heb ik de lekkende achterdemper vervangen door een exemplaar van de sloop, dus de wegligging is wel redelijk op orde. Het blijft natuurlijk wel een Diversion :+ .

Mijn Garmin heeft er weinig zin in vandaag, al is dat waarschijnlijk mijn eigen schuld. Ik heb via Routeyou even snel wat routes in elkaar geknutseld en daarbij waarschijnlijk een veel te laag aantal routepunten gekozen. Het gevolg is dat ik nu alleen maar rechte lijnen tussen alle kruisingen zie en hij totaal de weg niet volgt. Deze omgeving ken ik gelukkig nog prima, dus voorlopig kom ik een heel eind. Ik rij eerst naar Vianden, en daar waar het zomers zwart van de mensen ziet kan je op dit moment met een gerust hart een kanon afschieten. Ik volg een heel stuk de rivier de Sure, dan weer aan de Luxemburgse kant, dan weer aan de Duitse en zo een tijdje verder. Bij het plaatsje Wasserbillig laat ik Luxemburg echt achter me, maar niet voordat ik voor 1.19 per liter de tank nog even vol gegooid heb. Bij de pomp pak ik gelijk even een broodje, en als ik deze naast de bandenpomp sta op te eten besluit ik ook de bandenspanning maar even te checken. De achterband heb ik vorige week moeten proppen vanwege een lek, dus een extra controle kan geen kwaad. Gelukkig blijkt de prop nog prima te zitten, want de spanning is nog goed.

Via een klein stukje langs de Moezel kom ik langs de Saar te rijden, die volg ik tot Saarlouis. Vanaf hier ken ik de weg niet goed meer, en de Garmin begint me steeds meer in de steek te laten. Hij wil de wegen niet meer laden dus ik krijg continue witte vlakken op het scherm. Niet echt handig als je zonder gesproken tekst (ik heb geen connectie met de helm) de lijntjes moet volgen. Het is wel leuk rijden maar het schiet ook geen meter op, dus ik besluit de route maar uit te zetten en de Garmin rechtstreeks naar de Vogezen te laten navigeren. Wel met het vermijden van snelwegen, daar doe ik niet aan als ik op vakantie ben.

De wegen worden wat minder mooi op deze manier van navigeren, maar het schiet wel lekker op. Normaal rij ik rustig door tot 20:00 uur, maar nu het in de winter toch best vroeg donker wordt wil ik rond zessen toch wel op een camping zijn. Al snel rij ik Frankrijk in en kruis ik de drukke en deprimerend lelijke stad Saint-Avold. Om op te schieten pak ik wat stukken Route Nationaal. In een nietszeggend Frans dorp komt de trip bijna tot een vroegtijdig einde omdat ik bijna aan flarden wordt gereden. Ik rij op een voorrangsweg en van links komt een auto. Deze stopt netjes, dus ik verleg mijn focus weer op het verdere verloop van de weg. Als ik ter hoogte van de auto ben draait hij plotseling toch op en komt mijn kant op! In een reflex wijk ik uit en vind gelukkig nog net genoeg ruimte tussen de auto en de vangrail. De adrenaline is gelijk sky-high en ik slinger wat krachttermen richting de automobilist. Deze is zich van geen kwaad bewust en heeft mij gewoon nooit gezien. We staan weer even op scherp.

Om 17:00 uur rij ik in Granges sur Vologne camping Gademont Plage op. Ik had eigenlijk sneeuw verwacht, aangezien ik op de webcams heb gezien dat alle pistes in de omgeving wit zijn. Toch is alles hier gewoon groen. De kampeervelden zijn leeg, maar de huisjes lijken allemaal bezet. De campingeigenaar (een NL’er) kijkt een beetje raar als ik vraag of ik kan kamperen, maar ik kan mijn tent opzetten. Ik kan het sanitair in het restaurant gebruiken, het reguliere toiletgebouw is afgesloten. Voor het donker wordt loop ik nog even een rondje over de camping, wat een mooi terrein blijkt. In het midden een klein meertje (dat “plage” moet toch ergens vandaan komen natuurlijk), waar een dikke laag ijs op ligt. Zodra de zon weg is zakt de temperatuur ook flink en in de loop van de avond is het al -6. Via de wifi dump ik even wat berichten op MF en na een warme douche zoek ik mijn bed weer op.

Dinsdag 14 februari, dag 3 Gereden kilometers: 297.5

Ik heb alweer prima geslapen. De buiten en binnenkant van de buitentent zijn weer bedekt met ijs. Net als gisteren staat de thermometer op -8. Eerst natuurlijk koffie en ontbijt, het staat al klaar dus ik red het vanuit mijn slaapzak. Ik pak mijn spullen weer op en ga richting receptie om te betalen. Voor zo weinig luxe hoef ik niet te betalen zegt de eigenaar, dus hij hoeft geen cent te zien. Dat is natuurlijk weer leuk meegenomen, hoewel ik zelf het gebrek aan luxe wel vind meevallen. Ook in de zomer gebruik ik nauwelijks meer dan water, een douche en toilet. Net voor ik weg ga breekt de zon door en de vogels fluiten volop. Vakantiegevoel compleet.



Vanaf de camping draai ik direct een bospad op. Het duurt niet lang voor ik de eerste sneeuw tegenkom. Het pad wordt onverhard, en ook ligt er steeds meer sneeuw. Alleen de sporen van een paar auto’s zijn nog zichtbaar. Het is op zich prima te rijden, dus ik ga rustig verder. Ik kom uit in het dorp Gérardmer, waar ik even een foto van de motor bij het bevroren meer maak. Ik gooi de motor even vol en haal wat boodschappen, want de voedselvoorraad van thuis is er inmiddels wel doorheen. De temperatuur loopt ondertussen flink op, ik zie op borden langs de weg zelfs 14 graden staan!


Lac de Gérardmer

Als ik de Col de la Schlucht op rij kom ik weer een hoop sneeuw tegen. Het is opletten, want in de schuwrijke bochten is de weg nog behoorlijk nat van de smeltende sneeuw. Eenmaal op de top is het druk. Er ligt volop sneeuw, de parkeerplaats is stampvol en de skiliften draaien overuren.



Ik maak even snel bovenstaande foto voordat ik omkeer en richting de Route des Crêtes ga. Er staan waarschuwingen voor gladheid en sneeuw, maar er gaan genoeg auto’s in dus ik volg en zie wel hoever ik kom. Al snel loopt het verkeer vast en sluit ik aan in de file. Door de sneeuw is de weg niet veel breder dan één auto, dus de tegenliggers moeten de besneeuwde berm in. Als ik een tijdje stil sta ben ik het zat, ik ben natuurlijk niet voor niks op de motor, dus ik ga voorzichtig langs de rij.

Eenmaal aan het begin van de rij is het me duidelijk waarom het stil staat. Voordat ik het door heb gaat weg over in een enorme ijsplaat, waar ik op dat moment even geen andere keuze heb dan er ook op te rijden. Niet alle auto’s komen of durven het ijs op, en dat zorgt voor het oponthoud. Ik zet de motor zo snel mogelijk aan de kant want het is spekglad hier. Vanuit de koffer haal ik snel de spikes voor onder de laarzen, want met het profiel van de gemiddelde motorlaars kom je niet echt lekker uit de voeten op een ijsbaan. Ik sta de situatie even te observeren. De ene automobilist rijdt zo de ijsplaat op, voor de ander is het een lijdensweg. Auto’s glijden weg, verhitte mannen achter het stuur, kinderen moeten uit de auto om te duwen, vrouw in de stress, huwelijken stranden. Best vermakelijk om hier even te staan ;) .

Het lijkt rustig, maar de problemen spelen zich achter mij af

Het onvermijdelijke moment komt, ik moet ook weer een keer weg hier, want verder omhoog is zeker geen optie. Achteruit lukt niet, er staan auto’s in de weg, dus ik kan niets anders doen dan proberen de motor te keren op de ijsplaat. Dit lukt tot mijn eigen verbazing nog best aardig. Ik rol langzaam weer naar beneden en kom weer in de chaos terecht. Auto’s proberen te keren en terug te rijden, terwijl er auto’s uit de rij naar boven komen en denken ook wel langs te file te kunnen. Die komen tegenliggers tegen, dat past niet, achteruit over het ijs, chaos compleet. Omdat ik geen ruimte heb moet ik ook weer even een stukje over het ijs. Ik stuur het ijs op, dat gaat nog goed, maar zodra mijn achterwiel aan de beurt is besluit die dat het tijd wordt om een eigen spoor te kiezen. Ik sta nagenoeg stil dus er is niets aan de hand, maar door de gladheid kan ik de motor gewoon niet meer houden. Hij valt gelukkig op de rechterkant en door de koffers blijft hij redelijk rechtop liggen. Door het uitklappen van de jiffy kan ik de motor weer optillen en naar de goede kant laten vallen. Voordat geschrokken automobilisten zijn uitgestapt om te helpen heb ik de motor alweer op de wielen.

De verdere afdaling gaat prima en al snel zit ik weer op de doorgaande weg. Via La Bresse rij ik naar het zuiden. Ik maak een stop in het zonnetje om de zojuist ingeslagen broodvoorraad na het hiernamaals te helpen. Genieten hier, thermometer staat op 18 graden en ik zit heerlijk in het zonnetje! Even verderop, op de Col des Croix ga richting de Col de Mont du Fourche. Alweer een bord dat het geblokkeerd is door sneeuw, en weer ga ik zien hoe ver ik kom. Het is hier in ieder geval lekker rustig. Er ligt steeds meer sneeuw, en vlak voor de top gaat ook het smalle spoor wat nog begaanbaar was over in ijs. De weg loopt omhoog, en de kans dat ik veilig over deze weg kan afdalen als ik verderop echt vast loopt lijkt me vrij klein. Ik laat dus mijn verstand maar spreken, en keer de motor om en ga terug.


Inmiddels is het al 14:00 uur en door het oponthoud in de sneeuw ben ik nog geen 80 kilometer vanaf mijn beginpunt. Ik zoek dus wat grotere wegen op, anders kom ik nooit ergens. De wegen zijn saai, druk en veel vrachtverkeer. Om de paar kilometer weer in de remmen voor een dorpje, heb je net even vrij baan draait er weer een vrachtwagen voor me de weg op. Echt leuk rijden is het niet, maar het is even niet anders. Om half 6 rij ik in Saint-Laurent en Grandvaux in de Jura de camping op. Er ligt wel wat sneeuw op de velden, maar het is redelijk goed vrijgemaakt. Ik kan prima staan en ben zeker niet de enige, veel campers en caravans. In de nabijgelegen supermarkt haal ik even wat echt voedsel want na 2 dagen instant-pasta wel ik ook wel weer eens iets fatsoenlijks eten. Het avondritueel herhaalt zich weer, eten, afwassen, bakkie zetten, filmpje kijken, douchen, slapen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag! Leuk om te lezen, maar als ik heel eerlijk ben, jij liever dan ik! Maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat mijn motoren meer dan 350 kilo wegen, dat is wat lastig manoeuvreren in de sneeuw..

:]
 
de locals zullen wel gedacht hebben " n' zotte Hollander "

:+
 
Erg leuk te lezen dit, op de grauwe dagen.
Mooi dat je het gewoon doet, hoewel ik zelf wel de rillingen krijg van die ijsweg mét groeven :/
Verder leuk leesvoer en voor jou een aparte ervaring rijker :t
 
Ik krijg het al koud bij het zien van de foto`s!
Petje af dat je dit onderneemt en het ook nog eens de normaalste zaak van de wereld lijkt te vinden!
 
Woensdag 15 februari, dag 4. Gereden kilometers: 230

Het is weer prachtig weer, de zon komt op en staat al snel weer op de tent. Deze ontdooit al snel, en het smeltende ijs aan de binnenkant zorgt voor een interne regenbui. Vandaag niet zo veel kilometers te gaan, dus ik neem de tijd en laat de tent een beetje drogen in de zon. Ik ben blij dat ik voor vertrek toch nog heb besloten mijn zomerhandschoenen ook maar mee te nemen, voor de zekerheid. De winterhandschoenen kunnen in de koffer en ook mijn thermojasje laat ik uit vandaag.


Eerst even snel tanken en nog wat boodschappen halen voor ik op pad ga. Direct in het dorp sluit ik al aan in de file, die uiteindelijk zelfs geen meter meer vooruit komt. Het is vrij smal en door de tegenliggers kom ik bijna niet langs. Via wat kleine straatjes kom ik uiteindelijk aan de voorkant van de file terecht. Een spoorwegovergang, maar de bomen gaan niet meer open. In de verste verte is er geen trein te zien, en er staat zelfs iemand op de overgang een soort van verkeer te regelen. Ik slinger dus maar voorzichtig tussen de bomen door.

Het is heerlijk rijden, mooie wegen en in de temperatuur zit ruim in de dubbele cijfers. Ik laat de Jura langzaam achter me, en in de verte komen de “echte” bergen in beeld. Het beeld van die enorme besneeuwde bergen in de verte doet mijn hart toch altijd een beetje sneller kloppen. Alle opwarmertjes die ik tot nu toe heb gehad zijn leuk, maar kunnen toch niet tippen aan het echte werk in de Alpen. Ik kom hier altijd erg graag.

Een stuk voor Annecy worden de wegen even wat groter en drukker, maar zo kan ik wel het drukke stadscentrum overslaan. Al snel komt het beroemde meer in zicht. Bij een klein jachthaventje aan het meer waar ik zomers ook wel eens stop voor een verfrissende duik stop ik nu even om wat te eten. De duik in het meer laat ik deze keer maar even achterwege. Het blijft een geweldig gezicht, dat meer met die besneeuwde toppen op de achtergrond. Op de wegen rondom het meer is het trouwens een komen en gaan van motoren, een snelle manier om hier waar het in elk jaargetijde wel druk lijkt te zijn toch snel te kunnen verplaatsen. Na het eten zadel ik weer op en maak een ronde om het meer. Eigenlijk wist ik wel dat het niet zo bijzonder is om langs het meer te rijden, aangezien je het op veel plaatsen niet eens kunt zien, maar ik moet toch naar de andere kant.


Na een bijna volledige ronde sla ik af richting de Col des Aravis, en bijbehorende skigebieden. Ik kom de eerste borden van de Route de Grand Alps tegen, dus het gaat de goede kant op! Ik rij door het dorp La Clusaz, waar ik een camping heb uitgekozen. De bedoeling is om hier 2 nachten te blijven staan, zodat ik morgen een rondje door de omgeving kan rijden. Eenmaal aangekomen bij de camping blijkt deze pal aan de piste te liggen en stampvol te zijn. Niet met tenten uiteraard, maar vrijwel alleen maar campers. Ik zie mede door de flinke hopen sneeuw ook geen plekje waar mijn kleine tentje tussen zou passen, dus ik vrees dat ik pech heb. Bij de receptie bevestigen ze mijn vrees, maar bellen nog wel even naar een camping een paar kilometer verderop. Het “complet” aan de andere kant van de lijn zegt helaas genoeg. Wat nu, de campings die ik had uitgekozen zijn allebei vol… Gelukkig is het nog vroeg, dus ik heb nog ongeveer 2 uur voor het donker wordt.


Gelukkig heb ik op mijn Garmin het poi-bestand van Archies Campings, wat enorm compleet is en bijna elke camping altijd wel kent. Zo vind ik nog 6 campings in de omgeving. Ik zal jullie de zoektocht besparen, maar het komt er kort samengevat op neer dat er geen enkele open is. Ik dwaal ook steeds verder af en zit onderhand al bijna weer in Annecy, waarvan ik weet dat daar ook geen campings open zijn. Bij het rondkijken naar een plekje om dan maar wild te kamperen (wat door de sneeuw trouwens niet echt makkelijk zou zijn geweest), valt mijn oog nog op een bordje wat verwijst naar een camping. Deze staat dan weer net niet in mijn bestand, dus heb ik nog niet gehad.

Ik kom na wat zoekwerk uit op iets wat meer op een achtertuin lijkt dan op een camping. Er staat een oude camper, met ernaast een winkelkarretje en wat fietsen, niet echt campingvolk lijkt me. Er is op het moment ook niemand. Het veldje is klein en door de smeltende sneeuw vrij drassig en er niet echt een vlak stuk te vinden. Hetgeen wat door zou moeten gaan voor het toiletgebouw is wel open de en verwarming staat aan, dus de camping lijkt open. De deur van de receptie is open, maar het is verder uitgestorven. Aangezien ik geen keus heb zoek ik een plekje uit en zet de tent op. Ik loop regelmatig langs de “receptie”, maar die blijft leeg.

(De camping, dit is ook alles wat er is. Vanwege het drassige veld laat ik de motor op de weg staan)

Na een tijdje zie ik toch iemand aankomen strompelen. Een oud mannetje, zo krom als Prins Claus en hij lijkt me ongeveer in dezelfde staat( en dan bedoel ik niet toen hij nog leefde :+ ). Hij spreekt natuurlijk geen woord Engels, en ik geen woord Frans. Je zou zeggen, weinig ruimte voor een gesprek, maar daar denkt het mannetje anders over. Ik krijg (waarschijnlijk) zijn hele levensverhaal te horen, waar ik natuurlijk geen zak van versta. Dat maak ik hem ook wel duidelijk, maar dat heeft weinig effect. Ik wijs op de tent en de motor, dan moet het toch duidelijk zijn lijkt me. Uiteindelijk moet ik mee zijn huis in. Aan de buitenkant ziet het er nog best prima uit, maar de binnenkant is waarschijnlijk nog ouder dan meneer zelf. Stel je het interieur van een oude boerderij voor, maar dan nog 100 jaar ouder. Wel met tv, zo’n oude beeldbuis zonder afstandsbediening maar met knoppen op de kast, zoals wij al 35 jaar niet meer hebben. De hele prijslijst wordt afgewerkt. Of ik een caravan of camper heb? Nee. Hoeveel personen? Hond? Stroom? Uiteindelijk komt hij tot een prijs van 10 euro, waarvan ik kijkend op de prijslijst onmogelijk begrijp waar hij dat op baseert, maar het is redelijk. Ik heb alleen maar 20 euro, dus geef hem dat. Na 10 minuten zoeken naar wisselgeld sta ik al op het punt om te zeggen dat het wel goed is zo, maar net op dat moment komt er toch nog ergens een tientje vandaan. Dan volgt weer een onbegrijpelijk verhaal, en het zal je niet verbazen dat het al donker is als ik buiten kom :Z .

De rest van de avond breng ik door in de tent. Het water uit de kraan zal bronwater zijn, want het ziet er schoon uit maar er zit een vreemd luchtje aan. Gelukkig heb ik nog 1,5 liter water bij me, dus daar red ik het wel mee. Douchen laat ik ook maar een keer achterwege, want als ik het toiletgebouw bekijk vermoed ik dat ik daar eerder smeriger van wordt dan schoner, en dan ben ik echt niet moeilijk. De nacht die ik hier extra wilde blijven staan laat ik maar even achterwege.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Haha gaaf verhaal van die campings. Zelf ooit ook in Oostenrijk gestaan in oktober en alles zat vol met wintercampeerders, daar denk je als motorrijder niet aan. Oh en wat mij tegenhoud... nieuw huisje waar aan geklust moet worden wat toch even prio heeft. Maar van de zomer weer lekker op pad.
 
Leuk verslag en ik heb het nog niet helemaal uit..maar wel een opmerking voor de toekomst voor wat betreft de tent.

Zorg dat je 's nachts genoeg ventileert.. kou is de vijand niet, vocht wel.
Als de tent uiteindelijk te nat aan de binnenkant wordt, wordt je slaapzak nat.
En dan kan je kappen.
Dus, warme slaapzak en heel goed ventileren tegen het vocht.

Mooi avontuur verder, veel bekend gebied. Later verder lezen (eerst verder werken).
 
Ik heb alle ventilatie al zoveel mogelijk open staan, veel meer mogelijkheden zijn er helaas niet. De buitentent sluit niet aan op de grond maar heeft een ruime opening aan de onderkant en diverse "roosters" staan open. Binnentent is aan de bovenkant sowieso volledig gaas. Zomers heb ik er weinig last van, maar bij zo'n lage buitentemperatuur en volledige afwezigheid van wind is het bijna niet te voorkomen.

Op zich heb ik ook weinig last gehad van vocht hoor, het trekt eigenlijk prima uit de binnentent, want die was aan de binnenzijde gewoon droog. Ook kleding en slaapzak werd totaal niet klam. Het werd pas lastig als in de ochtend het aangevroren condens aan de binnenkant begon te ontdooien.

Overigens heeft deze tent zijn beste tijd inmiddels wel een beetje gehad, dus voor komende zomer ga ik waarschijnlijk op zoek naar iets anders. Momenteel zit ik te denken aan een tipi.
 
Leuk verslag en vette trip zo ff tussen door.. :t

Laat de rest van je verhaal en foto's maar komen, verkapte schiet nou eens op ik wil verder lezen post.. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle ventilatie al zoveel mogelijk open staan, veel meer mogelijkheden zijn er helaas niet. De buitentent sluit niet aan op de grond maar heeft een ruime opening aan de onderkant en diverse "roosters" staan open. Binnentent is aan de bovenkant sowieso volledig gaas. Zomers heb ik er weinig last van, maar bij zo'n lage buitentemperatuur en volledige afwezigheid van wind is het bijna niet te voorkomen.

Op zich heb ik ook weinig last gehad van vocht hoor, het trekt eigenlijk prima uit de binnentent, want die was aan de binnenzijde gewoon droog. Ook kleding en slaapzak werd totaal niet klam. Het werd pas lastig als in de ochtend het aangevroren condens aan de binnenkant begon te ontdooien.

Overigens heeft deze tent zijn beste tijd inmiddels wel een beetje gehad, dus voor komende zomer ga ik waarschijnlijk op zoek naar iets anders. Momenteel zit ik te denken aan een tipi.

Tipi's zijn ook leuk.. bij ons in de straat hebben mensen een tipi, ze kamperen veel en vaak en overal zeg maar. Die zijn daar redelijk goed tegenaan gelopen op marktplaats. Want ze zijn erg aan de prijs.
 
Tipi's zijn ook leuk.. bij ons in de straat hebben mensen een tipi, ze kamperen veel en vaak en overal zeg maar. Die zijn daar redelijk goed tegenaan gelopen op marktplaats. Want ze zijn erg aan de prijs.

Met een tipi heb je een hoop ruimte, maar warmte stijgt toch op? En ter isolatie in de winter ben je waarschijnlijk op zoek naar een dubbelwandige?
Zelf zou ik eerder geld uitgeven aan compact met een 'voor' tent waar je in kan zitten/staan/rotzooi bewaren.

Zit alweer te wachten op deel 3!
 
Bikkel! :}
Mijn contrafibulaties! :+

Ik zou best bang zijn voor verkleumen/onderkoeling.. Ondanks 1 maal elefanten (het was er niet echt koud) zou'k het toch best spannend vinden.
 
Met een tipi heb je een hoop ruimte, maar warmte stijgt toch op? En ter isolatie in de winter ben je waarschijnlijk op zoek naar een dubbelwandige?
Zelf zou ik eerder geld uitgeven aan compact met een 'voor' tent waar je in kan zitten/staan/rotzooi bewaren.

Zit alweer te wachten op deel 3!

Ik zoek niet per definitie een tent voor de winter hoor. De avonturen in de winter zijn slechts een klein deel van wat ik in de rest van het jaar doe. Omdat ik ook regelmatig aan rugzakkamperen doe, zoek ik vooral een redelijk lichte tent (max 2kg). Nu heb ik voor verschillende doeleinden ook verschillende tentjes, en ik probeer dat samen te voegen naar een. Momenteel heeft deze mijn interesse: https://www.baxrecreatieshop.nl/nigor-wickiup-3-special-tent-2016.html

Kost wel serieus geld, maar dat heb je eenmaal met een lichtgewicht. Deze kan je ook prima zonder binnentent gebruiken (die moet je er zelfs los bijkopen maar zit op deze site bij de prijs in). Maar mijn keus staat nog niet vast hoor, wie weet kom ik nog wat anders tegen.

Update van het verslag vanavond trouwens, hij is bijna klaar.
 
Bikkel! :}
Mijn contrafibulaties! :+

Ik zou best bang zijn voor verkleumen/onderkoeling.. Ondanks 1 maal elefanten (het was er niet echt koud) zou'k het toch best spannend vinden.

Met een beetje goed spul kom je een heel eind hoor, en dat hoeft helemaal niet eens zo duur te zijn. Die slaapzak komt van de dump en kostte 5 tientjes. Een fleece binnenzak voor extra isolatie kostte me nog geen 10 euro bij de Xenos. Zolang je de boel redelijk droog houdt raak je ook niet zomaar onderkoelt hoor, hooguit heb je het een beetje frisjes 's nachts. Nu was de max -10, en ik heb het werkelijk geen seconde echt koud gehad. -15 of misschien nog iets meer had ik zeker kunnen hebben zonder er last van te krijgen.

Waar ik vooraf een beetje bang voor was, dat was dat het overdag ook flink zou vriezen en dat je het na een paar dagen gewoon niet meer warm krijgt. Dat is gelukkig niet gebeurd. Voordeel van koude nachten is dat het meestal helder is en overdag dus weer mooi weer wordt.
 
Met een beetje goed spul kom je een heel eind hoor, en dat hoeft helemaal niet eens zo duur te zijn. Die slaapzak komt van de dump en kostte 5 tientjes. Een fleece binnenzak voor extra isolatie kostte me nog geen 10 euro bij de Xenos. Zolang je de boel redelijk droog houdt raak je ook niet zomaar onderkoelt hoor, hooguit heb je het een beetje frisjes 's nachts. Nu was de max -10, en ik heb het werkelijk geen seconde echt koud gehad. -15 of misschien nog iets meer had ik zeker kunnen hebben zonder er last van te krijgen.

Waar ik vooraf een beetje bang voor was, dat was dat het overdag ook flink zou vriezen en dat je het na een paar dagen gewoon niet meer warm krijgt. Dat is gelukkig niet gebeurd. Voordeel van koude nachten is dat het meestal helder is en overdag dus weer mooi weer wordt.

Precies, dat laatste is ook mijn angst.. ik heb een slaapzak van het Duytsche leger en die was nog goedkoperder en is erg dik maar weet niet of hij met de m90 te vergelijken is.
De xenos-fleece had ik ook mee, en ik had een schapevacht in m'n slaapzak gelegd en thermo-ondergoed aan..
Grootste hindernis; als je s'nachts moet piesen en je hebt 't zo lekker warm in je nest..
 
Ik zoek niet per definitie een tent voor de winter hoor. De avonturen in de winter zijn slechts een klein deel van wat ik in de rest van het jaar doe. Omdat ik ook regelmatig aan rugzakkamperen doe, zoek ik vooral een redelijk lichte tent (max 2kg). Nu heb ik voor verschillende doeleinden ook verschillende tentjes, en ik probeer dat samen te voegen naar een. Momenteel heeft deze mijn interesse: https://www.baxrecreatieshop.nl/nigor-wickiup-3-special-tent-2016.html

Kost wel serieus geld, maar dat heb je eenmaal met een lichtgewicht. Deze kan je ook prima zonder binnentent gebruiken (die moet je er zelfs los bijkopen maar zit op deze site bij de prijs in). Maar mijn keus staat nog niet vast hoor, wie weet kom ik nog wat anders tegen.

Update van het verslag vanavond trouwens, hij is bijna klaar.

Dan kan je ook voor 1 van de bekende merken gaan die bij een bever/zwerfkei worden aangeboden.
Die zie ik ook regelmatig tweedehands verschijnen voor iets minder. Als je geluk hebt betaal je niet de hoofdprijs maar zijn de tentjes nog in super staat.

Zeer herkenbaar overigens dat rugzak gedeelte, dan is iedere gram er 1 teveel die je mee moet slepen.

En als je minimaal wilt kamperen moet je er wat voor over hebben. Net zoals maximaal camperen in een sleurhut bijvoorbeeld :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan