Reizen in Cambodja

Sportmotor

Rookie
8 jan 2011
14
0
Geel -België
Ik heb een moeilijke vraag. Ik wil in april een avontuurlijke reisvakantie maken doorheen cambodja en ik ben van plan om ter plaatse een motor te kopen. Ondertussen heb ik al een tussenpersoon gevonden die voor mij een brommer wilt kopen maar zijn vraag was - 'welk type brommer wil je kopen?'

In april is het er overdag 50°C, het landschap is er ruig en ik wil doorheen Mondulkiri trekken (nabij Vietnam) maar ik wil niet zonder brandstof vallen, ik wil ook geen brommer die mijn trommelvliezen kapot maken...

Is het een goed idee om een Honda XRM 125 te kopen of een Honda Air Blade om doorheen dit ruige gebied te trekken?
 
hoe lang ben je van plan om te gaan? Ik heb ter plekke een Honda XR250 gehuurd (voor paar euro per dag) en door het land getrokken. Benzine genoeg, daar hoef je niet speciaal je motor voor te kiezen.
IMGP0789-11.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoe lang ben je van plan om te gaan? Ik heb ter plekke een Honda XR250 gehuurd (voor paar euro per dag) en door het land getrokken. Benzine genoeg, daar hoef je niet speciaal je motor voor te kiezen.
[afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde gedaan. En inderdaad, er is overal langs de weg benzine te krijgen bij 'benzinekraampjes', rechtstreekt uit de fles :P

Kost allemaal geen drol en ik denk niet dat het de moeite is om te kopen als je ook gewoon kunt huren. (behalve als je voor enkele maanden blijft)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn overal ossenkar paden, en met genoeg tijd kom je overal langs, maar zou inderdaad een XR250 overwegen.. Daar ben ik ook mee rond geweest (met www.dancingroads.com) die zou je eens kunnen mailen of je een motor van ze kunt huren..
 
Ook daar petflessen en vaak ook die grotere waterflessen, als je twijfelt aan de actieradius kun je natuurlijk net als ik even zo'n 10liter olieding scoren en met een spin achterop binden.
 
Laatst bewerkt:
Heb net ruim 3 weken op een XR 250 ruim 2400km door Cambodja afgelegd waarvan ca 2000 off road... fantastisch land met erg vriendelijke bevolking. Wil je het land echt ervaren zou ik absoluut voor een off the road gaan. Veel dirtroads zijn met een normale motor lastig begaanbaar, laat staan de junglepaden... (gidsje kan dan handig zijn) Je legt tevens veel makkelijker grote afstanden af.

Tip, neem een cross helm, body protector en crossshirt mee, dan is de hitte overdag goed te doen. Laat je motorjas maar thuis. Hier kun je voor $15/dag een XR huren: http://angkormotorcycles.com/

Eten/ water/ coca cola (handig bij darmklachten ;)) kun je bij de vele stalletjes langs de weg kopen, gewoon ff zoeken naar de rode coolbox :) 2 petflessen per dag voor onderweg was voor mij genoeg. Tip, neem pennen en ballonnen mee voor de kinderen, wordt erg gewaardeerd.

Op youtube staat een serie van MCN door Cambodja: http://www.youtube.com/watch?v=gN3UQjNlyho

Heb hier een kleine impressie van het land online gezet: http://picasaweb.google.com/109330648429107112241/Cambodia#

cambodian%20transport%202.jpg


Floating%20Village.jpg


small%20village.jpg


Bayon%20gate.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb net ruim 3 weken op een XR 250 ruim 2400km door Cambodja afgelegd waarvan ca 2000 off road... fantastisch land met erg vriendelijke bevolking. Wil je het land echt ervaren zou ik absoluut voor een off the road gaan. Veel dirtroads zijn met een normale motor lastig begaanbaar, laat staan de junglepaden... (gidsje kan dan handig zijn) Je legt tevens veel makkelijker grote afstanden af.

Tip, neem een cross helm, body protector en crossshirt mee, dan is de hitte overdag goed te doen. Laat je motorjas maar thuis. Hier kun je voor $15/dag een XR huren: http://angkormotorcycles.com/

Eten/ water/ coca cola (handig bij darmklachten ;)) kun je bij de vele stalletjes langs de weg kopen, gewoon ff zoeken naar de rode coolbox :) 2 petflessen per dag voor onderweg was voor mij genoeg. Tip, neem pennen en ballonnen mee voor de kinderen, wordt erg gewaardeerd.

Op youtube staat een serie van MCN door Cambodja: http://www.youtube.com/watch?v=gN3UQjNlyho

Heb hier een kleine impressie van het land online gezet: http://picasaweb.google.com/109330648429107112241/Cambodia#

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


Te goed!!! IK WIL OOK!
 
Ik kom ook net terug uit tropisch azië (thailand) om de kou wat te ontvluchten. Van nov t.e.m. jan is het ideaal daar maar als de zon er al door kwam was dat pas vanaf 11:00 en om 15:00 was de zon weer verdwenen en was het gewoon licht.

In april is het de warmste periode die net voor het regenseizoen valt met temperaturen tussen 40°C en 50°C. Omdat de boeren dit te warm vinden om te werken en de oogst is dan al binnen vieren ze vanaf 11 apr cambodiaans nieuwjaar. Ik ga dus in die periode...

Cambodianen zijn idd zeer vriendelijk en spontaan. Zelf hou ik niet zo van crowdy places zoals phnom penh. Ookal o.w.v. prostitutie wat in die steden heel normaal is. Het westen van cambodia is nogal toeristisch (vb. Siem raep, Battambang, PP), terwijl het oosten van cambodia (dus ten oosten van de Mekong rivier) dunbevolkt is. In Mondulkiri (provincie) heb je vriendelijke tribes maar het terrein lijkt vlak en eentonig. Dan heb je nog de provincie Ratanakiri dat boven Mondulkiri ligt en waar alles wat ruiger en bergachtiger is. D.i het drielandenpunt dat grenst aan Laos en Vietnam en waar je nog een stukje jungle hebt.

- Bestaat er eigenlijk motorvriendelijke GPS om ongeveer te weten waar je DAAR aan het rijden bent?
- Dan ben ik nog aan het twijfelen om een satelliettelefoon te huren/kopen om igv nood de ambassade te contacteren.
- En bij zulke extreme temperaturen lijkt watervoorziening wel een groot probleem te zijn, kraantjeswater kan je niet drinken en ook water uit rivieren zit vol vreemde bacteriën.

Vergeet ook geen suikerzakjes mee te nemen want dat kennen ze in azië niet.

Ik ben wel nieuwschierig naar de ervaringen van 4ph3x en andere members, welke route ze hebben gevolgd. :)
 
Ben er 2x geweest. Makkelijkste is een xr250 baja te nemen.
Benzine is geen probleem zoals je uit de andere berichten al hebt kunnen lezen.

Ga alleen niet onderuit in een plas (zoals ik) want een 125cc twee-takt kunnen ze in ieder dorp repareren maar voor een 4-takt motorfiets kun je niet overal terecht.

Moet je goede afspraken over maken met je verhuurder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan