Reizen met een 125 cc

Yamaha xj6

Rookie
2 feb 2023
1
0
Beste leden, daar ik jaren met een 600 cc gereden heb.
Wil ik nu ee scooter aanschaffen, in de jaren 80 waren er motorfietsen met cardan in overvloed, nu ook de maximum. Snelheid op secundaire overal zakt. Dacht ik een 125 cc scooter aan te schaffen.
Type piaggio Medley, of iets anders leuk waar genoeg bagage onder het zadel kan.
Mat vakantie betreft, 90 %secundaire wegen, zoals Luxemburg en de vogezen, maximum 250 km per dag.
 
Er is hier iemand op het forum die regelmatig lange reizen onderneemt met een 125cc, een Yamaha NMAX als ik het wel heb. Naar haar ervaringen te oordelen is dat heel goed te doen.
Ikzelf zou voor een wat krachtiger model gaan, een 300.
 
Als je erg graag een lichte scooter wilt, is dit denk ik het beste wat er momenteel is (evt ook in 125cc beschikbaar): Aprilia SR GT 200: prijs, kleuren, verbruik.. Hoewel liberty ook gewoon een fijne scooter is.
Persoonlijk zou ik voor net iets meer vermogen kiezen, vanaf 300cc. Dat is toch net ff lekkerder, wanneer je wel even de snelweg op moet of bv bij invoegen of inhalen..
 
Er is hier iemand op het forum die regelmatig lange reizen onderneemt met een 125cc, een Yamaha NMAX als ik het wel heb. Naar haar ervaringen te oordelen is dat heel goed te doen.
Ikzelf zou voor een wat krachtiger model gaan, een 300.
Die Yamaha Nmax is 155cc, geen 125cc.
Heel fijne, lichte motorscooter. Heb ik zelf ook! Rijdt natuurlijk het fijnste op de mooie binnenwegen, maar een stukje snelweg is echt geen probleem. (max. is ongeveer 120km/u) De scooter zelf is heel stabiel en heeft een prima wegligging. Deze Gerdien heeft inderdaad lange reizen met de Nmax gemaakt en daar leuke filmpjes van gemaakt. :]
Zie bijvoorbeeld:
 
Er zijn meer mensen die zich met tot 150cc voortbewegen dan groter dan dat. Dus ja, overal in de bewoonde wereld kun je prima komen met zo'n ding.
 
Ikzelf heb een 125CC en een 150 CC gehad. Voor 70KG zonder bagage prima te doen, echter als je ook naar heuvelachtig gebied wil gaan, dan zou ik toch haast zeggen, neem een 250 of 300CC. Dan heb je zeker weten ruim voldoende power voor in de bergen, denk dat het met een 125cc al snel ophoudt om op snelheid omhoog te komen. (maar alles kan, ik rij weleens 100 km aan 1 stuk over de snelweg met mn 125CC, kan prima, maar zeker met bagage en buitenland, zou ik de CC's iets verhogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan