rekeningrijden

motordevil

Die hard MF'er
24 mrt 2004
847
0
leiden
laatst was er weer zoveel ophef in het nieuws over rekeningrijden en dat het waarschijnlijk in 2014 wordt uitgevoerd. Ik lees altijd dat het om auto's gaat maar moeten wij als motorrijders dat dan ook gaan betalen?? Ik ga iedere dag op mijn bike naar werk om zo geen last van files te hebben en vooral om niet voor meer file te zorgen, dus eigenlijk beetje oneerlijk als wij dan ook moeten gaan betalen :?
 
Natuurlijk moet je met de motor ook gaan dokken.

Voor niks gaat de zon op en het leven is nou eenmaal niet eerlijk.
 
vuile flikkers B|

gaat weer nergens over. stelletje geldtrekkers. ik word er gewoon boos van.

B|

maar goed, niets aan te doen, stelletje gore geldtrekkers.

ik kan alleen maar hopen dat in 2014 2012 mijn economische sitiuatie er zo op vooruit is gegaan dat ik alleen maar kan lachen om een acceptgiro of iets anders dat geld kost....

Fat chance though...
 
Tja, als rekeningrijden nu echt werkt?
Als bij de invoering ervan de files met 30% minder worden?

Heb ik weer meer ruimte . . .
 
Plannen voor 2014... Dan hebben we allang weer een ander kabinet, die plannen komen er in deze vorm nooit.
Wel kunnen we bang zijn voor de toekomst, genieten van een ding wat gevaarlijk is en milieuvervuilend wordt alleen maar duurder gemaakt....

Helaas.
(Goed nadenken op welke partij je stemt KÁN helpen)
 
Shit happens :9


Las pas een artikel dat in 2012 de wereld zou vergaan. Dus geen rekening rijden voor ons :} :+
 
FF leven in de brouwerij schoppen

Rekeningrijden

Staat niks in over motoren specifiek maar wel dat voor Auto's de wegenbelasting weggaat. Wellicht dat ie blijft bestaan voor motoren maar dat "wij" dan niet per kilometer dokken?
 
Aangezien motoren en hun berijders niet bijdragen aan congestie, maar 1 v/d oplossingen zijn, zouden we wel eens vrijgesteld kunnen worden. :z :z

En BPM afschaffen, en hoe zit dat dan met teruggave? :?


:r wat een ongein :r
 
Betaalt een motorrijder aanschaf belasting ? :? :X

van teruggave zal wel geen sprake zijn. Ik verwacht dat het gaat om autootjes die nog gekocht moeten worden
 
Ik vind rekeningrijden een goed plan.
'T zou alleen onzin zijn motorrijders hier ook onder te laten vallen, aangezien zij nauwelijks van invloed zijn op de hinderlijke verkeersdrukte; door hun beperkte omvang en wendbaarheid binnen een file.
 
Eerlijk gezegd ben ik banger voor het zoveelste stompzinnige plan van de zoveelste stompzinnige vrouw(als je die teven nog zo mag noemen dan??) op verkeer en waterstaat. Dat zogenaamde compactrijden, dat gaat ongetwijfeld meer motorrijders het leven kosten omdat er tussen de files geen ruimte meer voor hen/ons overblijft |( |(
 
dat kan niet meer...tolpoorten, drempels, 30 km zones ...alles en iedereen word nar de snelweg gedrukt en maar afvragen hoe die files ontstaan
 
:X :X Ik geloof dat er in deze thread helaas weer meer dan genoeg redenen zijn om allemaal lid te worden van de MAG. Klikkerdeklik. 8-)
 
Aangezien motoren en hun berijders niet bijdragen aan congestie, maar 1 v/d oplossingen zijn, zouden we wel eens vrijgesteld kunnen worden. :z :z

En BPM afschaffen, en hoe zit dat dan met teruggave? :?


:r wat een ongein :r

Maar Nederland kennende (zie toltunnels en aanverwante zaken) moeten
wij motorrijders net zoveel betalen als de automobilisten...
 
En niemand bedenkt dat we al lang aan rekeningrijden doen. Hoeveel accijns zit er o een liter benzine?

(en: heeft het duurder maken van de benzine ook maar iets betekend voor het aantal files?)
 
Kosten voor de motorrijder zullen toch wel lager uitvallen dan
de auto. We betalen nu toch ook minder wegenbelasting.

Wacht het allemaal wel af, vind het maar een vervanmnbedshow.
 
En niemand bedenkt dat we al lang aan rekeningrijden doen. Hoeveel accijns zit er o een liter benzine?

(en: heeft het duurder maken van de benzine ook maar iets betekend voor het aantal files?)
Ik zal voor de lol eens even een rhetorische vraag beantwoorden:

Volgens de site van Shell is de benzineprijs als volgt opgebouwd (stand per 1 januari 2005, toen een litertje euro ongelood € 1,185 kostte):

Productprijs: 19 eurocent
(In)directe kosten Shell: 7 eurocent (kosten opslag, transport, reclame etc)
Winst Shell: 1,5 eurocent
Kosten+marge tankstation: 5 eurocent
accijns en heffingen: 67 eurocent
BTW: 19 eurocent


Dus per 1 januari 2005 zat er 86 eurocent accijns op een litertje benzine, waarvan 67 eurocent kan worden aangemerkt als 'mobiliteitsbelasting'.

Met de huidige brandstofprijzen (adviesprijs 1 liter euro ongelood € 1,345) zal de productprijs wat hoger zijn, en de bijdrage van de BTW dus ook. De BTW zal op het moment 22 of 23 eurocent zijn in plaats van 19.

Alles even doorgerekend: we betalen dus € 1,345 voor een liter benzine die (inclusief alle kosten en winst) maar € 0,445 kost. 2/3 van wat je aan de pomp betaalt is dus belasting!

Enne... nee, het aantal files is niet minder geworden door die duurdere benzine. De mogelijke alternatieven (als die er al zijn) zijn namelijk nog sneller in prijs gestegen dan de benzine...

:+
 
Laatst bewerkt:
en de opbrengst van het rekeningrijden gaat naar het oplossen van de files. Bullshit. Laten we ons hart er maar niet meer mee belasten. In Nederland kost alles nou eenmaal verschrikkelijk duur, tenminste als we er niet buiten kunnen.
 
Beschikbaarheid bepaalt de prijs.
Aangezien ruimte steeds schaarser wordt in NL, is 't logisch dat we daar voor zullen moeten gaan betalen.

en dat is zeker geen prettig vooruitzicht!
 
bijna 5% van de oppervlakte van Nederland is in gebruik voor infrastruktuur.

2% van de totale lengte aan verharde wegen is autosnelweg. Als ik er even van uitga dat die 5% alleen wegen inhoudt (terwijl er ook waterwegen, spoor en dergelijke onder vallen), dan betekend dat dat 0,1% van de oppervlakte van nederland uit snelwegen bestaat (waar 30% van de reizigerskilometers door afgehandeld wordt)

Nederland is best druk natuurlijk, maar het bovenstaande zet het wel een beetje in perspectief lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan