Rekeningrijdenellendelingenpraat..

In het artikel van Nu.nl kun je lezen hoe we straks genaaid worden!

daar staat in dat de heffing de files niet oplost maar meer geld binnenhaald, een belofte het geld meer in het wegennet te investeren is dan wel meegenomen maar ik vind dat het nu te weinig is in verhouding van wat we aan accijns,BPM en houderschapsbelasting.
Verder wordt het wel een dure grap om op je werk te komen, voor mij komt dat neer op zo'n 50 euro/ maand voor een ww afstand van 10Km.
Het loont dan erg om de KORTSTE route te nemen! weet je wat dat voor gevolgen heeft?
sluiverkeer, verstoppingen op lokale wegen en uiteindelijk allerlei wegafsluitingen.

Ik vind de kilometerheffing een heeeel slecht idee.

het begint al met allerlei moeilijk gedoe met electrinsche kastjes
privacy is in het geding
verstopping op lokale wegen (men probeert op aantal km te besparen en Tom tom helpt daar goed bij)
Uiteindelijk zal de weggebruiker net zo lang onderweg zijn of nog langer

neem van mij aan dat het hele gebeuren een groot fiasco wordt!
 
...voor mij komt dat neer op zo'n 50 euro/ maand voor een ww afstand van 10Km.
Waarom fiets jij niet? Als iedereen die <10 km ww-verkeer rijdt dat niet meer met de auto deed zou dat al heel veel files schelen.

Uiteraard gaat het hier trouwens niet om oplossen van het file-probleem maar om geld binnen te harken door de overheid :r
 
Het draait ook om stokpaardjes van politici.

Iedereen een baken aan boord en een Galileo sattelietsysteem dat iedereen in de gaten kan houden. Huppa volautomatisch iedereen per km laten betalen, boetes geven voor snelheid, afstand etc., parkeerkosten etc.

Als het eerste prijs per km systeem er eenmaal is komen dat soort volgende ideeën vanzelf op de agenda. Dan schuift de discussie even naar automatisch beboeten, rekeningrijden op alle wegen ipv alleen snelwegen (denk maar aan de effecten als binnendoor sluipverkeer die dan tegengegaan 'moeten' worden) en de drempel daarvoor wordt steeds lager..... -O- Het systeem ligt er dan toch al. Kost hooguit een softwareupdate ofzo.


En als het 'werkt' zullen ze het in het buitenland ook wel mooi vinden. -O-

Nee, heel fijn, totale controle in het verkeer. :r
 
Het draait ook om stokpaardjes van politici.

Iedereen een baken aan boord en een Galileo sattelietsysteem dat iedereen in de gaten kan houden. Huppa volautomatisch iedereen per km laten betalen, boetes geven voor snelheid, afstand etc., parkeerkosten etc.

Als het eerste prijs per km systeem er eenmaal is komen dat soort volgende ideeën vanzelf op de agenda. Dan schuift de discussie even naar automatisch beboeten, rekeningrijden op alle wegen ipv alleen snelwegen (denk maar aan de effecten als binnendoor sluipverkeer die dan tegengegaan 'moeten' worden) en de drempel daarvoor wordt steeds lager..... -O- Het systeem ligt er dan toch al. Kost hooguit een softwareupdate ofzo.


En als het 'werkt' zullen ze het in het buitenland ook wel mooi vinden. -O-

Nee, heel fijn, totale controle in het verkeer. :r

Dan is het maar "goed", dat Galileo vertraging oploopt, omdat "Europa" loopt te eikelen over de financiêring ...

Maar als de nachtmerrie uitkomt, en dit systeem ook gebruikt gaat worden voor de handhaving van maximumsnelheden en zo, dan wordt mijn motor vervangen door een koekblik, en sluit ik braaf bij alle andere koekblik-schapen aan.
 
Soms lijkt het wel dat ze willen kijken tot hoe ver ze kunnen gaan....
Omdat ik de financiele verantwoordelijkheid wil kunnen pakken mocht het mis gaan/geen ander wil opzadelen met weet ik veel wat voor ellende, wil ik zelf verzekerd zijn.
Wet en regelgeving is leuk en aardig, maar het hoofdmotief ligt in het kunnen nemen van mijn verantwoordelijkheid en anderen niet opzadelen met ellende op het moment dat iets zou gaan enerzijds en anderzijds na-aapgedrag van niet-verzekerd rondrijden voorkomen.
Ook wat betreft het rijbewijs. In 1e instantie ben ik begonnen met rijlessen omdat ik verzekerd wil rondrijden (daarna kwam ik pas tot de conclusie dat het ook leerzaam was en dat ik ook echt beter werd naarmate de lessen vorderden)
De reden waarom ik wegenbelasting betaal, is voor mij persoonlijk ook weer primair voor de verzekering. Ondanks dat ben ik best bereid om mijn bijdrage te leveren aan goede wegen die het ook voor de minder valide mensch en zwakkere verkeersdeelnemers mogelijk maken om zich fatsoenlijk van A naar B te verplaatsen (maar waarom maken ze niet gewoon een uitzonderingswetje, waarvan ze toch al een hele berg hebben, voor die #@%^&-invalidekarretjes dat die dingen gewoon min. 60 mogen en toch niet op de autobaan mogen komen?)

Terwijl ik weet dat ik mijn verantwoordelijkheid wil pakken, weet ik op een gegeven moment ook waarom ik heb gekozen om te motorrijden, en dat is voor mij simpelweg omdat dat 1 van de weinige zaken is waardoor ik voor mijn gevoel pas echt tot leven kom,
waardoor ik echt in het nu leef en het nu ook helemaal kicks vind,
waardoor ik alles achter me kan laten en gewoon fun kan hebben en ik helemaal op m`n plek lijk te zijn
en ja daarbij rij ik zo hier en daar ook wel eens een beetje door, en ja ook negeer ik af en toe een inhaalverbod, en ja ik weet ook wat de topsnelheid van m`n fietje is, en ja ook maak ik wel eens wat krappere acties, maar ondanks dat ik het niet altijd zo nauw neem met verkeerswetjes, verkeersregeltjes en dergelijken, probeer ik wel altijd verantwoord te rijden, en altijd mijn verantwoordelijkheid te nemen, en hou ik vaak enkel en alleen daarvoor in, en dat doe ik graag, want dat is mijn keuze, dat is mijn vrijheid.

De reden waarom ik de wetjes en regeltjes die ze verzonnen hebben fijn vind is omdat ik daardoor makkelijker het gedrag van anderen kan voorspellen en tevens weet hoe ik mijzelf kan gedragen als ik het voor anderen makkelijker wil maken om mijn gedrag te voorspellen.

Maar op een gegeven moment komen we ook uit op een punt waar ik moet betalen voor iets en dat ik niet meer echt terug krijg wat ik terug wil krijgen, dat ik niet meer echt tot leven kan komen,
zeg maar de prijs/kwaliteitsverhouding raakt zoek
(meer wegenbelasting, accijns op benzine, dadelijk misschien ook voor ons kilometerheffing en een dom kastje waarvoor je strakjes gegarandeerd zelf moet gaan betalen en waarvoor je ook nog een boete krijgt als tie kapot gaat,
misschien verplichte APK
daarna diezelfde technieken die je in de dure auto`s ziet als automatische senoren om afstand te houden,
daarna misschien wel .......... enz.
en dat voor meer drempels en andere snelheidsbeperkende maatregelen, flitskasten, trajectcontroles, dubbele doorgetrokken lijnen op perfect overzichtelijke wegen, verkeerslichten die je enkel stoplichten kunt noemen, 30km zones, maximumsnelheden die ook buiten de bebouwde kom alleen maar verder omlaag lijken te gaan.
Begrijp me niet verkeerd, het achterliggende ideaal, zorgen voor een veilig en toegankelijk verkeer dat het voor onze vergijzende samenleving mogelijk maakt om ook ondanks fysieke achteruitgang mobiel te blijven, heb ik niks op tegen, maar de maatregelen die ze nemen...
Allerhande maatregelen die alle eigen intiatief,
eigen inzicht,
zelfstandig nemen van verantwoordelijkheid en
elk grijntje vrijheid buiten het vermogen om in m`n vrije tijd, als ik niet van en naar m`n werk toe moet, op zelf gekozen tijdstippen van A naar B te gaan, enz
volledig uit lijken te willen bannen, en daar moet je dan nog voor betalen ook)

Als ik nou eens niet zo`n mietje was, stel gewoon, stel gewoon dat ik een ruggegraat had terwijl ik deze mening heb,
stel gewoon dat het me allemaal niet boeide,
stel gewoon dat ik niks te verliezen zou hebben,
dan lijkt het wel of ze door bepaalde ingrepen het me gewoon makkelijker willen maken om de balans op te maken

Trouwens, valt me net in, hoe willen ze dat eigenlijk doen als ik met zo`n kastje voor kilometerheffing op het cirquit ga rijden?

En zo... m`n opstel van meer dan 750 woorden in onoverzichtelijk zinsopbouw is ook weer af :P
 
of ben slim en haal de kilometerteller aandrijver uit je wiel (als je die hebt) zo kan niemand nagaan hoeveel je rijdt :P
 
En in een van de vele andere topics over rekeningrijden had ik iets neergetypt over uitstellen en elke vier jaar weer een andere verkeersminister en dus blijf ik zeggen , we zullen zien .
 
Een interressant artikel (NRC) om eens over te lulle, naar wij dachten.







[Verhaal...]

Met het nieuwe betaalsysteem wordt niet zozeer het bezit als wel het gebruik van een voertuig belast. Per saldo zal de beleidswijziging de gemiddelde weggebruiker niets extra kosten, zo is de belofte. Maar voor motorrijders gaat die vlieger niet op, vertelt Nico Perk, eigenaar van een zware Honda ST 1100 en voorzitter van de Motorrijders Actie Groep. „In ons geval zijn de belastingen al erg laag vergeleken met die voor automobilisten. De kilometerprijs zou alleen maar een lastenverzwaring betekenen.” Nog een argument tegen een kilometerheffing voor motorrijders: het is „lastig” een kilometerkastje op de motor te monteren. Het apparaatje kan gemakkelijk worden gestolen. In elk geval, zeggen de motorrijders, zijn de kosten voor de overheid om alle ruim half miljoen motorrijders van zo’n kastje te voorzien „erg hoog”.


Mee eens.

Het is wel de vraag of motorrijders weinig maatschappelijke kosten en overlast veroorzaken. Wetenschappers nuanceren dit beeld. Onderzoeksbureau CE uit Delft schreef drie jaar geleden het rapport Prijs van een reis over de kosten van het vervoer. Daarin staat onder meer dat motorrijders indirect wél bijdragen aan de files. „Het is bijvoorbeeld aannemelijk dat motorrijders meer kosten veroorzaken dan ze zelf ondervinden, omdat auto’s meer afstand houden tot motorrijders, terwijl deze zelf met redelijk gemak door de files heen kunnen rijden”.

Bagger argument.

Ook vervoerseconoom Erik Verhoef, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, twijfelt aan de claim van motorrijders dat zij geen files veroorzaken. „Als een motor weliswaar langs een file rijdt maar op het uiteindelijke knelpunt (verkeersplein/tunnel/afrit/etc.) toch een even grote plaats op de rijstrook inneemt als een auto zou doen, en dus toch voor vertraging zorgt, is er natuurlijk wél een congestie-effect”, stelt hij.

Tja, zo praat je alles wat krom is ook weer recht...


De kosten die de maatschappij maakt voor motorrijders zijn relatief hoog. Waar bijvoorbeeld benzineauto-rijders de door hen veroorzaakte kosten vrijwel helemaal zelf betalen door belastingen en heffingen, draait voor de kosten van motorrijden de maatschappij als geheel grotendeels op.

Wat is het verschil ? ik betaal toch mijn fiets helemaal zelf net als de accijns op brandstof e.d. ?

„De kosten per kilometer zijn in het geval van motorfietsen helemaal niet zo laag”, zegt CE-onderzoeker Huib van Essen. Dat komt met name door de kosten van het relatief groot aantal ongevallen. Jaarlijks verongelukken ongeveer tachtig motorrijders, zo’n 10 procent van het totaal aantal verkeersdoden.


Slap argument.

Bovendien maakt een motor veel geluid. Ook dat kost geld, bijvoorbeeld omdat de geluidsnormen op snelwegen eerder worden overschreden, en Rijkswaterstaat vervolgens geluidsschermen moeten plaatsten.

Een nog slechter argument....

Minister Eurlings weet nog niet hoe hij de motorrijders zal behandelen. „We kunnen niet op de plannen vooruitlopen”, laat hij weten. Motorrijder Nico Perk is er niet gerust op. „De overheid denkt alleen in auto’s.”

Helaas waar, dus uiteindelijk gaan we waarschijnlijk gewoon betalen omdat de uitzondering duurder wordt dan de "opbrengsten"

22 september

|( Laat ze maar eens wat anders verzinnen om de buidel te vullen en de files op te lossen, bezuinigen op kosten die door andere worden gemaakt bijvoorbeeld.

Voorbeeld: USA schiet Afganistan kapot, wij mogen het weer helpen op te bouwen...

enz enz enz....

Grtzzz Simon. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan