Rekeningrijdenellendelingenpraat..

Het tijdstip is weer goed gekozen . De herfst is een goed moment om de motorrijders het rekeningrijden door de strot te drukken , ze gaan toch niet demonstreren . Maar ook met een handjevol doorrijders is op een regenachtige ochtendspits wel wat extra congestie te veroorzaken op alle toegangswegen naar de haag . Wij veroorzaken congestie ? dan zullen we ook congestie veroorzaken .
 
1. Ik rij ook op een knelpunt tussen de files door. Meestal 2 rijstroken maar zelfs met 1 rijstrook kan het vaak (als de auto's je ruimte geven)
2. De meeste ongevallen met motorrijders worden veroorzaakt door automobilsten dus meer reden om hen te ontmoedigen.
3. Volgens mij kloppen die cijfers zo wie zo niet.
4. Ik ben daarbij tegen rekeningrijden voor alle motorvoertuigen omdat
a. het niet helpt
b. het geld wat de overheid nu krijgt ook niet in het wegennet stopt
c. ik nog steeds een flink aantal kwartjes van kok terug krijg
d. nu ook al belast wordt per kilometer (benzine BTW en accijns)
e. er geen alternatief is (voor 2010 moet de cap van de NS verdubbelen)
f. omdat het ondemocratisch is. (de meerderheid is tegen)

O ja, even iedereen lid worden van de MAG.
Klagen bij je politieke partij
lid worden van pro auto. (betekend niet dat je tegen een motor bent)
 
Tja,

De vaste files beginnen ook vrijwel altijd waar wegen smaller worden of waar wegen samenkomen.

Allereerst is er algemene twijfel of rekeningrijden uberhaupt iets anders gaat oplossen dan het begrotingsgat van deze regering. Dat dit het middel is tegen files gelooft vrijwel niemand.

Ten tweede beweert de regering dat rekeningrijden ook noodzakelijk is om het millieu te sparen. Daarom is het rekeningrijden voor een dikke SUF ook net zo duur als voor een hyperzuinige boodschappenauto.... :X

en ten derde is een op maat gemaakt systeem van die omvang toch wel wat kostbaar. Het zijn geen mobieltjes die met mijarden tegelijk gemaakt worden, het is specialistische electronica waarvan er enkele tientallen miljoen gemaakt moeten worden. Bovendien is creatief knutselen met deze electronica (frauderen dus) waarschijnlijk vrij moeilijk te traceren en dus lonend.

Misschien is een motor met Belgisch kenteken wel een uitkomst. Belgische motor, dus geen rekeningrijden en het Belgische motorfietskenteken lijkt wel heel erg veel op ons bromfietskenteken......en dan valt het ook wat minder op als ik over het fietspad rij



Zoals ook is opgemerkt, de NS heeft in de verste verten de capaciteit niet om de "bekeerden" op te vangen. Verdubbellen van de capaciteit van de NS (en dat is een erg ambitieus doel) is qua filevermindering slechts een druppeltje op de gloeiende plaat. Ik heb weleens cijfers gehoord dat nog geen 10% van de spitsforenzen met de trein reist, maar ik weet niet of deze cijfers correct zijn. Het aandeel van de NS in het forenzenvervoer was in ieder geval niet zo bijzonder groot.
 
Opbokken met dat rekeningrijden en dan ook voor autmobilisten! Het lost toch geen reet op, alle maatregelen ten spijt hebben we dit jaar volgens mij alweer meer file's gehad dan vorig jaar om deze tijd!!
Iedereen moet op de motor, dan moeten ze echter wel de BPM op motoren verlagen zodat het ook aantrekkelijk word om een motor aan te schaffen!!
 
Ah! nu er betaald moet worden, wordt de discussie stiekem verplaatst naar de kosten ipv kortere files.
Wat meneer de hoogleraren beweren is wel waar.
Echter vergeten zij dat als ze hun auto willen parkeren, een motorrijder in principe niet hun plaats in neemt.
En ik denk dat het wel heel kort de bocht is om in een land waar steeds meer wegen worden afgesloten, (terwijl er juist wegen open moeten) en (daardoor ook) de files langer worden, om het dan alleen maar over de kosten te hebben.

Een motorrijder is dus een zeer sociale weggebruiker die niets toevoegd aan de file en zeker niet je parkeerplek in beslag neemt!
Die mag toch wel in een land als deze toch wel om die reden alleen al ontzien worden?
 
Laatst bewerkt:
Heel eenvoudige praktijk voorbeeldjes uit mijn omgeving:
De groenegolf in een bepaald dorp is langzamer dan de wegen binnendoor, voorwaarde zou wel zijn dat op die binnendoorwegen 50 gereden mag worden ipv 30, deze binnendoorweg laat 50 wel toe wat betreft overzichtelijkheid, breedte van de weg enz, maar men wil het verkeer gekanaliseerd hebben over de weg langs de verkeerslichten, dus de binnendoorweg krijgt een snelheidslimiet van 30,
De "groene golf" wordt echter niet aangepakt (het probleem is immers dat mensen kiezen voor de alternatieve route en daarmee onwonenden van deze route hinderen??).

Als ik van een rijksweg of andere relatief grotere weg, waar 50 is toegestaan een zijweg in wil (waar veelal 30 de max snelheid is), kom ik meteen een drempel tegen, dus moet ik op de 50km weg mijn snelheid zodanig aanpassen dat ik goed over de drempel kom. Zou de drempel simpelweg minimaal anderhalve autolengte "diep" in de zijstraat geplaatst worden, zou het verkeer op de relatief grote weg minder belemmerd worden door iedereen die de zijstraat in rijdt, en zou de doorstroom dus ook bevorderd worden.

Waarom zijn deze voorbeeldjes naar mijns inziens relevant? Nou een voornaam deel van de dagelijkse files ontstaan op die punten waar de autosnelweg een stad in gaat, hoe beter de doorstroom in een stad zelf, hoe minder het oponthoud zou zijn dat ontstaat op en rondomafritten tijdens de spits

Nu is het absoluut niet mijn werk om mij bezig te houden met infrastructuren en nu heb ik hier ook totaal geen ambitie in, maar als leek meen ik zo al duizend en 1 punten te kunnen zien, waar deze infrastructuur wel aanzienlijk beter zou kunnen voor hetzelfde geld/met dezelfde financiele middelen
Waar het dus in mijn beleving op neer komt, is ongeacht over welk voertuig dat het gaat waarover op welke wijze dan ook belasting betaald moet worden,
-dat simpelweg geld betaal wordt voor een product dat in mijn beleving slecht is,
-dat men de beschikbare (ook financiele) middelen eenvoudigweg niet optimaal weet te gebruiken
-dat men zelf toegeeft dat gelden die geind wordt onder de noemer wegenbelasting en soortgelijke belastingen gebruikt worden voor andere doeleinden dan de verbetering van de infrastructuur
en dat men het nu ook nog in het hoofd durft te halen om nog meer geld te vragen onder dezelfde noemer.

Moet je als ondernemer doen, (los van Microsoft dan) dan gaan mensen toch gewoon naar je concurrent toe, of niet soms??
Maarja zeuren en kritiek geven is makkelijk, komen met een zinnig alternatief, dat is een heel ander verhaal
 
Eigenlijk is het sowieso van den zotte, betalen om in de file te mogen staan.
 
Het was toch de bedoeling dat de kosten van het rekeningrijden zouden wegvallen doordat de wegenbelasting minder werdt (of afgeschaft)?
Dus aan Eurlings een paar vragen:
1) Bij welk aantal kilometers op jaarbasis speel ik quitte met m'n wegenbelasting?
2) Als de auto- of motorbezitter er per saldo dus financieel niks van merkt (zoals beloofd is), waarom zou het rekeningrijden dan effect hebben?

Nog wat gratis tips:
1) Met alle tol in de landen om ons heen, zouden we niet eens gaan denken om ook buitenlands (vracht)verkeer te laten betalen voor het gebruik van onze wegen?
2) Landbouwverkeer, waarom betalen die geen wegenbelasting? Zijn veelal grote, zware gevallen die wegen vervuilen (letterlijk), beschadigen en vooral op B-wegen voor veel vertraging kunnen zorgen.
3) Benut dat geld dat via BPM en wegenbelasting de staatskas binnenvloeit nou eindelijk eens waar het voor bedoeld is: betere wegen, "slimme" verkeers-stoplichten.
 
en dan wordt de tol geint via een gps kastje die precies ziet op welke weg jij je bevind en hoe hard je rijd en koppelt daar automatisch de daar geldende maximum snelheid aan vast en presto iets te hard gereden en je krijgt volledig geautomatiseerd de rekening thuis.
de regering heeft gezegt dat ze het systeem daar niet voor gaan gebruiken, maar ik heb wel meer mooie beloftes gehoort de laatste jaren. :r
 
1) Bij welk aantal kilometers op jaarbasis speel ik quitte met m'n wegenbelasting?
Doorsnee koekblik, zeg een VW Golf 1,4, HSB €400,- per jaar,
Bep bij 3,4 ct/km --> ong. 12000 km/jr,
Bep bij 11 ct/km --> ong. 3700 km/jr.
Doorsnee motorfiets: HSB €70,- per jaar,
Bep bij 3,4 ct/km --> ong. 2000 km/jr,
Bep bij 11 ct/km --> ong. 650 km/jr.

En jij rijdt vast en zeker nog veel minder...... O-)

Waarbij de aantekening dat dit de kilometers zijn die gereden worden als het rekeningrijden actief is.

2) Als de auto- of motorbezitter er per saldo dus financieel niks van merkt (zoals beloofd is), waarom zou het rekeningrijden dan effect hebben?
Dat zegt een smoelensmid (geen tandarts dus...) ook: "Het doet geen pijn".....

1) Met alle tol in de landen om ons heen, zouden we niet eens gaan denken om ook buitenlands (vracht)verkeer te laten betalen voor het gebruik van onze wegen?
2) Landbouwverkeer, waarom betalen die geen wegenbelasting? Zijn veelal grote, zware gevallen die wegen vervuilen (letterlijk), beschadigen en vooral op B-wegen voor veel vertraging kunnen zorgen.
Waarom een eerlijk en simpel systeem als het ook fraudegevoelig, complex en vol onrechtmatigheden kan ?

3) Benut dat geld dat via BPM en wegenbelasting de staatskas binnenvloeit nou eindelijk eens waar het voor bedoeld is: betere wegen, "slimme" verkeers-stoplichten.
Wil jij je mond weleens gaan spoelen....

Melk geef je toch ook niet terug aan de melkkoe waar de melk uitgekomen is.... |(



Bron van de cijfers: artikel op nu.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat ze er mee willen bereiken.

Nou rij ik ook regelmatig in de spits maar dat doe ik omdat ik naar mijn werk moet. Ga ik echt niet voor mun lol inzetten en als ik dan zo om me heen kijk staat niemand er voor de lol. Maar wel omdat je daar op dat moment gewoon moet zijn vanwege werk, beroepgoederenvervoer etc.

Dat gaat echt niet veranderen als die heffing wordt ingevoerd. Feit blijft dat vrijwel iedereen daar beroepshalve moet zijn.

Alternatief is het openbaar vervoer. Nou dat gebruik ik het laatste halfjaar. Toevallig omdat ik in het centrum van R'dam werk, naast het station. Dat is dus wel gemakkelijk. Het is ook niet echt duur maar ik kan je vertellen dat wanneer maar een heel klein deel van de weggebruikers tijdens de spits overstapt naar het OV, dat het OV dan gewoon tot stilstand komt omdat ze absoluut de capaciteit niet hebben om al die mensen te vervoeren. Het is nu al een ramp, lijkt wel veevervoer.

Dus, ik vraag me af wat ze ermee willen bereiken. Behalve dan dat wij met z'n allen er flink voor moeten gaan betalen.
 
Nog meer argumenten waarom een motorrijder in de file zelfs als hij er niet tussen doorrijd minder plaats in neemt.

Ik denk dat 10 motoren die baksteens gewijs achter elkaar op een strook rijden minder ruimte in nemen dan 10 auto's. achter elkaar op een strook. Wellicht dat een motor tussen twee autos bijna geen verschil tov drie auto's achter elkaar maar hierbij gata men er van uit dat er meer auto's rijden dan motoren. Om dus de files te verkorten moet men motorrijden ernstig stimuleren.

Daarbij zijn alle rijstroken extra breedt voor die auto's met minder auto's en meer motoren zou men een rijstrook op kunnen delen in twee stroken. Dan kunnen er nog meer motoren door tov auto's
 
Ik krijg altijd een beetje maagzuur als ik dat soort srtikelen lees. Een hoop Nederlands gelul, met een verkeerde oplossing voor een te lang bestaand probleem.
 
Lees vandaag in de krant dat ze de A27 van Breda naar Utrecht gaan "aanpakken"

Is waarschijnlijk in 2014 klaar

Laten we nou = aannemen dat ze dat redden( :N

Toevallig is dat een weg waar ik regelmatig te vinden ben. Niet omdat ik dat zo'n leuk stukje weg vind maar omdat ik met de auto naar mijn werk moet. Met het OV van Breda naar Utrecht is nl. een nachtmerrie.

Ook in het verleden heb ik dat traject regelmatig gereden. Al in 1995 stond het daar hopeloos vast. Het is nu 2007 en er is nog niets gebeurt wat de boel verbetert. :(

Het heeft dus 12 jaar geduurd voor die **kels bij Verkeer en Waterstaat bedacht hebben dat er wat aan die brug bij Gorinchem moet gebeuren. Die brug is in 1950 aangelegd. :X

En nu duurt het dus nog minimaal 7 jaar voor er iets structureel verbetert is. En waarschijnlijk lopen we dan al weer achter de feiten aan omdat ze er 1 rijstrookje hebben bijgelegd per rijrichting terwijl er minstens 2-3 stroken per rijrichting nodig zijn tegen die tijd.

Verkeer en Waterstaat :r :r :r :r :r :r
 
Ik zat vanmiddag te denken: Wat is eigenlijk het nut van rekening rijden???

Zoals eenieder van ons bekent wil de overheid ons doen geloven dat het gaat om het bestrijden van de files. MAARRRRRR.... Toen ik van mijn werk naar het treinstation liep kwam er bij een stoplicht een Toyota Prius naast me staan en ineens kreeg ik een ingeving!

Ze zeuren al en tijdje dat de olie op raakt. Een grote inkomstenbron van de overheid is uiteraard de brandstof (2/3 accijns+btw ofzo). Het zou natuurlijk opvallen als ze, wanneer de brandstof op is, pas de km-heffing in gaan voeren.

Volgens mij willen ze dus op die manier de inkomsten behouden uit het wegverkeer.

Niks geen file oplossing ofzo. Gewoon verplaatsing van inkomstenbron!
 
Dus, ik vraag me af wat ze ermee willen bereiken. Behalve dan dat wij met z'n allen er flink voor moeten gaan betalen.

Uhmm, dat is het hoor

meestal is de politiek heel erg gecompliceerd, maar in dit geval heb je het gelijk bij het rechte end

die 30% salarisverhoging moet door iemand betaald worden
 
ach, feitelijk is rekeningrijden al heel lang geleden ingevoerd toen er accijns op benzine/diesel werd ingevoerd.

dus als er al "rekeningrijden" wordt ingevoerd moet dat mijns inziens ipv benzineaccijns.
 
..... De herfst is een goed moment om de motorrijders het rekeningrijden door de strot te drukken , ze gaan toch niet demonstreren . ...... .

In 2000 stond ik met 25.000 andere motorrijders op het malieveld. Dus maak je borst maar nat. Ik sta er weer klaar voor. Jij ook?

.......

O ja, even iedereen lid worden van de MAG.
........

:^

Meest zinvolle opmerking binnen het topic.
 
In 2000 stond ik met 25.000 andere motorrijders op het malieveld. Dus maak je borst maar nat. Ik sta er weer klaar voor. Jij ook?
Die laatste demo was de meest geslaagde demo die wij hebben georganiseerd en die staat nog vers in het geheugen . Toen het malieveld al aardig vol begon te lopen en de eersten al zowat een uurtje binnen waren kregen we te horen dat er buiten Den Haag op de snelweg nog vele motorrijders waren , er kwam geen einde aan . Onbegrijpelijk dat het allemaal op het malieveld paste . Maar de boodschap is toen luid en duidelijk overgekomen bij de toenmalige regering . Als er weer plannen zijn om een demo te organiseren ben ik de eerste die me aanmeld .
Meest zinvolle opmerking binnen het topic.
Van de mag hoef je ook niet veel meer te verwachten . Die zijn bang dat ze de goodwill van de minister van verkeer kwijtraken als ze een demo organiseren . Ze zijn zo blij dat ze als "volwaardig gesprekspartner" gezien worden . Dus schrijven ze brieven en e-mails en komen bij eurlings op bezoek voor een praatje en eurlings zegt ja en amen en zodra de mag dan weer buiten staat is eurlings het gesprek alweer vergeten en gaat verder met zijn plannen . Het oude bestuur wist wel hoe de vork in de steel zat . Die schreven ook zat brieven en die kwamen ook bij de minister op bezoek maar die wisten dat je met de vuist op tavel moet slaan omdat je anders geen gehoor krijgt . En een demo kost geld en aangezien ze ook beleidsmedewerkers moeten betalen kunnen ze dat risico niet nemen . :z
 
...


Van de mag hoef je ook niet veel meer te verwachten . Die zijn bang dat ze de goodwill van de minister van verkeer kwijtraken als ze een demo organiseren . Ze zijn zo blij dat ze als "volwaardig gesprekspartner" gezien worden . Dus schrijven ze brieven en e-mails en komen bij eurlings op bezoek voor een praatje en eurlings zegt ja en amen en zodra de mag dan weer buiten staat is eurlings het gesprek alweer vergeten en gaat verder met zijn plannen . Het oude bestuur wist wel hoe de vork in de steel zat . Die schreven ook zat brieven en die kwamen ook bij de minister op bezoek maar die wisten dat je met de vuist op tavel moet slaan omdat je anders geen gehoor krijgt . En een demo kost geld en aangezien ze ook beleidsmedewerkers moeten betalen kunnen ze dat risico niet nemen . :z

Kul.
 
Dat is geen kul , dit weet ik . Maar goed we zullen zien .

Sorry voor mijn botte reactie. Maar ik heb even geen zin in een uitgebreide discussie. Ik heb de MAG leren kennen als een daadkrachtige en succesvolle organisatie en ik denk dat de MAG sterker is dan ooit. Dat is geen kritiek op voorgaande besturen, integendeel, maar ik denk dat de MAG niet stil staat. En inderdaad, we zullen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan