Relais kapot?

Ronald600f

Rookie
11 aug 2022
4
2
Hallo,
Afgelopen maandag is de spanningsregelaar van mijn motor kapot gegaan, daarmee is de accu ook gesneuveld en dat heeft nog meer problemen opgeleverd.

Nieuwe accu gekocht en er in gezet en ik had nog een goede spanningsregelaar, die ook gemonteerd.

Motor op contact gezet.
Normaal hoor ik dan de brandstofpomp aanslaan. Nu niet.
Zekeringen gecontroleerd en die waren allemaal nog heel.
De motor wil wel starten en lopen omdat de tank nog zowat vol met benzine zit.
De accu bij 5000rpm gemeten en gaf 14v aan, dit lijkt goed.

Knipperlicht naar links werkt nog goed, rechts waren de pitjes beide kapot.
Nieuwe pitjes erin gedaan, nu doet rechts het ook maar knipperen doet ie nu heel snel.

Voor- en achterlicht werkt niet. Groot licht en dashboard verlichting wel.
Remlicht werkt ook nog goed op beide remmen.

Nou is mijn vermoeden dat er een aantal relais kapot zijn maar weet ik niet welk relais voor wat is.

Misschien kan iemand mij helpen dit helder te krijgen zodat ik het op kan lossen en weer kan rijden.
Ik heb een foto van de relais bij gevoegd.
Motor: Honda CBR600F, bouwjaar 2000
 

Bijlagen

  • 20220811_113558.jpg
    20220811_113558.jpg
    221,9 KB · Weergaven: 27
Welk relais je moet hebben weet ik zo niet. Je kunt ze natuurlijk een voor een los koppelen en kijken wat er gebeurd.

Weet je zeker dat de lampjes zelf voor en achter nog goed zijn? Achterlamp bevat vaak twee spiraaltjes in één lampje waarvan er één stuk kan zijn. Dan doet de rem het wel maar normale verlichting niet. Grootlicht vaak ook zoiets.
 
Welkom op MF :]

het knippelicht relais kan je meestal wel horen of voelen met de knipperlichten geactiveerd, of 1 'kant' het dan kan doen en de andere niet durf ik zo niet te zeggen.
het brandstof relais zou ik zonder electrisch schema zoeken aan de hand vd 2 kleuren draad die je waarschijnlijk wel kan zien aan het stekkertje wat op de pomp gaat.

Zoekend op google kom ik met MITSUBA FR3303 al op een knipperlicht relais uit. , op MF zelfs : Knipper relais Honda 929rr HELSE ZOEKTOCHT!!
 
Vernieuwde Knipper lampje wel juiste W .
Relais een voor een uit bouwen en deze testen .12V op spoeltje en met multimeter controleren of de overige contacten door verbonden worden .
Zo ja .
Controleer met multimeter of er 12v op relais voetje van het spoeltje komt als je motor aanzet (op contact )
 
Even een update:
Ben er achter dat (bijna) alles wat aan stond op het moment van de storing kapot is gegaan.

De relais van links naar rechts gechecked en er achter gekomen dat ze het op 1 na nog doen.
Die het niet doet is van de brandstofpomp en daar heb ik een nieuwe voor besteld (Moet nog binnen komen).

De voorlamp is H4, daar zit klein/groot licht in 1 pit. Die samen met de achterlampen vervangen en die doen het nu weer goed.

Knipperlampjes zat idd verkeerde wattage in. Heb ze van de goeie kant even omgewisseld en dat werkte goed.
Moet dus nog even nieuwe bestellen.

Het lijkt erop dat nu alleen de brandstofpomp relais het laatste probleem is. Ff afwachten dus.

Bedankt voor jullie meedenken👍🏻
 
Nou heb ik dit nieuwe relais besteld bij Motoronderdelen Cuijk.
Als ik zo even wat reviews lees dan lijkt het alsof ik mijn geld kwijt ben.

Iemand ervaring met dit bedrijf?
 
Gelukkig nieuw relais gekregen, reviews kloppen dus gelukkig niet altijd.

Relais gemonteerd, brandstofpomp nagekeken, alles weer gemonteerd en de eerste meters weer gereden🥳

Zaterdag maar even een groter blokje om en hopen dat hij heel blijft.

Bedankt voor de tips👍🏻
 
Nou heb ik dit nieuwe relais besteld bij Motoronderdelen Cuijk.
Als ik zo even wat reviews lees dan lijkt het alsof ik mijn geld kwijt ben.

Iemand ervaring met dit bedrijf?
Ik heb goede ervaringen met Henk Willems. Het duurt ff wat langer, omdat hij nog steeds bijna alles zelf doet met zijn 72 jaar.
En heeft niet alles op voorraad dus geduld is een schone zaak.
 
Nou heb ik dit nieuwe relais besteld bij Motoronderdelen Cuijk.
Als ik zo even wat reviews lees dan lijkt het alsof ik mijn geld kwijt ben.

Iemand ervaring met dit bedrijf?
Geld ben je niet kwijt, je moet er wel achteraan zitten. Bij mij heeft het een paar weken geduurd. Henk heeft een nieuw pand en de verhuizing heeft voor nogal wat problemen gezorgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan