Relais nu wel of niet stuk?

mark-t-s

Rookie
23 jul 2012
10
0
Zwolle
Hallo,

Ik heb een Yamaha XJ6 uit 2009.
Onlangs heb ik de stekkers van het achterlicht, knipperlichten (geen led) en kenteken verlichting los moeten koppelen.
Ná het opnieuw aansluiten blijft het knipperlicht linksachter constant branden.

Nu doen de knipperlichten het volgende;
op contact, linksachter brand constant, de andere drie zijn uit.
op contact,rechts ingeschakeld; linksachter brand constant, rechts achter en voor knipperen zonder bijzonderheden, na uitschakelen blijft linksachter branden.
op contact, links ingeschakeld, rechts blijft uit, links voor en achter gaan knipperen maar beide niet vloeiend en even fel. na uitschakelen blijft linksachter constant branden, linksvoor schakelt gewoon uit.

het lijkt dus op een probleem met linksachter, maar ik kan er niet achter komen waar het euvel zit.

iemand enig idee?
 
Heeft niks met het relais te maken. Ergens zit er iets niet juist aangesloten. Zolang je schakelaar op je stuur geen verbinding maakt krijgt het relais geen spanning.
en de raw's dus ook niet. Voor en achter zitten parallel met elkaar verbonden. Bij jou is dat niet het geval want dan zou je deze klacht niet hebben.
 
Heeft niks met het relais te maken. Ergens zit er iets niet juist aangesloten. Zolang je schakelaar op je stuur geen verbinding maakt krijgt het relais geen spanning.
en de raw's dus ook niet. Voor en achter zitten parallel met elkaar verbonden. Bij jou is dat niet het geval want dan zou je deze klacht niet hebben.
Bedankt voor je reactie, wellicht iets niet goed aangesloten dus, gek dat rechts het dan wel gewoon doet, en omdraaien van de pooltjes op links geen verschil maakt. nog tips om dit uit te zoeken?
 
Gaan meten waar die spanning op links achter vandaan komt als de raw's niet zijn ingeschakeld.
Okee, dat wordt een uitdaging, gezien ik niks anders heb gedaan dan een paar stekkers lostrekken. Ik meet inderdaad constante spanning op de stekkertjes van de linker RAW op contact. Overigens valt me op dat ik geen spanning meer meet op de kentekenverlichting, zowel niet op contact als met ingeschakelde verlichting.
 
Knippers hebben idd wel vaak andere comnectoren, maar kan natuurlijk zijn dat iemand al eens in de kabelboom heeft zitten knippen oid.
Hmmm ja dan zal je toch de bedrading denk ik door moeten meten, verschillende kanten op en proberen uit te sluiten dat er ergens kortsluiting is.
 
Ik gok dat de massa draad van links achter aangesloten zit op de kenteken verlichting.
Dit gaat op bij gewone lampen niet bij LED.
Maar ga daar maar eens zoeken.
leg een draad die aan de lamp vast zit aan massa. (dus niet vanaf de draadboom !!!!!!!!)
2 kansen.
Hij brand continu . (andere draad aan massa leggen)
Of hij knippert netjes.
Dan moet je de draad van de kabelboom die je net losgehaald hebt waarschijnlijk aansluiten op je kenteken verlichting
 
Terug
Bovenaan Onderaan