Rem je wel eens met je scooter?

rookpluim

MF veteraan
5 jun 2006
1.207
0
Oudewater
Ik heb een burgman 650 en ik vraag me af hoelang ik met m'n remblokken doe omdat ik eigenlijk altijd afrem op de motor.
Doen jullie dat ook of is het te wijten aan mijn ouwe lullen rijstijl?
 
isse nie zo goei als je alleen maar afremt op de motor lijkt mij.

Mijn vriendin doet deed dat veel met de auto, met als gevolg dat de schijven vervangen moesten worden omdat die krom stonden door te weinig gebruik
 
isse nie zo goei als je alleen maar afremt op de motor lijkt mij.

Mijn vriendin doet deed dat veel met de auto, met als gevolg dat de schijven vervangen moesten worden omdat die krom stonden door te weinig gebruik


Daar heb ik nog nooit van gehoord…
Hoe verklaarde de garage dat dan. Of heb je dat verhaal aangenomen voor waar.

Kromtrekken van de kou, omdat er nooit wrijving is…

En wat het afremmen op de motor betreft, kan dat voor een deel geen kwaad, wat je wel in de gaten moet houden dat je is de circulatie van olie dus hele einden op de motor remmen is ook weer niet goed.
Zoals een bergaf draaien op de motorrem.
 
isse nie zo goei als je alleen maar afremt op de motor lijkt mij.

Mijn vriendin doet deed dat veel met de auto, met als gevolg dat de schijven vervangen moesten worden omdat die krom stonden door te weinig gebruik

Met een injectie is het juist lekker zuinig afremmen op de motor.
Geen benzine verbruik op dat moment en geen slijtage aan rem onderdelen en dus ook geen kans op kromme schijven.

Verder rem ik met de motor scooter nooit af alleen op de motor, zit mij te weinig vertraging in om leuk (lees-->laat) te kunnen remmen.
 
isse nie zo goei als je alleen maar afremt op de motor lijkt mij.

Mijn vriendin doet deed dat veel met de auto, met als gevolg dat de schijven vervangen moesten worden omdat die krom stonden door te weinig gebruik
Ik heb wel eens gehoord dat schijven krom worden van langdurig hard remmen en dan de rem ingedrukt houden als je stil staat.
Bijvoorbeeld als je van 120 km/uur met bijna blokkerende remmen remt en dan de rem ingetrapt blijven houden als je eenmaal stil staat.
 
Ik heb wel eens gehoord dat schijven krom worden van langdurig hard remmen en dan de rem ingedrukt houden als je stil staat.
Bijvoorbeeld als je van 120 km/uur met bijna blokkerende remmen remt en dan de rem ingetrapt blijven houden als je eenmaal stil staat.

dat verhaal is waar, komt omdat ter plaatse van de blokken de warmte dan niet weg kan.

maar kromme schijven door remmen die je niet gebruikt is onzin
 
Daar heb ik nog nooit van gehoord…
Hoe verklaarde de garage dat dan. Of heb je dat verhaal aangenomen voor waar.

Kromtrekken van de kou, omdat er nooit wrijving is…
Ja vreemd, je zou zeggen dat motoren die in de schuur staan dan hetzelfde probleem hebben.
En wat het afremmen op de motor betreft, kan dat voor een deel geen kwaad, wat je wel in de gaten moet houden dat je is de circulatie van olie dus hele einden op de motor remmen is ook weer niet goed.
Zoals een bergaf draaien op de motorrem.

Nee, gewoon als je bij een kruispunt komt en je gas loslaat.
Hij remt dan al zoveel af dat je niet of nauwelijks hoeft bij te remmen.
 
Is inderdaad de beste ouwe lullen rijstijl; weinig remblokken verslijten en rustig en gelijkmatig vertragen. Alleen af en toe de remhendel licht indrukken, achteropkomend verkeer weet dan dat je vertraagt. Ik rij ook zo, ook met de auto (voorste remblokken vervangen op 160.000km!!!).
Aan 50.000km/jaar met de auto scheelt dat wel wat brandstof (bij moterrem geen verbruik!).
En nog nooit kromme remschijven gehad.
 
Is inderdaad de beste ouwe lullen rijstijl; weinig remblokken verslijten en rustig en gelijkmatig vertragen. Alleen af en toe de remhendel licht indrukken, achteropkomend verkeer weet dan dat je vertraagt. Ik rij ook zo, ook met de auto (voorste remblokken vervangen op 160.000km!!!).
Aan 50.000km/jaar met de auto scheelt dat wel wat brandstof (bij moterrem geen verbruik!).
En nog nooit kromme remschijven gehad.

Je lijkt wel een Ollander :+
 
Dat klopt wel: remmen door gas terug te nemen bij een motor (zowel auto als moto(sooter))met injectie verbruikt niks. Dus ook met de auto zolang mogelijk in versnelling blijven en terugschakelen om af ter remmen. In vrijloop (ralenti voor ons belgen) heeft de motor wel verbruik want dan is er ee n minimum toerental.
Greetz
 
je kunt ook nog een motorrem installeren zoals bij vrachtwagens :)
zorg dan wel dat je zuigers/zuigerveren e.d. in orde zijn.

of een retarder op je uitgaande as zetten, hoef je de bedrijfsrem bijna niet meer te gebruiken :+
 
Kromme remschijven? Toch mischien ooit eens hard moeten remmen (zijn ze erg heet) en daarna door een plas gereden (is koud) Misschien hier door krom geworden.....of ze wilden gewoon remschijven monteren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan