rem loopt aan

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Stel je remklauw blijft \'hangen\', de remblokken lopen aan. Is er een manier om zonder demontage te checken of de oorzaak ligt bij slijtage aan geleidepennen of slijtage aan de zuigers?
 
Flink met een (plastic) hamer tegen je klauwen aanslaan, met een beetje mazzel ben je dan al het grootste deel van je vuil kwijt. Daarna controleren of de zuigers makkelijk kunnen worden teruggeduwd. Als dat niet mogelijk is zal je de boel toch moeten demonteren. van buiten af schoonmaken heeft meestal niet zo veel zin.

Check ook even of je remolie nog goed is, kan ook een reden zijn voor aanlopers/vastzitten.
 
hoe doe je dat zonder demontage?

:?

Met demontage bedoel ik demontage van de klauw (delen). Effe de klauw loshalen van je voorvork is (meestal) eenvoudig. Blokjes even los en je hebt genoeg ruimte om de zuigertjes terug te duwen en weer op te pompen.

Als dan de boel vastzit zal je toch moeten demonteren want dan krijg je er niet veel meer tussen }) .

Vaak zit er rond de zuigertjes veel aangekoekte zooi, dan kan je wel losslaan (met de befaamde hamer). Bij mij kwam er echt een handvol zooi los van beide klauwen (niet dat het veel hielp \ '( )
 
Op dinsdag 29 januari 2002 09:53 schreef Fastcruiser het volgende:Met demontage bedoel ik demontage van de klauw (delen)....

we zaten je ff te pesten... 8-) \'tuurlijk haal je eerst die klauw los. (ik zou daar trouwens geen hamer voor gebruiken, maar gewoon met m\'n vingers die rotzooi los halen (duurt ff - en je hebt vuile jatten die moeilijk schoon te krijgen zijn, maar dat hoort er bij), om de rubbers heel te houden.
 
Ik heb het mijn (oude) dealer zien doen: effe flink met een hamer op de klauwen slaan om de prut los te krijgen. Geef toe dat het uiteindelijk niet veel heeft geholpen, maar om effe veel zooi los te krijgen is het wel makkelijk.

Doe het zelf liver wat grondiger en netter, het zijn tenslotte toch je remmen...
 
Ik heb het mijn (oude) dealer zien doen: effe flink met een hamer op de klauwen slaan om de prut los te krijgen. Geef toe dat het uiteindelijk niet veel heeft geholpen, maar om effe veel zooi los te krijgen is het wel makkelijk.

Doe het zelf liver wat grondiger en netter, het zijn tenslotte toch je remmen...

wat jij wilt weten is moeilijk over het net te typen.

1 meeste motorfietsen hebben meervoudige remzuigers per klauw. dit is lastig vanwege het terug persen van de zuigers ze moeten allemaal/beide (per klauw) met een oude remblok en een waterpomptang als dat niet goed doet plopt er ergens een remziuger uit z\'n klauw of zit de zuiger scheef in z\'n cilinderen/klauw, dan is de elende nog groter.
soms werkt het ook met een grote bandenlichter(voorzichtig!!!!!!!!)
nb rem klauw voor remklauw werken

2 als de zuiger vast zit gerot dan moet dit profesioneel verholpen worden. lekkage is dan daarna niet ondenkbeeldig.

3 alle geleider pennen en vlaken ontdoen van onrechtmatigheden en insmeren met \'kopervet\'
(niet de remvoering zelf natuurlijk).

het zal wel een beetje onduidelijk zijn maar een repratiehandleiding doet wonderen.
 
Ik heb het zaakje dus maar losgehaald, schoongemaakt, geleidepennen gecheckt (geen onregelmatigheden), kopervet erop en weer gemonteerd: blijft ietsje aanlopen. De klauw wordt er echter niet heet van, de blokken zijn nieuw en het remt goed dus ik laat het maar zo. Het wiel draait alleen wat moeilijker als je met de hand draait voor het poetsen.
 
Ik heb het zaakje dus maar losgehaald, schoongemaakt, geleidepennen gecheckt (geen onregelmatigheden), kopervet erop en weer gemonteerd: blijft ietsje aanlopen. De klauw wordt er echter niet heet van, de blokken zijn nieuw en het remt goed dus ik laat het maar zo. Het wiel draait alleen wat moeilijker als je met de hand draait voor het poetsen.
Meestal is het probleem dat er zich corrosie achter de afdichtringen van de remzuiger(s) bevindt, waardoor deze \"geknepen\" worden, en de remzuiger nog maar met moeite terugveert.
Effe het zaakje demonteren, goed schoonmaken, en nieuwe afdichtringen met een likje remvet erop monteren,en het probleem is opgelost. ;)

P.S.; Gebruik NOOIT EEN HAMER !!!

Suuk-6 Groeten Paul.
 
Meestal is het probleem dat er zich corrosie achter de afdichtringen van de remzuiger(s) bevindt, waardoor deze \"geknepen\" worden, en de remzuiger nog maar met moeite terugveert.
Effe het zaakje demonteren, goed schoonmaken, en nieuwe afdichtringen met een likje remvet erop monteren,en het probleem is opgelost. ;)
Klopt precies.Ik heb hetzelfde gehad met laatste VFR.Zuigers horen soepel heen en weer te gaan anders zijn je klauwen niet goed gereviseerd. ;)
P.S.; Gebruik NOOIT EEN HAMER !!!

Suuk-6 Groeten Paul.
 
Ik heb het zaakje dus maar losgehaald, schoongemaakt, geleidepennen gecheckt (geen onregelmatigheden), kopervet erop en weer gemonteerd: blijft ietsje aanlopen. De klauw wordt er echter niet heet van, de blokken zijn nieuw en het remt goed dus ik laat het maar zo. Het wiel draait alleen wat moeilijker als je met de hand draait voor het poetsen.


Je remmen lopen altijd iets aan.
Alleen is altijd de vraag wat normaal is en wat teveel is.

Maar nogmaals voor ieder zijn remklauwen voor niets gaat reviseren, je blokje lopen dus altijd tegen je schijf aan en remmen dus altijd heel lichtjes, dit is bij alle motoren zo en dat is normaal.
 
Je remmen lopen altijd iets aan.
Alleen is altijd de vraag wat normaal is en wat teveel is.

Maar nogmaals voor ieder zijn remklauwen voor niets gaat reviseren, je blokje lopen dus altijd tegen je schijf aan en remmen dus altijd heel lichtjes, dit is bij alle motoren zo en dat is normaal.
Klopt als een bus gizzzz, maar deze jongen klaagt erover dat het voorwiel toch wel iets zwaarder draait, en dat is toch wel wat veel van het goede!
P.S; dit is niet bij alle motoren, als er echte zwevende schijven zijn gemonteerd,(diegene die ook echt rammelen) lopen de remblokken nagenoeg helemaal niet meer aan.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan