rem ontluchten bmw r1100s abs

henk haan

BMW R1100S
26 aug 2022
7
3
Hallo allemaal! even voorstellen, mijn naam is henk en ben sinds kort eigenaar van een BMW R1100S.
ik heb afgelopen week mijn voorremblokken vervangen, en daarbij de rechter remklauw los gehad omdat het pennetje niet los wilde.
na de boel weer te hebben gemonteerd krijg ik hem niet ontlucht ABS lampjes knipperen om en om.
heb ook al een vacuumpomp gebruikt.
weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
vriendelijke groet,
Henk
 
Als ik het goed zie op jouw profielfoto heb jij een 1100s met een integraal ABS, dat houd in dat de rem die jij bedient met je rechter hand en voet, niet direct verbonden zijn met de remklauwen. De hendel die jij inknijpt is het regelcircuit, wat een wielcircuit aanstuurt.

Hydraulisch zijn het wiel en regelcircuit niet verbonden, als jij onder aan je remklauw met een vacuumpomp remvloeistof afzuigt dan is het niet het reservoir aan je stuur wat ontdaan wordt van vloeistof :+

De storing kan te maken hebben met lucht in het systeem, maar kan ook heel goed komen door een te lage accuspanning.

Even zoeken geeft dit
https://www.motor-forum.nl/threads/bmw-r1100r-abs-storing.302397/#post-19331089
Als de lampjes om en om knipperen is het vaak het probleem dat het niveau van het remvloeistof laag staat, dit kan zowel voor of achter zijn.


In jouw verhaal, en als mijn vermoeden van het type abs-systeem klopt, heb je denk ik je antwoord
 
Hallo royalclub! Dank voor je reactie!.
Vloeistof niveau voor en achter zijn goed.
Moet/ kan ik het Abs systeem ook apart vullen? .
Accu zal ik vanacht aan de lader zetten.
Alles was goed tot dat ik de remklauw heb gedemonteerd
 
Het wielcircuit heeft een eigen reservoir op de ABSpomp. Deze zit onder je tank.

Dat het goed was tot je de klauw hebt gedemonteerd klopt dan wel, want dan zakt het niveau dus, waar je nu, denk ik, een melding van krijg in die om en om knipperende abslampen.
 
Er zitten twee grote plastic doppen aan de linker zijde, ieder met een slangetje er aan, inbus 10 denk ik, bij eentje staat een V (van vorne) gedrukt in het plastic, dat is het reservoir voor de voorrem, bij de andere staat de H van hinten (of is het heck?)

Als je die dop er uit draait, is dat het vulgat voor het reservoir, mag tot aan schroefdraad van de dop gevuld zitten.
Draai de dop niet te strak, want, plastic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan