Rem probleem Pan European

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
5.986
3.275
Vlaamse Ardennen
Ik heb een remprobleem met de Honda Pan European st1300 uit 2002 met ABS en DCBS.
Bij zacht, normaal en stevig remmen met de voorrem werkt alles goed.
Bij zacht, normaal, stevig en hard remmen doet de achterrem alles perfect en werkt de ABS ook.

De voorrem doet raar bij hard remmen soms lukt het om de ABS te doen werken, vooral in slechtere omstandigheden (nat, koud, stoffig, ...).

Maar meestal bij hard remmen schiet de rem door (remdruk zakt ineen) en remt opeens veel minder hard zonder dat de ABS ingrijpt en kan ik de remhendel harder indrukken zonder dat er meer vertraging wordt gegenereerd.
Het is alsof er bij een bepaalde hoge druk iets doorschiet en hij een stuk minder hard remt.

Remblokken zijn net nieuw (probleem was aanwezig met de oude, te dunne remblokken)
Remvloeistof is in orde en voldoende op peil.
De remhendel voelt stevig bij het remmen, voelt luchtvrij.

Waar zou het probleem kunnen zitten? (Hoofdremcilinder versleten ?)
Komt dit bekend voor?

De motor heeft 91k kilometers.
 
Komt het probleem alleen voor op het moment dat de abs in zou moeten grijpen, of ook bij hard remmen op hoge snelheid?
Ook bij hard remmen op hoge snelheid.

Alle remzuigers (voor en achter) goed gangbaar? Ja
Voorrempomp ok? Hoe bedoel je?
DCBS werkt ook? Hoezo werkt? De 3de zuiger beweegt bij bedienen achterrem en de extra remcilinder heeft geen speling.
ABS pomp ok? Ik vermoed van wel, geen idee hoe dit te testen.
Remslang waar een bult op komt bij hoge druk?( ben geen deskundige)
Net gekeken, niets gevonden. (Zou me ook sterk lijken bij een motor van "maar" 18j)
 
Bewegen er ook een zuigers van de achterremklauw bij bedienen voorrem? Ik dacht dat bij een st1300 de buitenste zuigers achter bediend worden door een pompje, dat weer bediend wordt door het kantelen van een voorremklauw. Weet alleen niet of dat bij de ABS versie ook zo is.

cbs-s.jpg


Voorrempomp: lekvrij en intern schadevrij
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Hard knijpen bij stilstand gaat wel goed?
Ja, de druk blijft gelijk.
Bewegen er ook een zuigers van de achterremklauw bij bedienen voorrem? Ik dacht dat bij een st1300 de buitenste zuigers achter bediend worden door een pompje, dat weer bediend wordt door het kantelen van een voorremklauw. Weet alleen niet of dat bij de ABS versie ook zo is.

cbs-s.jpg


Voorrempomp: lekvrij en intern schadevrij
Zuigers bewegen achteraan ook mee.
Ik zal de voorrempomp eens uit elkaar moeten halen vrees ik.
 
Ook bij hard remmen op hoge snelheid.



Net gekeken, niets gevonden. (Zou me ook sterk lijken bij een motor van "maar" 18j)
Zelfs een Honda van 18 jaar, maar dat geldt toch ook voor de rempomp?
Heb wel eens gelezen van ontbindende slangen waarbij de verschillende koordlagen loskwamen en de doorgang blokkeerden.
Misschien even met twee man checken?
Als je de motor langer wil houden is dit ook een goed moment voor verse slangen misschien, het ligt toch los?
 
Zelfs een Honda van 18 jaar, maar dat geldt toch ook voor de rempomp?
Heb wel eens gelezen van ontbindende slangen waarbij de verschillende koordlagen loskwamen en de doorgang blokkeerden.
Misschien even met twee man checken?
Als je de motor langer wil houden is dit ook een goed moment voor verse slangen misschien, het ligt toch los?
Alles zit nog op de motor gemonteerd met vloeistoffen, de motor wordt nog dagelijks gebruikt.
Ik wil vermijden om de slangen los te halen want ontluchten is een zeer uitgebreid werkje en volgens de service manual heb je een remontluchter nodig. (Dus als laatste optie wil ik het wel doen)
 
Dus je knijpt in de voorrem en vierzuigers worden bediend. De tang kantelt en bedient een extra master cilinder die via een bekrachtiging een zuiger op de achter tang bedient.
Bij voet, remt achter en voor wordt via een vertragings ventiel mee genomen.
En dan zit er een abs pomp bij omdat het anders te eenvoudig is.

Rem vloeistof is goed, maar ik vraag mij dan af, hoe krijg je alles eruit.

Ik denk dat je wat moet gaan demonteren om pompen en ventielen te gaan uitsluiten.
 
Het valt mij op dat er niets aan de hand is als de remmen op druk worden gebracht bij stilstand. Pas als er gereden wordt, treedt het euvel op. Je zou dan als eerste de ABS installatie verdenken, te beginnen met de ABS sensoren en hun bedrading.
 
Zit er een rempomp bij de voor remklauw zoals gesuggereerd? Als die doorschiet kan ik me voorstellen dat het zo voelt als omschreven. En als dat hydraulisch verbonden is met de rest van het systeem..
 
Het valt mij op dat er niets aan de hand is als de remmen op druk worden gebracht bij stilstand. Pas als er gereden wordt, treedt het euvel op. Je zou dan als eerste de ABS installatie verdenken, te beginnen met de ABS sensoren en hun bedrading.

Ik zal dit weekend eens kijken.
Kun je de ABS uitschakelen en het opnieuw testen?

Ik zal dit weekend eens kijken.
Zit er een rempomp bij de voor remklauw zoals gesuggereerd? Als die doorschiet kan ik me voorstellen dat het zo voelt als omschreven. En als dat hydraulisch verbonden is met de rest van het systeem..
Ja, de secondary. Die heeft geen speling.
Je schrijft dat de remvloeistof in orde is,maar is dat ooit wel eens vervangen,zo niet kan je dat eerst eens proberen.
Is vervangen geweest na aankoop en de symptomen komen niet overeen met lucht of oude remvloeistof.
 
Ik zal dit weekend eens kijken.


Ik zal dit weekend eens kijken.

Ja, de secondary. Die heeft geen speling.

Is vervangen geweest na aankoop en de symptomen komen niet overeen met lucht of oude remvloeistof.
Ja dat zeg je nu wel,maar het is heel goed mogelijk dat je remvloeistof bij hard remmen gaat koken en dan krijg je luchtbelletjes in je systeem,
gevolg is dat je remmen niet 100% meer remmen,alleen al remolie die niet uit een gesealde fles komt kan al genoeg vocht bevatten die dat
kan veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Snelheid moet wel erg hoog zijn om met 1x hard remmen last te krijgen van kokende remvloeistof in het systeem.

Zou een slijtagerand in de rempomp dit probleem kunnen veroorzaken?


Ja, de secondary. Die heeft geen speling.

Is dat systeem gangbaar.. gezien er vrij plots remdruk weg valt? Misschien enkel nog bij hard remmen?
 
Snelheid moet wel erg hoog zijn om met 1x hard remmen last te krijgen van kokende remvloeistof in het systeem.

Zou een slijtagerand in de rempomp dit probleem kunnen veroorzaken?




Is dat systeem gangbaar.. gezien er vrij plots remdruk weg valt? Misschien enkel nog bij hard remmen?
Ja maar vergeet de hoge massa van zo,n Pan niet zo,n 350kg + het gewicht van de berijder,dat moet allemaal tot stilstand komen, daarnaast
is het bij dat Honda remsysteem de bedoeling dat je beide remmen gebruikt,gebruik je alleen de voorrem dan raakt dat heel snel goed heet.
 
Ja dat zeg je nu wel,maar het is heel goed mogelijk dat je remvloeistof bij hard remmen gaat koken en dan krijg je luchtbelletjes in je systeem,
gevolg is dat je remmen niet 100% meer remmen,alleen al remolie die niet uit een gesealde fles komt kan al genoeg vocht bevatten die dat
kan veroorzaken.
Ik weet hoe kokende remvloeistof voelt.
Na 1s hard remmen is je koelvloeistof nog niet eens lauw.
Ik kan 10s stevig remmen zonder verlies van remkracht, en dat meerdere keren na elkaar.
Na 0.5s hard remmen met koude remmen heb ik het ook.
Remvloeistof is uitgesloten. (Die was dan ook nieuw uit een gesealed verpakking)
druk wordt minder/vaag bij hard remmen van de voorkant.
Ik vermoed vocht in de remvloeistof. Nieuw gesealed flesje gebruiken. Hard remmen vinden de keringen wel fijn, die dichten met druk alleen maar beter af.
Zie hierboven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan