Rem schijven vervangen

Devil

MF veteraan
23 nov 2002
1.567
10
Helmond Brauws ;)
heeft er iemand tips omtrent het vervangen van de twee remschijven voor op mijn kawasaki zx 6 r ?
ik ben aan het meten gegaan en kwam tot de ontdekking dat ik er nog maar 4,2 mm op heb staan (dikte van de schijf)
dus die moeten eraf en nieuwe erop.
ik wil het zelf gaan doen maar waar moet ik op letten ?
heb ik er ook nog speciaal gereedschap voor nodig ?
 
Wat zegt je onderhoudsboekje over de minimale dikte van je schijven? 4,2mm lijkt me nog ruim voldoende.

En anders, voorwiel eruit, schijven eraf, nieuwe erop, voorwiel erin en klaar. Geen speciaal gereedschap bij nodig.

Succes :]
 
maar ehh...tips zoals het aandraaien van de bouten enzo...
het lijkt mij het verstandigst ze kruislings aan te draaien en dan steeds strakker tot het voorgeschreven aanhaalmoment...

spreekt voor sommige mensen voor zich, maar er zullen er vast bij zijn die het niet vanzelfsprekend vinden...denk ik...

owja...borgingsvloeistof. Ik hoor/lees altijd dat je ze het besten even kunt loctiten...wilt niet dat je schijf of wat dan ook loskomt tijdens een ritje.
las op supermotard.be van een member die net nieuwe velgen en schijf/klauw had gemonteerd, liep zn klauw los na een ritje...1000 euro naar de klote.
 
ik zal me eens gaan verdiepen in het haynes boek maar het leest niet zo makkelijk in het technisch engels
lijkt me wel een goed plan om loctide te gebruiken
kruislings moet je met remschijven altijd doen anders trekken ze krom geloof ik
 
staat op de remschijf min 4 mm dus lijkt me dat ik ze mag gaan vervangen...
klinkt wel simpel zo

Als ze 4,2 zijn en ze moeten vervangen worden als ze 4mm zijn...
Simpel rekensommetje leert mij dat het nog ff kan. Als ik jou was zou ik beginnen met sparen voor andere schijven en ze pas vervangen als ze onder de 4mm zijn.

Zolang ze niet krom zijn kan het lang aan.

btw. welk bouwjaar is je motor?
 
staat op de remschijf min 4 mm dus lijkt me dat ik ze mag gaan vervangen...
klinkt wel simpel zo
In principe slijten je schijven niet zo hard dus is het op dit moment niet noodzakelijk. Als jij je er niet veilig bij voelt, gewoon vervangen.

En kruislings aandraaien is een goeie tip :} voorkomt kromtrekken. En niet gelijk de eerste maximaal vastdraaien en dan kruislings de volgende maar eerst handvast en dan steeds strakker tot het goede aanhaalmoment. Haynes legt het duidelijk uit met plaatjes, gewoon een woordenboek erbij en het komt helemaal goed.
 
mijn kawa komt uit 96 maar ik heb afgelopen zomer de remblokken vervangen omdat dat nodig was maar nu heb ik het gevoel dat ik in een spons aan het knijpen ben.
ik heb de rem olie nog niet ververst maar dat gaat binnenkort gebeuren zal ik ook meer remdruk gaan krijgen .

mijn engels is wel goed hoor dus dat zit wel goed je moet alleen twee keer kijken om het te begrijpen hoe dat ze het nu eigenlijk bedoelen.

iemand enig idee wat een set schijven met blokken kost ?
 
Van dikkere schijven gaan je remmen niet minder sponzig aanvoelen.
Het is trouwens remVLOEISTOF, en geen remolie..........hoe komen hele volksstammen daar toch bij?????
Verversen iedere twee jaar of vaker, en goed ontluchten doet wonderen!
Over die 0.2 mm kun je goed nog 20.000 kilometer doen trouwens.
En een flesje remvloeistof is ongeveer 400 euro goedkoper dan nieuwe schijven.
 
mijn kawa komt uit 96 maar ik heb afgelopen zomer de remblokken vervangen omdat dat nodig was maar nu heb ik het gevoel dat ik in een spons aan het knijpen ben.
ik heb de rem olie nog niet ververst maar dat gaat binnenkort gebeuren zal ik ook meer remdruk gaan krijgen .

mijn engels is wel goed hoor dus dat zit wel goed je moet alleen twee keer kijken om het te begrijpen hoe dat ze het nu eigenlijk bedoelen.

iemand enig idee wat een set schijven met blokken kost ?
Remolie verversen en/of ontluchten. Wat je ook kan proberen, je motor een nachtje wegzetten met ingeknepen rem (dmv tie-wrap).

Setje schijven kost volgens mij tussen de 400 en 500 terreuro, ex blokken. Blokken heb je deze zomer nog vervangen dus dat is niet nodig. Maar voor exacte prijzen, raadpleeg je dealer of zoek met google.

Succes :]
 
Van dikkere schijven gaan je remmen niet minder sponzig aanvoelen.
Het is trouwens remVLOEISTOF, en geen remolie..........hoe komen hele volksstammen daar toch bij?????
Verversen iedere twee jaar of vaker, en goed ontluchten doet wonderen!
Over die 0.2 mm kun je goed nog 20.000 kilometer doen trouwens.
En een flesje remvloeistof is ongeveer 400 euro goedkoper dan nieuwe schijven.

:^
 
Bij MDI-online.nl kosten ze 259 uuro per stuk...
Is een aardige richtprijs dacht ik zo

Maar als ik jouw was zou ik eerst eens andere remVLOEISTOF proberen... Is een stukkie goedkoper dan remschijven. Want sponzige remmen ligt eerder aan de vloeistof.

Edit: jb en vele andere waren me voor :Z
 
pffffffff ik wist dat ze duur waren maar zo duur....

ik zal het eerst eens gaan proberen om de remVLOEISTOF :X te vervangen en dan de motor een nachtje met ingetrokken remhevel weg te zetten kijken of dat me een beter gevoel gaat geven.
 
full


Moeten officieel om de vier jaar vervangen worden B|
 
Stalen remleidingen zijn wel een stuk moeilijker te ontluchten door de kleinere diameter...

Loop naar een willekeurige motorzaak, ga op een motor zitten en knijp in de remhandle. Da's echt gewoon knijterhard, heb je geen stalen remleiding voor nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan