Rem staat scheef?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Probleem is lastig uit te leggen zonder fotos, dus ik begin met fotos.

Vorig jaar kocht ik een ZX-9R. Bevalt goed en rijdt goed. Dit was vlak na aankoop:
P1240261C.jpg

Je ziet een remschijf die overal even glimt.
Ik heb vervolgens de motor een 'grote beurt' gegeven en ook deze remklauwen uit elkaar gehaald en alles eens flink opgepoetst.
En dit was een paar maanden geleden:
PA280507C.jpg

Je ziet nu roest aan de binnen ring van de remschijf.
Aan de achterkant van deze remschijf zit nog meer roest, maar dan aan de buiten ring:
P2210275C.jpg

Ik heb inmiddels de rem losgehaald en alles goed gecontroleerd maar kan niets vinden :?
Dit weekend de remblokken verwisseld (binnen de klauw) maar ook geen verbetering.
Eigenlijk is alles aan deze motor simpel en eenvoudig, ik begrijp niet hoe deze klauw scheef kan staan.
Iemand een tip wat ik kan doen?
 
iemand die niet inziet dat in dit geval de as er gerust omgekeerd in kan, zou alleen nog maar topics mogen openen in techniek, en verboden worden van te reageren.

Wat zegt hij dan fout?
Vertel maar ,
Gelukiig rij jij janbros en de anderen hier wel rond met remmen die goed zijn
Ik vind dat je met remmen nooit mag klooien ,het is je veiligheid.
En als je niet weet wat je aan het doen bent en nu nog niet blijkt dus.
Ga dan naar de dealer mof iemand die het wel weet
Want dit slaat nergens meer op ,
Trots foto's neefzetten hoe mooie die motor glimt, zal wel allemaal maar de rem is niet goed.
Afijn waar maak ik me druk om.
Ik rij met een motor waarvan me remmen wel goed zijn ,
 
Een vraag wel eerlijk beantwoorden Janbros,,,,ga jij zo rijden als jij ontdekt je rem is zo ?
Eerlijk blijven in je antwoord.

Ben ook wel benieuwd wat Janbros hierop zegt.....
Lekker achter je pc andere leden afkraken met iets andere mening ,en die andere leden merk ik veiligheid wel serieus nemen ,
Dus vertel maar janbros ik ben ook wel benieuw hoe jij reageert in zo een geval
Want je doet nu alsof andere leden het fout zien of geen verstand ervan hebben ,dus tja vertel het maar.,
 
Wat zegt hij dan fout?
Vertel maar ,
Gelukiig rij jij janbros en de anderen hier wel rond met remmen die goed zijn
Ik vind dat je met remmen nooit mag klooien ,het is je veiligheid.

Ik rij met een motor waarvan me remmen wel goed zijn ,

Wie bepaald dat jij? Je dealer? En hoe vaak beoordeel jij of je dealer dit?
Bij auto's is daar een apk voor uitgevonden en dan nog is dat een moment opname van 1x per jaar.
 
Laatst bewerkt:
graag over het probleem en wat te doen. Probleem is duidelijk, wat te doen ook.
en laat je niet trollen door iwabs

Even dit wij als forum lezers vinden het een probleem.
En dragen allerlei oplossingen aan.
Topic starter kabouter puntmuts die nota bene hier over vragen stelt niet meer .
Die gaat er mee rijden en ziet het verder wel allemaal .
Dan maak ik me er verder ook niet meer druk om .
Zoek het uit met je rem en dat gedoe erom heen .
 
Laatst bewerkt:
Wie bepaald dat jij? Je dealer? En hoe vaak beoordeel jij of je dealer dit?
Bij auto's is daar een apk voor uitgevonden en dan nog is dat een moment opname van 1x per jaar.

Als je verstand van techniek hebt controleer je dit geregeld,
Ook een goede dealer waar mensen hun motor in onderhoud hebben ,kijkt ernaar.
Je hebt tenslotte ,kleine beurtjes,grote beurten,etc,olie wissels en dan zie je als goede dealer dit gerust wel.
Ik ga uit van de vakmanschap,van dealers
 
Even dit wij als from lezers vinden het een probleem.
En dragen allerlei oplossingen aan.
Topic starter kabouter puntmuts die nota bene hier over vragen stelt niet meer .
Die gaat er mee rijden en ziet het verder wel allemaal .
Dan maak ik me er verder ook niet meer druk om .
Zoek het uit met je rem en dat gedoe erom heen .


Sluit me hierbij aan,, als topic starter (kabouter puntmuts)het niet meer intreseerd en er mee gaat rijden waar maken wij ons dan druk om.
Fijne dag allemaal verder.
 
Als je verstand van techniek hebt controleer je dit geregeld,
Ook een goede dealer waar mensen hun motor in onderhoud hebben ,kijkt ernaar.
Je hebt tenslotte ,kleine beurtjes,grote beurten,etc,olie wissels en dan zie je als goede dealer dit gerust wel.
Ik ga uit van de vakmanschap,van dealers

Ik ben het niet geheel oneens met je, maar je overdrijft het wel naar mijn idee, ik persoonlijk zou ook niet meer zo met de motor willen rijden. Alleen het staat op dit moment de eigenaar vrij om dit wel te doen. En dat zou nog jaren goed kunnen gaan.
Maar @Kabouter Puntmuts is helemaal niet van slechte wil vindt ik. Hij heeft dus wel een probleem gevonden, en wil dit ook oplossen. Daarom heeft hij ook een topic gestart hier. Maar wou de afgelopen dagen ook nog ff van zijn motor genieten. Wat ik me ook wel weer voor kan stellen. Want het probleem is eigenlijk alleen zichtbaar en niet merkbaar.
 
Even dit wij als forum lezers vinden het een probleem.
En dragen allerlei oplossingen aan.
Topic starter kabouter puntmuts die nota bene hier over vragen stelt niet meer .
Die gaat er mee rijden en ziet het verder wel allemaal .
Dan maak ik me er verder ook niet meer druk om .
Zoek het uit met je rem en dat gedoe erom heen .

Moet wel zeggen dat je behoorlijk vaak reageert voor iemand die er zich niet druk om maakt... let it go..

Anyway, volgens mij is het probleem opgelost door Zot..
en nog kort en bondig ook, wat wilt een mens nog meer..
 
Mensen, dit gaat lijken op een "Bitch-fight" :(

Wat ik nog niet gelezen heb is dat de remblokken van plaats verwisseld kunnen zijn. Als de klauw een fractie scheef zit tov. van de schijf zal bij nieuwe remblokken deze snel ingesleten zijn tot ze dragen op de volle schijf.
Bij verwissel van plaats zal het scheef staan dubbel zijn tov. nieuwe blokken.

simplistisch plaatje: | / | Na verloop van tijd zal links onder dunner en rechts boven dunner worden. Als deze nu verwisseld worden (dus L --> R en omgekeerd) zal het dikke deel van L als eerste de buitenkant van de schijf raken en andersom voor het andere remblokje.

TS zegt dat zijn remhendel hard aanvoelt en dat het remmen ook goed is. Ik zie geen rampscenario's van kindertjes op zebrapaden of uit elkaar spattende remschijven plaatsvinden,

Gewoon lang genoeg rijden met normaal remmen zal de remblokken zo afslijten dat ze weer over de volle breedte dragen en het slijtbeeld overal weer glimmend is.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel ruimte heeft die buitenschijf in de schoteltjes.
Bij te weinig ruimte zal de buitenschijf kantelen, bij genoeg ruimte kan deze zijdelings verplaatst worden.

De ruimte tussen remschijf en linker en en rechter remklauwdeel moet tot op de halve mm gelijk zijn.
 
Ondanks dat TS zijn remklauw niet helemaal recht op de foto gezet

Lijkt het of dat het linker remblok aan de zichtkant dunner is dan de rechter. Dat wordt dus opmeten met een goede schuifmaat :Y

Dat zou misschien wijzen naar een ongelijke warmte ontwikkeling. De ene kant stroef en dus warm, de andere kant niet (op dezelfde schijf dus).
 
Wie weet hoelang deze schijf al zo gevormd is. Nu gelijk de schijf vervangen vind ik persoonlijk een beetje een overspannen gedachte.
Natuurlijk zal het probleem iedere keer terug komen bij het wisselen van de blokken, maar ook deze zullen weer in de juiste vorm slijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan