(rem) verdeler, of 2 leidingen aan de pomp?

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Mijn BMW en Honda hebben een remvloeistofverdeler. Dat wil zeggen: er gaat 1 remleiding van de pomp naar de verdeler en vervolgens gaan er 2 leidingen elk naar 1 remklauw. Mijn Yamaha had gewoon een dubbele banjo en dus direct vanaf de pomp al twee leidingen.

Nu is mijn BMW toe aan een nieuw setje. Zonder verdeelpot is mooier, handiger en goedkoper. Kan het zonder en waarom zit het nu dan met (en kon het bij mij Yamaha wel zonder0?
 
Het kan absoluut zonder. Voordeel is dat het goedkoper is en makkelijker ontlucht.

Je hebt hooguit een probleempje met het "routen" van de leidingen, maar da's alles.
 
Bedankt voor de antwoorden. Waarom hebben die fabrikanten dan de moeite gedaan zo'n verdelerpot te maken?

Goeie vraag, heel wat fabrikanten doen dat. Mogelijk is het lastiger om twee kabels te routen? Bedenk wel dat alles bij de assemblage op de minuut is uitgerekend.....

Beter is het niet, op het circuit ben je zelfs verplicht een tweekabel set-up te gebruiken. Elke verdeler wordt gezien als een extra risico op lekkage.
 
Goeie vraag, heel wat fabrikanten doen dat. Mogelijk is het lastiger om twee kabels te routen? Bedenk wel dat alles bij de assemblage op de minuut is uitgerekend.....

Beter is het niet, op het circuit ben je zelfs verplicht een tweekabel set-up te gebruiken. Elke verdeler wordt gezien als een extra risico op lekkage.

Nou nee hoor,er rijden er ook met een splitter.Maatje van mij reed verleden jaar in dutch superbikes en nu in onk 600 en het IDM en gewoon met enkele kabel vanaf rempomp en dan splitter onderaan balhoofd.
 
Het is op het circuit niet toegestaan de versie te nemen waarvan 1 leiding naar 1 remklauw gaat, en daarvan de 2e leiding naar de andere remklauw. Dan loopt leiding 2 over het spatbord, en dan zou een beschadigd spatbord kunnen leiden tot een kappote remleiding.

En toch rijden sommige ook zo rond :)

2 leidingen ipv een verdeler wordt meestal in de aftermarket (stalen remleidingen) gebruikt, aangezien je nu alleen 2 leidingen op lengte hoeft te maken. Anders 3 leidingen ect. Is gewoon makkelijker.
Verdelers zie je vaak alleen in combinatie met rubberen leidingen/af fabriek.
 
2 leidingen ipv een verdeler wordt meestal in de aftermarket (stalen remleidingen) gebruikt, aangezien je nu alleen 2 leidingen op lengte hoeft te maken. Anders 3 leidingen ect. Is gewoon makkelijker.
En goedkoper, de banjo's zijn tenslotte vrij duur en die bespaar je zo 2.
Weet zo niet de precieze reden van die splitter, denk dat het iets met het netter laten lopen vd slangen te maken heeft, minder kans dat ze ergens achter blijven haken bij volle stuuruitslag/inveren enzo.
Maar dat is dan ook het enige wat ik zo kan bedenken.

Overigens maakt het mij geen reet uit welke vd 2 ik heb, vind zelf 3 slangen meestal iets netter ogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan