rem verdeling zijspanwiel/achterwiel motor

dws

MF'er
14 jun 2003
38
0
Overpelt Belgie
Weet er iemand een oplossing voor het probleem dat onstaat als je een zijspan aanbouwd waarvan de remklauw niet de zelfde is als die van de motor. Het probleem is als je goed op de achterrem gaat staan de bak rem, beter remt en deze dan de motor wat naar rechts trekt. De bak rem is doormiddel van een T-stuk aangesloten op de remleiding van de achterrem. Een vernauwing maken in de remleiding naar zijspan toe is dit een mogelijke oplossing? Bevoorbeeld in de banjobout op de klauw een stoptje draaien met daarin een gaatje van 2mm in plaats van de 4mm doorgang die de banjobout nu heeft.

Thanks
 
Volgens mij zou een vernauwing alleen de reactie van de zijspanrem iets vertragen, maar uiteindelijk zou de bakrem toch weer sterker remmen dan de achterrem. De restrictie zal alleen de stroming van remvloeistof vertragen, maar uiteindelijk zal de druk in het systeem toch overal hetzelfde worden. Ik denk dat je een remkrachtverdeler zult moeten inbouwen. Bij mijn span heeft de bak gewoon een kleinere schijf dan het achterwiel, waardoor de bak altijd minder sterk geremd wordt, da's dus ook een oplossing :)
 
kan moeilijk een andere klauw plaatsen omdat de bevestiging vast gelast zit, had al eens gedacht over het wegnemen van wat materiaal op de remblok (weg freezen) zodat ik minder wrijvings oppervlak heb en minder rem kracht. Wat denken jullie hier over.
Trouwens zo een remkracht verdeler hoe ziet dat er uit voor een motor, ken het wel voor een auto maar is wat groot voor een motor en heb hier maar twee klauwen in plaats van vier
 
Laatst bewerkt:
kan moeilijk een andere klauw plaatsen omdat de bevestiging vast gelast zit, had al eens gedacht over het wegnemen van wat materiaal op de remblok (weg freezen) zodat ik minder wrijvings oppervlak heb en minder rem kracht. Wat denken jullie hier over.
Trouwens zo een remkracht verdeler hoe ziet dat er uit voor een motor, ken het wel voor een auto maar is wat groot voor een motor en heb hier maar twee klauwen in plaats van vier
Mischien te vinden bij een trike bouwer?
 
gebruiken meestal de zelfde klauw aan beide zijden omdat van bij de bouw al twee achterwielen aanwezig zijn, bij het achteraf aanbouwen van een span kan dit meestal niet, kunnen een remkrachtverdeler ook beter kwijt als op een span.
 
Dat gedeeltelijk wegfreezen van frictiemateriaal van de remblokjes lijkt me geen slecht plan en 't is niet zo duur om ff uit te testen.
 
kan moeilijk een andere klauw plaatsen omdat de bevestiging vast gelast zit, had al eens gedacht over het wegnemen van wat materiaal op de remblok (weg freezen) zodat ik minder wrijvings oppervlak heb en minder rem kracht. Wat denken jullie hier over.
Trouwens zo een remkracht verdeler hoe ziet dat er uit voor een motor, ken het wel voor een auto maar is wat groot voor een motor en heb hier maar twee klauwen in plaats van vier

Veel grote Guzzi's hebben een integraal remsysteem met remdrukverdeler, bijv. de 1000 GT (onderd. nr. 286685330000, kost 116,37 Euro), kijk eens bij een goeie Guzzi dealer.
 
Gebruik je bij het remmen altijd alleen de achterrem??
Dan is het gebruikelijk dat de combinatie naar rechts trekt.
Als dat het geval is rem dan eens met alle remmen tegelijk, over het algemeen remt de boel dan rechtdoor O-)
 
Ben nog niet ervaren in zijspan rijden, zal eens gelijktijdig remmen met voor en achter rem. Weet er trouwens iemand of je olie kan bijvullen op een stuurdemper, de mijne demp de eerste 5mm niet en begint pas daarna druk op te bouwen.
 
Misschien remt je voorrem beter of gelijk aan zijspanrem? Dan is het koppelen aan de handrem i.p.v. voetrem wellicht een optie.
Twee remklauwen op het zijspanwiel wordt tegenwoordig ook toegepast. Eén op de voetrem en één op de handrem gekoppeld. Maar dat is niet de oplossing voor dit probleem.
Originele en zachtere remblokken willen vaak beter remmen dan vervangingsblokken/slijtvastere types. Hiermee kan je epirimenteren als er blokken voor handen zijn, zachte in achterrem en hardere in zijspan rem.
Als je de remblokken gaat bewerken moet je wel zeker zijn dat ze asbestvrij zijn.
 
Ben nog niet ervaren in zijspan rijden, zal eens gelijktijdig remmen met voor en achter rem. Weet er trouwens iemand of je olie kan bijvullen op een stuurdemper, de mijne demp de eerste 5mm niet en begint pas daarna druk op te bouwen.

Even een weetje, als je alleen de voorrem gebruikt duwt de bak door en ga je naar links, trap je alleen op de rem dan ga je rechtsaf. Gebruik je alle remmen dan is de kans dat je rechtdoor blijft gaan erg groot.
Kijk ook eens op mijn homepage O-)
 
Even een weetje, als je alleen de voorrem gebruikt duwt de bak door en ga je naar links, trap je alleen op de rem dan ga je rechtsaf. Gebruik je alle remmen dan is de kans dat je rechtdoor blijft gaan erg groot.
Kijk ook eens op mijn homepage O-)

Rob, mijn span heeft een ge-integreerd remsysteem, dus ik kan er niet echt over meepraten, maar ik begrijp niet zo goed waarom je span rechtsom gaat wanneer je alleen de achtterrem gebruikt :? Of bedoel je achterrem plus zijspanrem :? Hoe dan ook, leg es uit ... :P
 
Inderdaad, ik bedoel de achterrem en de zijspanrem gecombineerd. Bij krachtig remmen gaan de krachten naar voren en wordt het achterwiel iets gelifd. Daardoor blokkeert deze makkelijk, terwijl op de zijspanrem genoeg wieldruk blijft dat deze nog niet blokkeert. Daardoor glijdt de achterband en heeft deze geen grip meer. Het remmende zijspanwiel draait en remt nog wel waardoor de combinatie naar rechts trekt.
Bij een integraal remsysteem worden automatisch alle remmen aangesproken, waardoor de combinatie recht of nagenoeg recht blijft remmen.
Ik geef toe, ik was iets te summier, hopelijk is dit antwoord duidelijker. O-)
 
Dus Rob kan ik beter nog even oefenen met span rijden alvorens ik begin met het aanpassen van mijn remmen, het lijkt mij nu wel normaal bij een zijspan dat bij hard remmen met enkel achter- en spanrem het geheel wat naar rechts trekt.
Touwens ik had ook ergens gevraagd of iemand mij kon zeggen of je een stuurdemper kan bijvullen, volgens een collega rijder moet je op het vuldopje (klein inbus boutje aan de voorzijde van demper) een buisje of trechter maken (dmv aansluit nippeltje) dit buisje of trechter vullen met vorkolie en demper op en neer bewegen tot er geen luchtbelletjes meer uitkomen, moet het nog proberen maar dit lijkt mij een mogelijke oplossing.

Alvast bedankt voor de uitleg,

Thanks
 
wat de stuurdemper betreft, ik begin er niet aan, stuurdemper niet goed, inleveren en een nieuwe erop. Als er bellen in zitten lekt ie meestal, is dat op en versleten.
 
Toen ik de demper voor het eerst monteerde was de bevestiging niet flexibel genoeg, hier door is de uitgaande as iets scheef getrokken en lekte er een beetje olie langs de asafdichting, dit was slecht een klein beetje maar blijkbaar voldoende voor de demping niet volledig te maken, ik heb toen gewoon de demper gedemonteerd en de bevestiging gewijzigd, de as as is niet zover gebogen dat hij krom staat, de lek is weg maar de olie ook. De demper is er een van de sloop maar ziet er als nieuw uit en was ook inorde toen ik heb kocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan