Rem zit vast na vervangen remvloeistof: wat doe ik fout?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste allen, ik ben een Suzuki GSX 250 (1980) aan het opknappen. Het remsysteem was leeg en lag uit elkaar.

Alles in elkaar gezet, nieuwe koperen ringetjes tussen de bajonetten en vullen vanaf boven: reservoir volgehouden, remgreep inknijpen, ontluchting open, ontluchting dicht, remhendel los. Dat volgehouden tot de rem weer gevoel kreeg en ik geen lucht bellen meer zag.

Reservoir gevuld, dekseltje er op.

Maar: het wiel zit nu moervast. De rem remt zelfs als ik de hendel niet in knijp heel stevig.... Edit: als ik bouten van de remklauw een klein beetje los zie ik de klauw meebewegen met het wiel en kan ik hem draaien binnen de toleranties van de losgedraaide bouten.

Wat kan ik verkeerd hebben gedaan, of moet ik het in een defect van een van de onderdelen zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Remblokken of zuiger vast, teveel vloeistof in het reservoir, compensatie gaatje niet vrij (vuil in vloeistof of hendel verkeerd afgesteld oid).

Zuiger beweegt (dat wil zeggen, hij bewoog naar buiten zonder veel problemen.)

Er zit volgens mij niet teveel vloeistof in het reservoir, ik heb expres niet tot maximum afgevuld omdat er weer een keer nieuwe blokken op moeten.

De vloeistof kwam nieuw uit de fles, al is natuurlijk niet uit te sluiten dat de hendel/plunjer inwendig vervuild was.

Wat bedoel je met Blokken vast en Hendel verkeerd afgesteld? waar moet ik dan concreet aan denken?
 
als de handel niet helemaal vrij komt door bijvoorbeeld een handkap komt het compensatiegaatje niet vrij en loopt de vloeistof dus niet terug.
ook kan het zijn dat een stukje van de binnenkant van de remleiding is losgekomen en nu als none return valve werkt. dus even testen waarom de vloeistof niet terug loopt. is makkelijk te testen door de leiding even op druk te zetten en dan even los te halen bij de rempomp en kijken of de blokken dan ook vrij komen. is dat het geval zit het probleem in de rempomp en zal die open moeten.
en naar buiten gaan ze altijd wel daar staat behoorlijk druk achter terug gaan ze alleen door de veerkracht van de afdichting in de klauw en dan is er niet veel nodig om niet meer terug te gaan.
 
Laatst bewerkt:
brakes-design-by-karan-bhardiya_Page_13.jpg


Probeer eens het compensatie gaatje door te prikken met een speld, dan weet je in ieder geval of hij open is...
 
Thanks voor alle input allemaal! Mooi verhelderend plaatje ook.

Ik heb net de leiding even gelost bij de klauw tot er wat remvloeistof uit liep. Daarna zat het wiel nog steeds vast. het lijkt er dus op dat klauw meer aandacht nodig had dan ik hem heb gegeven.

Het was natuurlijk een zeker risico om de onderdelen "blind" te monteren. Nou ja, gegokt en verloren zullen we maar zeggen. Ik ga de klauw maar eens reviseren!
 
Blokken leken goed te passen.

Net even de klauw uit elkaar getrokken. Geen tijd gemaakt om foto's te maken, maar laten we zeggen dat het een redelijk veilige aanname is dat het daar aan lag :X :X


:+
 
Als ik van alle ellende die ik aan deze motor tegenkom een foto moet uploaden gaat mijn pc roken _O- Maar we gaan moedig door, ik moet hem toch een keer rijdend krijgen :] :Y
 
Nog even een terugkoppeling: ik heb de klauw voorzien van nieuwe seals en een nieuwe cilinder. De vorige was aangetast en na goed schoonmaken bleef er 1 roestpitje zitten.

Zojuist alles gemonteerd en ontlucht, en het werkt. Rem komt weer netjes terug. Bedankt allen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan