remblokjes

Staatskasspekker

Die hard MF'er
16 dec 2011
271
0
Deventer
Heb gisteren voor het eerst de achterremblokjes zelf vervangen, nu zag ik dat de ene meer te lijden heeft gehad dan de ander. aangezien m'n technische know-how beperkt is vroeg ik me af of dit gewoon is of is het verstandig om de remklauw eens na te laten nakijken?

full
 
om op kevinblades menselijke tekortkomingen in te spelen: ik gebruik al jaren remmenreiniger en heb nog steeds geen kanker, gaat goed toch?

:+



Dan krijg je het hopelijk ook niet, dat het kanker verwekkend is wist ik ook niet, maar gebruik het maar om je frictiedelen te ontvetten voor het geval je een lekke voorvorkkeering hebt gehad oid.
 
Laatst bewerkt:
Remvet smeer je de zuigers mee in voordat je ze terugduwt. tussen de zuiger en remblokken doe je bijv. kopervet.

Betreffende de issue remmenreiniger of niet:
Remmenreiniger werkt, water+dreft ook
van remmenreiniger krijg je kanker, van dreft niet

Aan de hand daarvan mag je je eigen keuzes maken.

Volgens mij is remmenreiniger van origine meer bedoeld om de remschijf mee schoon te maken (remstof er af spoelen enzo), maar jah...

Remmenreiniger:

nafta
propaan
butaan
isobutaan
koolstofdioxide

Welke van deze is kankerverwekkend, de nafta is volgens de veiligsheidsinformatie zonder benzeen. Voor zover ik weet moet dat er altijd opstaan?
 
alles is kankerverwekkend, uiteindelijk.
zo, da's uit de wereld, gelukkig :)

Remreiniger is schoonkaa/ontvetvet spul bedoeld voor op de werkende delen van de remerij (schoenen, blokken, trommel en schijf). Het laat negenoeg geen residu achter. Iig tast het de werking van de remmen na gebruik op dat punt verder niet aan.

Aanslag op remcups of zuigers of cilinders, ga je er niet zo maar mee af krijgen. Dat is meestal hadr aangekoekt. Iig in de situatie dat zuigers niet meer goed in en uit gaan (of dat hier het geval is, laat ik in het midden).
Voordeel van remreiniger is dat het doorgaans in spuitbussen komt, waarbij het gericht spuiten op één punt, dat punt ook goed straalt. Dat lukt met een sopje van warm water en dreft dan weer niet.

Remmenvet zullen we maar ATE noemen. Het vet dat je kan en moet gebruiken bij montage van spullen in een remklauw (op de seals, afdichters, rubbers, zuigers. Het helpt het monteren, bescermd enigzins en tast de verdere werking van de klauw (mn de werking van de DOT remvloeistof) niet aan.

Tegen het piepen gebruik je plaatjes (staal, blik, teflon andere kunststof) of een vet (kopervet, keramischvet). Of niets. Afhankelijk van merk en model en wens van de berijder.


Het erg ongelijk afslijten van blokken duidt op iets van ongelijke druk, en moet onderzocht worden.

In dit geval maak ik me niet echt zorgen :)

wel moet je doen, wat altijd moet voor plaatsen nieuwe remblokken:
check de remvloeistof (hoeveelheid, staat, hoe lang al in gebruik?)
check de remschijf (groeven, rare slijtage of verkleuringen, dikte)
check de zuigers (kunnen de gemakkelijk in en uit, geen aanslag of troep om de rand)
check de rubbers (kapot, flexibel, niet uitgedroogd, goed sluitend)


Rem potje open, niet te vol, doekje er over.
Zuigers rustig helemaal terugduwen.
Nieuwe blokken er in.
Ev pennen licht insmeren met kopervet of keramisch vet (zie overige discussies over kopervet ed).
Monteer remklauw.
Check remvloeistofnivo, en pomp tot aan aanslag.
Check weer nivo.
Deksel er weer op.
check de 'bite' van je rem voordat je gaat rijden.
 
Waarom eigenlijk open? Tot nu toe vervang ik altijd met potje dicht en daarna pas ontluchten, zoals vermeld in mijn WPHB. Is alleen een verminderde weerstand een voordeel of nog iets anders?

Soms gaat het terugzetten moeizaam, omdat de vloeistof niet goed terug in het reservoir kan lopen (overdruk in reservoir).

Dan zit je hard te knijpen en duwen, en als je loslaat, schuift ie weer een stukkie terug.

En/of en blijft wat druk in zitten, wat vervelend kan zijn bij het loshalen van deksel+rubber.

Moet toch open, om de vloeistof te checken. Is dus logistiek net zo handig, zo niet handiger :)
 
voor die overdruk in het reservoir zit er toch een ontluchtingsgaatje in?
inderdaad,dat soepele ruber wat onder het deksel zit, dat werkt als een soort membraan waardoor je geen last van over/ onderdruk zou moeten krijgen als je remvloeistofniveau stijgt / daalt

als dit wel het geval is dan zit er iets niet goed
 
voor die overdruk in het reservoir zit er toch een ontluchtingsgaatje in?
Dat ontluchtingsgaatje komt boven het membraam uit. De ruimte onder het membraam, het eigelijke deel van het reservoir, staat niet in verbinding met de buitenlucht om het aanzuigen van vocht te verhinderen.

Als het reservoir al behoorlijk vol is en je gaat de zuigers in de remklauw terugdrukken terwijl het deksel nog op het reservoir zit kan er zoveel remvloeistof het reservoir ingedrukt worden dat het membraam tegen de deksel aankomt en dan is verder indrukken niet meer mogelijk.

Vandaar het advies om het niveau in het reservoir te verlagen voordat je de zuigers gaat indrukken.
 
En ik heb geen last van niet werkende membramen, verstopte gatjes en weet ik niet wat. En ik weet waar ik mee aan de slag ga, qua vloeistof, want ik heb er al naar gekeken.

Ik vind het gewoon raar als iemand eerst gaat zitten pielen met de remblokken, en dan pas eens gaat kijken of de rest ook in orde is. Terwijl net iets omdraaien in de werkvolgorde niks kost in tijd, maar de boel wel een stuk gemakkelijker maakt.

Tenzij je niet wil kijken naar reservoir en vloeistof, en gewoon nieuwe blokkies er in ramt. dan is het volkomen logisch.


Nou, jullie doen het maar op jullie eigen manier, niks mis mee :)
Ieder z'n manier van werken :Y

Ik doe het op mijn manier, ook niks mis mee :)
 
En ik heb geen last van niet werkende membramen, verstopte gatjes en weet ik niet wat. En ik weet waar ik mee aan de slag ga, qua vloeistof, want ik heb er al naar gekeken.

Ik vind het gewoon raar als iemand eerst gaat zitten pielen met de remblokken, en dan pas eens gaat kijken of de rest ook in orde is. Terwijl net iets omdraaien in de werkvolgorde niks kost in tijd, maar de boel wel een stuk gemakkelijker maakt.

Tenzij je niet wil kijken naar reservoir en vloeistof, en gewoon nieuwe blokkies er in ramt. dan is het volkomen logisch.


Nou, jullie doen het maar op jullie eigen manier, niks mis mee :)
Ieder z'n manier van werken :Y

Ik doe het op mijn manier, ook niks mis mee :)
moraal van het verhaal ;)
 
Remmenreiniger:

nafta
propaan
butaan
isobutaan
koolstofdioxide

Welke van deze is kankerverwekkend, de nafta is volgens de veiligsheidsinformatie zonder benzeen. Voor zover ik weet moet dat er altijd opstaan?


Kankerverwekkend ging wat ver, ik bedoelde het meer als in de zin van gezondheidsrisico: Gebarsten huid enzo. dat krijg je van een afwas/ontvetmiddel voor thuisgebruik vaak niet.

Ik had het kunnen weten dat iemand me tot op de letter zou verbeteren _O- , hallo Motor-forum!
 
Terug
Bovenaan Onderaan