Remblokken advies Sportster 1200 1997

27 feb 2013
83
12
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Er zal vast al een hoop gezegd en geschreven zijn over remblokken. Maar ik wil toch een balletje opgooien.

Op mijn Harley XLH1200 uit 1997 zitten in mijn voorrem en achterrem momenteel gesinterde blokken. Eigenlijk geplaatst op advies van een motorzaak.
Regelmatig rij ik met een aanhanger achter de motor omdat mijn vrouw (op haar eigen motor) en ik graag kamperen (helaas, nu dus even niet). Omdat wij ook graag Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bezoeken is het regelmatig bergje op en af.
Met de aanhanger rem ik zoveel mogelijk op de motor af maar je ontkomt er niet aan je remmen te gebruiken.

Het valt mij op dat ik behoorlijk kracht moet uitoefenen op de achterrem.
Het advies was toen dat de gesinterde blokken beter hitte bestendig waren, betere remwerking en minder snel zouden slijten. De praktijk.... trap het pedaal bijna krom om maar enigzins te stoppen.
Daarnaast zit er nog een remschijf op die dicht is, dus zonder "koelgaten", dat gaat in ieder geval veranderen.
Wellicht de combinatie? slechte koeling van de blokken door de dichte schijf? Gaan organische blokken het beter doen met "geperforeerde"schijven?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, bijvoorbeeld met organische blokken rijden.

Hoor het graag,
Rob
 
Ik heb nooit met een aanhanger gereden, maar als de principes hetzelfde zijn rem je niet met achter maar met voor en eventueel iets bij met achter.

80% voor en 20% achter.
Gekoelde schijven gaan daar niets bij helpen. Sinter bijt iets meer, maar ook veel meer slijtage aan (dure) schijven.

Fading heeft meer met vloeistof te maken, als je dat merkt dan kan een andere schijf wel iets helpen. Eventueel dot5.1 overwegen vanwege het hogere kookpunt (tevens minder hygroscopisch) en dat kan doorgaans in alle systemen waar dot4 in moet.

Dot 5 is dan weer niet geschikt.

Zorgen dat alles in goede conditie is, remvloeistof verversen, goed ontluchten, pedaal afstellen naar fabrieksopgave, klauwen goed schoon en niet invetten.

Meer kan je er niet echt aan doen.
Wil je wel het achterwiel kunnen blokkeren zal je moeten kijken naar een andere hoofdremcilinder en klauw, maar verstandig lijkt het mij niet.
 
de gaten zijn niet zo van belang voor de remwerking droog en schoon (vuil en water afvoer) Het materiaal vd remschijf en remblokken moet goed op elkaar afgestemd zijn. Dat is het geval met originele remblokken. Omdat ik niet weet welk materiaal jouw schijf nu is, adviseer ik bij een originele schijf, originele remblokken.
 
de gaten zijn niet zo van belang voor de remwerking droog en schoon (vuil en water afvoer) Het materiaal vd remschijf en remblokken moet goed op elkaar afgestemd zijn. Dat is het geval met originele remblokken. Omdat ik niet weet welk materiaal jouw schijf nu is, adviseer ik bij een originele schijf, originele remblokken.
Zit nu een zinc schijf op achter. Kan kiezen voor een Stainless Steel schijf.
 
Ik heb nooit met een aanhanger gereden, maar als de principes hetzelfde zijn rem je niet met achter maar met voor en eventueel iets bij met achter.

80% voor en 20% achter.
Gekoelde schijven gaan daar niets bij helpen. Sinter bijt iets meer, maar ook veel meer slijtage aan (dure) schijven.

Fading heeft meer met vloeistof te maken, als je dat merkt dan kan een andere schijf wel iets helpen. Eventueel dot5.1 overwegen vanwege het hogere kookpunt (tevens minder hygroscopisch) en dat kan doorgaans in alle systemen waar dot4 in moet.

Dot 5 is dan weer niet geschikt.

Zorgen dat alles in goede conditie is, remvloeistof verversen, goed ontluchten, pedaal afstellen naar fabrieksopgave, klauwen goed schoon en niet invetten.

Meer kan je er niet echt aan doen.
Wil je wel het achterwiel kunnen blokkeren zal je moeten kijken naar een andere hoofdremcilinder en klauw, maar verstandig lijkt het mij niet.
80% voor en 20% achter, Is gescheiden bij mij elke rem heeft eigen rempot. Olie (Dot4) verversen is een goede optie. Ooit bij HBM remontluchtings set gekocht, komt goed.
Wellicht Stainless Steel schijf met organische blokken, dan maar blokken vaker vervangen?
 
80% voor en 20% achter, Is gescheiden bij mij elke rem heeft eigen rempot. Olie (Dot4) verversen is een goede optie. Ooit bij HBM remontluchtings set gekocht, komt goed.
Wellicht Stainless Steel schijf met organische blokken, dan maar blokken vaker vervangen?
Er hooprt dus dot 5, siliconen, in dit systeem.

Als er ook dot 4 of dot5.1 in is gekomen, dan moet je alles loshalen openmaken en reinigen. En hopen dat er niks stuk is.

Bij elke sportster die ik ken, uit deze jarenreeks, moet je gewoon normaal kunnen remmen. Dus stevig rempedaal intrappen = achterwiel stil. Als dan niet zo is, dan is er iets mis met het systeem.
 
Ehm..... ik geloof dat deze topic maar verder moet onder "sleutelblunders" _O- _O- Op beide deksels van de reservoirs staat inderdaad DOT5, niet sleutelen zonder leesbril dus !!!
Systeem spoelen dus maar en DOT5 er in, zowel voor als achter. 8)78)7
Dank je wel Martell, ben weer bij de les.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Vandaag nog even advies ingewonnen bij de onderdelenboer op de zaak over remschijven, weliswaar voor auto's maar goed. Geperforeerde schijven hebben toch de voorkeur ten opzichte van dichte schijven. Ze hebben betere koeling door betere warmte afvoer. Daarnaast werken ze als een soort kaasrasp, ze halen continue een fractie van de blokken af zodat er zich geen afzettingen kunnen vormen. Daarnaast bij regen/vochtig weer komt er geen waterfilm tussen de blokken en schijf omdat de gaten het water afvoeren. Daarnaast had hij nog een heel verhaal over gassen die ontstaan bij hitte.

En deze keer geen zinc maar Stainless steel schijven

Nou de blokjes nog, organisch of sinter, ik denk sinter
 
Vandaag nog even advies ingewonnen bij de onderdelenboer op de zaak over remschijven, weliswaar voor auto's maar goed. Geperforeerde schijven hebben toch de voorkeur ten opzichte van dichte schijven. Ze hebben betere koeling door betere warmte afvoer. Daarnaast werken ze als een soort kaasrasp, ze halen continue een fractie van de blokken af zodat er zich geen afzettingen kunnen vormen. Daarnaast bij regen/vochtig weer komt er geen waterfilm tussen de blokken en schijf omdat de gaten het water afvoeren. Daarnaast had hij nog een heel verhaal over gassen die ontstaan bij hitte.

En deze keer geen zinc maar Stainless steel schijven

Nou de blokjes nog, organisch of sinter, ik denk sinter
Geloof me. Onzin

Koop de goedkoopste schijven die je kunt krijgen.

En zorg er voor dat je remsysteem in orde is :t

#ervaring
 
Tenminste, voor een sportster, met jouw gebruik, onzin 😀

Koop aub wel goeie remblokjes 👍
Bestel eigenlijk alle onderdelen bij American Bike Shop, OEM blokjes van TRW Lucas (zijn organisch) de goedkopere Made in Taiwan.
Dacht eigenlijk dat als organische blokjes te heet werden dat ze gaan glazuren en dus remkracht verliezen, vandaar het verhaal van de geperforeerde schijven.
 
Bestel eigenlijk alle onderdelen bij American Bike Shop, OEM blokjes van TRW Lucas (zijn organisch) de goedkopere Made in Taiwan.
Dacht eigenlijk dat als organische blokjes te heet werden dat ze gaan glazuren en dus remkracht verliezen, vandaar het verhaal van de geperforeerde schijven.
Trw is ok.
Kijk eens bij bolski nl...


Als je remschijven niet krom zijn, of versleten, gewoon houden 👍
 
Als je echt wil stoppen moet er een schijf en een klauw bij aan de andere kant, dat is hoe je een HD veilig harder laat remmen.

De geperforeerd schijf is iets waar veel fabeltjes aan vast hangen, zeker op een HD. Er zitten een paar serieuze techniekers in de reacties hier boven en die proberen je geen remschijf te verkopen, hint ;)

Beginnen met een remmen service, de juiste vloeistof en een set standaard blokken. Als dat te kort schiet, zie eerste zin ^
 
Terug
Bovenaan Onderaan