Remblokken advies Sportster 1200 1997

27 feb 2013
83
12
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Er zal vast al een hoop gezegd en geschreven zijn over remblokken. Maar ik wil toch een balletje opgooien.

Op mijn Harley XLH1200 uit 1997 zitten in mijn voorrem en achterrem momenteel gesinterde blokken. Eigenlijk geplaatst op advies van een motorzaak.
Regelmatig rij ik met een aanhanger achter de motor omdat mijn vrouw (op haar eigen motor) en ik graag kamperen (helaas, nu dus even niet). Omdat wij ook graag Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bezoeken is het regelmatig bergje op en af.
Met de aanhanger rem ik zoveel mogelijk op de motor af maar je ontkomt er niet aan je remmen te gebruiken.

Het valt mij op dat ik behoorlijk kracht moet uitoefenen op de achterrem.
Het advies was toen dat de gesinterde blokken beter hitte bestendig waren, betere remwerking en minder snel zouden slijten. De praktijk.... trap het pedaal bijna krom om maar enigzins te stoppen.
Daarnaast zit er nog een remschijf op die dicht is, dus zonder "koelgaten", dat gaat in ieder geval veranderen.
Wellicht de combinatie? slechte koeling van de blokken door de dichte schijf? Gaan organische blokken het beter doen met "geperforeerde"schijven?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, bijvoorbeeld met organische blokken rijden.

Hoor het graag,
Rob
 
Deze maar denk ik.
download.jpg
 
Duur he?!

Weet je zeker dat er niet ooit andere dot is bijgedaan? Je zal de eerste niet zijn...

En remsysteem goed in orde brengen.
Ik heb nog geen sportster gezien of gehad, waarbij het achterwiel niet gewoon geblokkeerd kon worden. En harder dan dat, kan een remsysteem niet remmen.

Juiste band is eigenlijk belangrijker. Daar kun je nog winst op pakken.

De oem montage, die Dunlop serie, gaat heeeel lang mee. Voor de rest gewoon slechte band. Glijdt snel.
 
Denk dat er per ongeluk dus wel een keer dot4 is bij gegaan 8)7 8)7 , bestellen en doorspoelen

Zit nou voor en achter Michelin Commander 2 onder. Ben er zeer over te spreken, goede wegligging, veel minder gevoelig voor oneffenheden op de weg. Die Dunlops zaten eronder toen ik m kocht, van een k#t banden zijn dat.. tijdje Maxiss gehad, weinig slijtage, goede wegligging maar rete gevoelig voor oneffenheden, witte strepen op de weg.. leek wel of ik over een verkeersdrempel reed.
 
Denk dat er per ongeluk dus wel een keer dot4 is bij gegaan 8)7 8)7 , bestellen en doorspoelen

Zit nou voor en achter Michelin Commander 2 onder. Ben er zeer over te spreken, goede wegligging, veel minder gevoelig voor oneffenheden op de weg. Die Dunlops zaten eronder toen ik m kocht, van een k#t banden zijn dat.. tijdje Maxiss gehad, weinig slijtage, goede wegligging maar rete gevoelig voor oneffenheden, witte strepen op de weg.. leek wel of ik over een verkeersdrempel reed.
Alles van motor af.
Alles los.
Alles open.
Alle onderdelen per stuk inspecteren/vervangen/reinigen....

Dat is dus klauw open en rempomp open.

Alleen spoelen is echt niet genoeg.

En je moet controleren of er niks aangetast is...
 
Ik hamer er ok, omdat ik wel wat heb gezien :X

Ook de halfbakken oplossing van enkel spoelen.

Opgelost rubber onderin reservoir bijvoorbeeld.

Hoeft niet te zijn bij jouw model, maar de kans is er.

En als je alles vervangt door nieuwe courante rubbers, kun je conversie doen naar dot4/dot5.1. de nieuwe rubbers kunnen daar wel 100% tegen.... Maar je snapt dat t ook weer problemen oplevert bij volgende onderhoud....
 
Remmen bij 200km/u met een Sportster _O- _O- _O- een XLH1200 uit 1997 _O-_O-_O- Nog niet misschien.
Met mn aanhanger mag ik toch maar 90km/u, rij overigens meestal 100km/u rijdt ie net wat lekkerder.
Maar goed idee Martell, ga eerst de boel helemaal demonteren en schoonmaken, daarna spullen pas bestellen, kan er eventueel gelijk een revisie setje bij. En hou t gewoon bij origineel DOT5.0
 
Dat de markt het wil, of dat de fabrikant denkt dat de markt het wil, of dat concurrenten het hebben. Zomaar 3 argumenten
Een beetje serieuzer, het helpt in de regen, een dichte schijf moet een hele slag voordat hij gaat remmen, een geperforeerde remt vrijwel direct. De warmte wordt beter afgevoerd, groter oppervlak. Maar dat merk je pas wanneer je ook een keer de remmen heet gestookt hebt op het circuit of in de bergen, in Nederland ga je daar geen voordeel uit halen.
 
Halflive, gaat mij inderdaad om het gebruik in de bergen met de aanhanger erachter. Ik rem wel zoveel mogelijk af op de motor, maar je ontkomt er niet aan de rem te gebruiken. Zeker als er wat troep op de weg ligt gebruik ik liever niet de voorrem, in ieder geval wat minder. Dus moet de achterrem wel zn werk doen.
 
Een beetje serieuzer, het helpt in de regen, een dichte schijf moet een hele slag voordat hij gaat remmen, een geperforeerde remt vrijwel direct. De warmte wordt beter afgevoerd, groter oppervlak. Maar dat merk je pas wanneer je ook een keer de remmen heet gestookt hebt op het circuit of in de bergen, in Nederland ga je daar geen voordeel uit halen.

Mijn post is serieus bedoeld. Voor fabrikanten kunnen dat redenen zijn zonder dat er technisch voordeel is
 
Ach voor alles valt wat te zeggen, wel of geen geperforeerde schijven, meningen zijn nogal verdeelt. In de garage wordt bij 90% van de auto's nog steeds met dichte schijven gemonteerd, en die stoppen toch ook. Alleen de bijzondere gevallen hebben geperforeerde schijven zoals een Audi RS.
Maar het gaat mij erom waar ik mijn winst vandaan kan halen, ik heb tenslotte maar 1 schijf achter en een aanhanger die bergje af toch wat gewicht in de schaal brengt, denk toch dat er tussen de 150 a 200 kg tegen de motor duwt.
Dus buiten de remvloeistof om (Martell _O-_O-, bedankt, hoe dom heb ik kunnen zijn) gaat het mij om de schijf zo koel mogelijk te houden en blokken met goede remkracht zonder dat ze door hitte gaan glazuren.
 
Een beetje serieuzer, het helpt in de regen, een dichte schijf moet een hele slag voordat hij gaat remmen, een geperforeerde remt vrijwel direct. De warmte wordt beter afgevoerd, groter oppervlak. Maar dat merk je pas wanneer je ook een keer de remmen heet gestookt hebt op het circuit of in de bergen, in Nederland ga je daar geen voordeel uit halen.
Het regen argument is de enige die wel echt van toepassing is op een Sportster of brik :t

Als een schijf geperforeerd is, dan heeft dat "extra koel oppervlak" alleen maar zin als de klauw / HRC genoeg klemkracht kan genereren om het nadeel van een kleiner contactoppervlak te overkomen. Waar een gaatje zit, zit namelijk geen remschijf. En daarom remt een ouderwetsch enkel of dubbelzuiger klauwtje onderaan de streep minder hard op een geperforeerde schijf (als we uit gaan van dezelfde materiaal keuze).
 
Volgens fabrieksopgave weegt de Squire D18 SE leeg 65kg. Bij mij is de trekstang verlengd waardoor er een aluminium koffer op past (onze kombuis, gaan alle kookspullen in). Reservewiel bovenop de deksel van de aanhanger. Met dat erbij denk ik leeg rond de 70kg.
Achterin gaat de tent, 26kg, een ruime 4 persoons, gezien mijn rug is een klein tunneltentje geen optie.
Daarnaast een tafeltje,
2 stoeltjes,
onderzeil voor de tent (stevig zeil te rubber toplaag ivm beschadigen grondzeil van de tent),
50 meter stroomkabel (meestal wordt je op familie campings als motorrijder in een verdomhoekje gezet waardoor je ver van een stroompunt af zit),
stekkerblok met 4 aansluitingen,
2 slaapzakken,
2 kussens,
25 stalen tentharingen en hamer (niet de dunne haringen die standaard bij een tent zitten, kan je net zo goed sate stokjes gebruiken),
luchtpomp,
tasje nood gereedschap,
bakje huishoudelijk spul (touw, wasknijpers, wasmiddel, afwasmiddel enz.),
toiletspullen (shampoo, handoeken, enz.),
en dan nog eens voor 2 personen kleding en een paar extra schoenen.

Ga je dat optellen, kom je toch aan een best gewicht, zal voor de grap eens kijken of er een weegbrug in de buurt zit en met volle belading eens wegen. En dan zijn we in de afgelopen jaren als dingen gaan schrappen en niet meer meenemen of vervangen door dingen die veel lichter zijn, en spullen bovenop binden behoort ook tot het verleden.
Overig klein geneuzel gaat bij mij en bij mijn vrouw in de zijkoffers en topkoffers.

Houden wij van gemak en een beetje luxe? Ja, we zijn allebei de 50 gepasseerd, en zolang we nog kunnen motorrijden vorrotten we het om een camper te kopen. De tijd van slaapmatje voorop de motor, tunneltentje en slaapzak achterop, en een tas met tandenborstel en 1 schone onderbroek is voor ons helaas voorbij. Voor de jongere generatie moeilijk voor te stellen maar dat was in de tijd dat je mobiele telefoon nog 5kg woog.
 
Mechanism,
tsja zoals jij het stelt klinkt het niet meer dan logisch. Maar ja zo valt er voor elk verhaal wat te zeggen.
Ik denk dat ik het maar stapsgewijs ga doen en uitvinden.
Dus eerst het remsysteem volledig ontdoen van de mix van DOT5.0 en DOT4.0 |(, boel goed schoonmaken en spoelen, remklauw en remcylinder reviseren. Opnieuw vullen met DOT5 en testen, daarna eventueel remblokjes (als ze al niet versleten zijn), en als laatste de schijf. Mocht in 1 van de stadiums blijken dat de remkracht verbetert dat laat ik het daarbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan