Remblokken advies Sportster 1200 1997

27 feb 2013
83
12
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Er zal vast al een hoop gezegd en geschreven zijn over remblokken. Maar ik wil toch een balletje opgooien.

Op mijn Harley XLH1200 uit 1997 zitten in mijn voorrem en achterrem momenteel gesinterde blokken. Eigenlijk geplaatst op advies van een motorzaak.
Regelmatig rij ik met een aanhanger achter de motor omdat mijn vrouw (op haar eigen motor) en ik graag kamperen (helaas, nu dus even niet). Omdat wij ook graag Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bezoeken is het regelmatig bergje op en af.
Met de aanhanger rem ik zoveel mogelijk op de motor af maar je ontkomt er niet aan je remmen te gebruiken.

Het valt mij op dat ik behoorlijk kracht moet uitoefenen op de achterrem.
Het advies was toen dat de gesinterde blokken beter hitte bestendig waren, betere remwerking en minder snel zouden slijten. De praktijk.... trap het pedaal bijna krom om maar enigzins te stoppen.
Daarnaast zit er nog een remschijf op die dicht is, dus zonder "koelgaten", dat gaat in ieder geval veranderen.
Wellicht de combinatie? slechte koeling van de blokken door de dichte schijf? Gaan organische blokken het beter doen met "geperforeerde"schijven?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, bijvoorbeeld met organische blokken rijden.

Hoor het graag,
Rob
 
Logische optie en denkbaar, maar uitvoerbaar? Er zitten gewoon twee onafhankelijke assen op, die zouden vervangen moeten worden voor trommelremmen. Dan zou dat moeten van oude Mini Cooper onderdelen, er zitten 10 inch bandjes onder, steekmaat en bout maat is zelfde als de oude Mini.
Dissel aanpassen, zit nu draaibare kop op. wordt nogal een behoorlijke ingreep. Aan onderdelen komen is geen probleem, wielbouten waren naar de eeuwige jachtvelden geholpen door vorige eigenaar dus zitten nu 3/8 inch wielbouten van een Mini Cooper op. Was even zoeken. Maar dat bedrijf heeft ook nieuwe en gebruikte onderdelen van de oude Mini's.
Maar gaan mijn velgen dan nog passen? Weer andere velgen kopen en banden (zitten net nieuwe op).
Veiligheid boven alles maar gaat best in de papieren lopen.
Daarnaast ook weer gewichtstoename, maar gaat de aanhanger met eventueel een oplooprem niet aan de motor trekken als deze in werking treed? Met de auto ben ik daar niet bang voor, maar met de motor? Zijn maar 2 wielen, krijg je dan niet een gevalletje slinger bewegingen?
Ik pas mijn rijstijl zo wie zo al aan, dus met betere remkracht kom ik al een heel eind.
Maar toch een optie om eens uit te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Even snel aan het zoeken geweest, alleen op nieuwe onderdelen. Grondplaten, remtrommels, remschoenen, kabels, dissel. Bij elkaar de basis spullen tussen de €1000 en €1200. Nog niet eens gekeken naar eventueel nieuwe velgen en banden. En daar komt altijd nog wat klein spul bij. Tweedehands is allicht goedkoper, maar toch. Hoop centen voor een aanhanger uit 1991.
 
Een (oploop)rem lijkt mij geen succes. Als je dan in een bocht moet remmen, dan gaat de aanhanger onder een hoek aan je motor trekken. Niet dat ik enige ervaring heb met een aanhanger achter de motor.... Lijkt mij sowieso apart rijden.
 
Een (oploop)rem lijkt mij geen succes. Als je dan in een bocht moet remmen, dan gaat de aanhanger onder een hoek aan je motor trekken. Niet dat ik enige ervaring heb met een aanhanger achter de motor.... Lijkt mij sowieso apart rijden.
Rijden met een aanhanger? Voor mijn gevoel niet anders dan rijden met een auto met aanhanger of caravan, als t gaat gaat t. Met optrekken voel je dat je wat extra gewicht mee draagt, met remmen voel je de aanhanger wat duwen. Verder gewoon je rijstijl wat aanpassen, net als met de auto. Heb ook een paar extra spiegeltjes op mn kuip (uile-oogjes) zodat ik de boel achter me in de gaten kan houden. Wat meer afstand houden ivm je remweg, niet haaks de bocht om. Klinkt raar maar na weekendjes weg en vakanties mis ik gewoon de aanhanger achter me. Ik rij met files ook gewoon met gepaste snelheid tussen de auto's door _O- _O-
Mijn vrouw en ik zijn goed op elkaar ingespeeld, als ik van rijbaan wil wisselen geef ik een knippertje met de richtingaanwijzer, zij kijkt en schuift een baan op, daarmee maakt ze ruimte voor mij om ook een baan op te schuiven. Gaat eigenlijk spelende wijs.
Maar dan nog bedacht zijn op onoplettende automobilisten, die vlak voor je gaan rijden na het inhalen, je geen ruimte geven. Eigenlijk hetzelfde als normaal alleen nog iets meer waakzaam. Egoïsten en klootzakken zijn er genoeg op de weg in hun koekblikken.
 
Bergje af in een bocht, mwah, liever niet _O- _O- . Ondanks dat de wegen in Zwitserland en Oostenrijk super schoon zijn ligt er in de bochten van bergwegen nog wel eens wat kiezeltjes en grit, 4 jaar geleden heb ik het asfalt al een keer van heel dichtbij gezien, vond 1 keer wel genoeg.
 
Op vakantie regelmatig motorrijders tegengekomen die graag meer comfort hadden, die reden zonder uitzondering zijspan. Daar zou ik in dat geval ook voor kiezen, maar een Harleyspan zal wel een godsvermogen kosten en je moet het kwijt kunnen.

Meer ontopic: stuntrijders rijden met een extra klauw in het achterwiel en toerfietsen hebben vaak een grotere remklauw in het achterwiel. Is er dat ook niet voor een Sportster?
 
Op vakantie regelmatig motorrijders tegengekomen die graag meer comfort hadden, die reden zonder uitzondering zijspan. Daar zou ik in dat geval ook voor kiezen, maar een Harleyspan zal wel een godsvermogen kosten en je moet het kwijt kunnen.

Meer ontopic: stuntrijders rijden met een extra klauw in het achterwiel en toerfietsen hebben vaak een grotere remklauw in het achterwiel. Is er dat ook niet voor een Sportster?
Extra klauw is geen optie, de polie en belt zitten in de weg. Grotere klauw weet ik niet, misschien aftermarket met dubbele zuiger
 
Terug
Bovenaan Onderaan