Remblokken lopen aan na revisie

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Goedemiddag, zojuist een remrevisie afgerond, motor zal nog wel even buiten gebruik blijven tot juli of zo, maar alvast deze vraag.

Het gaat om een honda CBR 1100xx , DCBS remsysteem is delinked (dus voor en achter los van elkaar)

Het remsysteem is volledig gereviseerd
-master revisie voor
-HEL stalen leidingen voor en achter
-zuigers en caliper schoongemaakt voor en achter
-nieuwe oliekeerringen en stofringen voor en achter
-geleidepennen schoongemaakt en ingevet met ATE
-nieuwe blokken, hetzelfde merk en type als de oude


Alles gemonteerd met op de juiste plaatsen ATE, kopervet of keramisch vet.

Monteren van alle delen in elkaar ging soepel, zuigers en geleide pennen gingen soepel door de rubbers


Echter na ontluchten systeem lopen de blokken. Nog steeds teveel aan.

punt is wel:

Remschijven zijn ingesleten, links is deze 4,3mm rechts is deze 4,5mm (normaal is 5,0mm, onder grens is 4,0mm)
- Schijven zijn niet krom
-slijtage bijna gelijk aan beide kanten van de schijf

(Het verschil is slijtage linker en rechter schijf komt vaker voor bij dit type motor, remblokken slijten links ook harder)

Screenshot_20200529-165924_Gallery.jpg


Zoals op de foto te zien is pakken alle blokken sowieso aan de onderkant de binnenrand mee. ik zal kijken of ik dat kan corrigeren

De boven kant blijft net binnen de buitenrand.

Ik vermoed dat hij over die binnenrand dus sleept.

Wat ik sowieso ga doen

-kijken of rechts of links de boosdoener is of beide
-kijken of ik de uitlijning van de blokken iets kan aanpassen

Uiteraard zal een en ander moeten inslijten

(De remrevisie van mijn ZX7R liep op dat vlak beter ,deze loopt nagenoeg volledig vrij , maar deze had ook niet ingesleten schijven)
 
Update... Net de remklauw en van de schijf willen halen , geen succes..

Grote platte schroevendraaier voorzichtig tussen rand van de schijf en remblok, zuiger gaat naar binnen (steekt slecht mm uit door nieuwe blokken)maar gaat net zo hard weer naar buiten.

Remvloeistof lijkt dus niet terug naar reservoir te willen dat verklaard vermoedelijk ook het aanlopen.

Reservoir te vol? Retour bij master niet werkend?
 
Omdat zijn DCBS niet meer verbonden is neem ik aan dat de middelste zuigers van de voorremklauwen via een aparte slang op het voorremsysteem zijn aangesloten. Als dat gewoon open is, dan lijkt mij het inderdaad een geblokkeerd retourgaatje.
 
Update 3.

Ergens wat gelezen over een return die geblokkeerd werd in het reservoir door de remhendel.

Even getest
Aftermarket remhendels ? komt ie wel helemaal los ( dus dat je geen goed retour hebt )
dan blijft ie net "aan"


Dat is half het probleem haha, dit schoot mij ook te binnen namelijk.
Dezelfde aftermarket remhendel alsnde vorige 30.000km, maar dan met een gereviseerde master (nieuwe plunjer en deals)

Ik heb even getest...

Stap 1 rem hendel los
Stap 2 remhendel erop met alleen de schroef erin
Stap 3 flink remmen... En hij zat vast...
Stap 4, in 1 beweging schroef van remhendel Lo en remhendel er af en de rem was los

Hij sleept nog heel licht maar dat is inremmen op elkaar.

Conclusie
- de nieuwe plunjer is net een paar tiende mm langer
- de master seals Zijn nu in een goed formaat

Was dus inderdaad een geblokkeerde return hole

Even de pin tussen plunjer en remhendel bijwerken denk ik

Even wat anders...
Kan je de keerringen van een remklauw (tussen klauw en zuiger) verkeerd om monteren, een vriend gaf dat als oorzaak, dat deze niet vierkant zijn als doorsnede maar iets schuin net als bij auto's. Dat ze door de vorm helpen de zuiger te ontspannen terug de klauw in. Echter ik zie geen verschil... (Ik heb reserve seals)

en bij de andere motor zou ik dan 12 seals (2 zeszuiger klauwen) op geluk juist hebben gemonteerd
 
-geleidepennen schoongemaakt en ingevet met ATE
Deze??

Bekijk bijlage 1506153
Ja, een variant daarop, en ATE vet op geleide pennen is op advies van de Blackbird specialist van Nederland. (Net als keramisch vet op 1 specifieke plek)
Reden is dat ATE de rubbers niet doet opzetten

En inderdaad het is een probleem in beide klauwen op alle zuiger, en lijkt dus een geblokkeerde retour te zijn)😜
 
Update 3.

Ergens wat gelezen over een return die geblokkeerd werd in het reservoir door de remhendel.

Even getest



Dat is half het probleem haha, dit schoot mij ook te binnen namelijk.
Dezelfde aftermarket remhendel alsnde vorige 30.000km, maar dan met een gereviseerde master (nieuwe plunjer en deals)

Die van mij ( china's ) doen het ook prima, maar bij een enkeling is dit een probleem wat voorkomt
T is hier wel vaker op het forum voorbij gekomen.
Alleen is het dan meestal na " heb aftermarket d'r op geschroefd en nu is het stuk"



Klinkt als opgelost !
 
Ja net als extra test de remzuiger proberen terug te duwen.
met remhendel ging dat heel zwaar en kwam hij gelijk weer terug.

Zonder remhendel kon ik hem met minimale kracht induwen en bleef de zuiger ook daar zitten.

Nu dus even het staafje tussen plunjer en remhendel een paar Tiende milimeter inkorten ben dan weer testen.

En dan werkt alles weer als het hoor(ik snap nu ook waarom het manueel ontluchten zo moeizaam ging )
 
Terug
Bovenaan Onderaan