Remblokken lopen aan na vervangen

Olifant

MF veteraan
17 okt 2007
2.742
2
Hoi,

Ik heb net mijn remblokken vervangen.

Na monteren liep alles soepel, daarna heb ik de rem op druk gebracht. Nu loopt mijn voorwiel moeilijk met een schrapend geluid.

Ik heb een paar honderd meter gereden. Er zitten nu andere groeven in mijn schijf dan eerst en het voorwiel loopt nog steeds moeilijk. Ook werd mijn schijf warm zoals normaal pas na een stuk rijden.

Is dit normaal? Moet de blokken nog inslijten en daarom aanlopen?

Remvloeistofniveau is niet te hoog, is al gecontroleerd.
 
remzuiger vast, ging de remzuiger wel weer soepel in de klauw of had je een paar tangen nodig om ze terug te krijgen.
blokken verkeerd om gemonteerd, dus met de remvoering naar de zuiger.
wiel ook los gehad?
dan misschien wiel misschien niet goed gemonteerd.
 
Eerst heeft ie wel goed gelopen. Lijkt me stug dat ie nu opeens vast zit.

Ik heb net een klein blokje om gedaan, wiel draait nu al een stuk soepeler. Als ik de rem niet gebruik wordt de schijf ook niet warm.
 
Het kan inderdaad zijn dat de remzuiger een klein beetje vast zit.
Maar wat ik uit jouw verhaal op maak is dat je alleen de remblokken hebt vervangen en niet de schijf?

De schijf zal wel wat relief hebben en de remblokken moeten hier natuurlijk een beetje op inslijten.
Je zij zelf al dat hij na een klein stukje rijden minder stroef rond gaat.
Vanaf hier op mijn stoel zou ik zeggen, laat het lekker zo en als het blijft aanlopen toch even kijken.

Je hebt wel de remklauw schoongemaakt en wat remblokken vet op de rakingsvlakken van de remblokken en klauw? (Geen vet op de remsegmenten natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bananenmans reactie maar serieus nemen!
Hij heeft het namelijk redelijk vaak tot altijd bij het goede eind...

Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn, maar als je de remblokken vervangt is het aan te raden de zuiger meteen schoon te maken. Ook is het niet goed dat het niet met de hand lukt. Dat hoort gewoon te kunnen dus er zal wel redelijk wat oxidatie op zitten.
 
Dit is het 2e topic over dit probleem. Situatie: remblokken vervangen, loopt nu aan.

Waarschijnlijke reden: nieuwe remblokken dikker, zuigers dieper in klauwen. Corrosie op zuigers veroorzaakt moeizame beweging op afdichtingen.

Resultaat: blokken komen niet vrij van de schijf gezien de zuigers vast zitten. Schijf wordt heet, blokken slijten als een speer, schijven krom.

Wellicht is het probleem gewoon inderdaad een inslijten als je al goed versleten schijven hebt.

PS. Breng GÉÉN vet aan op de loopvlakken van de remblokken.


De man heeft dan wel bananen in zijn naam maar hij is de kokosnoot nog niet kwijt hoor!
 
Laatst bewerkt:
Eerst heeft ie wel goed gelopen. Lijkt me stug dat ie nu opeens vast zit.

Ik heb net een klein blokje om gedaan, wiel draait nu al een stuk soepeler. Als ik de rem niet gebruik wordt de schijf ook niet warm.

Kijk. Bij je oude blokken, staken de zuigertjes verder uit de klauw. Die uitstekenede rand komt vol met rommel te zitten en wordt er ruw.
Daarom had je ook moeite met het terugzetten.

En om precies dezelfde reden, hebben die zuigertjes nu ook moeite om heel soepel in en uit te gaan. Uit lukt, omdat je met je rempomp erg veel druk er o pzet, maar terugzakken gaat moeizaam.
Hhet gevolg is dat ze ietsjes verder uit blijven staan, dan eigenlijk de bedoeling is. Daarmee drukken ze de blokken licht tegen je schijf aan.

Voila, graag gedaan (banaan zei het ook).

Oplossing: systeem legen, klauwen er af, zuigers er uit, schoonmaken, rubbers sjekken, invetten met ABE, terugmonteren, klauwen monteren, vullen en ontluchten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan